Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Nex-7

Näää, nu är det helt stopp i röret i Thailand p.g.a. översvämningarna, så NEX 7 kommer säkert bli fördröjd innan den landar på diskarna. Jag gissar att tillverkarna nu kommer att helt ändra sin riskhantering när de planerar sina anläggningar i framtiden. Det här tror jag har skakat dem ordentligt. På kort tid har flera fabriker slagits ut i både Japan och Thailand. Det måste varit ett fullständigt otänkbart skräckscenario som nu blivit verklighet för Sony-ledningen.

A pro pos översvämning så ger en koll på Prisjakt (kategori systemkameror) vid handen att marknaden är ganska översvämmad av sådana. För bara ett år sedan rörde det sig om c:a 160 st. Idag handlar det om ett bra stycke över 200.

//Lennart

Och en suck av lättnad djupt inifrån mångas plånböcker:)
För tidigt att börja sucka än!

Sony lär ha tillverkat ett rejält lager av de nya kamerorna, och det FÖREFALLER som att många av dessa hade hunnit skeppas iväg från Tailand. Men Sony lär nog missa årets säljtopp - julmånaden, liksom Nikon. Men Canon förefaller att i stort sett ha klarat sig.

Om man är sugen på en 5N påstås det att man bör skynda sig. Jag har redan min och med riktigt trevligt glas dessutom. Här med ett urskarpt Zeiss Biogon 28. Den kommer inte kunna ersätta min 5D2 pga AF och kort DOF men den har ett väldigt mycket bättre format - och vid rätt sorts motiv levererar den lika bra som jättekameran. Problemet är mest att plötsligt börjar man bli intresserad av en massa fina objektiv för rangefinderkameror (för att behålla storleksfördelen) - och ljusstarka Leica kan kosta vad som helst. Voigtländer och Zeiss kan vara mer överkomliga men det går fort att spendera mer pengar på objektiv än kameran.

Har man några gamla vidvinkliga ljusstarka Rokkor, Zuiko eller rent av Canon FD i byrålådorna redan, ja då är det bara att slå till :)

Bilagor

• IMG_7277 400.jpg
    IMG_7277 400.jpg
    71.3 KB · Visningar: 423
För tidigt att börja sucka än!

Sony lär ha tillverkat ett rejält lager av de nya kamerorna, och det FÖREFALLER som att många av dessa hade hunnit skeppas iväg från Tailand. Men Sony lär nog missa årets säljtopp - julmånaden, liksom Nikon. Men Canon förefaller att i stort sett ha klarat sig.

Nej det har dom inte...A77an är den enda kameran som inte drabbas av förseningar då dom redan har har byggt upp/hunnit skicka ut stora partier till dom olika lagrena...A65 och Nex-7an har skjutits upp på obestämd tid(officellt från Sony).

Är det någon som vet vilka kit EX-7 kommer att finnas i och prisbilden?
Kommer det att vara samma kit som med NEX-5. Kommer det att finnas med pancake 16mm och 18-55 tillsammans?

Vet nån vad det är för skillnad mellan NEX-5 och NEX-5D?

Har någon hört talas om en pancake vidvinkelzoom, typ 12-24 mm eller så skulle vara mumma.

Har inte varit så inne på NEX, hade en NEX-5 förut, men funderar nu på NEX-7 istället för A77 och komplettera det med en FF DSLR eller möjligen kommande SLT. Rajala har kanonpriser och en ny manic monday och tänte köpa NEX-5 med 18-200 och sen sälja den i kit med 18-55an man får med med NEX-7 när den kommer så smånigom om den finns i kit med 16mm och 18-55.

/Mats

Det finns "manic saturday" oxå, tror jag:) NEX-7 levereras viss med 18-55 i svart färg som är exklusivt tillverkad just för 7:an.

Tanken med en NEX-7 kombinerad med en A850/A900 känns inte alls fel. A77 känns ganska sval för min del just nu. Jag har dock vissa tvivel på hur NEX-7 skulle fungera med 18-200 zoomen rent bildresultatmässigt om man vill ha ut det bästa av kameran.

vad tar rajala för en NEX5 med 18-200?

//Lennart

Det finns "manic saturday" oxå, tror jag:) NEX-7 levereras viss med 18-55 i svart färg som är exklusivt tillverkad just för 7:an.

Tanken med en NEX-7 kombinerad med en A850/A900 känns inte alls fel. A77 känns ganska sval för min del just nu. Jag har dock vissa tvivel på hur NEX-7 skulle fungera med 18-200 zoomen rent bildresultatmässigt om man vill ha ut det bästa av kameran.

vad tar rajala för en NEX5 med 18-200?

//Lennart

http://www.rajalacamera.se/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=nex5ab-copy

7 999 kr för NEX-5, 18-200 och 16 mm pankake. Tycker det verkar rätt överkomligt med tanke på att 18-200 löst kostar 8 999 (fast reas det med på Manic Monday för 6 999, men 1000 kr extra för NEX-5 och 16 mm pancake är ju hyggligt.)

Tänkte att om man köper det nu och sen när NEX-7 reas ut efter ett tag köper 7an med 18-55 och säljer ett kit med NEX-5 + 18-55 för kanske 3000 kr så gör man en hyggligt bra affär. Då är det ingen absolut brådska, man har faktiskt en kamera i alla fall under väntetiden och kan handla NEX-7 på julrean eller nåt.

Jag är inte så rädd för att 18-200 ska ge dålig kvalitet. Tror det är riktigt bra faktiskt, men jag har som sagt inte testat det själv, bara en känsla. Varför varanr du? Har du sett bilder från det eller hört något annat?

/Mats

Är det någon som vet vilka kit EX-7 kommer att finnas i och prisbilden?
Kommer det att vara samma kit som med NEX-5. Kommer det att finnas med pancake 16mm och 18-55 tillsammans?

Vet nån vad det är för skillnad mellan NEX-5 och NEX-5D?

Har någon hört talas om en pancake vidvinkelzoom, typ 12-24 mm eller så skulle vara mumma.

Har inte varit så inne på NEX, hade en NEX-5 förut, men funderar nu på NEX-7 istället för A77 och komplettera det med en FF DSLR eller möjligen kommande SLT. Rajala har kanonpriser och en ny manic monday och tänte köpa NEX-5 med 18-200 och sen sälja den i kit med 18-55an man får med med NEX-7 när den kommer så smånigom om den finns i kit med 16mm och 18-55.

/Mats

Nex-7an kommer bara finnas att köpa i kit med 18-55 eller enbart huset.....18-55 till Nex-7 är i svart och kommer inte att finnas att köpa löst i den färgen.

Ca 12000sek kostar Nex-7an i kit med 18-55an....dock verkar det som att Nex-7an kommer blir rätt mycket försenad...Scandinavianphoto trodde att jag få räkna med Nex-7an kommer att skeppas först nån gång efter nyår på grund av att Sony fått skjuta upp lanseringen.

http://www.rajalacamera.se/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=nex5ab-copy

7 999 kr för NEX-5, 18-200 och 16 mm pankake. Tycker det verkar rätt överkomligt med tanke på att 18-200 löst kostar 8 999 (fast reas det med på Manic Monday för 6 999, men 1000 kr extra för NEX-5 och 16 mm pancake är ju hyggligt.)

Tänkte att om man köper det nu och sen när NEX-7 reas ut efter ett tag köper 7an med 18-55 och säljer ett kit med NEX-5 + 18-55 för kanske 3000 kr så gör man en hyggligt bra affär. Då är det ingen absolut brådska, man har faktiskt en kamera i alla fall under väntetiden och kan handla NEX-7 på julrean eller nåt.

Jag är inte så rädd för att 18-200 ska ge dålig kvalitet. Tror det är riktigt bra faktiskt, men jag har som sagt inte testat det själv, bara en känsla. Varför varanr du? Har du sett bilder från det eller hört något annat?

/Mats

Jäkligt bra pris måste jag säga...det är ju vad bara objektivet i princip kostar när man köper det löst.

/Mats

Nej, jag har inte testat det. Sett bilder tagna med det och det ser förvånansvärt bra ut. Men då är det på en NEX-5 med 14MP. Jag varnar alltså inte för det på något vis, men jag är nyfiken och kanske lite skeptisk om det kan göra NEX-7:ans 24MP-sensor rättvisa. Vi vet ju alla att det är ett rätt extremt zoomomfång och att sådana konstruktioner oftast innebär en rad kompromisser.

Fungerar det bra på en NEX-7 blir ju den gluggen lite mer prortionerlig (fast fortfarande rätt stor minst sagt) då NEX-7:s fysiska storlek verkar behagligt större än lillbrorsornas. 18-55 verkar ju hålla hyfsat.

//Lennart

Detta är ju gamla NEX5 och inte Nya NEX5N, hur är gamla NEX% jämf. med NEX5N och NEX7?

Senast ändrad:
Tyvärr finns det knappt några ljusstarka objektiv till m43, bara några enstaka fasta, ej zoom. :(
Sen är det väl inget vidare skärpedjup på dessa?
Mer som FF eller än mer än som en kompaktkamera..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar