Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Nex-7

"Canon C-mount to E-mount adapter"

Hm, verkar inte vara för EF-objektiv, men C-mount är ju en skruvgänga och är inte Canon-specifik.

Jo Metabones adapter är för EF-objektiv.....läser man texten så står det följande:

"Canurus announced a super Canon C-mount to E-mount adapter"

Alltså det är Canurus Nex-adapter som är för C-objektiv.
 
Jo Metabones adapter är för EF-objektiv.....läser man texten så står det följande:

"Canurus announced a super Canon C-mount to E-mount adapter"

Alltså det är Canurus Nex-adapter som är för C-objektiv.

Lite förvirrande. Conurus borde veta vad C-mount är.

Nåväl. Tack för upplysningen.

Tillägg: det är ju sonyalpharumors.com, och inte Conurus, som inte har koll på vad C-mount är. Det var ju mera rimligt.
 
Kolla här: http://www.dpreview.com/news/2012/01/17/Metabones_Conurus

Adapter för EF på NEX. Enligt dpreview är det manuell fokus men bländaren fungerar och exif rapporteras.Priset anges vara 399 dollar, dvs 2000 svenska i runda tal. Verkar ju inte så tokigt. Manuell fokus funkar ju bra på NEX med focus peaking.

Kanske funkar för EF-S också fast det inte nämns vad jag kan se.

Jag måste korrigera mig själv. Priset blir 2700:-

På tillverkarens hemsida står att EF-S-objektiv funkar bra men kan vinjettera p g a att NEX har en aning större sensor än Canon APS-C.

Dessutom står det att efterfrågan var mycket större än de trott. Hela första produktionsomgången tog slut på några timmar så nu tillverkar de nya för glatta livet.
 
Nja, gör dom en tillräckligt stor upplaga kan dom fördela utvecklingskostnaderna på fler sålda eneheter och då kan de sänka priset och sälja ännu fler och tjäna mer pengar än annars. Så fungerar också marknaden...

Jag tror efterfrågan kan bli stor. Många sitter med Canon-system och skulle vilja ha ett litet nätt alternativhus som NEX 7. Eller NEX 5 för all del. Jag själv t ex.
 
Dessvärre sannolikt realistisk sanningssägare tror jag.
Jag tycker man får se priser med lite perspektiv. Vad skulle man betala för en Nex7 för fem år sedan? Vad kommer man att betala för den om fem år? Fast jo - tillgång och efterfrågan kan ju bara dras till en viss gräns, någon liten tillgång vore inte fel ;-)
 
Jag tycker man får se priser med lite perspektiv. Vad skulle man betala för en Nex7 för fem år sedan?
---
För fem år sedan? Vad fick man betala för en NEX-7 på nätet för bara en månad sedan?

Tredubbla nypriset(!)

Och då gäller detta ju inte en sällsynt veteran-kamera tillverkad i mycket små kvantiteter, utan en modern serietillverkad d:eek: som man bara inte kunde tänka sig att vänta på i 1 till 2 månader...

I den vevan sammanställdes också en lista över "Världens mest eftersökta / åtrådda kameror." Behöver väl inte säga vilken kamera som stog i särklass på den listan...

Ska leta efter en länk till listan ifall nån är intresserad.
.
 
Mats, det här kanske kan vara av intresse för dig?


NEX-7 Housing Photos
""""""""""""""""""""""""""""""""
Thursday, January 19, 2012 at 05:11PM

Our initial news item about the new housing for Sony NEX-7 feature CAD drawings of the housing. Here are some actual shots of this beautiful housing

Ett halvdussin foton på undervattenshuset här:
http://www.nauticamusa.com/
.
 
Jag gjorde mitt bästa för att få köpa Scandinavian Photos demoex av NEX-7 i dag på lunchen. Det gick inte trots ihärdigt tiggande och lirkande. Jag gick därifrån med en NEX-5n och är mycket nöjd med det.

För de som är hugade ska de enligt lagersystemet få in 7-huset den 7:e februari och det står 14 intressenter i kön. Detta i Stockholm alltså.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.