ANNONS
Annons

Sony Nex-7

Jag köpte EVF:en och returnerade den med vändande post till Scandinavian Photo. Till och med säljaren som jag diskuterade denna EVF med, medgav att han också tyckte att den inte var något vidare.
Funkade ok på 2-3 meter, på "utomhusavstånd" var det svårt att se detaljer; pixlig/brusik/oklar. Riktade jag sökaren mot t.ex. ett träd mörkade hela bilden ner. Oanvändbar leksak för 3000 kr, möjligen värd en hundring. Rena skämtet. Sorry : )

Hmm.... Och Dprevew som tyckte den var så bra. Denna EFV är ett av skälen till att jag alls funderar på en NEX5N. Är den så värdelös som du säger blir det att vänta på NEX7. Men tänk om dennas inbyggda EVF inte heller är bra? Då får jag väl fortsätta med min 40D ett tag till, då. Jag lockas onekligen av NEX:arnas skönsjungande sirener som skulle kunna dra mig rakt i det ekonomiska fördärvet, men om sökarna är kass, då får det vara!

Jag lockas onekligen av NEX:arnas skönsjungande sirener som skulle kunna dra mig rakt i det ekonomiska fördärvet, men om sökarna är kass, då får det vara!

Jag lockas också. Nästan det enda som håller mig från att beställa en NEX-7 är att den inte har bildstabilisering. Jag begriper inte varför Sony var så dumma att de inte tog med det. De har ju en fungerande lösning redan. Innan NEX-7 kom så vägde det över till Olympus m4/3 för min del, men NEX:arna har helt klart bättre bildkvalitet och NEX-7 med sin inbyggda sökare ser ut att vara ett riktigt bra fotografiskt verktyg.

Men ingen bildstabilisering.

Hmm.... Och Dprevew som tyckte den var så bra. Denna EFV är ett av skälen till att jag alls funderar på en NEX5N. Är den så värdelös som du säger blir det att vänta på NEX7. Men tänk om dennas inbyggda EVF inte heller är bra? Då får jag väl fortsätta med min 40D ett tag till, då. Jag lockas onekligen av NEX:arnas skönsjungande sirener som skulle kunna dra mig rakt i det ekonomiska fördärvet, men om sökarna är kass, då får det vara!

Jag testade NEX-7 idag och tycker att sökaren var kanonbra. Inte så bra som sökaren i en A900 förstås, men mycket bättre än sökaren i min A350. Väldigt stor, ljus och bra kontrast och skärpa. Att den mörknar beroende på var man riktar den är ju för att den förhandsvisar exponeringen, men det kan man stänga av om man stör sig på det... Sökaren till NEX-5n är väl samma som den inbyggda i NEX-7? Då borde den också vara bra. I särklass bästa EVF:en jag har sett.

Definitivt dealbreaker. Trodde det var samma hyllade evf som sitter i NEX7.

Detta var onekligen förvirrande. Jag kan se två anledningar att välja NEX5N framför NEX7. Den ena är mindre brus vid höga ISO-tal. Den andra är den lösa EVF:en, som går att använda som vinkelsökare om man vill. Priset blir ungefär samma.

Skumt! Ser fram emot en logisk förklaring :)

På vadå? Varför jag är nöjd och vissa andra tycker att den suger? :) Det är nog bara olika förväntningar. Jag har använt EVF förut och är inte särskilt konservativ av mig. Den här var ett så pass stort lyft mot alla EVF jag har provat tidigare. Dessutom funkade den bra även för mig som har glasögon och det var en trevlig överraskning. Sen blir det nog aldrig lika bra som en riktigt grym optisk sökare, sökaren på A900 är ju en dröm att titta igenom. Man kommer inte bort från att det känns som en skärm fortfarande. Men det finns ju fördelar också, exponering och att man får se följande fokus etc.

Jag såg inte att de hade den externa EVF:en till NEX-5n hos Scandinavian Photo idag. De hade någon med mikrofon etc. Det hade annars varit kul att se hur det såg ut. De klämde i alla fall på en stor Sony-blixt på NEX-7 och det såg helt galet ut (blixten var större än kameran) men den exponerade fint och det funkade perfekt.

---
De klämde i alla fall på en stor Sony-blixt på NEX-7 och det såg helt galet ut (blixten var större än kameran) men den exponerade fint och det funkade perfekt.
Hehe - fast man behöver kanske inte klämma på den allra största blixten i sortimentet i alla fall...

Men grundproblemet är ju att det är mycket lättare att fysiskt krympa kamerahus än blixtar och objektiv.
.

Hehe - fast man behöver kanske inte klämma på den allra största blixten i sortimentet i alla fall...

Men problemet är ju att det är mycket lättare att krympa kamerahus än blixtar och objektiv.
.

Det var inte största blixten men NEX-7 är fortfarande ganska liten. De försäkrade att min Minolta-blixt skulle fungera i alla fall så det var skönt. Största blixten hade nog sett ännu märkligare ut.

Det där med små objektiv är ju ett aber. Blixtar spelar kanske mindre roll, det är ju en grej man drar på när man behöver den, men objektiven är en annan sak. Det hade varit roligt att se nya telezoomen, men den fanns inte på plats. Den ser ju ganska stor ut... Tre objektiv sa de att det ska släppas nästa år, varav troligtvis en normalzoom av bättre kvalitet.

Nej alla verkar ju gilla den i NEX7 men flera här tycker den externa till 5N underpresterar, det är skumt!

Ja, det är konstigt. De har samma upplösning och så vitt jag kan se är det samma sökare... Kanske att kameran hanterar den sämre på något vis? Jag gluttade i både A77 och NEX-7 och det såg väldigt bra ut i båda.

Kul detalj är att NEX-7 tydligen har högre seriebildhastighet än vad t.o.m. A77 har... :)

NEX-7 klarar enligt PhotoReviews mätning av att ösa iväg 10 bilder på bara 0,8 sekunder, vilket innebär en seriebildshastighet på 12,5 bild/sek. Så den lille rackar'n klarar att bräcka alla dagens Canon och Nikon värstingkameror, oavsett pris... Åtminstone ett halvår till.

Förutsatt att PhotoReview har mätt tiden med tillräckligt bra noggrannhet förstås.
.

Med låst AF så användningsområdet e rätt begränsat

Jag köpte EVF:en och returnerade den med vändande post till Scandinavian Photo. Till och med säljaren som jag diskuterade denna EVF med, medgav att han också tyckte att den inte var något vidare.
Funkade ok på 2-3 meter, på "utomhusavstånd" var det svårt att se detaljer; pixlig/brusik/oklar. Riktade jag sökaren mot t.ex. ett träd mörkade hela bilden ner. Oanvändbar leksak för 3000 kr, möjligen värd en hundring. Rena skämtet. Sorry : )
Här finns något märkligt.

Hittills har den EVF som sitter i NEX-7, A65/A77 och som finns som tillbehör till NEX-5N vanligen fått synnerligen positiva omdömen. Inte i alla avseenden i klass med A900:ans sökare naturligtvis, men i somliga bättre eller överlägsen alla optiska sökare. Den har ju faktiskt "omvänt" ganska många tidigare OVF-förespråkare / EVF-hatare (om än inte alla, naturligtvis). :)

Så nu skulle jag önska få detta utrett. Handlar det om:

1) Vissa exemplar av den externa NEX-5N EVF:en är defekta.

2) Valda inställningar av EVF-en passar inte provaren.

3) Vitt skilda personliga preferenser (att nästan inga rapporter i "mellanläge" har synts till utan enbart starkt positiva eller rejäla "dissningar" talar dock lite emot denna hypotes).

4) Den externa EVF:en till NEX-5N ska ju vara precis likadan som den inbyggda i de tre modellerna ovan, och processas på samma sätt. Kanske så inte är fallet?

4) Nåt annat.

HRL, har du kollat, eller har du möjlighet att kolla EVF:en i någon A65, A77 eller NEX-7? Du bör förstås också testa med olika inställningar av EVF:en.
.

Senast ändrad:
Jag hade en sån {Konica Minolta A200}.Visst var den före sin tid på många sätt och hade sånt som börjar komma på dslrerna först nu: utvikbar och vridbar monitor, evf med automatisk förstoring när man snuddade fokuseringsringen. Men knappast helt up to date.
---
Nu syftade jag i och för sig på konceptet - allt som hade behövts var ju att ha satt en bajonettfattning mellan objektiv och kamerahus, så hade vi haft spegellösa minisystemkameror många år innan de till slut kom. Sony hade ju också tidigt några remarkabelt bra modeller enligt detta koncept - men också utan växelobjektiv. Den är dock tillräckligt bra i många fall för att jag än i dag ska ta den med mig istället för någon av mina mycket större och tyngre DSLR-kameror.

---
Ser ut som en liten dslr men är en kompaktkamera med liten sensor. Brusegenskaperna var usla, autofokusen krävde bra ljus för att fungera och var långsam.
---
Mja, hur "usla" brusegenskaperna är, är synnerligen subjektivt, och mycket situationsberoende. Jag tog kanske en tredjedel av bilderna till en utställning (tillsammans med ett 30-tal andra deltagare) för ett par år sedan efter en kurs på Fotohögskolan här, och ICKE EN ENDA person klagade på bruset! Är bilden bra, så är brus och bristande skärpa inte längre relevant. Man ser inte detta. Och utomhus, där man har hyfsat ljus, så blir bruset enligt min uppfattning inte störande. Man får anstränga sig för att se det - och gå så nära bilden att man inte ser hela (jo, det blir mycket bättre resultat på en papperskopia än ifall man glor på ett utsnitt på skärmen i 100%).

Vad utställningsbesökarena (allt från släktingar till profotografer) däremot sa var att färgerna var fina (Minolta Colour" förstås). Och med en lätt blygsam rodnad tar jag mig också före att lägga in att eftersom jag frivilligt ställde upp som vakt under nästan hela utställningstiden, så kunde jag ju avhöra vad besökarna tyckte. De flesta besökarna tyckte att min var bäst (jag hade ett klart, tydligt och starkt koncept), men det blev ändå en av de större överraskningarna i mitt liv (har alltid ansett mig själv vara mycket mera ingenjör än konstnär). Hon som kom på "andra plats" med sitt bidrag i denna helt informella och ej utlysta "publikomrösningstävling" var också ingenjör - så vi ingenjörer visade konstnärsfolket var skåpet skulle stå... :)

Skulle det verkligen gå att toppa en utställning där deltagarna först selekterats fram av Fotohögskolan, och där betraktarna sedan var allt från denna grupp, "vanliga fotointresserade", profotografer och sådana som hade studerat på Fotohögskolan i upp till fem år, ifall en stor del av bilderna hade uppfattats som tekniskt "usla"? Detta (låt vara informella) resultat talar tämligen starkt emot din uppfattning, anser jag för min del. :)

Autofokusen på A200:an var långsam, visst. Men kan man sina kameror, så använder man inte just denna till aktionfoto. Men i nästan alla andra fall funkade det förvånansvärt bra. Den kom ju med mycket oftare än DSLR-kameran, eftersom man inte märkte att man bar omkring den (till skillnad från DSLR-kameran).

---
Jag körde med CL-ljudet, det lät fint! ---
---
Det gjorde jag - jag menar, det GÖR jag också... :)

---
Men ibland saknar jag den.
Det gör inte jag.

Jag har fortfarande min kvar... :)

Fast jag får väl erkänna att eftersom jag nyligen skaffade mig en NEX-kamera, så lär den väl knappast komma till användning så mycket längre för min del.

PS I ett försök att komma åtminstone lite mindre Off Topic, så vill jag bara tillägga att EVF:en i Minoltas A2:a var mycket bättre. Den står sig i flera avseenden mycket bra ännu. Hög upplösning, och inte de fördröjningar och "regnbågsrandningar" som man ibland kan se på vissa av dagens EVF-er.
.

Senast ändrad:
---
Fast jag får väl erkänna att eftersom jag nyligen skaffade mig en NEX-kamera, så lär den väl knappast komma till användning så mycket längre för min del.
---
Tror knappast att någon missförstår, men för säkerhets skull - min syftning var förstås:

Fast jag får väl erkänna att eftersom jag nyligen skaffade mig en NEX-kamera, så lär väl KM A200:an knappast komma till användning så mycket längre för min del.
.

Nu syftade jag i och för sig på konceptet - allt som hade behövts var ju att ha satt en bajonettfattning mellan objektiv och kamerahus, så hade vi haft spegellösa minisystemkameror många år innan de till slut kom. Sony hade ju också tidigt några remarkabelt bra modeller enligt detta koncept - men också utan växelobjektiv.

MInolta DiMAGE EX hade däremot växelobjektiv redan 1998. En spegellös minisystemkamera, fastän utan EVF. Sökaren var en vanlig optisk genomsiktsökare. Den blev dock ingen hit, tyvärr.

Jag lockas också. Nästan det enda som håller mig från att beställa en NEX-7 är att den inte har bildstabilisering. Jag begriper inte varför Sony var så dumma att de inte tog med det. De har ju en fungerande lösning redan. Innan NEX-7 kom så vägde det över till Olympus m4/3 för min del, men NEX:arna har helt klart bättre bildkvalitet och NEX-7 med sin inbyggda sökare ser ut att vara ett riktigt bra fotografiskt verktyg.

Men ingen bildstabilisering.
Ja, detta ser ju verkligen förvånande ut. Det handlar dock inte alls om någon tillfällig nyck. Sony skulle självfallet inte frångått sensorstabiliseringen (som GENERELLT är det enklaste, smidigaste och mest ekonomiska systemet) för NEX-systemet, ifall de inte hade haft mycket goda skäl till detta.

Sony har ju själva angett den viktigaste orsaken - den sensorstabilisering som sitter i Alpha-kamerorna är framtagen för stillbild, och skulle inte funka särskilt bra för videofilmning. Sony ansåg att video var något som skulle komma att bli viktigare och viktigare framöver, så därför beslöt de (säkerligen inte utan en hel del vånda) att frångå den sensorstabilisering som funkar så väldigt bra i stillbildskamerorna, och som så många av oss Alpha-användare är så glada över. Självfallet har en hel del av oss skällt som bandhundar på Sony för detta val...

Som en positiv bieffekt kunde de ju också göra kamerahusen mindre. Det var antagligen inte helt oviktigt för dem när de av allt att döma hade ambitionen att komma fram med världens minsta spegellösa kamera, trots att de i detta avseende är "handikappade" gentemot Micro FourThirds systemet pga dess mindre sensor, och därmed möjlighet att ta fram mindre kameror än vad som går med NEX-systemet (även om vare sig Oly eller Panny har lyckats med detta hittills).
.

Ja, detta ser ju verkligen förvånande ut. Det handlar dock inte alls om någon tillfällig nyck. Sony skulle självfallet inte frångått sensorstabiliseringen (som GENERELLT är det enklaste, smidigaste och mest ekonomiska systemet) för NEX-systemet, ifall de inte hade haft mycket goda skäl till detta.

Sony har ju själva angett den viktigaste orsaken - den sensorstabilisering som sitter i Alpha-kamerorna är framtagen för stillbild, och skulle inte funka särskilt bra för videofilmning. Sony ansåg att video var något som skulle komma att bli viktigare och viktigare framöver, så därför beslöt de (säkerligen inte utan en hel del vånda) att frångå den sensorstabilisering som funkar så väldigt bra i stillbildskamerorna, och som så många av oss Alpha-användare är så glada över. Självfallet har en hel del av oss skällt som bandhundar på Sony för detta...

Som en positiv bieffekt kunde de ju också göra kamerahusen mindre. Det var antagligen inte helt oviktigt för dem när de av allt att döma hade ambitionen att komma fram med världens minsta spegellösa kamera, trots att de i detta avseende är "handikappade" gentemot Micro FourThirds systemet pga dess mindre sensor, och därmed möjlighet att ta fram mindre kameror än vad som går med NEX-systemet (även om vare sig Oly eller Panny har lyckats med detta hittills).
.

Olympus har väl besvär med sin stabilisering i huset vid filmning om jag minns rätt. Det är inte så rasande många minuter kameran kan filma med stabiliseringen påslagen innan det blir för varmt. Jag tycker nog att det är en korrekt prioritering att ha stabiliseringen i objektiven istället. Största nackdelen är väl om man kör Alfa-optik med adapter, då får man förstås aldrig stabilisering.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar