Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Nex-7

Kul att ni engagerar er! Men att nyinköpa gamla objektiv hör inte till alternativen för min del. Jag har ju redan gott om Canonobjektiv, och fler ska det inte bli. Lika bra att ochså genast erkänna att jag inte vet vad "kontrollera bländaren" innebär här i praktiken...

Det innebär i praktiken att du kan välja bländarvärde (2.8, 4.0, 5,6 etc.) direkt från kameran. I och med att EF-objektiven saknar bländarring är du annars låst till den största bländaröppningen på objektivet, och det är förstås inte alltid optimalt. Det finns också adaptrar med inbyggd egen bländare, men de presterar inte så där alldeles lysande.

Jag tycker man gör ett klart felköp om man väljer en NEX-7 och bara tänker använda den med Canons EF-objektiv om man inte har väldigt specifika skäl för detta (t. ex. att använda Canons tilt-/shiftobjektiv - det är tydligen väldigt trevligt med focus peaking).
 
Det finns tilt/skift-objektiv från andra tillverkare än Canon, så om man inte redan har ett sådant Canonobjektiv så är det nog vettigare att välja ett annat fabrikat.
 
Det finns tilt/skift-objektiv från andra tillverkare än Canon, så om man inte redan har ett sådant Canonobjektiv så är det nog vettigare att välja ett annat fabrikat.

Ja, så är det ju förstås - jag menade att en vettig anledning att köpa en svindyr EF-NEX-adapter kunde vara just att man äger sådana objektiv och att de faktiskt är lättare att använda på en NEX än en EOS (åtminstone vad gäller att kolla skärpan).
 
Angående objektiv!

Hej!
Har en fråga angående Sonys 18-200 objektiv.
Får man stabilisering med aktive mode när man kör det med Nex-7/Nex-5n monterat.
Tänkte använda det till video men är osäker om det blir aktive mode då tex videokameran Nex vg-20 har aktive mode i menyn som går att stänga av/sätta på.
Medans Nex -5n inte har detta läge i menyn.
Dock sitter ju stabiliseringen i objektivet så man borde väl få det per automatik eller får man då bara den vanliga stabiliseringen som 18-55 OSS.
 
Jag vet inget om videokameran i sig men ditt "active mode" är inte det bara detsamma som Steady Shot=on eller off i NEX 7. På och av alltså. I Nex finns inget annat att välja och stabiliseringen sitter ju som sagt i objektiven - alla som nu har det. Det fins ju ett antal E-mountobjektiv som saknar stabilisering.
 
Ja, så är det ju förstås - jag menade att en vettig anledning att köpa en svindyr EF-NEX-adapter kunde vara just att man äger sådana objektiv och att de faktiskt är lättare att använda på en NEX än en EOS (åtminstone vad gäller att kolla skärpan).

TSE gluggarna verkar dock inte vara optimerade för stora öppningar.
Bästa skärpa på både 17 o 24II får man vid f 8-11.

/Janne
 
Stort tack till alla er som engagerat er i mitt sökande efter adaptrar till min N7. Jag är imponerad av ert engagemang och kunnighet.
För min del slutade det med en billig från en svensk säljare på Ebay. Den kom på en dag till Arjeplog och det har väl aldrig hänt i världshistorien;)
Den känns helt OK och nu väntar jag på mina hex-gluggar.
I ett tidigare inlägg skrev jag att Kiponadaptern med inbyggd bländare fungerar bra. Nu när jag haft tid att prova lite mer så vill jag revidera min ”review”.
Det tycks som nerbländningen inom den femgradiga skalan på sin höjd ger två bländarstegs nedbländning.
Med flera objektiv blir det kraftig vinjettering vid läge 3-4 och då är nedbländningen bara ca ett steg.
Min slutsats är att det fungerar sådär. Idag siktar jag på objektiv som har bländarring, tex OM + Hex.
Hoppas jag inte lurat någon att satsa på Kipon pg av min tidigare entusiasm.
Nu söker jag en fin 50a, antingen OM eller Hex.

PS: PÅ 70-talet var mina kameror Konica T3 och OM1.

Hej - jag har lagt ut på Tradera i dag Hex objektiv 40mm 1.8 kolla på:

http://www.tradera.com/objektiv-konica-hexanon-ar-40mm-f1-8-filter--auktion_301998_153817785

jag har även Hex 135mm 3.5 som jag använder med adapter till mina NEX kameror - om du är intesserad så hör bara av dig!

Med vänlig Sony NEX hälsning!
 
Hej - jag har lagt ut på Tradera i dag Hex objektiv 40mm 1.8 kolla på:

http://www.tradera.com/objektiv-konica-hexanon-ar-40mm-f1-8-filter--auktion_301998_153817785

jag har även Hex 135mm 3.5 som jag använder med adapter till mina NEX kameror - om du är intesserad så hör bara av dig!

Med vänlig Sony NEX hälsning!

Du borde veta att vi inte kopplar till tradera här, varken i forumet eller på annonsmarknaden, fy, må ingen härifrån bjuda.
 
Varför gör vi inte det?

Enligt forumreglerna får man inte använda forumet för att att sälja prylar (inte ens sådana man annonserar ut på FS Köp och Sälj), och annonsmarknaden på FS tillåter inte vidarelänkning till andra annonssajter - budgivning är inte heller tillåtet.

I just Sonyforumet är det i och för sig inte helt ovanligt med brott mot andra forumregler :)
 
Enligt forumreglerna får man inte använda forumet för att att sälja prylar (inte ens sådana man annonserar ut på FS Köp och Sälj), och annonsmarknaden på FS tillåter inte vidarelänkning till andra annonssajter - budgivning är inte heller tillåtet.

I just Sonyforumet är det i och för sig inte helt ovanligt med brott mot andra forumregler :)

Äsch, det var ju bara ren konsumentupplysning, på en direkt fråga dessutom.
Jag har f.ö. också en hel del drös hexanonobjektiv som jag ska sälja, bl.a. 3st 50or, två 135or och ett par zoomar. Kommer snart.

/Mats
 
135 kr för en fin 40/1,8 med ett kamerahus är inte normalt, det är långt under standardpris.
Det är med 3 st. special effektfilter också. 495 kr för det är inte alls fel.

Riktigt snygga bilder i annonsen dessutom!


/Mats

Tack Mats - jag satsade lite på att göra lite fina bilder och visa vad objektivet ger - det kanske kan inspirerar att göra lite mer med fotograferandet !

// Sören
 
Tack Mats - jag satsade lite på att göra lite fina bilder och visa vad objektivet ger - det kanske kan inspirerar att göra lite mer med fotograferandet !

// Sören

OT: Annan snygg bild du tagit är ju J35:an i bildspelet på din sida på FS. Jag blev helt nostalgisk. Servade och jobbade med dem i lumpen på F18 under ett år -69.
 
135 kr för en fin 40/1,8 med ett kamerahus är inte normalt, det är långt under standardpris.
Det är med 3 st. special effektfilter också. 495 kr för det är inte alls fel.

Riktigt snygga bilder i annonsen dessutom!


/Mats

Skrev inte att 135 kr var normalt om du läser mitt inlägg, däremot är 250 kr rätt normalt för det otroligt vanliga objektivet, Hur bra det än är. Till och med Väldigt dyra l-foto ha ju en för ca 350 kr nu, osåld sedan åtskilliga veckor
 
ANNONS