Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Nex-7

Bara lite OT eftersom det är en Nex-7-tråd: jag har just skaffat en Nex-5N och undrar nu var ni alla hittar/köper era adaptrar och gamla kul objektiv. Jag vet inte riktigt vad jag letar efter, inget särskilt egentligen, utan är mer ute efter att leka och testa lite för att se vad detta med gamla småobjektiv innebär. Är helt ny på detta område, så några bra länkar får ni gärna bidra med också ifall ni vill.
 
Det finns många som säljer adapters. Du kan ju börja med Tradera.
Kolla gärna upp omdömen då kvaliteten kan variera.

Det flyter omkring mängder av gamla objektiv på begagnat marknaden eller som del av kamera+objektiverbjudanden. I en del fall är husen inget värda och då kastar folk dessa om de bara är intresserade av objektiven. Många har ju dessutom egna äldre gamla manuella objektiv sedan förr som man kan damma av och återanvända, vilket i sig är lite sympatiskt.
 
Lite off topic, men jag känner att kunskapen finns här. Vad betyder SSC och andra förkortningar på Canon fd- gluggar? Vad är bäst?

Super Spectra Coating. Alltså flerlagers antireflexbehandling.

S.C. (Spectra Coating) har inte lika många lager, om jag minns rätt.

När "New FD" kom 1976 så fick alla objektiv flerlagers antireflexbehandling och Canon slutade skriva "S.S.C." på objektiven.

Jag gillar objektiven som har "New FD"-fattning (ibland även förkortat FDn) bättre än de äldre FD. De nya har riktig bajonettfattning och är därmed lite snabbare att ta bort från och montera på kamerahuset. Dessutom är de i allmänhet lite mindre och lättare än sina äldre motsvarigheter.

Den äldre FD-fattningen har en låsring som man vrider ("breech lock"). Gamla och nya FD-objektiv passar dock både på gamla och nya FD-hus, med full funktionalitet (fast det spelar ju mindre roll om man ska använda dem med adapter på en NEX. :)
 
Super Spectra Coating. Alltså flerlagers antireflexbehandling.

S.C. (Spectra Coating) har inte lika många lager, om jag minns rätt.

När "New FD" kom 1976 så fick alla objektiv flerlagers antireflexbehandling och Canon slutade skriva "S.S.C." på objektiven.

Jag gillar objektiven som har "New FD"-fattning (ibland även förkortat FDn) bättre än de äldre FD. De nya har riktig bajonettfattning och är därmed lite snabbare att ta bort från och montera på kamerahuset. Dessutom är de i allmänhet lite mindre och lättare än sina äldre motsvarigheter.

Den äldre FD-fattningen har en låsring som man vrider ("breech lock"). Gamla och nya FD-objektiv passar dock både på gamla och nya FD-hus, med full funktionalitet (fast det spelar ju mindre roll om man ska använda dem med adapter på en NEX. :)

Tack, det var som jag misstänkte; här finns kunskapen.
 
Lyckades få tag på en Olympus Pen-F med 38mm f1.8 objektiv och fick idag hem NEX-adaptern till objektivet. Objektivet verkar riktigt skarpt redan på f1.8 (kan urskilja strån i ögonbryn på halvkroppsporträtt) och är dessutom ganska litet.

Bifogar en bild där objektivet är monterat på min NEX-7 bredvid ett Konica Hexanon 40mm f1.8 med NEX-adapter. Konican har ett filter på som gör den lite större, men annars är den bara lite längre än Pen-objektivet som dock är betydligt smalare.
 

Bilagor

  • pen_konica_w400.jpg
    pen_konica_w400.jpg
    79.6 KB · Visningar: 309
Jag tycker att det ser ut som att Konica-objektivet är ungefär dubbelt så långt. Pen-objektivet sitter ju på en adapter som förlänger det ut från kamerahuset.

Eller sitter det en adapter på Konica-objektivet också?
 
Japp, sitter adapter på Konican också, så en liten bit av det sticker in i huset också... men den innersta metallringen på huset är ju en del av huset och inte objektivet, så det är där man ser gränsen mellan de två.
 
Lyckades få tag på en Olympus Pen-F med 38mm f1.8 objektiv och fick idag hem NEX-adaptern till objektivet. Objektivet verkar riktigt skarpt redan på f1.8 (kan urskilja strån i ögonbryn på halvkroppsporträtt) och är dessutom ganska litet.

Bifogar en bild där objektivet är monterat på min NEX-7 bredvid ett Konica Hexanon 40mm f1.8 med NEX-adapter. Konican har ett filter på som gör den lite större, men annars är den bara lite längre än Pen-objektivet som dock är betydligt smalare.

Ser fint ut!
Jag har just skickat efter en Pentax-NEX adapter främst för mitt 100mm/2,8 portträttele. Men jag har en liten Pentax-pannkaka på 40mm/2,8 också men det objektivet kan nog inte mäta sig med Hexanonen optiskt. Det är OK men inget toppobjektiv annat än när det gäller storleken.
 
Någon här som lyckats få tag på en ny Sigma 30mm än? Den ska vara riktigt, riktigt trevlig, framför allt för sitt pris. Jag skulle vilja jämföra den och Sonys egen 30 makro (i detta fallet är AF nödvändigt...).

Båda verkar f.ö så pass små och nätta att det nog bara är "karaktär" eller ytterligare något bländarsteg man går efter om man söker i "alt"-sektorn efter objektiv med adapter...
 
Är det i garderoben är det väl sällan någon fara. Står det framme i glashyllan är det lite värre... -"MÅSTE du ha allt det där framme, du använder knappt hälften...!"

Är du helt galen? Man kan ju inte visa allt man har. Dessutom aldrig på någon glashylla. Det vet man väl hur det går med glasen till slut. De åker förr eller senare i golvet.


...eller så kan man säga som han som blev anklagad av frugan för att han och hans superpolare slagit sönder alla nubbeglasen:

-"Hut Lovisa, ni har nötit ut dom!"


Gnäller dom på att man inte använder allt samtidigt, kan man alltid dra en liknelse vid svedjebruk i tredje världen. Något med att det är bra att man roterar användningen av sakerna för att man inte ska nöta ut något av sina älskade objektiv. Då måste man ju köpa ett nytt och det går ju alltid ut över något annat. :)
 
Nu har jag en NEX 7 relaterad fråga.
Skall Auto HDR ställas in i någon meny? Jag testade just funktionen och ser inte någon, eller mycket liten skillnad, på en vanlig jpg.

PS: för övrigt har jag ett Zuiko 35 mm 2.0 som är som gjutet till 7an. Lite mjukt på full glugg, men annars skarpt och fint.
 
Nu har jag en NEX 7 relaterad fråga.
Skall Auto HDR ställas in i någon meny? Jag testade just funktionen och ser inte någon, eller mycket liten skillnad, på en vanlig jpg.

PS: för övrigt har jag ett Zuiko 35 mm 2.0 som är som gjutet till 7an. Lite mjukt på full glugg, men annars skarpt och fint.

Om du prövat demn antar jag att den är påslagen. Pröva att istället gå ifrån Auto HDR och istället stega dig igenom de olika nivåerna. Det går ju att styra hur stark effekt du vill ha.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.