Annons

Sony Nex-7

Kamera och bild har testat både NEX-7 och Fujifilm X10 nu. De gillade NEX-7 men anmärkte som andra på autofokusen. Förvånansvärt nog tyckte de inte att EVF på NEX-7 var bra.

Att Stefan ändå uppskattade att var tredje kamera har problem är relevant i sammanhanget även om det främst gäller fasdetekt AF. Även om Stefans uttalande förmodligen inte heller vilar på strikt genomförda empiriska studier så har han säkert ett betydligt större material än de flesta att utgå från om han gör dessa tester på sina kurser och av det skälet är det intressant för att få åtminstone ett mått mellan tumme och pekfinger när det gäller problemets omfattning.

Många bättre DSLR-systemkameror har dessutom möjligheten att växla mellan kontrast och fasdetekt AF.

Har inte heller gjort några vetenskapliga prover, men på mina kurser de senaste 10 åren är det många som haft kameror med felfokus. Tråkigt nog en klar övervikt på Canonkameror.

Det ska väl också vara flest eftersom de har störst marknadsandel och det gör väl också att det är fler Canon som berörs när detta diskuteras. En annan fråga är ju om Canon släpper ut en större andel kameror än konkurerenterna med felfokus. Där vet vi inte om det är så även om vi kunnat misstänka det. Samtidigt har jag läst att jag tror det var Magnus Garpendal som skrev att han haft sex digitala Nikon-hus och att samtliga varit inne på verkstad för justering (han får rätta mig oim jag har fel).

Intressant jämförelse som visar att NEX 7 klarar sig mycket bra vid en jämförelse när det gäller RAW-filer och de parametrar DxO mäter. NEX 7 och 5n har i princip identiska kurvor när det gäller RAW. Det enda avvikande är väl att 7:an har en aning bättre DR upp til ISO 400. 7:an hänger med i stort sett hela vägen när det gäller "Low light ISO"- egenskaperna också. Den klarar sig fint vid en jämförelse med min A580 också hos DxO. Detta visar väl rätt bra att Sony faktiskt lyckats väl med 24 Mpixel sensorn (mätt i RAW) när det gäller att inte tappa kvalitet i de bildparametrar man mätt i jämförelse med 16 Mp sensorerna.

Däremot vet vi ju att JPEG-filerna är klart bättre ur 5n, så det kanske Sony kan titta på och göra något åt. Skulle bli förvånad om de inte försöker göra det för NEX 7 är en viktig kamera för företaget och jag har svårt att se att de skulle acceptera att "snubbla på mållinjen" när det gäller JPEG-kvaliteten. Det är helt enkelt inte acceptabelt även om man alltid kan köra RAW och runda det problemet.

Senast ändrad:
Kamera och bild har testat både NEX-7 och Fujifilm X10 nu. De gillade NEX-7 men anmärkte som andra på autofokusen. Förvånansvärt nog tyckte de inte att EVF på NEX-7 var bra.

Det förvånar inte mig, jag tycker den är irriterande flimrig. Deta kanske är individuellt hur man upplever sökaren, men den minskade kraftigt mitt eget intresse för NEX-7, som annars är väldigt fin.

Intressant om Sony lyckats bevara de fina brusegenskaperna trots tätare packade pixlar, och så tycks det ju vara enligt DxO. Många hade ju förutspått att NEX7:s sensor skulle vara sämre än NEX5n:s. Om jpeg blir lite sämre kan Sony kanske fixa det med en uppdatering av firmware. Annars spelar det ingen roll för den som bara fotar i RAW.

Annars var klippet från Stefan Olssons artikel främst ett inlägg i en gammal debatt där företrädesvisPer (PMD) velat tona ner AF-problemen i främst Canon-kameror eftersom han menat att han inte sett några bevis som han tyckte var värda att ta på allvar och att det mest handlade om rykten utan evidens som jag tror han uttryckte det i andemening.
Jag tror att du har missförstått. Jag ville aldrig "tona ner" problemet. För den som är drabbad är det förstås besvärligt och kostsamt. Jag påstod aldrig heller något om omfattningen av problemet, utan protesterade bara mot att anekdoter och liknande anfördes som bevis för problemets omfattning.

Att hävda att det saknas bevis för A är inte samma sak som att säga att det finns bevis för icke-A.

Visst, men de är mer av typen för långsam AF (fast numera fokuserar de flesta moderna kontrast-AF-kameror riktigt fort) eller helt trasig. Samt problem med att kameran väljer fel ställe att fokusera på.

Fel som beror på att kamera och objektiv inte är rätt kalibrerade mot varandra (som är den typ av AF-problem vi har diskuterat för fasdetekt-AF) kan man inte ha med kontrast-AF.

Det förvånar inte mig, jag tycker den är irriterande flimrig. Deta kanske är individuellt hur man upplever sökaren, men den minskade kraftigt mitt eget intresse för NEX-7, som annars är väldigt fin.

Det förvånar mig då det är samma typ av EVF i Nex-7an som det är i A77an...EVF:en är riktigt bra o inte den minsta tillstymmelsen till flimer(i alla fall inte i mitt ex eller dom andra 4st A77or som jag testat)...Kamera&Bild tyckte EVF:en va riktigt bra när dom testade A77an vilket tyder på att antingen så har dom testat ett demo-ex som kanske inte fungerar riktigt som det ska eller så är EVF:en deffekt.

EVF:en kan flimra i miljöer som är upplysta av lysrör om inte EVF:ens och lysrörens uppdaringsfrekvenser "cynkar"...man kan även se EVF:en uppdateringsfrekvens i väldigt starka ljusförhållanden(Själv har jag aldrigt sett något flimer i några förhållanden med min A77a eller med dom andra 4st ex som jag har testat).

Visst, men de är mer av typen för långsam AF (fast numera fokuserar de flesta moderna kontrast-AF-kameror riktigt fort) eller helt trasig. Samt problem med att kameran väljer fel ställe att fokusera på.
.

Just detta är Nex-* svagheter jämfört med dom närmaste konkurrenterna som är betydligt bättre på dessa två punkter.

Det förvånar mig då det är samma typ av EVF i Nex-7an som det är i A77an...EVF:en är riktigt bra o inte den minsta tillstymmelsen till flimer(i alla fall inte i mitt ex eller dom andra 4st A77or som jag testat)...Kamera&Bild tyckte EVF:en va riktigt bra när dom testade A77an vilket tyder på att antingen så har dom testat ett demo-ex som kanske inte fungerar riktigt som det ska eller så är EVF:en deffekt.

EVF:en kan flimra i miljöer som är upplysta av lysrör om inte EVF:ens och lysrörens uppdaringsfrekvenser "cynkar"...man kan även se EVF:en uppdateringsfrekvens i väldigt starka ljusförhållanden(Själv har jag aldrigt sett något flimer i några förhållanden med min A77a eller med dom andra 4st ex som jag har testat).

Aha, det kan vara problemet, jag testade NEX7 i en butik. Med starkt lysrörsljus.

Om de testade det exemplar som Sony visade upp på mässan så är jag inte förvånad. A77:ans sökare tyckte jag var bättre än NEX-7:ans, trots att de ska ha samma specifikationer. Jag vet inte riktigt vad det kan bero på, men den NEX-7:a som visades upp var väl inte ett produktionsexemplar?

Om de testade det exemplar som Sony visade upp på mässan så är jag inte förvånad. A77:ans sökare tyckte jag var bättre än NEX-7:ans, trots att de ska ha samma specifikationer. Jag vet inte riktigt vad det kan bero på, men den NEX-7:a som visades upp var väl inte ett produktionsexemplar?

Nej, det var inte produktionsexemplar och det informerade Sonyrepresentanten mig om direkt. A77 däremot var produktionsexemplar.

/Torbjörn

Nää, men kontrast AF ska väl svänga in mot ett jämviktsläge som är i fokus och det är ju inte säkert det sker perfekt trots allt. Jag kan t.o.m tänka mig att man i jakt på hastighet inte låter ett transient svar svänga in tills det är helt i jämvikt innan man avbryter den processen. Objektiv kan ha fysiska defekter som gör att de kärvar och går lite för trögt. Det finns kärva fokusringar.

Det är precis som med fasdetekt AF bara att testa. Ska göra det vid tillfälle med min A580 för där kan jag välja. Jag kör personligen alltid med kontrast AF som default för jag har i 9 fall av 10 inte speciellt bråttom. Mycket sällan mer bråttom än min fokusmotor har. Att komponera en bild tar i príncip alltid längre än min AF behöver jobba.

Att NEX 7 har kontrast AF utan A-mountadapter tycker jag för min del är bättre (med mitt sätt att fotografera) än om jag endast haft enbart fasdetekt att luta mig på med alla de potentiella problemen. Hellre stilleben i fokus än "fortast men fel". Det finns få så avtändande saker för mig som fotograf som en taskig AF-precision.

Jag har dock stor förståelse för att andra har helt annan uppfattning än den jag har i frågan.

Håller med. Det var något konstigt med den för den brusade rätt besvärande även i det hyfsade ljus som fanns i montern. Klart mer än A77:an märkligt nog.

Just detta är Nex-* svagheter jämfört med dom närmaste konkurrenterna som är betydligt bättre på dessa två punkter.

När Foto testade Nex 5n i sitt senaste nummer, så mätte dom 0,37 vid 55mm, föregångaren Nex 5 hade tiden 0,74 vid 55mm, stor skillnad mellan dom.

Nää, men kontrast AF ska väl svänga in mot ett jämviktsläge som är i fokus och det är ju inte säkert det sker perfekt trots allt. Jag kan t.o.m tänka mig att man i jakt på hastighet inte låter ett transient svar svänga in tills det är helt i jämvikt innan man avbryter den processen.
Insvängningen kommer altid att stanna med objektivet i samma läge (under förutsättning att man varken flyttar kameran eller motivet). Kontrast-AF är inte beroende av att kamerahus och objektiv är samkalibrerade.

Objektiv kan ha fysiska defekter som gör att de kärvar och går lite för trögt. Det finns kärva fokusringar.
Visst, men då har vi lämnat området "egenskaper hos autofokussystemet".

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar