Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Nex-7

Ja, det stämmer. Verkar ruggigt bra, men jag kan inte riktigt motivera att betala det priset för en backup/skoj-kamera.
 
Nex 5n och Nex 7 finns hos Scandinavian Photo i Stockholm. Dock inte till försäljning utan enbart för klämma o känna.....Däremot har de brist på objektiv. Inget annat än 18-55 finns...
 
Ja, det stämmer. Verkar ruggigt bra, men jag kan inte riktigt motivera att betala det priset för en backup/skoj-kamera.

Passa dig.... Du kanske slutar som jag... Hade precis samma åsikt men använder numera knappt min "riktiga" kamera längre. Det är nästan enbart Nexen som används....
 
Om något år eller två kommer säkert priset vara lägre då de som absolut vill ha en har köpt, utvecklingskostnaden är inkammad och de vill bredda kundkretsen och d u är nog själva tillverkningskostnaden låg. NEX 7 är ju lika bra då även om efterföljaren säkert är ännu bättre. Men måste man alltid vara på topp?
 
Nex 5n och Nex 7 finns hos Scandinavian Photo i Stockholm. Dock inte till försäljning utan enbart för klämma o känna.....Däremot har de brist på objektiv. Inget annat än 18-55 finns...

De hade i varje fall macrot som jag klämde på efter att den trevlige säljaren plockat fram objektivet ur sin kartong (på hans initiativ).
 
Tack för den länken! Den visar hur bra NEX-7 är och hur bra A77 skulle ha varit med konventionell spegel (fast då hade den förlorat sin förmåga att fokusera exakt med förstorad EVF. Dock hade man kunnat fokysera med MF-assist via displayen i LV-läge). Det är den gamla adaptern som använts på NEX-7 såg jag.

//Lennart

Jag läste artikeln på Luminous Landscape jag också och det var ju intressant.

Nu har jag testat min NEX 7 på riktigt. Jag hade ju tur att få en precis innan nyår helt otippat i god tid innan jag skulle på semestern i Tanzania i början av januari. Kan bara säga att jag varit väldigt nöjd med bildresultaten även om jag varit lite dålig efter hemkomsten i förrgår för att ha kunnat göra några detaljstudier (låg på infektionsakuten på Karolinska igår för provtagning).

Har haft NEX 7:an som dedikerad normalzoomkamera medan min A580 använts med Sonys 70-400. Jag ville slippa byta objektiv i dammet påvägarna, så jag har inte testat NEX 7:an med den stora zoomen ännu på allvar. Intressant dock att just det objektivet verkade vassare på NEX 7 än på A900.

Så jag är jättenöjd med kameran och det absolut bästa med den är kanske inte bildkvaliteten utan ergonomin. Jag har aldrig haft en kamera tidigare som är så smidig att använda som NEX men det kräver dock att man tänker ingenom hur man vill lägga ut de olika funktionerna på rattarna. Jag tror de flesta tycker att defaultkonfigurationen inte är optimal. Gnället över menysystemet som hörts tycker jag faktiskt är ganska irrelevant. Efter omkonfigureringen så har jag knappt varit inne i menysystemet. Det finns få anledningar till det.

Till sist en riktig flopp. Den där jäkla ogonmusslan är det sämsta i ögonmussleväg jag sett. Jag vet inte hur många gånger den ramlat av och nu har den tillslut försvunnit helt. Jag funderar som bäst på om jag ska beställa några nya (för de ser jag som förbrukningsvara i detta sammanhang) eller helt enkelt avstå helt från skräpet. Fattar inte riktigt att man slarvar med detta. Genom att det är det enda som sticker ut på huset så är det ju ingen högoddsare att det är den som slår i ibland. Problemet är bara att om man avstår från musslan så riskerar man ströljus in mot eyedetect-sensorn som styr växling mellan skärm och EVF (om man nu kör kameran så).
 
Senast ändrad:
Passa dig.... Du kanske slutar som jag... Hade precis samma åsikt men använder numera knappt min "riktiga" kamera längre. Det är nästan enbart Nexen som används....

Så känner jag också nu. NEX 7 är mer nytta per viktenhet.
Jag kommer aldrig mer släpa omkring på onödigt mycket om jag inte behöver.
Ska jag inte på safari e.d. så kommer jag låta min större kamera ligga på hyllan och jag har redan gjort all Afrika-safari jag tror jag behöver göra redan i mitt liv, så risken är stor att min A580 blir min sista konventionella DSLR/SLT och att den hamnat permanant där på hyllan. Vill jag nödvändigtvis ha lite SLT-feeling och snabbare AF även på NEX:en, så skruvar jag väl på adaptern.
 
(låg på infektionsakuten på Karolinska igår för provtagning).
Det är smällar man får ta för att få bra bilder. :)

Skämt åsido hoppas jag att inte är något allvarligt.

Gnället över menysystemet som hörts tycker jag faktiskt är ganska irrelevant. Efter omkonfigureringen så har jag knappt varit inne i menysystemet. Det finns få anledningar till det.

Kul att få det bekräftat. Jag reflekterade över att man på en kamera med så pass många rattar och knappar på knappast behöver in i menysystemet speciellt ofta.
 
Tack Per!

...man måste våga lite för att vinna lite, säger en del men feberfrossa med jämna intervaler är ju en bonus man kan vara utan. Det lustiga är ju att jag aldrig tidigare drabats av något som helst i Afrika men sist (också i Tanzania förrestän, blev frugan pötsligt dödssjuk på planet mellan Zanzibar och Nairobi Airport. Det var en kamp mot klockan för att överhuvudtaget få upp henne på planet till Amsterdam. Bredvid henne låg en ung svensk tjej som hade malaria och henne var det verkligen synd om. Det är inte så vanligt, bara 100 per år får malaria normalt i Sverige (eller rättare sagt så bor de i Sverige även om de fått sjukan någon annanstans). För min del tippade de på Denguefeber som är ett virus och inte en parasit och därför inte lika vådlig för lever m.m. Jag är nog snart på banan igen.

Kul att Mankan lyckats få tag i en NEX 7:a. Man undrar ju hur det funkar med adapters till Nikon och Canon. De tidiga NEX-freaken verkar till viss del bestå av äldre herrar med god ekonomisk status och en Leica eller två därhemma på hyllan, men de kan ju bara vara en försvinnande liten minoritet i jämförelse med Canon- och Nikon-fotografer som är intresserade. De har dock fördelen med sina fina små objektiv som ju med vissa undantag verkar ge väldigt bra kombos med NEX 7. Vi får väl se. Snart är det väl dags att Sony börjar leverera. Så här i efterhand så tycker jag det känns ganska märkligt att just jag blev uppringd och erbjuden ett ex.redan i december. Jag förstår nog inte riktigt hur det gick till.
 
Senast ändrad:
Jag läste artikeln på Luminous Landscape jag också och det var ju intressant.

Nu har jag testat min NEX 7 på riktigt. Jag hade ju tur att få en precis innan nyår helt otippat i god tid innan jag skulle på semestern i Tanzania i början av januari. Kan bara säga att jag varit väldigt nöjd med bildresultaten även om jag varit lite dålig efter hemkomsten i förrgår för att ha kunnat göra några detaljstudier (låg på infektionsakuten på Karolinska igår för provtagning).

Har haft NEX 7:an som dedikerad normalzoomkamera medan min A580 använts med Sonys 70-400. Jag ville slippa byta objektiv i dammet påvägarna, så jag har inte testat NEX 7:an med den stora zoomen ännu på allvar. Intressant dock att just det objektivet verkade vassare på NEX 7 än på A900.

Så jag är jättenöjd med kameran och det absolut bästa med den är kanske inte bildkvaliteten utan ergonomin. Jag har aldrig haft en kamera tidigare som är så smidig att använda som NEX men det kräver dock att man tänker ingenom hur man vill lägga ut de olika funktionerna på rattarna. Jag tror de flesta tycker att defaultkonfigurationen inte är optimal. Gnället över menysystemet som hörts tycker jag faktiskt är ganska irrelevant. Efter omkonfigureringen så har jag knappt varit inne i menysystemet. Det finns få anledningar till det.

Till sist en riktig flopp. Den där jäkla ogonmusslan är det sämsta i ögonmussleväg jag sett. Jag vet inte hur många gånger den ramlat av och nu har den tillslut försvunnit helt. Jag funderar som bäst på om jag ska beställa några nya (för de ser jag som förbrukningsvara i detta sammanhang) eller helt enkelt avstå helt från skräpet. Fattar inte riktigt att man slarvar med detta. Genom att det är det enda som sticker ut på huset så är det ju ingen högoddsare att det är den som slår i ibland. Problemet är bara att om man avstår från musslan så riskerar man ströljus in mot eyedetect-sensorn som styr växling mellan skärm och EVF (om man nu kör kameran så).

Krya på dig StenÅke. //Bengt
 
Kul att Mankan lyckats få tag i en NEX 7:a. Man undrar ju hur det funkar med adapters till Nikon och Canon. De tidiga NEX-freaken verkar till viss del bestå av äldre herrar med god ekonomisk status och en Leica eller två därhemma på hyllan, men de kan ju bara vara en försvinnande liten minoritet i jämförelse med Canon- och Nikon-fotografer som är intresserade. De har dock fördelen med sina fina små objektiv som ju med vissa undantag verkar ge väldigt bra kombos med NEX 7. Vi får väl se. Snart är det väl dags att Sony börjar leverera. Så här i efterhand så tycker jag det känns ganska märkligt att just jag blev uppringd och erbjuden ett ex.redan i december. Jag förstår nog inte riktigt hur det gick till.

Det är en 5n jag har köpt. Den fungerar kalas (nästan) med mina Ai gluggar och en adapter från England för 280kr inkl frakt.....Riktigt trevligt med gamla hederliga manuella objektiv igen...

Jag är nöjd i det stora hela men har faktiskt några synpunkter:

- Den är seg i menyer och bläddring. Min gamla D100 är klart snabbare med att få upp en bild på LCDn efter att den är tagen. Samma sak med menyerna. Mycket snabbare på D100. Och då skall ni veta att D100 inte är något raket precis

- AF missar påfallande ofta. Nu menar jag inte rena handhavande fel som att jag pekar på fel objekt. Tog en bild i helgen där fyra personer stod ca 400 meter framför en skog. De tog nog upp 80% av bildytan. Gissa var kameran väljer att fokusera? På skogdjäveln. Jo det var med multi AF eller vad det nu heter. På något sätt lyckades kameran missa huvudmotivet.

- Inställningar verkar ändra sig själv. Härom dagen började kameran använda rå + jpg trots att jag aldrig ens varit i närheten av att använda jpg..... Mitt i en session var det.

- Menyerna är klumpiga men det är ändå ok eftersom kameran går att ställa in så att jag slipper använda skräpet. Även med 5n alltså.

- Handboken är under all kritik. Förklaringar som inte ger någon vettig information. Det tog rätt lång till innan jag förstod vad jag skulle med konturframhävning till (eller vad det nu heter) Massor av information i manualen är skriven på ett sätt som inte ger en verklig förklaring till en funktion.... Helt värdelöst

- Färgen.. Köpte en svart då det inte fanns något annat att välja på. Silver var slut och det ville jag inte ha i alla fall. Vad är det för fel på knallröd? Azurblå? Orange?....... Skittråkigt.

ps. Krya på dig....
 
Till sist en riktig flopp. Den där jäkla ogonmusslan är det sämsta i ögonmussleväg jag sett. Jag vet inte hur många gånger den ramlat av och nu har den tillslut försvunnit helt. Jag funderar som bäst på om jag ska beställa några nya (för de ser jag som förbrukningsvara i detta sammanhang) eller helt enkelt avstå helt från skräpet.


En klen tröst att jag iallafall Inte är ensam om att ha slarvt bort den. ;) Har letat igenom dammsugarpåsen och ungarnas legolådor men utan resultat. En enkel skruvlösning hade ju helt klart varit att föredra.

Har du en aning om var man enklast/billigast beställer en eller ett par nya?
 
Det är en 5n jag har köpt. Den fungerar kalas (nästan) med mina Ai gluggar och en adapter från England för 280kr inkl frakt.....Riktigt trevligt med gamla hederliga manuella objektiv igen...

Jag är nöjd i det stora hela men har faktiskt några synpunkter:

- Den är seg i menyer och bläddring. Min gamla D100 är klart snabbare med att få upp en bild på LCDn efter att den är tagen. Samma sak med menyerna. Mycket snabbare på D100. Och då skall ni veta att D100 inte är något raket precis

- AF missar påfallande ofta. Nu menar jag inte rena handhavande fel som att jag pekar på fel objekt. Tog en bild i helgen där fyra personer stod ca 400 meter framför en skog. De tog nog upp 80% av bildytan. Gissa var kameran väljer att fokusera? På skogdjäveln. Jo det var med multi AF eller vad det nu heter. På något sätt lyckades kameran missa huvudmotivet.

- Inställningar verkar ändra sig själv. Härom dagen började kameran använda rå + jpg trots att jag aldrig ens varit i närheten av att använda jpg..... Mitt i en session var det.

- Menyerna är klumpiga men det är ändå ok eftersom kameran går att ställa in så att jag slipper använda skräpet. Även med 5n alltså.

- Handboken är under all kritik. Förklaringar som inte ger någon vettig information. Det tog rätt lång till innan jag förstod vad jag skulle med konturframhävning till (eller vad det nu heter) Massor av information i manualen är skriven på ett sätt som inte ger en verklig förklaring till en funktion.... Helt värdelöst

- Färgen.. Köpte en svart då det inte fanns något annat att välja på. Silver var slut och det ville jag inte ha i alla fall. Vad är det för fel på knallröd? Azurblå? Orange?....... Skittråkigt.

ps. Krya på dig....

Tack för glada tillrop.

Sonys användarhandböcker är utan undantag katastrofala. HX9V var inget undantag den heller men det kommer snart en utförlig E-book för NEX 7 och det gör det säkert för 5n också för en överkomlig peng. Det tog ett bra tag att fatta hur konfigurationen av knapparna i Tri Navi påverkade skärmlayout och funktion. Jag försökte läsa först men gick snart över till att labba istället.

När det gäller färg så hade jag själv tyckt det varit trevligt med ett vit hus kanske.
 
En klen tröst att jag iallafall Inte är ensam om att ha slarvt bort den. ;) Har letat igenom dammsugarpåsen och ungarnas legolådor men utan resultat. En enkel skruvlösning hade ju helt klart varit att föredra.

Har du en aning om var man enklast/billigast beställer en eller ett par nya?

Jag kommer gå till Sony Center här i Stockholm och fråga var de gjort av min ögonmussla.
Jag tycker det rör sig om ett rent designfel och att de ska skicka över några utan kostnad. Varför ska vi överhuvudtaget behöva tänka på ögonmusslor?

Jag har inte kört så mycket på resan med kitobjektivet (bara när jag använt blixt). Jag har ju haft den nya adaptern och den har ju inbyggd fasdetekt AF och den har funkat bra. Har kört med Sigmas 17-70mm med inbyggd stabilisering i objektivet för att få det trots adaptern som ju normalt inte ger det. Tycker det funkat super även om det varit onödigt tungt ibland. Tog annars en del bilder även med kitobjektivet i Stockholm och jag tycker det var hyfsat faktiskt. Jag var nog lite förvånad över att det var så pass bra som det trots allt var.
 
Det är en 5n jag har köpt. Den fungerar kalas (nästan) med mina Ai gluggar och en adapter från England för 280kr inkl frakt.....Riktigt trevligt med gamla hederliga manuella objektiv igen...

Var handlade du adaptern? Jag har visserligen ingen NEX, utan en spegelfri kamera av Ett Annat Märke, men firman du köpte av kanske har adaptrar till annat än NEX.
 
- Handboken är under all kritik. Förklaringar som inte ger någon vettig information. Det tog rätt lång till innan jag förstod vad jag skulle med konturframhävning till (eller vad det nu heter) Massor av information i manualen är skriven på ett sätt som inte ger en verklig förklaring till en funktion.... Helt värdelöst.

Sonys användarhandböcker är utan undantag katastrofala.

Ibland när handböcker verkar genomkorkade så beror det på översättningen. Ofta är den engelska versionen bättre.
 
Jag kommer gå till Sony Center här i Stockholm och fråga var de gjort av min ögonmussla.
Jag tycker det rör sig om ett rent designfel och att de ska skicka över några utan kostnad. Varför ska vi överhuvudtaget behöva tänka på ögonmusslor?

Okeeeej....
Berätta gärna om vilka undanflykter de hittar på för att slippa. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.