Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Nex-7

Jag hade en sån.Visst var den före sin tid på många sätt och hade sånt som börjar komma på dslrerna först nu: utvikbar och vridbar monitor, evf med automatisk förstoring när man snuddade fokuseringsringen. Men knappast helt up to date. Ser ut som en liten dslr men är en kompaktkamera med liten sensor. Brusegenskaperna var usla, autofokusen krävde bra ljus för att fungera och var långsam. Jag körde med CL-ljudet, det lät fint! Visst gick det att ta bra bilder med den, men så fort ljuset var dåligt var det ett elände. Men ibland saknar jag den.

En grej jag läste för kanske ett år sedan var ju att folk som hade bilder tagna med dessa Minoltakameror hade blivit ganska överaskade at hur mycket bättre deras bilder hade gått att få i Lightroom 3 i jämförelse med i tidigare versioner. Jag vet också vilket lyft jag tyckte 3:an var. Såg bildexempel som var rätt forbluffande, så det kanske är ett bra motiv för en ny sväng efterbehandling om du har orginalen kvar.

Jag lockas också. Nästan det enda som håller mig från att beställa en NEX-7 är att den inte har bildstabilisering. Jag begriper inte varför Sony var så dumma att de inte tog med det. De har ju en fungerande lösning redan. Innan NEX-7 kom så vägde det över till Olympus m4/3 för min del, men NEX:arna har helt klart bättre bildkvalitet och NEX-7 med sin inbyggda sökare ser ut att vara ett riktigt bra fotografiskt verktyg.

Men ingen bildstabilisering.

Man kan tycka det men man får ju stabilisering om man köper rätt objektiv precis som med Canon och Nikon DSLR:er. Personligen har jag dessutom upptäckt att Sigmas OS är klart bättre än den som finns i min A580, så jag föredrar den. Det ger dessutom stabiliserad sökare i en A580 även om det inte är samma issue i en spegellös med EVF. Å andra sidan så får man ingen "skakindikator som i Sonys hus - en funktion som hjälper fotografen skärpa sig och hjälpa systemet, vilket man alltså inte får med stabilisering i objektiven vad jag sett. Annars är jag som du en stor fan av antiskak i husen men jag tror de också valde väg för att få ner storleken på husen. Därför bröt man med hela det gamla konceptet och tog bort både antiskak och fokusmotor ur husen.

Jag undrar annars mer när tillverkarna ska börja sälja objektiv med inbyggd zoommotor så man kan göra samma schyssta kameraåkningar som med kompakterna även i systemkamerorna.

Det finns ju fördelar med stabilisering i objektiven också - inte minst i videosammanhangen.

En grej jag läste för kanske ett år sedan var ju att folk som hade bilder tagna med dessa Minoltakameror hade blivit ganska överaskade at hur mycket bättre deras bilder hade gått att få i Lightroom 3 i jämförelse med i tidigare versioner. Jag vet också vilket lyft jag tyckte 3:an var. Såg bildexempel som var rätt forbluffande, så det kanske är ett bra motiv för en ny sväng efterbehandling om du har orginalen kvar.

Det ska jag absolut göra! Har massor med RAW-original kvar från min A200, och numera LR3 också. Tack för tipset!

Problemet är väl bländarinställningen eftersom EF-objektivens bländare styrs från kameran.

Till m4/3 finns en adapter från Redrock som kan styra bländaren, men jag har inte hittat någon motsvarande för NEX.
När jag tänker efter så tror jag att jag har sett att det finns adaptrar med bländare som kan användas för EF och EF-S-objektiv.

surf surf...

Jovisst, Cyberphoto har en Kipon med inbyggd bländare för 1 595:-

Så kul! Då kan jag ju behålla gluggar jag gillar om jag nu skulle satsa på en NEX. T ex min Sigma 10-20. Någon mostvarighet med NEX-fattning finns ju inte. EF 50/1,8 är trevlig också.

Men kan man inte ställa förstärkningen i sökaren?
Jag tror i alla fall att man kan det.
I så fall kan väl detta också vara ett klassiskt fall av "read the fucking manual".

P.S. De som läser är de verkliga experterna". De som inte gör det famlar i mörkret. Gammalt djungelordspråk! D.S.

Jo, precis. Det är ju det man kan. Antingen så förhandsvisar sökaren bilden som den blir efter exponeringsinställningarna, eller så kan den bara agera sökare med eventuell ljusförstärkning.

Men som sagt är väl den stora frågan om kvaliteten på den externa sökaren till NEX 5n och den interna i NEX-7/A77/A65 är lika bra. Det verkar ju som sagt som att många är missnöjda med den externa sökaren, men att de flesta är nöjda med de inbyggda. Som sagt trots att de enligt alla uppgifter ska ha identiska prestanda.

Problemet är väl bländarinställningen eftersom EF-objektivens bländare styrs från kameran.

Till m4/3 finns en adapter från Redrock som kan styra bländaren, men jag har inte hittat någon motsvarande för NEX.
Det finns kanske ingen direkt motsvarighet ännu, men den här Kipon-adaptern har en egen bländare. Är inte säker på att det funkar för kraftiga vidvinkelobjektiv, dock. Behöver nog undersökas.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=KI109178
.

När jag tänker efter så tror jag att jag har sett att det finns adaptrar med bländare som kan användas för EF och EF-S-objektiv.

surf surf...

Jovisst, Cyberphoto har en Kipon med inbyggd bländare för 1 595:-

Så kul! Då kan jag ju behålla gluggar jag gillar om jag nu skulle satsa på en NEX. T ex min Sigma 10-20. Någon mostvarighet med NEX-fattning finns ju inte. EF 50/1,8 är trevlig också.
Jomenvisst! Samma adapter finns även med NEX-fattning och till samma pris - här:

Även detta efter lite surf surf... :)
.

Senast ändrad:
Se mitt inlägg nr 205 alldeles ovanför :)

Ha! Jag ska försöka undvika att svara på inlägg innan jag har läst ut tråden. :)

Men den där Kipon-adaptern är inte riktigt samma sorts adapter som den från Redrock. Kipon-adapterna har en egen bländare. Om bländaren sitter för nära bildplanet så finns det risk för att den syns på bilden.

Ha! Jag ska försöka undvika att svara på inlägg innan jag har läst ut tråden. :)
---
Jag vet - har samma problem ibland också när det har skrivits mycket i tråden. Antingen svarar man direkt på det inlägg man just har läst (med nackdelen du erfor), eller också läser man igenom hela tråden först. Här blir nackdelen att man då har glömt hälften av de inlägg man ursprungligen hade för avsikt att kommentera eller korrigera, och den andra hälften hittar man sedan inte tillbaka till...

---
Men den där Kipon-adaptern är inte riktigt samma sorts adapter som den från Redrock. Kipon-adapterna har en egen bländare. Om bländaren sitter för nära bildplanet så finns det risk för att den syns på bilden.
Har detta fullt klart för mig. Därför skrev jag nedanstående i mitt inlägg #209 på föregående sida:

Det finns kanske ingen direkt motsvarighet ännu, utan den här Kipon-adaptern har en egen bländare. Är inte säker på att det funkar för kraftiga vidvinkelobjektiv, dock. Behöver nog undersökas.

.

Fast du kanske ännu inte har börjat följa ditt eget råd till dig själv enligt första citatet ovan... :) :)
.

Senast ändrad:
Jag tänkte nog att det kunde vara intressant med en förklaring till varför det finns risk att den inte fungerar för alla sorters objektiv.

Fler Sony-pannkakor kommer till NEX

.
Sony-gubbsen är tydligen inte totalt döva. De har modifierat sin "E-mount lens line up and road map" (men ännu ej publicerat densamma). De håller nu på med en eller två nya Sony-pannkakor till NEX-systemet.

Via SAR, placerat i kategori SR4.

SR4=rumor from known sources (läckor från minst två olika källor).
.

Jag är för min del säker på att så INTE är fallet - av många anledningar.

Det är rena fakta. Har ju demonstrerats praktiskt att E-objektivens OSS fungerar MYCKET bra för videofilmning, klart bättre än videofilmning med SSS.

Är inte alls någon teori. Denna uppgift kommer ju från Sony själva!

Det är inte alls för sent på något sätt. Sony kan när som helst lansera NEX-hus med sensorstabilisering. Allt som behövs är väl att tillräckligt med folk skriker efter detta. Då skulle den första mycket väl kunna komma att bli t.ex. en stabbad NEX-8:a... :)

Sony behöver bara se till att det inte går att koppla in båda dessa stabiliserings-system samtidigt, eftersom de i så fall kommer att ta ut varandras verkan. Däremot går det med fördel att kombinera digitala stabiliseringssystem som Sonys Hand Held Twilight och Anti Blur funktioner med ettdera av dessa system. Dessa fungerar lika bra ihop med antingen OSS eller SSS (eller SSI som det tydligen heter på Sony-språk nuförtiden).

Vidare, ifall nu objektivstabilisering inte skulle ha funkat klart bättre för video än vad sensorstabilisering gör (men det gör det, som sagt), och det bara vore ett svepskäl för att kunna göra kamerahusen mindre, så skulle Sony förstås inte ha andats en enda stavelse om detta att kamerahusen blir lite mindre (vilket de i och för också sig blir).

Till sist, visst förekommer det att vissa företag kommer med svepskäl i tid och otid. Något jag dock inte har sett från Sony.
.

Jag ser att klockan är 02:15 har bibblan nattöppet eller har du egen dator nu Gunnar.

Nä, biblioteken har inte nattöppet i den här stan i alla fall. :-(

Men egen dator har jag i och för sig (det är den jag skriver på JUST nu). Det jag INTE har är en Internetuppkoppling i min bostad. :-(

Då återstår bara att lösa problemet genom att emellanåt "Internetvåldgästa" nån kompis, som nu t.ex. ...
.

Precis vad jag misstänkte:(
Ingen större succé att att sätta sin Leica 21 eller 24:a på en NEX-7.Resultatet är rent ut sagt, DÅLIGT!
Det sorglustiga är att NEX-5N gör även en Voigtländer 15 rättvisa.

Först gör Sony så rätt, sedan klantar man till alltihop. Landskapsfotografer kör FF, inte NEX-7.
Och jag som trodde att NEX-7 skulle bli en snabb,lättarbetad gatufotokamera med superba hög-ISO-
egenskaper. Det skulle den bevisligen om den fått låna sensorn från NEX-5N.

/Stephan

http://www.stevehuffphoto.com/2011/...leica-lenses-a-quick-test-and-gxr-comparison/

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar