Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Nex-7

Nex 5n, kitobjektiv och Nikkor Ai85/2 är vad som numera åker med på mina resor. Ibland stoppar jag även ner ett Zeiss 50/1,4ZF.....................

...............Jo just det. två Leicor såg jag också. En M9 och en analog. Hängades på asiater givetvis

Vilken revolution det är i det lilla att slippa släpa omkring på en fullstor DSLR-utrustning och inte bara på ett plan att det blir lättare och mindre skrymmande. Folk blir lite coolare runt en också när man har en liten pluttkamera runt halsen som uppfattas som vilken kompakt som helst i bästa fall. Dessutom föranleder min lilla NEX inte på samma sätt min fru att utbrista: "måste du släpa omkring på den där kameran idag också"? Hon verkar knappt se den.
 
När vi nu tjötat så mycket om Hexanon i denna tråd så får jag väl ändå lägga ut en bild jag tog idag. Ingen märkvärdig, men ändå, deras gamla 57mm f/1.2 är ju bara såååå underbar, även på full öppning, bokehn slår det mesta och jag har haft min i fönstret i ett par månader och jag har då inget av den gula tonen kvar som Buhla-sidan tjatar om. Har även Canons FD 55mm f/1.2 Aspherical, och visst, den är väl vassare, men inte är det så enormt stort kliv, mest på full öppning. Här är Hexanonen på ca f/1.4 och helt ofixat, jpegen direkt ur en 5n (köpte en sån också igår, jag vet, fel tråd, men blir samma med sjuan). Så måste skriva detta så jag inte verkar vara Konica-hatare, älskar ju vissa av deras gamla objektiv. Skylten lyser nästan 3d-aktigt, men syns väl inte här antar jag.

Ja, jag är väldigt övertygad själv. Jag har emellertid en fråga. Konica gjorde objektiv mellan 1960 och 1987. Det är nästan 30 år. Ett antal brännvidder finns i mänder av varianter. Som ett bra exempel finns exv. 135mm-objektivet i tre olika ljusstyrkor, 3,5 (vanligast), 3,2 och 2,5. 3,5 varianten finns dessutom i fyra olika varianter. De vassaste verkar vara 3,5:eek:rna och 3,2.:eek:rna

Man kan alltså göra val efter ljusstyrka, skärpa och andra egenskaper såsom bokeh, känslighet för reflexer och CA . 3,5 och 3,2 varianterna är enligt Buhla vassast.

En annan faktor är att Konica medvetet gick mot allt mindre objektiv, så deras senaste serie objektiv utmärks av att de kan vara ett halvt eller ett snäp långsammare men i gengäld ofta betydligt kompaktare, mindre och lättare.

Jag har konsekvent valt den senaste serien när jag köpt Hexanon för att det är den bästa kombinationen storleks- och viktmässigt. I några fall finns det lite vassare objektiv (gäller exv. 200mm objektivet där just 200/3,5 tydligen är ett väldigt vasst. Jag har ju testat Mats olika varianter och de jag själv köpt så jag vet vilka som jag tycker motsvarar mina förväntningar. Jag har idag 24/2,8, 40/1,8, 50/1,7, 135/3,5 och jag har betällt en 200/4 efter att ha testat Mats kopia av det objektivet. Dessutom är den senaste serien de enda som har F22 konsekvent (utom på 50mm objektiven). De är ofta även i mycket bättre fysisk kondition än de äldre varianterna.

Så min fråga är vad ni andra som har eller tänker skaffa Hexanon har gått på och hur ni tänkt när ni köpt och använder dessa äldre objektiv.

För mig blir valet mer komlicerat till en kamera som NEX 7 eftersom den ju inbjuder till att försöka bygga ett så litet smidigt och lätt system som möjligt. Hade jag letat Hexanon eller annat till min fetkamera hade jag nog inte vägt in de särskilda egenskaper som just den senste generationen Hexanon är ensamma om. Om ni kollar på Buhla så ser ni att det är en ganska stor skillnad mellan de äldre varianterna och de senare storleksmässig.

Ytterligare en reflektion. Många av dessa gamla objektiv (oavsett tillverkare) har "PASSED"-lappar på sig som jag antar klistrats på efter genomgången slutkontroll. Har några moderna objektiv någon motsvarighet idag? Vad säger det om slutkontrollen?

Mest remarkabelt är ändå att man kunde hålla en så otroligt hög mekaniskt kvalitet på dessa objektiv som ju i de allra flesta fall riktades mot någon form av massmarknad. Det är ju helt enastående vid en jämförelse med hur det ser ut idag och det är dessutom långtifrån något unikt för Konica och Hexanon utan det har jag ju sett både när det gäller Pentax, Olympus, Nikons och Canons gamla objektiv. Idag måste man väl köpa ett Leica för att vara bergis på att få samma klass på det arbetet. Inte ens när det gäller Zeiss är det någon självklarhet, trots priserna. Tar man in linselementet och kollar spelet mellan detta och ytterdelen av objektivet på i princip samtliga dessa gamla objektiv som finns inte tillstymmelse till spel. De är helt tajta. Kollar man moderna objektiv är ofta erfarenheten den diametralt motsatta.
 
Senast ändrad:
Ytterligare en reflektion. Många av dessa gamla objektiv (oavsett tillverkare) har "PASSED"-lappar på sig som jag antar klistrats på efter genomgången slutkontroll. Har några moderna objektiv någon motsvarighet idag?

Sonys Zeiss-objektiv, du vet sånt där som jag har och många vill ha :), har en kvalitetslapp i lådan med serienummer och underskrivet av den japan som kontrollerat och godkänt det.

Intressant din iakttagelse att det finns olika modeller av "samma" Konica-objektiv och att de blir mindre i storlek. Jag har köpt ytterligare ett 50/1,7 som jag får om några dagar och får då se om det är samma eller den modernare mindre modellen.

Småningom ska jag inhandla en NEX också så jag har någon nytta av dem :)


/Mats
 
Jag var faktiskt och kollade på ett 200/3,5 i fredags på Wibergs Foto men jag ville inte ha det. Tyckte det var onödigt stort i jämförelse med 200/4:an och dessutom hade de flaggat det som (A)-kvalitet men det var det långtifrån. Hade fått en smäll så fokusringen var defekt. Mats 200/4 är ju desstom riktigt bra vard jag kunnat se så det duger åt mig det med.
 
Ytterligare en reflektion. Många av dessa gamla objektiv (oavsett tillverkare) har "PASSED"-lappar på sig som jag antar klistrats på efter genomgången slutkontroll. Har några moderna objektiv någon motsvarighet idag? Vad säger det om slutkontrollen?

JCII stod bakom lapparna som det stod "JCII PASSED" på. Det kom till på 1950-talet (eller möjligen i början av 1960-talet) för att höja förtroendet utanför Japan för kvaliteten på japansk kamerautrustning. Nån gång på 1980-talet slutade man med de små lapparna. Antagligen hade japansk kameraindustri fått så bra rykte vid den tiden att man ansåg att lapparna inte behövdes längre.

PASSED-lapparna hade alltså inget att göra med individuell kvalitetskontroll av den grunka som lappen satt på. JCII gjorde stickprov.

Wikipedia har en artikel om kameraobjektiv med ett stycke om den japanska kameraindustrins uppgång där det finns lite information om JCII och klisterlapparna.

(I den artikeln kan man f.ö. få veta att Konica började göra objektiv 1931 ...)
 
Nex-7

Hej. Har varit en trogen läsare av detta forum och detta blir mitt första inlägg här.

Efter en lång väntan fick jag äntligen min NEX-7 med 18-55 kit.
Sommaren 2011 var det nära att jag beslutade mig för NEX-5 men det föll på att den saknade sökare och NEX-7 skulle ju som bekant komma till hösten :)
Syftet med inköpet var att alla i familjen skulle kunna använda samma kamera efter egna villkor. Jag som avancerad novis har hittills fått ut mycket glädje och min fru nöjer sig oftast med att använda den som en kompaktkamera i de olika scenlägen som finns.
I mitt tycke en väldigt enkel kamera med många små finesser!

Men nu sitter man här igen och väntar på fler objektiv ska bli tillgängliga. Det som jag tänkt köpa är Sony 55-210mm f/4.5-6.3 och Carl Zeiss 24mm f/1.8. Räknar med att detta ska täcka våra intresseområden bra. Jag hoppas på en trevlig sommar med telezoomen för sport-, natur- och djurparksfoto. Samt även gå loss med vidvinkel på ett besök i New York.
 
Välkommen!

Roligt att se att NEX-7:an verkar fungera för så många, oberoende av vilken fototeknisk kunskapsnivå man råkar ligga på. Och ja, NEX:arna är ju så väldigt roliga att fota med!
.
 
Hej. Har varit en trogen läsare av detta forum och detta blir mitt första inlägg här.

Efter en lång väntan fick jag äntligen min NEX-7 med 18-55 kit.
Sommaren 2011 var det nära att jag beslutade mig för NEX-5 men det föll på att den saknade sökare och NEX-7 skulle ju som bekant komma till hösten :)
Syftet med inköpet var att alla i familjen skulle kunna använda samma kamera efter egna villkor. Jag som avancerad novis har hittills fått ut mycket glädje och min fru nöjer sig oftast med att använda den som en kompaktkamera i de olika scenlägen som finns.
I mitt tycke en väldigt enkel kamera med många små finesser!

Men nu sitter man här igen och väntar på fler objektiv ska bli tillgängliga. Det som jag tänkt köpa är Sony 55-210mm f/4.5-6.3 och Carl Zeiss 24mm f/1.8. Räknar med att detta ska täcka våra intresseområden bra. Jag hoppas på en trevlig sommar med telezoomen för sport-, natur- och djurparksfoto. Samt även gå loss med vidvinkel på ett besök i New York.

Tjena Jan - ja NEX-7 är underbar och trevlig att fota med.
När det gäller objektivet 55-210 så köpte jag det på ebay för ett tag sen - funkar alldeles utmärkt så har du inte tid att vänta in Svensk leverans så finns det ju det alternativet.

Lycka till med din NEX-7:a
// Sören
 
Och jag köpte ett till Konica Hexanon 40mm f/1.8 igår i en affär i Sumpan, denna gång för 95 kr med ett Nikon objektivfodral. De verkar finnas överallt för kaffepengar så köp en adapter och ett sånt om ni får chansen, otroligt skarp nedbländat ett steg eller två
 
JCII stod bakom lapparna som det stod "JCII PASSED" på. Det kom till på 1950-talet (eller möjligen i början av 1960-talet) för att höja förtroendet utanför Japan för kvaliteten på japansk kamerautrustning. Nån gång på 1980-talet slutade man med de små lapparna. Antagligen hade japansk kameraindustri fått så bra rykte vid den tiden att man ansåg att lapparna inte behövdes längre.

PASSED-lapparna hade alltså inget att göra med individuell kvalitetskontroll av den grunka som lappen satt på. JCII gjorde stickprov.

Wikipedia har en artikel om kameraobjektiv med ett stycke om den japanska kameraindustrins uppgång där det finns lite information om JCII och klisterlapparna.

(I den artikeln kan man f.ö. få veta att Konica började göra objektiv 1931 ...)

Tack för info Per!

Egentligen är det ju rena bedrägeriet som ger intryck av kontrol fast ingen skett. Men smart är det för vi gick ju på det många.
 
Och jag köpte ett till Konica Hexanon 40mm f/1.8 igår i en affär i Sumpan, denna gång för 95 kr med ett Nikon objektivfodral. De verkar finnas överallt för kaffepengar så köp en adapter och ett sånt om ni får chansen, otroligt skarp nedbländat ett steg eller två

Grattis, 95 spänn! Säg vilket annat högklassigt objektiv du kan köpa för den pengen.
Nog är det lite märkligt alltid och att det finns så pass mycket ute där av dessa objektiv och att de dessutom så påtagligt ofta är i så pass fint skick som de är.
 
Och jag köpte ett till Konica Hexanon 40mm f/1.8 igår i en affär i Sumpan, denna gång för 95 kr med ett Nikon objektivfodral. De verkar finnas överallt för kaffepengar så köp en adapter och ett sånt om ni får chansen, otroligt skarp nedbländat ett steg eller två

Ja, det dyker upp mer eller mindre regelbundet på Tradera också. Jag tror att man ska passa på nu, medan de fortfarande är billiga.

Jag fick hem ett Hexanon AR 135mm f/3.5 idag. Inropat på Tradera för 205 kr. Objektivet ser helt nytt ut. Jag fick titta extra noga för att upptäcka några ytterst svaga avskav på bländarringen.

Vad var det för affär i Sumpan?
 
Tjena Jan - ja NEX-7 är underbar och trevlig att fota med.
När det gäller objektivet 55-210 så köpte jag det på ebay för ett tag sen - funkar alldeles utmärkt så har du inte tid att vänta in Svensk leverans så finns det ju det alternativet.

Lycka till med din NEX-7:a
// Sören

Jag har faktistk sneglat på eBay men just nu ser det ut att lossna med leveranserna på objektiv första veckan i juni så jag håller tummarna på det!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.