Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Nex-7

Nykter recension av Steve Huff med flera synpunkter som `bekräftar´ vad man själv misstänkt.

Den dyra zeiss 24:an ger ingen WOW-känsla med knallskarpa bilder ala Leica utan mer: smooth classic character.

AF-hastighet/säkerhet är som på 5N och det finns utrymme för förbättring.

Som förväntat, sensorn brusar mer än 5N på höga ISO och man borde kanske nöjt sig med denna även på NEX7. (jag som har en gammal vanlig NEX5 kommer inte acceptera att NEX7 är sämre i detta avseende vid en jämförelse). Vi får se vad en mer teknisk genomlysning av DPReview kan ge för svar.

För övrigt är NEX7 allt man kan begära med hög kvalitetskänsla och klassledande EVF-sökare samt
peaking-funktion. (och med tillgång till all världens optik, vem behöver oroas för tillgång på E-mount.)

/Stephan

Detta är ju gamla NEX5 och inte Nya NEX5N, hur är gamla NEX% jämf. med NEX5N och NEX7?

5N har den nya allmänt hyllade sensorn (som tex sitter i Nikon D7000) så det är ett lyft mot 5. Kollar du dpreview kan du själv se att det verkar handla om kanske ett steg + bättre DR. Det finns också andra förbättringar, många av de gamla vidvinkliga mätsökarobjektiven hade problem med färgstick och andra konstigheter i kanten på 5:an pga bakre linsen hamnade så nära sensorn. Detta har också förbättrats på 5N. Sen är det andra saker som tryckskärm och så + möjlighet till EVF som dom som köpt den påstår är suverän. Läs som sagt recensionen på dpreview för där jämförs den hela tiden med sin äldre släkting.

NEXens stora nackdel är AF hastighet tycker jag (något som tex olympus är mycket bättre på), men å andra sidan har jag inte tänkt använda originalobjektivet... nån som vill köpa 18-55 billigt (e-mount) - eller byta mot 16mm pannkakan? :)

Tror det blir svårt att tjäna några pengar pä 18-55 eller sälja NEX 5 + 18-55. Elgiganten säljer denna kit ny för under 3000:- nu.

Rajala säljer Nex-5 + 18-55 för ca 3500sek....dom första Nex modellerna är inte värda mycket idag som begagnade.

http://www.rajalacamera.se/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=nex5kb

Jo, det var det jag länkade till förut, men Fredrik påstod att Elgiganten säljer det för under 3000.
Då är man nere i pris under kompakterna och NEX-5 är inte helt kass den heller i bildkvalitet omman jämför. Mycket kamera (fast liten) för pengarna. Stora bristen för det jag ska ha den till tycker jag är brist på blixtstyrning. Finns väl inga möjligheter till det ens med något tillbehör?

/Mats

Nykter recension av Steve Huff med flera synpunkter som `bekräftar´ vad man själv misstänkt.

Den dyra zeiss 24:an ger ingen WOW-känsla med knallskarpa bilder ala Leica utan mer: smooth classic character.

AF-hastighet/säkerhet är som på 5N och det finns utrymme för förbättring.

Som förväntat, sensorn brusar mer än 5N på höga ISO och man borde kanske nöjt sig med denna även på NEX7. (jag som har en gammal vanlig NEX5 kommer inte acceptera att NEX7 är sämre i detta avseende vid en jämförelse). Vi får se vad en mer teknisk genomlysning av DPReview kan ge för svar.

För övrigt är NEX7 allt man kan begära med hög kvalitetskänsla och klassledande EVF-sökare samt
peaking-funktion. (och med tillgång till all världens optik, vem behöver oroas för tillgång på E-mount.)

/Stephan

Såg även i videon att även NEX 7 överexponerar en del men i det fallet har man ju + - 4EV att spela med så det är väl inte hela världen men det är värre med ett yhelt stegs underexponering i min A580 när man faktiskt inte har mer än två steg i kompensation att tat till.

Kul detalj är att NEX-7 tydligen har högre seriebildhastighet än vad t.o.m. A77 har... :)

NEX-7 klarar enligt PhotoReviews mätning av att ösa iväg 10 bilder på bara 0,8 sekunder, vilket innebär en seriebildshastighet på 12,5 bild/sek. Så den lille rackar'n klarar att bräcka alla dagens Canon och Nikon värstingkameror, oavsett pris... Åtminstone ett halvår till.

Förutsatt att PhotoReview har mätt tiden med tillräckligt bra noggrannhet förstås.
.

5N gör ju 10 så det är rätt snabbt också.

Har helt förköpt mig på Zeiss pga 5N. Zeiss Contax G-objektiv skapades för att sättas på Contax mätsökarkamera G1/G2 som konkurrerade med med Leica fram till M8 (M9 blev digital...) så samtliga håller extremt hög klass men kunde innan NEX inte användas på någon kamera med APS-C sensor. Nu är det andra bullar. Med 5N (och 7) så får man i princip den bästa optiken som byggts. Helt utan AF-problem dessutom :)

Här är mina tre (28/2, 45/2 & 90/2.8). Saknar något ljusstarkt under 28, något sånt gjordes tyvärr aldrig för Contax G. Verkar tyvärr lite svårt att få tag på något där nere utan att tömma kontot - vilket förmodligen är det jag tycker är NEXs största svaghet.

Bilagor

• Contax_G1_with_28mm_45mm_90mm_System_8.jpg
    Contax_G1_with_28mm_45mm_90mm_System_8.jpg
    34.8 KB · Visningar: 518
Men...dom e ju inte svarta... :) (dåligt skämt)

Smart, men det värsta med NEX-adapters är väl att det ökar priserna på i princip det mesta av gamla godingar. Ser fina ut!

Vet inte om det nämnts här men NEX-7 och den nya 24mm gluggen smäller ganska högljutt när man tar en bild. Blev väldigt överraskad när jag testade både A77+nya 16-50mm SSM gluggen och NEX-7 med 24mm gluggen. A77 var väldigt nära ljudlös medan NEX-7 smällde minst lika högt som min A700 men ett mer genomträngande ljud. Inte alls vad jag väntat mig.

Jo, det är faktiskt inte särskilt förvånande alls.

För att dämpa och stänga in ljud så behöver man stor massa, och det behöver vara tätt. Vilket innebär att ifall man har exakt samma slutare, så kommer den att höras högre när den smäller av i en mindre och lättare kamera än i en större och tyngre.

Helt tyst blir det inte förrän någon har utvecklat elektroniska slutare till att bli praktiskt användbara även för de större sensorer som sitter i systemkamerorna. Min Konica Minolta A200 (helt up to date - spegellös och med en helt OK EVF...) har elektronisk slutare, som fungerar utmärkt. Man kan välja tre olika slutarljud
1) Ljudlös
2) Slutarljudet från en Leica/Minolta CL
3) Slutarljudet från Minolta Dynax 9

Eftersom konstruktörerna här hade frihet att välja slutaren att låta precis hur f*sen som helst, så valde man ett par prestigekameror såklart... :)
.

.

... Min Konica Minolta A200 (helt up to date - spegellös och med en helt OK EVF...) har elektronisk slutare, som fungerar utmärkt. Man kan välja tre olika slutarljud
1) Ljudlös
2) Slutarljudet från en Leica/Minolta CL
3) Slutarljudet från Minolta Dynax 9

Eftersom konstruktörerna här hade frihet att välja slutaren att låta precis hur f*sen som helst, så valde man ett par prestigekameror såklart... :)
.

.

Jag hade en sån.Visst var den före sin tid på många sätt och hade sånt som börjar komma på dslrerna först nu: utvikbar och vridbar monitor, evf med automatisk förstoring när man snuddade fokuseringsringen. Men knappast helt up to date. Ser ut som en liten dslr men är en kompaktkamera med liten sensor. Brusegenskaperna var usla, autofokusen krävde bra ljus för att fungera och var långsam. Jag körde med CL-ljudet, det lät fint! Visst gick det att ta bra bilder med den, men så fort ljuset var dåligt var det ett elände. Men ibland saknar jag den.

5N har den nya allmänt hyllade sensorn (som tex sitter i Nikon D7000) så det är ett lyft mot 5. Kollar du dpreview kan du själv se att det verkar handla om kanske ett steg + bättre DR. Det finns också andra förbättringar, många av de gamla vidvinkliga mätsökarobjektiven hade problem med färgstick och andra konstigheter i kanten på 5:an pga bakre linsen hamnade så nära sensorn. Detta har också förbättrats på 5N. Sen är det andra saker som tryckskärm och så + möjlighet till EVF som dom som köpt den påstår är suverän. Läs som sagt recensionen på dpreview för där jämförs den hela tiden med sin äldre släkting.

NEXens stora nackdel är AF hastighet tycker jag (något som tex olympus är mycket bättre på), men å andra sidan har jag inte tänkt använda originalobjektivet... nån som vill köpa 18-55 billigt (e-mount) - eller byta mot 16mm pannkakan? :)

Jag köpte EVF:en och returnerade den med vändande post till Scandinavian Photo. Till och med säljaren som jag diskuterade denna EVF med, medgav att han också tyckte att den inte var något vidare.
Funkade ok på 2-3 meter, på "utomhusavstånd" var det svårt att se detaljer; pixlig/brusik/oklar. Riktade jag sökaren mot t.ex. ett träd mörkade hela bilden ner. Oanvändbar leksak för 3000 kr, möjligen värd en hundring. Rena skämtet. Sorry : )

Vet inte om det nämnts här men NEX-7 och den nya 24mm gluggen smäller ganska högljutt när man tar en bild. Blev väldigt överraskad när jag testade både A77+nya 16-50mm SSM gluggen och NEX-7 med 24mm gluggen. A77 var väldigt nära ljudlös medan NEX-7 smällde minst lika högt som min A700 men ett mer genomträngande ljud. Inte alls vad jag väntat mig.

När fick du testa 24mm? Jag var på Scandinavian Photos Sony-dag i dag och klämde på NEX-7 (bland annat), men någon Zeiss 24mm hade de inte tillgänglig. Tyvärr inte heller den nya adaptern med spegelhus. Det var lite synd, jag hade gärna sett båda.

Annars tyckte jag inte att NEX-7 lät särskilt mycket varken med kitgluggen eller med 16mm. Spegellösa låter ironiskt nog mer än systemare många gånger, min Panasonic GF1 är inte helt tyst heller om man säger så, det är väl mindre ljuddämpande grejer som omger slutaren. Men jag tyckte inte att det var så farligt. För övrigt jäkligt imponerad av NEX-7 i alla fall. Lite synd att den kanske inte dyker upp på länge bara... Annars var den ganska precis som jag hade hoppats.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar