Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Jag tycker att man ska räkna med att folk kan se en (och därmed även fotografera en) när man befinner sig på offentlig plats. Högupplösta sensorer har inte ändrat på det.
Det kan man tycka och det ska man nog räkna med men jag tror faktiskt inte gemene man fattar vilken detalj man kan se med ett 400mm eller 500mm tele på en APS-C-kamera med 24 Mpixel sensor på 500m distans och mer. Det motsvarar ju 600-750mm i FF. Man kan men den typen av utrustning se i detalj vad folk gör exv. på det stora torget vid Södra Riddarholmshamnen, även om man står på andra sidan Riddarfjärden 500 m bort på de populära utsiktsplatserna efter Monteliusvägen som slingrar sig allra längst ut efter förkastningsbranten på södermalmsidan. Inte ens vad som händer på Stadshusets terrass mot sjön är något större problem fast det ligger 700 m bort. När det gäller en NEX 7 så finns det ju heller ingen spegel som ger microskakningar som bekant.
Även om inte högupplösta sensorer ändrat på det faktum att man bör tänka på vad man gör i offentlighetens ljus, så ändrar det dramatiskt på gränsen för den zon de flesta tidigare trodde var hyfsat fredad för insyn. Oavsett vad du eller jag tycker om otrohet så är det ju så att om folk blir medvetna om detta "paradigmskifte", så kommer de att på olika sätt försöka parera detta. Så vi ska inte som fotografer bli förvånade över om folk framöver kommer värna sin privata sfär ännu hårdare än idag genom att göra livet svårare för de som vill ta bilder. De fotografer som gör intrång kommer fortsatt att lyckas och givetvis att fortsätta med det om motivet anses sakna avskräckningspotential. Annat blir det ofta i kontakt med den mer brutala organiserade brottsligheten. Då tänker man sig säkert för både en och två gånger innan man publicerar sina bilder. Många fotografer tänker heller inte på att det som exv. är en Sandhamnsregatta drar till sig alla möjliga typer av människor och även om man tycker sig ha den självklara rätten att ta sina bilder på tillställningar som dessa, så är det en hel del där som säkert verkligen inte vill vara med på fotografernas bilder av de mest skiftande slag.
En annan sida av samma mynt är att de som blir fotograferade allt oftare idag kräver ersättning för detta. Läste i Digitalfoto om en fotograf som erkände att hon varit tvungen att betala för att få en bild av ett mycket speciellt folk i Etiopien med verkligt spektakulära sätt att klä sig och smycka sig. Nästan lite skamset säger hon att hon för första gången varit tvungen att själv ge något och inte bara ta för givet att man bara kan ta. För ta gör man ju som fotograf och de som gör det professionellt tjänar ju pengar på att sälja en avbild av dessa människor. Är det då helt fel att tänka sig att man betalar för det. Det skulle man ju förmodligen gjort för an vanlig svensk fotomodell utan att blinka.
Så jag tror att fotografer i allt större utsträckning får finna sig i att betala sina motiv om de överhuvudtaget får ta dem annat än i smyg, vare sig det gäller människor eller fotograferad egendom av olika slag. Är det något som står utom allt tvivel, så är det att den privata sfären krymper hela tiden och att avskildhet är en allt exklusivare och dyrare bristvara och folk kräver allt högre pris av fotografer och journalister för att bli tillgängliga. På 80-talet kunde man som lärare ta elever på stadsvandringar och gå in på vilka gårdar som helst i staden praktiskt taget. Idag är det kodlås, larm, kameror och vaktbolag samt murar på plats för att upprätthålla dessa fredade zoner. Det är en väldigt tråkig utveckling.
Där de europas riktigt rika bor exv. Cap de Antibes i Provence i Södra Frankrike blir allt väldigt tydligt, där den s.k. "miljardärsbukten" finns, så är allt inhägnat bakom jättemurar där stationer med kameror sitter efter hela murarna. Det är som om de byggt en gyllene bur runt sig men ser ut nästan som Hall- eller Kumla-fängelsernas murar. Dessutom omger de sig med så mycket egendom att det inte går att se in till husen genom all vegetation. De är alltså beredda att betala ett väldigt högt pris bakom sina jättemurar för att värna om sin privata sfär. Det är bl.a. till det de använder mycket av sin förmögenhet. Jag tycker det ska bli väldigt intressant att se vilka strategier de som inte har dessa möjligheter kommer att välja för att motverka intrång i deras privata sfärer framöver. Det enda vi kan vara säkra på är att det alltid uppstår korrigerande "mottryck" när jämvikter rubbas, även om det ibland sker med lite fördröjning. Jag tror inte detta är långt bort. Det räcker kanske att någon skriver ett illustrerat reportage för att vi ska få en debatt och ett ändrat samhällsklimat.
Senast ändrad: