Annons

Sony Nex-7

Var handlade du adaptern? Jag har visserligen ingen NEX, utan en spegelfri kamera av Ett Annat Märke, men firman du köpte av kanske har adaptrar till annat än NEX.

Från England via Ebay. Levererades på 3 dagar. Fick tom ett ursäktande mail där de beklagade att de inte leverarade den samma dag. Beställde den på en Söndag ;-) Minns inte ens firmanamnet. Sökte på nex adapter AI och det dök upp massor. Den billigaste jag hittat i Sverige låg runt 1000-lappen så mina 283 kr eller vad den nu var blev avsevärt billigare....

Och faktiskt så är det inga större fel på översättningen, Även den engelska är lika uselt skriven. Man saknar avändarnyttan med funktionerna. Dvs att de förklarar vad finesserna är till. Tex mina problem ned konturframhävningen. Att jag kunde sätta på den och justera färgen och storlek på konturframhävningen gick att läsa sig till men vad i hela friden ska jag använda den till? Jag har aldrig arbetat med profisionella filmkameror där finessen tydligen är vanlig utan jag tror att det var Sten Åke som ledde mig in på rätt spår via FS. Hela manualen är uppbygg på liknande sätt.

Givetvis är de flesta funktioner förståeliga då jag fotograferat under en mängd år men om min pappa eller mamma hade köpt sig en Nex....... De hade inte förstått ett dugg..Kameran hade nog stannat på iAuto....

Senast ändrad:
Från England via Ebay. Levererades på 3 dagar. Fick tom ett ursäktande mail där de beklagade att de inte leverarade den samma dag. Beställde den på en Söndag ;-) Minns inte ens firmanamnet. Sökte på nex adapter AI och det dök upp massor. Den billigaste jag hittat i Sverige låg runt 1000-lappen så mina 283 kr eller vad den nu var blev avsevärt billigare....

Och faktiskt så är det inga större fel på översättningen, Även den engelska är lika uselt skriven. Man saknar avändarnyttan med funktionerna. Dvs att de förklarar vad finesserna är till. Tex mina problem ned konturframhävningen. Att jag kunde sätta på den och justera färgen och storlek på konturframhävningen gick att läsa sig till men vad i hela friden ska jag använda den till? Jag har aldrig arbetat med profisionella filmkameror där finessen tydligen är vanlig utan jag tror att det var Sten Åke som ledde mig in på rätt spår via FS. Hela manualen är uppbygg på liknande sätt.

Givetvis är de flesta funktioner förståeliga då jag fotograferat under en mängd år men om min pappa eller mamma hade köpt sig en Nex....... De hade inte förstått ett dugg..Kameran hade nog stannat på iAuto....

Manualerna är sunkiga. Beskriver väl varenda inställning, men inte på ett upplyftande sätt eller hur man kan utnyttja det på bästa sätt. Vet inte om Sony utmärker sig negativt på det området jämfört med de andra kameratillverkarna, men jag har hört liknande på andra ställen med.

Som tur är finns det alternativ om man har Sony! Alldeles fantastiskt bra alternativ tom.
http://friedmanarchives.com/NEX-3-5/index.htm

Gary Friedman skriver väldigt trevligt och lättillgängligt. Förutsätter nybörjastadie, men tar även upp avancerade saker på ett roligt sätt. Finns guider till i stort sett alla Sony-modeller. Meningen att de ska komma ut på Svenska också, men det har gått lite i stå, får se hur det blir... ;-)

/Mats

Du skriver att den nästan fungerar kalas med adapter och ai-gluggar. Vad fungerar bra och vad fungerar mindre bra. Hur smidivg eller klumpig blir nexen med adapter och säg ett ai f: 2.8 35mm? Jag sitter nämligen på ett gäng ai-gluggar så en smidig kamera där jag kan använda dessa vore kanon. Nexen har väl en dx - sensor förstås? Vilka ai-objektiv har du använt på nexen?

Äh. Den fungerar kalas med AI. Det är inte Ai de är fel på, det är Nexens brux och andra småsaker. Adaptern bygger på ca 30 mm. Kunde vara lite mindre men registeravståndet på F bajonetten är sådan så...En liten skitsak är att det är en inbyggd stativgänga/fot på adaptern. Bara i vägen så den skall bort snarast. Sitter fast med två små skruvar. Den ena har jag lyckats skruva ur men den andra sitter som berget.....

Jag har testat AI (och AiS) 24/2, 24/2,8, 28/3,5, 35/2, 50/2, 50/1,4, 50/1,8, Zeiss 50/1,4ZF, 55/2,8, 85/2 och slutligen några AFD, 85/1,4 och 28/1,4. De fungerar alldeles utmärkt allihop. 85/1,4 och 28/1,4 blir dock lite klumpiga. En favorit är faktiskt 85/2. Fungerar helt enastående.

Fokuseringen är inte något problem alls. Jo du får inte ha bråttom men hjälpen i form av fokusforstoringen eller vad jag ska kalla den (alltså funktionen som förstorar en del av bilden vid just fokus) och konturframhävningen fungerar bra mycket bättre än att fokusera på manuellt via mattskivan i vilken modern DSLR som helst....

Äh. Den fungerar kalas med AI. Det är inte Ai de är fel på, det är Nexens brux och andra småsaker. Adaptern bygger på ca 30 mm. Kunde vara lite mindre men registeravståndet på F bajonetten är sådan så...En liten skitsak är att det är en inbyggd stativgänga/fot på adaptern. Bara i vägen så den skall bort snarast. Sitter fast med två små skruvar. Den ena har jag lyckats skruva ur men den andra sitter som berget.....

Jag har testat AI (och AiS) 24/2, 24/2,8, 28/3,5, 35/2, 50/2, 50/1,4, 50/1,8, Zeiss 50/1,4ZF, 55/2,8, 85/2 och slutligen några AFD, 85/1,4 och 28/1,4. De fungerar alldeles utmärkt allihop. 85/1,4 och 28/1,4 blir dock lite klumpiga. En favorit är faktiskt 85/2. Fungerar helt enastående.

Fokuseringen är inte något problem alls. Jo du får inte ha bråttom men hjälpen i form av fokusforstoringen eller vad jag ska kalla den (alltså funktionen som förstorar en del av bilden vid just fokus) och konturframhävningen fungerar bra mycket bättre än att fokusera på manuellt via mattskivan i vilken modern DSLR som helst....

Låter ju grymt ju! Det där med att fokuseringen funkar bättre än moderna dslr låter lovande. Tycker det är svårt att pricka rätt med ex 105mm på min D700 men med F3 går det som en dröm. Hur blir bilderna med 24/2? Den är liten och fin och bör ge en brännvidd på ca. 35mm på småbild. Jag tänker att sensoren i nexen inte är lika förlåtande som med D700.

"kakaku" är en sammanställning av VISSA handlarkedjor i Akihabara, som står för en femtedel-tiondel av försäljningen i Tokyo. Så de är knappast representativa för Japan, inte mer än vad man kan säga att Elgiganten är representativt för "Sverige".

Just de kedjor som de har avtal med att få ut säljsiffror från verkar vara ganska Canon- och Sony-inriktade, för siffrorna stämmer mycket sällan med de större års- och kvartals-sammanställningar som de större branschindexen ger ut...

Men det är inget tvivel om att hela NEX-serien säljer mycket bra. Under våren kommer NEX antagligen gå om Sony's "större" linje i försäljningsomsättning. De stora Sony-kamerorna har tappat marknadsandelar stadigt de senaste två åren ser det ut som, samtidigt som NEX tagit in en imponerande 5-7%-ig del av marknaden, beroende på hur man räknar...

"kakaku" är en sammanställning av VISSA handlarkedjor i Akihabara, som står för en femtedel-tiondel av försäljningen i Tokyo. Så de är knappast representativa för Japan, inte mer än vad man kan säga att Elgiganten är representativt för "Sverige".

Just de kedjor som de har avtal med att få ut säljsiffror från verkar vara ganska Canon- och Sony-inriktade, för siffrorna stämmer mycket sällan med de större års- och kvartals-sammanställningar som de större branschindexen ger ut...

Men det är inget tvivel om att hela NEX-serien säljer mycket bra. Under våren kommer NEX antagligen gå om Sony's "större" linje i försäljningsomsättning. De stora Sony-kamerorna har tappat marknadsandelar stadigt de senaste två åren ser det ut som, samtidigt som NEX tagit in en imponerande 5-7%-ig del av marknaden, beroende på hur man räknar...

Ja CaNikon har väl fortfarande en totaldominans i våra stora kända elektroniklador, genomströmningen av folk under ett år uppgår nog till ett antal mijoner. Canikon är duktiga på att markandsföra sina produkter. 1DX och D4 kommer ju inte att stå för dom stora inkomsterna, men blir ett fantastiskt reklamfönster ut i världen som direkt genererar ner till konsumentkamerorna av lägre pris.

Denna särställnig är nästan omöjlig att komma åt, Sony, Pentax måste bli bättre på att marknadsföra sig och det kanske inte är alldeles så lätt. Nikon D40 med endast tre AF-sensorer och ganska långsam autofokus, hade ringa betydelse för försäljningen, kameran sålde sig själv i allafall.

Att Canon, Nikon lyckas bygga riktigt fina avancerade modeller som vi kan gotta oss åt, men är modeller som i första hand är framtagna för säkra köpare, som huserar på världens sportarenor, en 1DX har ändå inte så mycke likheter med en 600D. En av sveriges främsta naturfotografer Brutus Östling kör väl redan för fullt med 1DX, kan inte bli annat än stormande succé.

Alla Canon/Nikon användare skulle nog mera hoppas på att Pentax/Sony verkligen kommer med slagkraftiga modeller. Jag tror att Pentax K7-K5 är en orsak till att Canon 7D såg dagens ljus som exempel. Nexarna är ett eget kapittel som lockar alla olika märkesanvändare mycke tackvare APS-C sensorn och möjligheten med mängden adaptrar.

Vänl./Bengt.

För att fortsätta diskussionen ang Ai optik så beter sig de jag provat på precis samma sätt som på vilken aps kamera som helst, optiskt sett alltså. Lite kontrastlösa fullt öppna och med alldeles för mycket CA med de alla ljusstarkaste varianterna (fullt öppna). Nerbländade ett par steg så är de alldeles kalas allihop men vilken modern zoom som helst är i prinip lika bra rent skärpemässigt om inte bättre faktiskt.

Den stora skillnaden mellan att använda Ai på Nexen jämfört med de DSLR jag har provat med, D100, D70, D2X, D300 och nu senast D700 är att det faktiskt går att fokusera. Med DSLR gänget krävs det i princip att du använder LV för att det skall fungera och det blir aldrig kul. Det är det däremot med Nexen. Egentligen är det i pricip samma sak men ändå inte. Det är inte kul att stå där med en stor o tung DSLR på 50 cm håll och med armarna utsträckta. Med Nexen fungerar det och är kul...

Ibland när handböcker verkar genomkorkade så beror det på översättningen. Ofta är den engelska versionen bättre.

Jag läser alltid på engelska. Jag är så yrkesskadad som gammal IT-tekniker att jag altid kör med engelska operativsystem och appllikationer i datorer och annat. Min NEX har jag inställt på engelska den med eftersom man ju då kan relatera till exv. de supportproblem som man kan behöva söka hjälp i vid egna problem. Det går inte att googla med svenska som språk om man behöver det. Jag försökte leta i NEX-menyerna på svenska men höll helt på att få spel då jag inte begrep någonting.

Okeeeej....
Berätta gärna om vilka undanflykter de hittar på för att slippa. :)

Jag tror faktiskt på Sony Center i det fallet. De har alltid varit förvånande justa mot mig vare sig jag haft problem eller det gällt andra affärer. Ja egentligen onödigt schyssta! Jag fattar inte att jag faktiskt fick deras tredje ex. av de sju NEX 7 hus de fick i första batchen i december. Jag trodde nog att det åtminstone fanns en liten VIP-lista av stammisar och testare i första rummet. Det verkar ju inte som om det flaggats för något generalsläpp ännu av NEX 7:an, även om det säkert kommer till slutet av månaden.

Så jag tror nog de bjussar på en ögonmussla utan att gnälla :).

För att fortsätta diskussionen ang Ai optik så beter sig de jag provat på precis samma sätt som på vilken aps kamera som helst, optiskt sett alltså. Lite kontrastlösa fullt öppna och med alldeles för mycket CA med de alla ljusstarkaste varianterna (fullt öppna). Nerbländade ett par steg så är de alldeles kalas allihop men vilken modern zoom som helst är i prinip lika bra rent skärpemässigt om inte bättre faktiskt.

Den stora skillnaden mellan att använda Ai på Nexen jämfört med de DSLR jag har provat med, D100, D70, D2X, D300 och nu senast D700 är att det faktiskt går att fokusera. Med DSLR gänget krävs det i princip att du använder LV för att det skall fungera och det blir aldrig kul. Det är det däremot med Nexen. Egentligen är det i pricip samma sak men ändå inte. Det är inte kul att stå där med en stor o tung DSLR på 50 cm håll och med armarna utsträckta. Med Nexen fungerar det och är kul...

MF med NEX är alldeles strålande bra och den kanske allra starkaste punkten i min pluslista. Jag har dock noterat att det funkar allra bäst med NEX egna objektiv ur E-serien. Beroende på hur du ställt in din kamera så kan man dels toggla mellan MF och AF på kameran. Peaking är på direkt och dessutom aktiveras fokusing aid som ju är ett förstorningsläge med peaking direkt när man rör fokusringen. Det är så jäkla bra, sömlöst och intuitivt att man nästan vill gråta. Har man gamla trötta ögon kan det inte bli mycket bättre. MF med min gamla A580 är ju rena skämtet i en jämförelse. Viktigt är också att E-objektiven har en betydligt bättre finmotorik än alla mina A-objektiv och de lämpar sig mycket bättre för MF än dessa. Ett av problememn med de vanliga objektiven är ju att de har fokusgängor med alldeles för brant stigning för att lämpa sig riktigt för MF.

Annars tycker jag det går hyfsat att fokusera via Live View även med min A580. Man kan inte håla den på raka armar men jag gör det ofta med mitt långa tele på och då ställer jag objektivfästet på låret och vinklar displayen 90 grader som en schaktsökare. Det underlättar att hålla still dessutom. Jag är värdelös på att hålla långa telen still så i brist på stativ så kör jag alltid låret - men det förutsätter nästan att kameran har en vinklingsbar skärm och det är många Canon och Nikon som inte haft det som sålts så sent som för ett år sedan.

Viktigt är också att E-objektiven har en betydligt bättre finmotorik än alla mina A-objektiv och de lämpar sig mycket bättre för MF än dessa. Ett av problememn med de vanliga objektiven är ju att de har fokusgängor med alldeles för brant stigning för att lämpa sig riktigt för MF.

Har E-objektiven "focus by wire"? Med sådan kan man ju i mjukvara bestämma hur grov eller fin "stigningen" ska vara.

Jag har märkt att det går riktigt bra att fokusera manuellt med Four Thirds-objektiven till min E-PL3. Dessa har "focus by wire" och har oftast alldeles tillräckligt fin "stigning" för MF. Det går mycket sämre med mina Canon EOS-kameror. (Åtminstone med de flesta EF-objektiven. Några av dem har en hyfsad fokuseringsring, men då handlar det om dyra L-objektiv. Hursomhelst så är "mattskivorna" i mina EOS:ar rätt värdelösa för MF.)

Har E-objektiven "focus by wire"? Med sådan kan man ju i mjukvara bestämma hur grov eller fin "stigningen" ska vara.

Det har dom. På en annan kanal såg jag att NetOnNet har ett leveransdatum på E50/1.8 "Åter i lager ca: 2012-04-24". Givetvis hoppas jag att det är ett feltryck och att den finns i morgon!

//R

Passa dig.... Du kanske slutar som jag... Hade precis samma åsikt men använder numera knappt min "riktiga" kamera längre. Det är nästan enbart Nexen som används....
Det låter som du menar att det har kommit en ny, starkt beroendeframkallande drog för fotointresserade - med namnet NEX? :)

Din varning är befogad - det är väl bara att bekänna att även jag har hamnat i sagda "drogträsk"...
.

Bruksanvisnings-eländet...

---
Sonys användarhandböcker är utan undantag katastrofala.
---
Katastrofala skulle jag inte vilja säga, jag har för min del vanligen inga jättesvårigheter att få reda på det jag vill veta. Men, ja, kanske halv-kassa då...

"På den gamla goda tiden" var det förstås väldigt mycket bättre. Bruksanvisningarna var betydligt mera genomarbetade (OK, förr kunde man ju också tillverka samma modell under typ 20 gånger längre tid än man kan/vill göra idag). Då var det inte normalt att hitta fel i bruksanvisningarna. I den till Konica Minolta D7D hittade jag två fel (har jag för mig). I manualerna till A200 och A550 var det väl runt 50... OK, de flesta av dessa var översättningsfel från japanska till engelska, och ytterligare en del från engelska till svenska. Har inte räknat när det gäller NEX, men den svenska översättningen kan i alla fall inte ha gjorts av någon som varit speciellt bevandrad i svenska fototermer...

Och jo, det verkar lika illa när det gäller andra märken, även om det är vissa skillnader mellan märken och modeller. För egen del har jag "alltid", eh... sen början av 2000-talet åtminstone, tyckt att Canons var sämst - Minolta och Nikons var klart bättre. Idag har förfallet spritt ut sig överallt. Den bästa manualen jag har läst på senare tid var den till Nikon D90 (med reservation för att jag naturligtvis inte alls har lusläst den lika noggrant som manualerna till mina Sony-kameror, bara kollat lite här och där).

När det gäller bruksanvisning till EOS-1D (tidig version) så skulle det inte ha spelat någon roll ifall den hade varit föredömlig. Menysystemet och det virriga knappsystemet på dessa är det i särklass värsta jag någonsin stött på (dessförinnan var det EOS 400D som i min erfarenhet hade sämst ergonomi). Jag förmodar att de nyare versionerna av EOS-1D har förbättrats markant i det avseendet, annar skulle de väl aldrig ha kunnat sälja så mycket.

Efter att upprördheten över "dansbane-eländet" har lagt sig, så har vi nu fått "bruksanvisnings-eländet" istället...
.

---
Lyckligtvis finns det externa resurser att tillgå när det gäller bruksanvisnings-eländet. Vi kan skatta oss lyckliga för att den mest begåvade pedagog och fotoboksskribent som åtminstone jag någonsin stött på under det senaste halva århundradet råkar ha utvecklat en sådan klockarekärlek till just Sonys system. Gary Friedmans PDF-bok "The Complete Guide to Sony's Alpha NEX 3, C3, 5, and 5N Mirrorless Cameras" är på drygt 430 sidor och kostar USD 23. Den är värd varenda cent. Oumbärlig för nybörjaren naturligtvis, men även den avancerade användaren finner mycket "hidden gold" här.

Boken om NEX-7:an är inte riktigt klar ännu - men den för SLT-A65 / A77 blev klar alldeles nyligen (för den som råkar ha sådana böjelser).

Upprepar Mats länk här:
http://www.friedmanarchives.com/NEX-3-5/index.htm
.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar