afe
Aktiv medlem
FDn 200/1.8L menar du nog. Ingen variant av FD 200/2.8 är ett L-objektiv.
My mistake - trodde det var ett L-objektiv
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
FDn 200/1.8L menar du nog. Ingen variant av FD 200/2.8 är ett L-objektiv.
Är det så bra, alltså?
Nex 5n, kitobjektiv och Nikkor Ai85/2 är vad som numera åker med på mina resor. Ibland stoppar jag även ner ett Zeiss 50/1,4ZF.....................
...............Jo just det. två Leicor såg jag också. En M9 och en analog. Hängades på asiater givetvis
När vi nu tjötat så mycket om Hexanon i denna tråd så får jag väl ändå lägga ut en bild jag tog idag. Ingen märkvärdig, men ändå, deras gamla 57mm f/1.2 är ju bara såååå underbar, även på full öppning, bokehn slår det mesta och jag har haft min i fönstret i ett par månader och jag har då inget av den gula tonen kvar som Buhla-sidan tjatar om. Har även Canons FD 55mm f/1.2 Aspherical, och visst, den är väl vassare, men inte är det så enormt stort kliv, mest på full öppning. Här är Hexanonen på ca f/1.4 och helt ofixat, jpegen direkt ur en 5n (köpte en sån också igår, jag vet, fel tråd, men blir samma med sjuan). Så måste skriva detta så jag inte verkar vara Konica-hatare, älskar ju vissa av deras gamla objektiv. Skylten lyser nästan 3d-aktigt, men syns väl inte här antar jag.
Konica gjorde objektiv mellan 1960 och 1987. Det är nästan 30 år...
Jag har betällt en 200/4 efter att ha testat Mats kopia av dset objektivet.
Ytterligare en reflektion. Många av dessa gamla objektiv (oavsett tillverkare) har "PASSED"-lappar på sig som jag antar klistrats på efter genomgången slutkontroll. Har några moderna objektiv någon motsvarighet idag?
Ytterligare en reflektion. Många av dessa gamla objektiv (oavsett tillverkare) har "PASSED"-lappar på sig som jag antar klistrats på efter genomgången slutkontroll. Har några moderna objektiv någon motsvarighet idag? Vad säger det om slutkontrollen?
Hej. Har varit en trogen läsare av detta forum och detta blir mitt första inlägg här.
Efter en lång väntan fick jag äntligen min NEX-7 med 18-55 kit.
Sommaren 2011 var det nära att jag beslutade mig för NEX-5 men det föll på att den saknade sökare och NEX-7 skulle ju som bekant komma till hösten
Syftet med inköpet var att alla i familjen skulle kunna använda samma kamera efter egna villkor. Jag som avancerad novis har hittills fått ut mycket glädje och min fru nöjer sig oftast med att använda den som en kompaktkamera i de olika scenlägen som finns.
I mitt tycke en väldigt enkel kamera med många små finesser!
Men nu sitter man här igen och väntar på fler objektiv ska bli tillgängliga. Det som jag tänkt köpa är Sony 55-210mm f/4.5-6.3 och Carl Zeiss 24mm f/1.8. Räknar med att detta ska täcka våra intresseområden bra. Jag hoppas på en trevlig sommar med telezoomen för sport-, natur- och djurparksfoto. Samt även gå loss med vidvinkel på ett besök i New York.
JCII stod bakom lapparna som det stod "JCII PASSED" på. Det kom till på 1950-talet (eller möjligen i början av 1960-talet) för att höja förtroendet utanför Japan för kvaliteten på japansk kamerautrustning. Nån gång på 1980-talet slutade man med de små lapparna. Antagligen hade japansk kameraindustri fått så bra rykte vid den tiden att man ansåg att lapparna inte behövdes längre.
PASSED-lapparna hade alltså inget att göra med individuell kvalitetskontroll av den grunka som lappen satt på. JCII gjorde stickprov.
Wikipedia har en artikel om kameraobjektiv med ett stycke om den japanska kameraindustrins uppgång där det finns lite information om JCII och klisterlapparna.
(I den artikeln kan man f.ö. få veta att Konica började göra objektiv 1931 ...)
Och jag köpte ett till Konica Hexanon 40mm f/1.8 igår i en affär i Sumpan, denna gång för 95 kr med ett Nikon objektivfodral. De verkar finnas överallt för kaffepengar så köp en adapter och ett sånt om ni får chansen, otroligt skarp nedbländat ett steg eller två
Och jag köpte ett till Konica Hexanon 40mm f/1.8 igår i en affär i Sumpan, denna gång för 95 kr med ett Nikon objektivfodral. De verkar finnas överallt för kaffepengar så köp en adapter och ett sånt om ni får chansen, otroligt skarp nedbländat ett steg eller två
Tjena Jan - ja NEX-7 är underbar och trevlig att fota med.
När det gäller objektivet 55-210 så köpte jag det på ebay för ett tag sen - funkar alldeles utmärkt så har du inte tid att vänta in Svensk leverans så finns det ju det alternativet.
Lycka till med din NEX-7:a
// Sören