Håller med! Ett nästan stationärt problem sedan A100. Vissa förbättringar har gjorts, men inte tillräckliga jämfört med konkurrenternas. I mitt tycke har man försökt skyla över detta med bl a för aggressiv brusreducering.
Dock inget problem för mig eftersom jag kör raw. Hade jag använt Sonys dslr i pressammanhang med kort deadline hade jag nog hamnat på dårkistan speciellt vad gäller lågljusegenskaperna där jpeg- renderingen betytt mycket då man ofta väldigt ofta måste lita till jpeg p g a tidspress.
Tycker inte Canon sköter renderingen speciellt bra heller (men bättre än Sony). Så innan dårkistebesöket hade förmodligen byte till ett Nikonsystem övervägts.
Nu snackar vi ju inte konventionella dslr i denna tråd utan NEX-7 som väl aldrig kommer att bli en presskamera. I mina ögon verkar det bli en mycket bra kamera. En prydligare jpeg-rendering hade satt pricken över iet!
//Lennart
För min del så fungerar det så att man självklart läser även anmärkningarna som en kamera får, speciellt när man är en tänkbar köpare, Jag väntade länge på att KM skulle släppa den billigare varianten av KMD7D. Den kom så småningom genom KMD5D, den var igentligen inte särskilt billig, tror den låg runt 8700 Kr, expert hade en drive och sålde den för 6900 Kr med ett sigma kitobjektiv.
Jag hade optik från mina analoga modeller, och vi var många som väntade på att KM skulle släppa sin första digitala systemare, KMD7D var högt prissatt och inte att tänka på vid detta tillfälle, Jag tillhör Div 3 inom fotokonsten och jag är fullt medveten om att jag inte kan lika mycke som många andra inom detta gebit.
jag försöker nu att förmedla en känsla som jag tror infinner sig hos dom flesta amatörer, 7000 Kr var mycke pengar särskilt vid den tiden ( en kompakt av mellanklass var också dyr vid den tiden ) med redan passande minoltaoptik så tänker man bara så klokt och pengamässigt logiskt som vi vanliga amatörer ofta gör ( tror jag i alla fall ).
Jag representerar inte en Fototokig ungkarl som bor i en liten etta och har 18 kameror på hyllorna + då optik och hela köret av projektorer och allt som finns att uppbringa av tillbehör.
I min värld och många andras så var jag så klart nervös över om kameran skulle totalsågas eller ej, den kostade som sagt en hel del att köpa, runt 2005 så började det röra på sig med DSLR-modellerna priserna gick ner så allmänheten blev mera intresserad
Nu böjade i alla fall jag att kolla på olika tester hur KM5D klarade sig mot Nikon och Canons kameror, allting var ganska så nytt så man visste väldigt lite vad man skulle titta på i testerna. Sedan rullade det på och A100 dök upp, den modellen fastnade jag inte för även om Foto gav den fina betyg, allt var inte tokigt med den modellen, etablerade Canonägare med sina tunga metallkameror var inte nådiga i sin kritik mot A100 och sågade den ganska så brutalt. Den imponerande Canon 20D hade gjort entre och svenska testare var lyckliga som barn på julafton, Inte lätt för en plastig A100 att höja rösten där inte.
Självklart som Sonyägare så följer man ju hela tiden sedan hur Sony lyckas, att A77 överlag får fina betyg är bara kul och känns givetvis bra, ( man är en tänkbar köpare av modellen )- sedan ser man att A77 får kritik för jpeg-rendering av dom flesta stora testsajter, bla Dpreview som är ganska duktiga, många på dyxum väntar på FW som skall rätta till det hela.
Är det inte bara jättebra och precis som det bör vara att Fotogubbar runt världen reagerar på vissa brister på en ny kamera, som jag ser det så handlar det inte om någon knapp som sitter lite fel eller att någon vill ha större monitor sådant är mera personligt och betyder inte överlag lika mycket.
Är det inte bara så bra om en redan bra kamera som A77 kan finslipas lite mera så den blir ännu bättre, det handlar ju inte om att några dumoxar häver ur sig rappakalja som tyvärr kan hända i bland.
Men Lennart varför öser du på med så brutala uttalande som Dårkistebesöket, har du vaknat på fel sida eller vad är det som hänt.
Kritik mot en bil, kaffebryggare eller en kamera hoppas man skall leda till ännu bättre produkt, så länge den är hyggligt saklig, här finns väl ingen anledning att resa nackhåren och dra värjan ur slidan tycker man. Tack vare kritiken om renderingen så är jag övertygad om att Sony kommer att rätta till den samma, och det tackar i alla fall jag för.
Vänl./Bengt ( A77 är en jättebra kamera som kan bli en aning bättre )