Annons

Sony Nex-7

Och jag köpte ett till Konica Hexanon 40mm f/1.8 igår i en affär i Sumpan, denna gång för 95 kr med ett Nikon objektivfodral. De verkar finnas överallt för kaffepengar så köp en adapter och ett sånt om ni får chansen, otroligt skarp nedbländat ett steg eller två

Ja, det dyker upp mer eller mindre regelbundet på Tradera också. Jag tror att man ska passa på nu, medan de fortfarande är billiga.

Jag fick hem ett Hexanon AR 135mm f/3.5 idag. Inropat på Tradera för 205 kr. Objektivet ser helt nytt ut. Jag fick titta extra noga för att upptäcka några ytterst svaga avskav på bländarringen.

Vad var det för affär i Sumpan?
 
Ja, det dyker upp mer eller mindre regelbundet på Tradera också. Jag tror att man ska passa på nu, medan de fortfarande är billiga.

Jag fick hem ett Hexanon AR 135mm f/3.5 idag. Inropat på Tradera för 205 kr. Objektivet ser helt nytt ut. Jag fick titta extra noga för att upptäcka några ytterst svaga avskav på bländarringen.

Vad var det för affär i Sumpan?

Mitt 135/3,5 kostade 250:- och var även det i mycket gott skick. Det är väldigt trevligt för att det är så pass litet ihop med NEX och innehåller inbyggt motljusskydd, vilket ju är bra på dessa sena Hexanon som ofta har frontlinsen långt ut i fronten på objektiven.

Jag ska just vara lite otrogen och droppa ur Hexanon-spåret lite och beställa en FOTGA Pentax-NEX-adapter som jag ska ha till några gamla Pentax-objektiv jag har. Funderade först på att köpa ett Hexanon 100/2,8 men ska testa Pentax SMC-M 100/2,8 först istället som jag haft på många resor på 70- och 80-talen och som jag vet är ett trevlligt porträttobjektiv. Det har ju legat och dammat i en låda nu i 20 år så det kan väl få en chans att göra lite rätt för sig det med tänkte jag. Jag har saknat ett sådant tidigare till min NEX.

Vilka adapters tänker ni skaffa till era småkameror?

I övrigt tror jag Per har helt rätt. Hexanonobjektiven är väldigt lågt värderade idag och är prissatta till en bråkdel av vad exv. gamla Olympus Zuiko och Pentax med för den delen kostar och det gäller väl både gamla Nikon och Canon-objektiv med. Det har ju inte funnits någon vidare marknad för dem innan FourThirds och andra CSC-system såg dagens ljus. De borde väl rimligtvis kosta 3-4 ggr mer för att komma i paritet med de övriga märkena som inte är marknadsledande idag. Canon och Nikon-objektiven är klart dyrare och det verkar inte vara lika gott om dem heller. Mycket få har brytt sig om Hexanon överhuvudtaget tidigare.

Som sagt skillnaden mot de Hexanon som ursprungligen byggts för Leica är ju enorm prismässigt. Där har ju dessutom ingen utveckling skett tekniskt heller (exv autofokus) som gjort dessa objektiv omoderna på samma sätt som när det gäller objektiven för Konicas egna systemkameror som ju gick i graven på 80-talet redan. Hexanon för Leica ligger prismässigt i samma härad som priserna för Leicas motsvarigheter. Leica säljer ju tydligen dessutom nya objektiv som aldrig förr.
 
Det är ju mest konicas konsumentobjektiv som är billiga, de mer ovanliga brännvidderna, och då särskilt de ljusstarka, är sällsyntare än Canon och Nikons varianter och kostar mer, så håller inte med påståendet ovan. T ex 35/2 eller 28/1.8. ser man aldrig och kostar mer än andra. Vad gäller vanliga 50mm, 135mm eller 200mm så är skillnaden inte så stor, kostar inget oavsett märke, gick ju ut i enorma mängder. Tar man t ex ett normalobjektiv med ljusstyrka f/1.2 så är skillnaden inte heller så stor prismässigt mellan de olika märkena, om man ser till ålder och kvalitet. Kan faktiskt inte alls hålla med om att Hexanonobjektiven är särskilt mycket billigare än sina japanska konkurrenter från den tiden.
 
Mitt 135/3,5 kostade 250:- och var även det i mycket gott skick. Det är väldigt trevligt för att det är så pass litet ihop med NEX och innehåller inbyggt motljusskydd, vilket ju är bra på dessa sena Hexanon som ofta har frontlinsen långt ut i fronten på objektiven.

Ja, det är litet och nätt, men inte lika litet som Olympus OM 135/3.5 (som också har inbyggt motljusskydd). Det senare köpte jag från ebay.co.uk för £19.50 (men frakten blev rätt dyr: £8.75). Det finnas rätt många av det objektivet ute också.

Återstår att se vilket som presterar bäst.
 
Det är ju mest konicas konsumentobjektiv som är vanliga, de mer ovanliga brännvidderna, och då det ljusstarka är sällsyntare än Canon och Nikons varianter och kostar mer, så håller inte med påståendet ovan. T ex 35/2 eller 28/1.8. Ser man aldrig och kostar mer än andra.

Visst, det finns massor av "konsumentobjektiv" men många av dessa duger säkert mycket bra till de flesta om vi nu håller oss till Hexanon och skippar Hexar (finns tre typer). Sant är också att det finns en väldig massa varianter kring varje brännvidd (olika utförande och ljussyrka) , som tillverkats under nästan 40 år och det går ofta att få tag på någon av alla varianter som gjorts. Samlare kan ha svårt att hitta det de vill men vanliga användare har nog inga större problem om de anstränger sig lite. Jag har på några få veckor köpt det jag varit direkt intresserad av och jag väl sju Hexanon nu.

Sedan finns det mycket sällsynta objektiv som betingar rena fantasipriser begagnade idag såsom 60mm/1,2 som gjorts i så kort serie som 800 st och t.o.m. "glömts bort" på Buhla som annars verkar ha koll på allt. Det kostade US$1600 redan som nytt. För Leica-fattning är den tydligen ännu ovanligare. För en samlare är det svårt att få tag på men det finns ju substitut i de likaledes eftersökta 57/1,2 eller 57/1,4 eller kanske 85/1,8.

Ur Buhla
"Some sources consider the Hexanon AR 57 mm / F1.2 to be the best lens of this speed ever made by anyone. I cannot judge this, because I have never used another lens of equal speed by a different manufacturer – certainly, the Hexanon does provide good image quality despite of its enormous speed, especially in respect of sharpness and contrast. No vignetting and no pincushion or barrel distortions are visible in the images. Sharpness is slightly weaker than with the Hexanon AR 50 mm / F1.4 wide open, but still absolutely satisfying for a lens so super-fast."

"The Hexanon AR 57 mm / F1.2 is much rarer than the other, slower standard lenses. Because of its rarity and because it is being much sought-after for its tremendous speed, it is rather expensive compared to other Konica lenses. In relation to a Hexanon AR 50 mm / F1.4 the average price will be about tenfold."

Sedan kan man då fråga sig om tvåtiondelar är värt 10ggr mer :).
Så en 57/1.2 eller rentav en 1.4 kanske skulle vara helt OK för de flesta.
Jag såg ett pris på ett 60mm/1,8 som tydligen bjöds ut i Japan och vi pratatr om rent hisnande pengar. Hittar det dock inte just nu.

http://prosophos.com/2011/12/21/the-konica-hexanon-60mm-f1-2-special-edition/

There was a time, not too long ago, when most Leica enthusiasts were unaware of the existence of the KH 60/1.2, or did not take much notice. Today, however, the “Hex 60″ has gained a sort of cult following. It is, in fact, one of the few non-Leica manufactured lenses I can think of that commands a price premium over other, comparable, lenses (as of the writing of this post, the lens – if you can find one for sale – is often priced used at over US$5000).

Visst det är unikt 60/1,2, men om man tänkt ha det till porträtt på en APS-C så har det ju klara problem i vissa avseenden. Om man betalt 5000 U$ för sitt ex. kanske man förväntat sig annat.

"In its worst form, the bokeh from the Hex 60 can occasionally be downright unpleasant. If this was all this lens was capable of, it would not be of much interest to anybody. Fortunately, the lens redeems itself in other situations."
 
Det är ju mest konicas konsumentobjektiv som är billiga, de mer ovanliga brännvidderna, och då särskilt de ljusstarka, är sällsyntare än Canon och Nikons varianter och kostar mer, så håller inte med påståendet ovan. T ex 35/2 eller 28/1.8. ser man aldrig och kostar mer än andra. Vad gäller vanliga 50mm, 135mm eller 200mm så är skillnaden inte så stor, kostar inget oavsett märke, gick ju ut i enorma mängder. Tar man t ex ett normalobjektiv med ljusstyrka f/1.2 så är skillnaden inte heller så stor prismässigt mellan de olika märkena, om man ser till ålder och kvalitet. Kan faktiskt inte alls hålla med om att Hexanonobjektiven är särskilt mycket billigare än sina japanska konkurrenter från den tiden.

Generellt sett håller jag åtminstone delvis med. Hexanon AR 57/1.2 har jag sett nån gång (på Tradera, tror jag) och det var inte alls billigt. Däremot tycker att för mer "normala" objektiv så verkar Nikkor AI hålla en något högre prisklass än t.ex. Konica Hexanon AR. Det är inget jag har statistik på, utan mer en magkänsla.

Men man kan ju inte annat än säga att det är billigt med Hexanon AR 40/1.8 för 95 kr!
 
Vilka adapters tänker ni skaffa till era småkameror?

Jag har adapters för Konica Hexanon AR, Olympus OM och T2. Eftersom jag har några Nikkor AI och Canon FD så vill jag nog gärna prova dessa också, så två till adapters tänker jag nog köpa.
(Speciellt spännande blir att prova Nikkor 50mm f/1.2. :)

Jag har sett en OM->m/3-adapter med stativfot, vilket jag tycker verkar vara mycket smart, men inget liknande för andra fattningar, men jag letar vidare.
 
............ Kan faktiskt inte alls hålla med om att Hexanonobjektiven är särskilt mycket billigare än sina japanska konkurrenter från den tiden.

Jo de är dyrare men eftersom priserna ändå överlag inte är oöverkomliga så kanske man inte fäster så stor vikt vid detta.

Du kan ju gå in på L-Foto. Där finns ju listor över många gamla system de har grejor för i lager. De ligger högre än vad man kan komma undan med på Tradera exv. Där kan man inte sällan få samma grejor för halva priset och mindre. Men L-Foto har hyfsad koll och deras relativa priser inom sortimenten känns hyfsat relevant så man kan få en hyfsad känla för relativa prislägen.

Det som står ut fullständigt är som vanligt Leica. Det är förunderligt vad folk är villiga att betala för saker det står Leica på. Jag måste erkänna att jag inte är helt övertygad om att den relativa prisbilden korrellerar med vad man verkligen får för pengarna.

Beträffande Hexanon så tror jag dessutom precis som Per att priserna är på väg uppåt. Gamla Hexanon-objektiv har varit ett systemmässigt stickspår i många år. För andra märkens äldre manuella objektiv har situationen inte nödvändigtvis varit densamma. Har det funnits en levande marknad som inte bara varit samlardriven, så har naturligt prisnivån blivit högre. Nu finns en levande marknad även för gamla Konica-objektiv som tidigare inte riktigt funnits på samma sätt. I fallet Pentax så har man ju exv. fortsatt kunnat använda de gamla objektiven med vissa naturliga begränsningar och detsamma gäller säkert en del andra äldre system.
 
Sedan finns det mycket sällsynta objektiv som betingar rena fantasipriser begagnade idag såsom 60mm/1,2 som gjorts i så kort serie som 800 st och t.o.m. "glömts bort" på Buhla som annars verkar ha koll på allt. Det kostade US$1600 redan som nytt. För Leica-fattning är den tydligen ännu ovanligare. För en samlare är det svårt att få tag på men det finns ju substitut i de likaledes eftersökta 57/1,2 eller 57/1,4 eller kanske 85/1,8.

Finns Hexanon 60/1.2 för AR-fattning? Om inte så är det nog förklaringen till att det inte finns med i Buhlas listor. Han tar ju bara upp Konicas spegelreflexsystem.
 
Ja det kan ju faktiskt vara förklaringen.
Men jag har läst text som fått mig att tro att det gjorts även för AR.
Annars är det väl 57/1,2 som varit den praktiska motsvarigheten för AR.
 
Generellt sett håller jag åtminstone delvis med. Hexanon AR 57/1.2 har jag sett nån gång (på Tradera, tror jag) och det var inte alls billigt. Däremot tycker att för mer "normala" objektiv så verkar Nikkor AI hålla en något högre prisklass än t.ex. Konica Hexanon AR. Det är inget jag har statistik på, utan mer en magkänsla.

Men man kan ju inte annat än säga att det är billigt med Hexanon AR 40/1.8 för 95 kr!

hehe, köpte ett micro-Nikkor 50/3.5 på samma ställe samtidigt för 95 kr det med, så det var nog inte märket på objektivet som gav det låga priset.
 
Jo de är dyrare men eftersom priserna ändå överlag inte är oöverkomliga så kanske man inte fäster så stor vikt vid detta.

Du kan ju gå in på L-Foto. Där finns ju listor över många gamla system de har grejor för i lager. De ligger högre än vad man kan komma undan med på Tradera exv. Där kan man inte sällan få samma grejor för halva priset och mindre. Men L-Foto har hyfsad koll och deras relativa priser inom sortimenten känns hyfsat relevant så man kan få en hyfsad känla för relativa prislägen.

Det som står ut fullständigt är som vanligt Leica. Det är förunderligt vad folk är villiga att betala för saker det står Leica på. Jag måste erkänna att jag inte är helt övertygad om att den relativa prisbilden korrellerar med vad man verkligen får för pengarna.

Beträffande Hexanon så tror jag dessutom precis som Per att priserna är på väg uppåt. Gamla Hexanon-objektiv har varit ett systemmässigt stickspår i många år. För andra märkens äldre manuella objektiv har situationen inte nödvändigtvis varit densamma. Har det funnits en levande marknad som inte bara varit samlardriven, så har naturligt prisnivån blivit högre. Nu finns en levande marknad även för gamla Konica-objektiv som tidigare inte riktigt funnits på samma sätt. I fallet Pentax så har man ju exv. fortsatt kunnat använda de gamla objektiven med vissa naturliga begränsningar och detsamma gäller säkert en del andra äldre system.

L-foto och t ex Wibergs foto håller en prisnivå som vida överstiger marknadsvärdet, oavsett deras kunskap och skick på grejerna. har naturligtvis stenkoll på dem. Kolla snarare Lp-fotos auktioner för att se prisbilden i Sverige för lite bättre grejer, och deras nätauktioner på billigare saker. De har ju auktion nästa lördag, men man kan gå in på alla tidigare auktioner och se vad för priser som blivit. Traderas priser är spretigare och kan vara lite hur som helst, beroende på tillfället, trots samma produkt. Sen vet vi ju alla självklart att priserna på all gammal optik som helt plötsligt kan användas digitalt är på väg upp. Detta gäller i synnerhet Canons FD-optik men även t ex Konicas Hexanonvarianter.
 
hehe, köpte ett micro-Nikkor 50/3.5 på samma ställe samtidigt för 95 kr det med, så det var nog inte märket på objektivet som gav det låga priset.

Han har väl bara upphävt marknadskrafterna och tar 95 spänn för allt. Är det någon skolloppisbod eller? Det här blir ju bara bättre och bättre. Det är väl bäst att du köper hela rasket innan Per hittar dit. Du ser ju han högg ju direkt!

Sedan kan du göra en vinst på flera 100% i bästa fall på Tradera eller ännu bättre sälj det till L-Foto för han har ju ännu bättre marginaler trots att han nu ger 15% i vårrabatt. :)
 
L-foto och t ex Wibergs foto håller en prisnivå som vida överstiger marknadsvärdet, oavsett deras kunskap och skick på grejerna. har naturligtvis stenkoll på dem. Kolla snarare Lp-fotos auktioner för att se prisbilden i Sverige för lite bättre grejer, och deras nätauktioner på billigare saker. De har ju auktion nästa lördag, men man kan gå in på alla tidigare auktioner och se vad för priser som blivit. Traderas priser är spretigare och kan vara lite hur som helst, beroende på tillfället, trots samma produkt. Sen vet vi ju alla självklart att priserna på all gammal optik som helt plötsligt kan användas digitalt är på väg upp. Detta gäller i synnerhet Canons FD-optik men även t ex Konicas Hexanonvarianter.

Ja de är dyrare men värdet handlar för mig inte bara om priset utan lika mycket om skicket. L-Fotos grejor har varit i väldigt bra skick. Jag undrar om han köpt upp något gammalt konkurslager eller så. En del saker som exv. motljusskydd är helt nya.

Jag har tidigare köpt gamla Minolta AF-grejor av privatpersoner också men ett par av dessa har jag varit tvungen att få rengjorda eller åtgärdarde hos just LP-Foto. Det har varit allt från kärvande bländarlameller till smuts som syns på bild. Det mesta jag har av Hexanon är i absolut mint eller nära mint och jag tror det kan vara värt några spänn mer särskilt som om det inte handlar om några stora pengar överhuvudtaget. Var hamnar jag om jag köper ett halvtaskigt ex. på Tradera för 250 spänn som visar sig defekt? Då kan man ju välja mellan att serva eller köpa ett till. Strul kostar det med. L-Foto kanske tar 500 för ett i toppskick. Så har det varit i en del fall för mig. Det dyraste jag köpt var ett 24mm/2,8 och det är lite mer ovanligt så det har jag inte sett på Tradera. Då får man räkna med att det kostar några spänn mer.

De saker jag köpt av L-Foto är klart dyrare än på Tradera men märkligt nog så ligger en del priser inte alls speciellt långtifrån en del av de man kan se på exv. Ebay. Tyckte jag var lite konstigt sist jag kollade.

Wibergs däremot ville sälja en halvdefekt (fokusringen hade fått sig en smäll och gick ojämnt) 200mm/3,5 för 1500 spänn och det tyckte jag var oseriöst. Han var då beredd att sänka priset som det var till 900:- eller reparera det och sälja till fullt pris. Jag gick därifrån. Går att få bättre grejor billigare på andra ställen och dessutom utan strul. Håller annars med om att Tradera är bäst om man vill handla billigare även om det också lär finnas en butik i Sumpan där objektiv är nära nog gratis :).
 
Lite off topic, men jag känner att kunskapen finns här. Vad betyder SSC och andra förkortningar på Canon fd- gluggar? Vad är bäst?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.