Mankan G
Aktiv medlem
O det förutsätter att man vill fota i JPEG.
Precis och många bildbyråer plåtar redan idag i råfiler...
Senast ändrad:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
O det förutsätter att man vill fota i JPEG.
Jo såklart, men som Sten-Åke säger. RAW är RAW och då vill man ju kunna arbeta mer med bilderna i efterhand och eftersträvar den bästa kvaliteten. Om det nu är så himla bråttom att skicka iväg bilderna och man envisas med att använda gammal överföringsteknik så får väl jpeg duga.
Tycker exemplet med 3G var ganska talande. Alltså att man vill ha små filer för att kunna skicka över 3G. Samtidigt har överföringstekniken ändrats så att nu har vi 4G med överföringshastigheter om är c:a 5-10 gånger högre än med 3G. Då kan man faktiskt dubbla filstorleken och ändå öka kapaciteten i bildöverföringen 3-5 gånger.
Bara trams det där snacket om att det är negativt med aningen högre upplösning pga filstorleken. Hittar man inget annat att klaga på så får man väl hitta på det här då. Det är faktiskt 2012, kanske dags att se sig runt om vad som händer med teknikutvecklingen inom dataområdet. Processorkraft och bandbredd ökar betydligt snabbare än storleken på bildfilerna i våra kameror.
/Mats
.
Jag har mycket mycket svårt att tro att D3X ger lika bra resultat på höga ISO som D3S. Tror faktiskt att du har fel där även om jag sticker ut hakan rejält nu för att jag har ingen erfarenhet av de här kamerorna medan du ju tillhör eliten inom det området. Skulle dock gärna vara intresserad av någon referens till att det förhåller sig så. Skulle som sagt förvåna mig mycket. /Mats
Hur många andra man behöver trängas med i etern kan också spela roll.
Jo visst är det så, men Per och Magnus, ni missar ju själva poängen.
Dessutom att 4G inte skulle ha så bra täckning är ju bara en tidsfråga. Kommer väl mer och mer sånt och t.ex. vid OS i London lär det ju finnas. Jag är nu med och rullar ut 4G för en kunds regionkontor över landet och det blir över 40 Mbps både i Malmö och Sundsvall i alla fall.
Ja men visst. För bilder avsedda att tryckas i dagstidningar behövs knappast 24 Mpix och jättestora RAW-filer.
Jag förstår inte heller varför 24MP i en NEX-7 ska skapa sådant konstigt fuzz.
Du bor i en stad, va?
Gör det det då? Har många klagat över att NEX-7 har för många pixlar?
Grejen är att oavsett var man är så ökar tillgängligheten och hastigheten i avsevärt snabbare takt än kamerornas filstorlekar. Tom MER i de avsides regionerna jämfört med städerna där det redan tidigare var ganska bra.
Här finns inlägg som tycker att filstorlekarna bilr för stora. Läs bakåt i tråden. Själv ser jag NEX-7:s 24Mp som en tillgång.
//Lennart
Du Lennart har haft en 7D ger den betydligt större Raw-filer än vad A77 gör. fast den har mindre pixlar.
//Bengt
Beroende på motiv och isoinställning kan jag se filer som ligger på 20Mb. Andra motiv upp mot 28-29 Mb, men ett snitt på mina filer är c:a 25 Mb.
Notera att vad gäller 7D (o Canon i allmänhet) så ju högre isotal desto större filer. Gäller även jpeg.
//Lennart
Varierande filstorlek i RAW, så Canon använder också komprimering tydligen.
/Mats