Tvivlar på att någon hade sett någon skillnad på tex A77 och en Nikon D700 när det gäller slutkvalitén/den tryckta pressbilden i en tidning...visst Sonys JPEG-filer i tex A77an är lite luddigare mm än vad konkurrenternas filer är men dessa skillnader ses bara vid extremt stora förstoringar(i tryck eller på skärm)
Jag har INTE skrivit inlägget ovan så jag svarar inte mig själv. Någon har "renderat" för mycket av olika inlägg här. Tror det är Peter Thållén jag svarar.
Jag tvivlar inte ett skvatt. Det handlar inte bara om luddighet utan främst om färgrendering. Luddigheten går med säkerhet bort, men det var inte den jag menade. Sonys färgrendering i jpeg är dock bättre än Canons (rödblotchiga ansikten med mera) men inte så snyggt neutral som Nikons. Det går mycket lätt att se i dagens ortblaska vilken kamera som använts.
Problemet är inte stort när tid finnes för en snabbputsning av jpegfilen, men sänds bilden direkt från reportageplats till desken för att direkt hamna i exv Color Factory för cmykning så märks detta tydligt.
Ev brusighet som "förbättrats" genom intern NR från en 24MP-kamera märks inte mycket efter nedskalning till en femspalts breddbild i förhållandet 3:2. Har handlar det om c:a 2,5 MP vid 180 dpi.
Det handlar inte bara om lågljusegenskaper vilket du kan fråga några bildredaktioner som gått över till Nikon om.
Men som jag skrev tidigare är detta numera ett ickeproblem för mig då jag kör raw och har inskränkt mina leveranser till press. Däremot finns det uppenbarligen många som inte vill "krångla" med raw och deras klagomål på Sonys jpegrendering har tagit upp rätt många spaltmeter här på FS. Så för att tillfredsställa deras önskemål borde kanske Sony ta sig en funderare.
Exemplet med dagspressfotografering var bara till för att illustrera att Sonys rendering har haft god tid på sig att utvecklas, men så har inte blivit fallet.
Mvh//Lennart