Annons

Sony Nex-7

Fullständigt OT: Delar ur den fantastiska uppvisningsgruppen AcroDeltas såg jag när jag gjorde lumpen. De var baserade på F18 Tullinge men åtminstone en del, som deras stjärna Bjuremalm (ensam uppvisning i riktigt avancerad flygning) flyttade sedan över till F16.

Vad tog du din bild med?
 
Skrev inte att 135 kr var normalt om du läser mitt inlägg, däremot är 250 kr rätt normalt för det otroligt vanliga objektivet, Hur bra det än är. Till och med Väldigt dyra l-foto ha ju en för ca 350 kr nu, osåld sedan åtskilliga veckor

Jag har köpt några (A)-klassade Hexanon av honom och visst kostar det lite mer men det jag fått har varit i absolut toppskikt och sett näst intill nytt ut. Gummit har t.o.m. känts så fräscht att det nästan känts lite "klistrigt". Det är ju inga pengar ändå i en jämförelse med annat. Vad får man annars för de pengarna i objektivväg. Jämför man dessutom med manuella objektiv från andra tillverkare så har ju dessa ofta haft en betydligt större marknad än gamla Hexanonobjektiv. Så det är ju inte så konstigt egentligen att de är billiga. Det har ju tills nyligen inte funnits någon vidare praktisk användninga av dem.

Men det finns dyrare och mycket mer sällsynta modelltyper. 60mm/1,8 är en sådan och det är så sällsynt att det inte ens finns listat på Buhla.com. Ett mycket bra objektiv som jämförs med Leica rent optiskt och som bara gjorts i en mycket kort serie (800 st). Även 80mm objektivet kan vara svårt att få tag i bara för att nämna några. Annars finns det en hel del Hexanon där ute och ofta i förblufande bra skick.
 
OT: Annan snygg bild du tagit är ju J35:an i bildspelet på din sida på FS. Jag blev helt nostalgisk. Servade och jobbade med dem i lumpen på F18 under ett år -69.

Nu är vi OT så det förslår - så ovanligt :) Jag gjorde lumpen på F21 ungefär 20 år senare (88-89) och gick befälsutbildning på det nedlagda F18 som fortsatte med utbildningen för luftbevakning i många år efter nedläggningen. Nånstans i mina gömmor har jag en namnbricka med märket för soldatprov för F18, vilket inte egentligen borde gå eftersom flottiljen var nedlagd :)

För att något så när anknyta till foto så hade jag med en Nikon F4 när jag blev inkallad till repövning (drygt ett år efter MUCK) och tog massor av bilder - de filmrullarna ligger oframkallade i en kartong någonstans i det Erikssonska hemmet. Jag har rätt många såna filmrullar lite här och var, och det är nog inte värt att betala för att få dem framkallade efter tjugo år och jag har ingen aning om vilka som innehåller vad. Lite som reklamen de kör på TV nu - du kan vara miljonär utan att veta om det hur länge du vill (så länge du inte skrapar Trisslotten). Jag kanske har tagit den perfekta bilden utan att veta om det :D

Digital fotografering har sina fördelar - det är inte så ofta man glömmer att tömma minneskortet till datan (och det är billigt). Om man skulle råka glömma bort ett minneskort i tjugo år är förmodligen bilderna på det i bättre skick än om de skulle råkat vara lagrade på en filmrulle :)

Jag hittade för övrigt en del diabilder från en fjällvandring vi gjorde i lumpen nånstans vid norska gränsen - som rekreation och inte militärt alltså. De är plåtade med en Minolta 9000 som nog motsvarar en A900 nu, så det här inlägget är inte så OT ändå :D (Måste hitta en diaskanner nånstans så jag kan digitalisera bilderna - en del är rätt kul.)
 
Jag har rätt många såna filmrullar lite här och var, och det är nog inte värt att betala för att få dem framkallade efter tjugo år och jag har ingen aning om vilka som innehåller vad.

Det kan det visst vara värt. Du kommer säkerligen att bli nostalgiskt glad när du ser var som finns på bilderna.

Själv har jag ett par oframkallade Kodachrome-rullar som aldrig kommer att bli framkallade.
 
Det kan det visst vara värt. Du kommer säkerligen att bli nostalgiskt glad när du ser var som finns på bilderna.

Själv har jag ett par oframkallade Kodachrome-rullar som aldrig kommer att bli framkallade.

Mjo, men jag har som sagt rätt många såna rullar (och alla är nog inte ens exponerade). Det blir en kostnad på flera tusen kronor för något som kanske bara är skit (eller inget alls). Bättre att hålla på dem oframkallade och tänka att en av dem innehåller Den Perfekta Bilden :)

Edit: just Kodachrome har jag ingen oframkallad, så där kan jag inte längre skylla på att det inte ens är tekniskt möjligt ...
 
Jag hittade för övrigt en del diabilder från en fjällvandring vi gjorde i lumpen nånstans vid norska gränsen - som rekreation och inte militärt alltså. De är plåtade med en Minolta 9000 som nog motsvarar en A900 nu, så det här inlägget är inte så OT ändå :D (Måste hitta en diaskanner nånstans så jag kan digitalisera bilderna - en del är rätt kul.)

Minolta 9000 är en skoj kamera. Mig veterligen är det den enda autofokussystemkameran[1] utan inbyggd motor för filmframmatning (tumdriven frammatningsarm istället, precis som på riktiga kameror). Efter cirka 25 år gjorde jag slag i saken och köpte en i höstas. :)

[1] Post Minolta 7000, alltså. Det fanns ju systemkameror med autofokus tidigare, men de ingick inte i ett komplett autofokussystem.
 
Minolta 9000 är en skoj kamera. Mig veterligen är det den enda autofokuskameran utan inbyggd motor för filmframmatning (tumdriven frammatningsarm istället, precis som på riktiga kameror). Efter cirka 25 år gjorde jag slag i saken och köpte en i höstas. :)

Har den verkligen frammatningsarm - det minns jag inte. Återspolningsveven fanns dock kvar på flera kameror med motormatning rätt länge - det var en klar fördel för Nikon F4 jämfört med Eos 1 eftersom det gick att veva tillbaks filmen helt tyst :)
 
Nu är vi OT så det förslår - så ovanligt :) Jag gjorde lumpen på F21 ungefär 20 år senare (88-89) och gick befälsutbildning på det nedlagda F18 som fortsatte med utbildningen för luftbevakning i många år efter nedläggningen. Nånstans i mina gömmor har jag en namnbricka med märket för soldatprov för F18, vilket inte egentligen borde gå eftersom flottiljen var nedlagd :)

För att något så när anknyta till foto så hade jag med en Nikon F4 när jag blev inkallad till repövning (drygt ett år efter MUCK) och tog massor av bilder - de filmrullarna ligger oframkallade i en kartong någonstans i det Erikssonska hemmet. Jag har rätt många såna filmrullar lite här och var, och det är nog inte värt att betala för att få dem framkallade efter tjugo år och jag har ingen aning om vilka som innehåller vad. Lite som reklamen de kör på TV nu - du kan vara miljonär utan att veta om det hur länge du vill (så länge du inte skrapar Trisslotten). Jag kanske har tagit den perfekta bilden utan att veta om det :D

Digital fotografering har sina fördelar - det är inte så ofta man glömmer att tömma minneskortet till datan (och det är billigt). Om man skulle råka glömma bort ett minneskort i tjugo år är förmodligen bilderna på det i bättre skick än om de skulle råkat vara lagrade på en filmrulle :)

Jag hittade för övrigt en del diabilder från en fjällvandring vi gjorde i lumpen nånstans vid norska gränsen - som rekreation och inte militärt alltså. De är plåtade med en Minolta 9000 som nog motsvarar en A900 nu, så det här inlägget är inte så OT ändå :D (Måste hitta en diaskanner nånstans så jag kan digitalisera bilderna - en del är rätt kul.)

Men är du dum i hela ... (förlåt Anders).
Kan du inte testa med en åtminstone? En svartvit helst för färgen är väl helkörd.
 
Nex 5n, kitobjektiv och Nikkor Ai85/2 är vad som numera åker med på mina resor. Ibland stoppar jag även ner ett Zeiss 50/1,4ZF.

För vad det är värt så kan jag meddela att jag roade mig med att titta på turisternas val av kameror när jag var i London över påsk. Emedan Nikon verkar dominera här hemma numera så är det fortfarande Canon xxxD serien som är vanligast i London. Nikon D40-D3100 som klar tvåa. Såg en (1) Canon 7D och en (1) 1D och några enstaka 5D. Inga andra finare Canon över huvudtaget. Ett 20-tal D300-D700. En massa D80. En enda D3. Fem Nex varav den ena var min egen. En vit Pentax DSLR och några få Sony a.

Det som slog mig mest var att alla asiater verkar föredra Olymus Pen. Var och varannan hade en sådan hängades runt halsen. Alla var vita, ja kamerorna alltså :) Några enstaka Panasonic i samma klass. Pocketkamerorna har jag helt struntat i

Jo just det. två Leicor såg jag också. En M9 och en analog. Hängades på asiater givetvis
 
Jo, borde nog göra det. Enklast är kanske att köpa en dosa och lite kemikalier.

Inte så säker på att färgen klarar sig sämre :)

Vet inte men jag fick några år för gammal ORWO-film i Syrien vid ett tillfälle och den var inte bra i färgerna. Men de filmerna hade dessutom legat i ett varmt skyltfönster på sommaren och där borde det ha varit mint 40 grader och mer tidvis.
 
Jag besvarar mig själv här och informerar om att jag har lagt en beställning på SEL50F18 från Amazon.com. Där fanns den i lager och ska levereras till min Borderlinx-adress på tisdag (lokal tid). Det blir ju tveklöst dyrare än om jag hade väntat tills den finns i lager i Sverige, men det verkar ju dröja.

Jag tänkte att jag fortsätter prata för mig själv här då och kan informera om att jag fick mitt objektiv i förmiddags. Beställde som sagt från Focus Camera (knutet till Amazon.com) och skickade den via Borderlinx. Som vanligt fungerade Borderlinx utmärkt, drygt 48 timmar efter att de fått paketet från Amazon fick jag det i handen av DHL-budet.

Fraktkostnaden är några hundralappar bara, men så tillkommer ju tull och moms så i slutändan kostade det mig en dryg tusenlapp mer än om jag hade haft is i magen och väntat in de svenska affärerna, men nu verkar ju leveranserna ha skjutits ännu längre på framtiden så jag är mycket nöjd.

Har bara hunnit testa lite och mina reaktioner hittills är väl samma som många andras; dvs genomgående hög kvalitetskänsla och fina skarpa bilder med klara färger.

Nu när jag har återvänt till mitt fotointresse efter några års bortavaro och börjar bygga upp min utrustning igen (sålde en ryggsäck Nikon-prylar för två år sedan) känns det bra att ha ett vettigt fast objektiv för porträtt igen.
 
Jag tänkte att jag fortsätter prata för mig själv här då och kan informera om att jag fick mitt objektiv i förmiddags. Beställde som sagt från Focus Camera (knutet till Amazon.com) och skickade den via Borderlinx. Som vanligt fungerade Borderlinx utmärkt, drygt 48 timmar efter att de fått paketet från Amazon fick jag det i handen av DHL-budet.

Fraktkostnaden är några hundralappar bara, men så tillkommer ju tull och moms så i slutändan kostade det mig en dryg tusenlapp mer än om jag hade haft is i magen och väntat in de svenska affärerna, men nu verkar ju leveranserna ha skjutits ännu längre på framtiden så jag är mycket nöjd.

Har bara hunnit testa lite och mina reaktioner hittills är väl samma som många andras; dvs genomgående hög kvalitetskänsla och fina skarpa bilder med klara färger.

Nu när jag har återvänt till mitt fotointresse efter några års bortavaro och börjar bygga upp min utrustning igen (sålde en ryggsäck Nikon-prylar för två år sedan) känns det bra att ha ett vettigt fast objektiv för porträtt igen.

Hej - fortsätt att prata för dig själv du - jag lyssnar i alla fall

Jag är intresserad av resultatet av objektivet om det håller hög klass - så man ska vänta eller om jag ska välja något annat alternativ då med adapter!?

// Sören
 
När vi nu tjötat så mycket om Hexanon i denna tråd så får jag väl ändå lägga ut en bild jag tog idag. Ingen märkvärdig, men ändå, deras gamla 57mm f/1.2 är ju bara såååå underbar, även på full öppning, bokehn slår det mesta och jag har haft min i fönstret i ett par månader och jag har då inget av den gula tonen kvar som Buhla-sidan tjatar om. Har även Canons FD 55mm f/1.2 Aspherical, och visst, den är väl vassare, men inte är det så enormt stort kliv, mest på full öppning. Här är Hexanonen på ca f/1.4 och helt ofixat, jpegen direkt ur en 5n (köpte en sån också igår, jag vet, fel tråd, men blir samma med sjuan). Så måste skriva detta så jag inte verkar vara Konica-hatare, älskar ju vissa av deras gamla objektiv. Skylten lyser nästan 3d-aktigt, men syns väl inte här antar jag.
 

Bilagor

  • DSC01282 (Large).jpg
    DSC01282 (Large).jpg
    17.2 KB · Visningar: 224
och på nära avstånd blir allt magiskt, här på nästan full öppning.

Blommor gillar jag att fotografera med 300/2,8 - gjorde rätt mycket sånt med min 5D och en gammal Nikon 300/2,8 Ais och mellanringar. På en NEX skulle väl det snarast motsvaras av en 200/2, men såna är dessvärre inte så vanliga (eller billiga). En gammal Canon FDn 200/2,8L skulle nog i och för sig också fungera (men inte med fullt så kort skärpedjup förstås) :)

Snygg blomma har du fått till i alla fall (det lilla som går att avgöra från forumbilden).
 
Blommor gillar jag att fotografera med 300/2,8 - gjorde rätt mycket sånt med min 5D och en gammal Nikon 300/2,8 Ais och mellanringar. På en NEX skulle väl det snarast motsvaras av en 200/2, men såna är dessvärre inte så vanliga (eller billiga). En gammal Canon FDn 200/2,8L skulle nog i och för sig också fungera (men inte med fullt så kort skärpedjup förstås) :)

Snygg blomma har du fått till i alla fall (det lilla som går att avgöra från forumbilden).

håller med dig, har ett fdn 200/2.8 IF, den är kalas bortsett från väldigt mkt CA på stora öppningar om man inte kollar vad man fotar. Gäller alla Canons FD förutom de som har ett L efter. Men denna är tagen med ett 57mm och ger en helt utsmetad bokeh på ca en halvmeters avstånd, det är tungt.
 
Blommor gillar jag att fotografera med 300/2,8 - gjorde rätt mycket sånt med min 5D och en gammal Nikon 300/2,8 Ais och mellanringar. På en NEX skulle väl det snarast motsvaras av en 200/2, men såna är dessvärre inte så vanliga (eller billiga). En gammal Canon FDn 200/2,8L skulle nog i och för sig också fungera (men inte med fullt så kort skärpedjup förstås) :)

FDn 200/1.8L menar du nog. Ingen variant av FD 200/2.8 är ett L-objektiv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.