Inte alls!
Enligt mina erfarenheter finns det massor av tillfällen där detta är mycket användbart. OK, ägnar man sig nästan uteslutande åt aktionfoto så föredrar man säkert AF mellan varje bild. För min del så är mina motiv vanligen lugna eller helt statiska, men visst händer det då och då att det blir några aktionfoton också.
Själv har jag en A550, och med 5 bild/sek fokuserar den ju mellan varje bild, medan den vid 7 bild/sek låser fokus efter efter att ha mätt för den första bilden i serien. Med de intressen jag råkar ha hamnar jag ibland i den situationen att jag vill ta en serie bilder av något som är i snabb rörelse, men inte rör sig nämnvärt från platsen. Skulle objektet ifråga ta några steg emot eller ifrån mig, så är det bara att släppa avtryckaren ett ögonblick, och sedan köra på med 7 b/s igen.
Ex.: Ett danspar. Förr hade jag väldigt svårt att lyckas få just det läge jag sökte, när paret roterade runt. Inga problem nu! Hade en A200 tidigare (max 3 b/s). För långsammare danser räcker 5 b/s fint, men inte för t.ex. wienervals, där kör jag med 7 b/s bursts.
Martial arts - när judokastet sker etc.
Medeltida svärdskamper (som jag råkar tycka är kul).
Vid åtskilliga sporter. Just när hästen hoppar, tennisspelaren smaschar, höjdhopparen svingar sig över ribban (fast då använder jag oftast *) förinställt fokus på denna) osv. T.o.m. vid fotboll, när en spelare laddar och skjuter etc. Funkar åtminstone på min enkla nivå...
.
*) Uttrycket "oftast" här implicerar dock INTE att jag ofta ägnar mig åt sportfoto, för det gör jag som sagt inte...
.