Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Nex-7

OJMR så har Canon bara en normalzoom med IS, och det är EF 24-105/4L IS USM som kom för 5-6 år sen.

Minnet är ju som det är, var visst 28-135 jag menade: http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=237

(Vart tog NEX vägen?)
Sorry för OT. Jag tycker NEX7 är en riktig Sony-produkt. Alldeles för bra och mycket mer än man behöver på vissa sätt och konstig på andra. Superliten och nätt, bra byggkvalitet, hotshoe (gjorde att jag inte har köpt någon tidigare NEX, är gnällig) men var är dom små gluggarna? Jag vill inte ha en 16mm som "normal" och alla andra gluggar är ganska enorma? Missar jag något?

Det var väl så att Canon insåg faran med Sonys och Pentax framfart för jämt några år sedan, att även deras billigare optik automatiskt fick stabillisering.

Canon tog då steget att bygga in stabillisering i sina billigare alternativ, för att hålla kvar köpare helt enkelt. Sedan kunde Canon så klart utveckla sitt system och sätta det i dom dyrare objektiven som per automatik köps av dom stora tidningsredaktionerna inga problem när penningstarka säkra firmor hela tiden finns.

Men tidningarna idag har väl i väldigt stor utsträckning problem idag och det pågår hela tiden en kapitalkoncentration av ägandet. Dert är ju faktiskt så att en del företag som traditionellt sett tidningarna som sin huvudmarknad idag vänder blickarna mot andra marknader. Det gäller exv. de som säljer DAM (Digital Asset Management)-system och bildarkiv. Tidningarna växer inte i antal utan blir färre och de som finns kvar har inte sällan sämre ekonomiska förutsättningar än för bara 5-10 år sedan.

I övrigt är det helt säkert så att "antiskaktekniken" inbyggd i kamerahusen helt ändrade på både Nikons och Canons syn på var man tyckte man skulle bjuda på möjlighet till bildstabilisering. Det är ett lysande skäl till att konsumenterna för det mesta tjänar på ökad konkurrens. Av det skälet är det ibland svårt att förstå att konsumenterna har så svårt att se vad de har gemensamt istället för att in i döden försvara märkesinlåsningen och tillverkarnas skyddade verkstäder. Däremot är det väl inte så att IS och VR i kitobjektiven givit någon spinoff i de större objektiven. Den tekniköverföringen gick ju helt åt andra hållet och utvecklingen av IS har ju fortsatt i en del av de längre objektiven snarare än i kiten.

Senast ändrad:
j)

....................Så visst vart det konstigt, IS-objektiv fanns sedan länge, så en dag bestämde sig Canon för att sänka priset på ett antal objektiv. Joxet även för dom som redan äger en Sonykamera av lite äldre modell med sitt inbyggda system och likaledes ett lite äldre C/IS-objektiv, får ju då dras med vad den årgången av kamera/objektiv klarar. A77 lär numera klara ungefär 3-4 steg bättre, medans en KM5D klarade 1 till 2 steg.

//Bengt.

När jag bytte kamerahus från KM D7D till A350 så fick alla mina objektiv en snabbare AF. Byter Canon teknik och kommer med IS X.X som ersätter tidigare teknik, så måste samtliga objektiv uppgraderas om man ska få tillgång till den förbättrade tekniken. Objektiv byter folk sällan och kamerahus tenderar man att uppgradera oftare. Är det inte så det ser ut? Det är ju en av fördelarna med antiskak. Så de förutsättningarna skiljer sig åt radikalt från IS/VR/OS.

Fördelen med IS/VR/OS är ju att det är en aning lite bättre och att man får stabiliserad sökarbild vilket är klart trevligt med längre brännvider. Men killerfunktionen är ju ändå att antiskaket funkar med alla A-mountobjektiv i Sonys fall. IS/VR/OS måste man köpa om och om igen med varje nytt objektiv. Bara det faktum att det finns parallella uppsättningar i en del fall hos IS/VR/OS-tillverkarna med objektiv utan IS/VR/OS gör att många avstår från stabilisering än idag av rena kostnadsskäl.

Kände på 7:an först nu på mässan då det inte precis varit prioriterat efter alla tråkiga rapporter beträffande kamerans minst sagt dåliga anpassning till gammal fast vidvinkeloptik. Får bli en uppdatering till utmärkta 5n i stället;)

Nåväl, tillbaka till 7:an. Suverän storlek och mycket behagligt grepp. Borde balansera väl med ett betydligt bredare objektivurval än övriga NEXar. Däremot slår det en efter all läsning om att kameran är så gedigen att den varm att hålla i. Alltså,ingen metall och precis som på min nuvarande NEX5. Jag gillar plastpaneler, varmt och skönt på vintern. Panasonic däremot är kalla vinterkameror;(

/Stephan

Menar du alla gamla A-mountvidvinklar från Minolta-tiden utan undantag eller gällde det Leica-objektiv med adapter? Jag läste det senare men har i så fall missat det första. Har du några exempel?

Fördelen med IS/VR/OS är ju att det är en aning lite bättre och att man får stabiliserad sökarbild vilket är klart trevligt med längre brännvider. Men killerfunktionen är ju ändå att antiskaket funkar med alla A-mountobjektiv i Sonys fall. IS/VR/OS måste man köpa om och om igen med varje nytt objektiv. Bara det faktum att det finns parallella uppsättningar i en del fall hos IS/VR/OS-tillverkarna med objektiv utan IS/VR/OS gör att många avstår från stabilisering än idag av rena kostnadsskäl.
Tekniska vägval är ju ofta kluriga, kul at tillverkarna gör lite olika. En del saker är bra eller dåligt beroende på hur man fotar. Fotade jag djur eller sport skulle jag vilja ha bra AF och IS i gluggen, inte skruv-AF och skakande sökarbild. Själv vill jag ha antiskak til lite ljus så då är det ju finfint att kunna få stabilisering på ett 50/1.4 eller liknande. Sen finns det ju massor av faktorer högt och lågt som att utbudet av objektiv kan vara litet eller stort, begagnatmarknad och andra behov. Eller att man har världens knasigaste blixtsko eller inte...

Just nu passar Sony mig fint och tror det gör det en generation till så jag hoppas vara Sony-ägare i kanske 3-4 år till iallafall.

Menar du alla gamla A-mountvidvinklar från Minolta-tiden utan undantag eller gällde det Leica-objektiv med adapter? Jag läste det senare men har i så fall missat det första. Har du några exempel?

Jag menar Leica och Voigtländer optik. Några dokumenterade försök med vidvinklar/adaptrar av andra fabrikat har jag faktiskt inte sett till. Skulle för övrigt till hundra procent acceptera om Sony gav blanka.........
i alla anpassningar till `främmande´ optik bara man hade haft 3-4 kvalitetsgluggar (i dag).

/Stephan

Tekniska vägval är ju ofta kluriga, kul at tillverkarna gör lite olika. En del saker är bra eller dåligt beroende på hur man fotar. Fotade jag djur eller sport skulle jag vilja ha bra AF och IS i gluggen, inte skruv-AF och skakande sökarbild. Själv vill jag ha antiskak til lite ljus så då är det ju finfint att kunna få stabilisering på ett 50/1.4 eller liknande. Sen finns det ju massor av faktorer högt och lågt som att utbudet av objektiv kan vara litet eller stort, begagnatmarknad och andra behov. Eller att man har världens knasigaste blixtsko eller inte...

Just nu passar Sony mig fint och tror det gör det en generation till så jag hoppas vara Sony-ägare i kanske 3-4 år till iallafall.

Jag tycker också att det är bra att Sigma inte bryr sig om i en del fall att göra strippade varianter av sina objektiv till Sony som ju har inbyggd antiskak. Är mycket nöjd med OS som det heter i Smitt Sigma 17-70. Så har man ett objektiv med OS, så funkar det ju utmärkt på Sony-husen.

Annars tycker jag det funkar utmärkt med antiskaket med mitt 70-400 Sony. Ofta använder jag Live View om jag tar på frihand. Det funkar bäst för mig i alla fall om man kan stödja mot ett knä eller något men ett långt Sigma med OS till Sony är ingen dålig kombo det heller. :). Egentligen skulle man ju haft OS i telet där det gör mest nytta men det går faktiskt bra så här med.

Annars tycker jag det funkar utmärkt med antiskaket med mitt 70-400 Sony. Ofta använder jag Live View om jag tar på frihand. Det funkar bäst för mig i alla fall om man kan stödja mot ett knä eller något men ett långt Sigma med OS till Sony är ingen dålig kombo det heller. :). Egentligen skulle man ju haft OS i telet där det gör mest nytta men det går faktiskt bra så här med.
Ständigt detta 70-400... Försöker övertala mig själv att köpa något annat som Sigma 150-500 eller Tamron 200-500 men känns som att det idag bara finns ett bra tele till Sony. Gamla Minolta är ju charmiga men kostar alldeles för mycket begagnade imho för gammaldags CA. Har haft 70-300 men det är för kort, har ett 500/8 men det är lite knasigt om än skarpt på långa håll. Eller så får man sälja hus och hem och handla Sonys über-super-fantastiskt dyra 300/2.8 men det blir ju rätt mycket billigare om man köper ett hus och motsvarande glugg till annat system ;-)

//R

Fördelen med IS/VR/OS är ju att det är en aning lite bättre
För teleobjektiv tror jag att det spelar roll, men inte så mycket för kortare brännvidder.

och att man får stabiliserad sökarbild vilket är klart trevligt med längre brännvider.
Om kameran har en OVF, ja. Med en EVF kan man få stabiliserad bild även med antiskak i huset. Fungerar det i Sonys SLT-modeller eller körs antiskaken bara när man trycker av (för att minimera värmeutvecklingen i sensorn)?

---
Sorry för OT. Jag tycker NEX7 är en riktig Sony-produkt. Alldeles för bra och mycket mer än man behöver på vissa sätt och konstig på andra. Superliten och nätt, bra byggkvalitet, hotshoe (gjorde att jag inte har köpt någon tidigare NEX, är gnällig) men var är dom små gluggarna? Jag vill inte ha en 16mm som "normal" och alla andra gluggar är ganska enorma? Missar jag något?
Sony har meddelat att det kommer ytterligare två pannkakor. Inga exakta tidsuppgifter ännu - de behöver väl komma igång med produktion och sådant först (fast det verkar ju som att de är framme vid det nu redan).
.

Om kameran har en OVF, ja. Med en EVF kan man få stabiliserad bild även med antiskak i huset. Fungerar det i Sonys SLT-modeller eller körs antiskaken bara när man trycker av (för att minimera värmeutvecklingen i sensorn)?

Beror som sagt på hur stabiliseringen fungerar...med Sony får du inte en stabiliserad sökarbild vid stillbild eftersom bildstabiliseringen bara är aktiv vid det tillfället då bilden tas...det har inget med värmeutvecklingen(den blir bara ett problem om bildstabliseringen är aktiv under längre tider och i kobination med video) att göra vid utan det har alltid fungerat så på Sonys kameror....när man filmar är bildstabiliseringen aktiv hela tiden(begränsat till filmklippets maxlängd)....i Nex däremot blir värmeutvecklingen ett stort/större problem vid filmning än i SLT-kamerorna när bildstablisering är aktiv på grund av det lilla och kompakta huset o det är en av anldningarna till att man valde objektivbaserad stabilisering istället för Nex.

Sony har meddelat att det kommer ytterligare två pannkakor. Inga exakta tidsuppgifter ännu - de behöver väl komma igång med produktion och sådant först (fast det verkar ju som att de är framme vid det nu redan).
.
Kul. Då ser jag fram mot ett sånt köp om ett år eller liknande. Kommer att göra ont om det kommer samtidigt som A9x...

För teleobjektiv tror jag att det spelar roll, men inte så mycket för kortare brännvidder.

Mätsystemet är definitivt igång efter som skakindikatorn ju alltid är aktiv när kameran är påslagen. Med EVF-modellerna borde bilden bli stabiliserad. Skulle bli förvånad om Sony skulle slarva bort en sådan selling point om det nu inte bara stupar på att spara batterierna för det är ju en sak man blir nagelfaren direkt på som konstruktör och tillverkare.

Ständigt detta 70-400... Försöker övertala mig själv att köpa något annat som Sigma 150-500 eller Tamron 200-500 men känns som att det idag bara finns ett bra tele till Sony. Gamla Minolta är ju charmiga men kostar alldeles för mycket begagnade imho för gammaldags CA. Har haft 70-300 men det är för kort, har ett 500/8 men det är lite knasigt om än skarpt på långa håll. Eller så får man sälja hus och hem och handla Sonys über-super-fantastiskt dyra 300/2.8 men det blir ju rätt mycket billigare om man köper ett hus och motsvarande glugg till annat system ;-)

//R

Vore kul att se en test av 70-400 sodan mot sida med 300 objektivet. Undrar om skillnaden är speciellt stor annat än när det gäller ljuskänsligheten. Priset på det gamla 300 objektivet är ju bara helt vilt.

Har också en big beer can men den har jag out sourcat till min són för den använder jag inte längre. Det är ett bra objektiv det med men CA-problem har det helt klart.

Vore kul att se en test av 70-400 sodan mot sida med 300 objektivet. Undrar om skillnaden är speciellt stor annat än när det gäller ljuskänsligheten. Priset på det gamla 300 objektivet är ju bara helt vilt.
Lol vilt är ordet. Jag misstänker utan att veta att 70-400 är alldeles strålande på 300mm, verkar ha få fel utom kanske aningen osnabb AF.

Vad gäller NEX-pannkaksgluggar skulle jag faktiskt nöja mig med en dito till FF eller APS-C. Jag har en gammal Minolta 28/2.8 som funkar som "tjockpannkaka" men om man får önska... Finns det någon tunnare pannkaka?

Du får kanske räkna med att först kommer de ena pannkakan, sedan den ena A9X:en, därefter den andra pannkakan, och så den andra A9X-kameran. Eller så. :)
.
Konsumismens nöjen ;-) Jag tänker försöka hålla mig tills den andra A9X kommer. Inget rykte om någon kommande pannkaka för A-mount månne?

Lol vilt är ordet. Jag misstänker utan att veta att 70-400 är alldeles strålande på 300mm, verkar ha få fel utom kanske aningen osnabb AF.

Vad gäller NEX-pannkaksgluggar skulle jag faktiskt nöja mig med en dito till FF eller APS-C. Jag har en gammal Minolta 28/2.8 som funkar som "tjockpannkaka" men om man får önska... Finns det någon tunnare pannkaka?

En del priser har gått upp på Minolta-glas sedan FF-modellerna kom. Speciellt på de lite ovanligare objektiven. Det finns ett Minolta 24mm som bara är någon millimeter större än 50mm/1,7 som jag har men det tillhör juat de ovanligare och lite mer dyra.

Jag har en annan ännu äldre pannkaka i form av ett manuellt Pentax -M på 40mm/2,8. Det är 23-24mm utan adapter. Kollade en film på YUTUBE om NEX 7 och adapters och det är ju inte svårt att förstå att det systemet är så hett som det är eftersom det går att skruva på snart sagt vilken typ av objektiv som helst. Själv funderar jag på en Canon eller Nikon-adapter bara för att kunna köra deras tilt/shift-objektiv när jag plåtar arkitektur. Finns ju kanppt sådana objektiv att få tag i till Sony. De som stannade kvar i glappet mellan KM och Sony hade glada dagar när de som sålde ut sina Minolta-grejor dumpade marknaden under ett knappt år. Många tror jag lever kvar mentalt i den tidens priser som jag aldrig tror vi får se igen under min livstid. Dessutom är det också så att de nya konstruktionerna faktiskt i många fall är bättre i det mesta utom möjligen när det kommer till objektivens fysiska storlek. Tyngre är de också ofta. Beer cans är riktiga klumpar med mycket metall och riktigt glas men också en riktigt fin kvalitetskänsla.

Jag är väldigt imponerad av Sonys 70-400. Jag använder det inte så ofta men det gör mig aldrig besviken. Det är väldigt vasst över hela zoomområdet. Det enda man kan klaga på annars är väl att bokeh är klart sämre än i de båda beer can fallen. Dessutom är det inte jättesnabbt att fokusera men det förväntade jag mig kanske inte heller. Det är ju inte direkt ett litet 50mm vi pratar om så det är ju mer massa att flytta.

Sonys 70-400 kostar nu 13.900 hos Pixmania. Jag köpte mitt för drygt 12 000. Fick det efter 3-4 dagar och jag är nöjd med den affären. Uppskattar speciellt att de ringde tillbaka (när det var så pass mycket pengar) och kollade att det verkligen var jag som beställt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar