Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Nex-7

SAR skriver detta idag:

November 28, 2011

Good news from Sony: “The effect of the floods wasn’t as bad as we estimated three weeks go”
""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

If you are on the waiting list for a new A77 or NEX-7 camera than we have some good news folks!

Bloomberg reports:
“After floods in Thailand halted image-sensor output at factories in the country, production will be shifted to a plant in Kumamoto, southwestern Japan, in the beginning of next year, spokesman Hiroshi Okubo said. The effect of the floods “wasn’t as bad” as the company estimated three weeks ago, Yoshioka said.”

I hope this is not only a too optimistic statement to assure the markets and shareholders. Anyway I have been told that Sony will soon release a new press release. Let’s hope they can now give us a more precise idea of when the new cameras will be in Stock. My latest info I got days ago said that the A77 will be back in Stock in January and the NEX-7 will start worldwide shipment in February.

Länk:
http://www.sonyalpharumors.com/good...bad-as-we-estimated-three-weeks-go”/#comments
.

Sigma-objektiv och nya A-mountadaptern

Jag undrar vad det är som gäller med dessa eländiga Sigma-problem och nya SLT-adaptern. Har inte sett mycket om det i trådarna.

Jag har ett Sigma-objektiv som är så nytt att det inte behövde chippas om förra irritationsperioden när det visade sig att äldre objektiv måste chippas om för att funka med A33/A55. Det funkade alltså med dessa rakt ur lådan. Så nu undrar jag i mitt stilla sinna om mitt 17-70 kommer funka med med den nya adaptern som ska motsvara den SLT som finns i A55-generationen en generation bak i tiden eller inte. Jag har ju beställt en sådan.

Efter det undrar jag om de kommer med en version 3 som istället är byggd på generation två tekniken som finns i A65 och A77. Frågan är ju om de fixat ghostingproblemet i adaptern som de gjort i A77 och A65 eller om man ska invänta version tre av adaptern. Kanske finns det någon med NEX 5 eller 5n som testat som läser detta.

SAR skriver detta idag:

November 28, 2011

Good news from Sony: “The effect of the floods wasn’t as bad as we estimated three weeks go”
""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

If you are on the waiting list for a new A77 or NEX-7 camera than we have some good news folks!

Bloomberg reports:
“After floods in Thailand halted image-sensor output at factories in the country, production will be shifted to a plant in Kumamoto, southwestern Japan, in the beginning of next year, spokesman Hiroshi Okubo said. The effect of the floods “wasn’t as bad” as the company estimated three weeks ago, Yoshioka said.”

I hope this is not only a too optimistic statement to assure the markets and shareholders. Anyway I have been told that Sony will soon release a new press release. Let’s hope they can now give us a more precise idea of when the new cameras will be in Stock. My latest info I got days ago said that the A77 will be back in Stock in January and the NEX-7 will start worldwide shipment in February.

Länk:
http://www.sonyalpharumors.com/good...bad-as-we-estimated-three-weeks-go”/#comments
.

Det tror jag när jag ser det. Skulle inte bli förvånad om alla bilder har drag av det vågmönster man kunde se i skyltfönster till gamla fiskaffärer förr i tiden. Yngre fotografer som inte var med på den tiden kanske tror att det är något vågmönstrat filter i Photoshop som kickat in utom all kontroll.

Mja, det är nog bara en tidsfråga innan detta problem är praktiskt löst.

Det finns ju redan framtaget en adapter för Canons EF-objektiv (till M4/3) som fixar detta. Adaptern innehåller ett batteri för att strömförsörja bländaren. Bländaren styrs dock inte via kamerahuset, utan man ställer in bländaren med en ratt på adaptern.

Förmodar att man därför redan nu skulle kunna använda EF-objektiv på NEX ifall man vill genom att montera denna adapter på en M4/3 till NEX-adapter. Men det skulle förstås bli onödigt dyrt.

Alternativt kan man förstås istället skaffa en NEX-adapter med Canon FD-fattning och montera i ett Canon FD T&S-objektiv. Dessa har ju bländarringar.
:)

Vet inte om jag missuppfattat det hela. OM vi bortser från TS-gluggar ett tag så finns det faktiskt adaptrar med en irisbländare i adaptern för EF-objektiv. Scandinavian Photo har dem i sin katalog för 945:-.

Annars är det ju som Gunnar skriver att FD-objektiv fungerar då de har yttre bländarring.

//Lennart

Nej, det har du inte missuppfattat, sådana adaptrar finns. Men det är ingenting jag skulle satsa på - skulle vänta tills det kom något i stil med Redrockmicro-adaptern till NEX.

En yttre bländare kommer ju ganska långt ifrån det ställe i objektivet där den borde sitta. Risken är att detta inte kommer att funka så bra - är rädd för att en yttre bländare kommer att åstadkomma vinjettering snarare än nedbländning. Och ju vidvinkligare objektiv, ju värre blir det.

Nej, det har du inte missuppfattat, sådana adaptrar finns. Men det är ingenting jag skulle satsa på - skulle vänta tills det kom något i stil med Redrockmicro-adaptern till NEX.

En yttre bländare kommer ju ganska långt ifrån det ställe i objektivet där den borde sitta. Risken är att detta inte kommer att funka så bra - är rädd för att en yttre bländare kommer att åstadkomma vinjettering snarare än nedbländning. Och ju vidvinkligare objektiv, ju värre blir det.

Läste även om en adapter med utvändig bländarstyrning för EF-objektiv. Byggde på ett yttre reglage som på elektronisk väg ändrade objektivets egen bländare. Har tyvärr tappat bort vilken sajt jag läste det på eftersom det inte kändes viktigt för mig.

Risken för vinjettering finns säkert i adaptern för 945:- jag nämnde. Å andra sidan vet jag ingen som provat. Stämmer bländaren med register avståndet och APS-C från ett FF-objektiv kanske det fungerar hjälpligt. Men jag är också aningen skeptisk.

//Lennart

Läste även om en adapter med utvändig bländarstyrning för EF-objektiv. Byggde på ett yttre reglage som på elektronisk väg ändrade objektivets egen bländare. Har tyvärr tappat bort vilken sajt jag läste det på eftersom det inte kändes viktigt för mig.

Det är just Redrock-adaptern som Gunnar nämnde i det inlägg du just kommenterade. :)
(Finns bara för m4/3 dock.)

Pratar du om Canon EF så betänka att du då är hänvisad till att använda gluggarna enbart på full öppning :-(

/Janne Höglund
www.helikopterbild.se

Verkar rörigt. Kanske funkar bättre med Nikon eller så får man bita i det sura äpplet och köpa en Arax från Ukraina och hopppas man har tur med den "ryska" slutkontrollen men ska man tro Stefan Olssons artikel om kvalitetskontrollen Canon och Nikon håller sig med (de är ju såna hans elever har i helt dominerande grad), så är ju inte det heller någon glädje.

Även om det säkert inte lever upp till PMD:s (Per) krav på vetenskaplighet så uppkattar ju SO i artikeln om skärpning av bilder som ligger på FS förstasida idag, att ca 1/3 av alla som kommer till hans kurser har kamerahus och objektiv som har oskärpeproblem med AF. De ger inte bilder i fokus där man vill ha den.

.

... så uppkattar ju SO i artikeln om skärpning av bilder som ligger på FS förstasida idag, att ca 1/3 av alla som kommer till hans kurser har kamerahus och objektiv som har oskärpeproblem med AF. De ger inte bilder i fokus där man vill ha den.

Och det kan visa sig vara toppen på ett isberg. Styva 33%!!!!!. Lägger man därtill ett mörkertal bestående av de som INTE kommer till hans kurser så kanske nuffran ökar. Eller också kanske den då visar ett snitt på mellan 30-40%.

Fast det stämmer rätt bra med folk som besökt mig med sina kameror och objektiv. 3-4 st av 10 har haft grejor som legat allt från vansinnigt fel till lagom irriterande fel. Har mest handlat om Canon.

Å andra sidan har de resterande 6 nog inte exakt fokus, mer än i 2 fall. Resten har handlat om hyfsat fokus.

Kanske inte representativt p g a det lilla urvalet. Fler personer har besökt mig, men jag tog de 10 som jag kommer ihåg. I rättvisans namn har genom åren förekommet en massa "inbillade" fel och handhavandefel. Numera åtar jag mig sällan sådana här vsiter eftersom min Canonutrustning minskat så att jämförelserna inte kan genomföras. Dessutom är det rätt tråkigt att komma med besked till personer som från serviceverkstäder fått reda på att prylarna ligger "inom toleransen".

Rätt skrämmande egentligen.

//Lennart

Läste även om en adapter med utvändig bländarstyrning för EF-objektiv. Byggde på ett yttre reglage som på elektronisk väg ändrade objektivets egen bländare.
---
Yepp, som Per säjer skrev jag om den ovan. Citerar mig själv:
---

Photocon;1756676--- sa:
Har tyvärr tappat bort vilken sajt jag läste det på eftersom det inte kändes viktigt för mig.
---
Internets förbannelse!

Här har du en länk till den:
http://store.redrockmicro.com/Catalog/featured/livelensmft

Vi är alla drabbade av denna förbannelse, jag också. VÄLDIGT ofta! Givetvis även i just detta specifika fall... :)

Har sett en mycket bättre (och säkerligen mycket billigare) adapter för att använda EOS-objektiv på NEX än Redockmicro-adaptern (och alltså utan att behöva använda två adaptrar). Man kunde ställa in Canon-objektivets bländare från NEX:en istället, och det behövs inget separat batteri för att driva adaptern. Finns ännu så länge bara i en (fungerande) labb-prototyp, men de håller på med att göra i ordning för serieproduktion.

Återkommer när/om jag lyckas besegra Internet-djävulen... :)
.

Senast ändrad:
Jag läste just Steve Huffs review av NEX 7 och hans omdömen om en del olika objektiv och jag undrar alltid numera när folk skriver typ så här:

citat:
"The Zeiss 24 1.8 QUICKLY became my favorite lens on the NEX-7. While it is not clinicaly sharp, it has character… and to me, that is way more important that hyper sharpness. Remember, click images for larger and better versions. The Zeiss Sonnar has a “smooth” character."

.......om han inte bara fått tag i en lite halvtaskigt kombo objektiv/kamerahus, låt vara att det är en NEX 7 och ett Zeiss 24.

.......om han inte bara fått tag i en lite halvtaskigt kombo objektiv/kamerahus, låt vara att det är en NEX 7 och ett Zeiss 24.

Kameror som NEX fokuseras med kontrastdettektering, inte fasdetektering som DSLR:er. AF är alltså en non-issue så länge han inte lyckats få tag i ett defekt Zeiss.

Det Lennart och andra pratar om mycket här på FS är fasdetekterande AF och den flerdimensionella sjuka det gett upphov till här på FS.

Kameror som NEX fokuseras med kontrastdettektering, inte fasdetektering som DSLR:er. AF är alltså en non-issue så länge han inte lyckats få tag i ett defekt Zeiss.

Det Lennart och andra pratar om mycket här på FS är fasdetekterande AF och den flerdimensionella sjuka det gett upphov till här på FS.

Visst är det så. Man kan se det tydligt med ljusstarka gluggar (f/2.8 eller ljusstarkare) som fokuserar dåligt med fasdetekterande AF. Med LV och kontrastsökande AF blir det spot-on om man låter AF leta en stund med förstorad sökarbild på displayen. Har märkt det med exv 5DMkII.

Lyckas man inte få en helskarp bild ens med MF-assist och förstorad sökarbild på en NEX är sannolikt objektivet inte speciellt mycket att hänga i gran. Finns billigare pynt.

//Lennart

Teori är en sak och praktik en annan - även med kontrast AF. Kameror som NEX fungerar med kontrastfokusering skriver du helt riktigt men om man har Sony-grejor kanske man gör som jag just gjort och beställer en adapter med fast spegel för att köra A-mounbtobjektiv och då har man precis samma problem där med see, även om just det typfallet inte är aktuellt för en 24mm E-mount från Zeiss :). Jag tror f.ö. det kommer vara rätt vanligt att Sony-folk som köper en NEX 7 även skaffar en A-mountadapter av senaste snitt med fast spegel och fasdetekt AF. Killen på Sony Style sade att de haft ett gäng adapters tidigare när jag var där sist men att alla sålts med kort varsel så det verkar vara en ganska poppis produkt.

Annars var klippet från Stefan Olssons artikel främst ett inlägg i en gammal debatt där företrädesvisPer (PMD) velat tona ner AF-problemen i främst Canon-kameror eftersom han menat att han inte sett några bevis som han tyckte var värda att ta på allvar och att det mest handlade om rykten utan evidens som jag tror han uttryckte det i andemening. Att Stefan ändå uppskattade att var tredje kamera har problem är relevant i sammanhanget även om det främst gäller fasdetekt AF. Även om Stefans uttalande förmodligen inte heller vilar på strikt genomförda empiriska studier så har han säkert ett betydligt större material än de flesta att utgå från om han gör dessa tester på sina kurser och av det skälet är det intressant för att få åtminstone ett mått mellan tumme och pekfinger när det gäller problemets omfattning.

Många bättre DSLR-systemkameror har dessutom möjligheten att växla mellan kontrast och fasdetekt AF.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar