Annons

Sony Nex-7

/.../
ett optimalt fungerande kontrast AF, (som ju är ett reglersystem med återkoppling eller feed back som det heter på utrikiska) ska inte kunna stanna i fel läge bara det lyckas utföra sin uppgift och "låsa" på motivet. Likväl så händer detta i verkliga livet /.../ vilket borde motsäga det vi egentligen skulle kunnat förvänta oss nämligen att det skulle kunna hämna både åt ena eller andra hållet lite slumpvis.

Känns ändå som om vi vet för lite - annat än att det faktiskt blir fel till och från.

Jag som har haft kontrast-AF en längre tid har i alla fall hittat några korn som gör att jag dels ofta lyckas bättre, eftersom jag vet varför kameran väljer fel objekt att fokusera mot och på så sätt kan välja ett bättre föremål på rätt avstånd.

Felet som ofta uppstår innebär alltid att fokus hamnar längre bort, därför att systemet hittar någonting där som har bättre kontrast än det man tror att man siktar på.

Ett väldigt typiskt exempel är gräs eller lövverk, som har mycket god kontrast, och om det man hoppades få skärpa på inte helt täcker det fält där kameran försöker hitta skärpa, så kommer den att bli lycklig över den fina kontrasten där varje grässtrå är delvis skuggat av ett annat, och så ställs skärpan där. Mekaniskt dribbel och hysteres vållar inte de här problemen, utan det är helt enkelt att man har dålig koll på vad kameran egentligen ställer skärpan mot. Också fasdetektsystem kan ha problem, men de yttrar sig annorlunda, som till exempel upprepade mönster.

Om man alltså har kontrast-AF och siktar på ett genombrutet föremål, kan kameran välja den bättre kontrasten i bakgrunden och ställa skärpan där, medan man själv tycker att det vore logiskt att ställa den på det närmaste föremålet. Det händer också vid motiv som inte är genombrutna, om en del av fältet som mäter innehåller något med bättre kontrast än det man siktar på och hoppas att kameran ska ställa skarpt.

Så problemen med hysteres och glapp i systemen är marginella, men grunden i att det blir fel är mestadels att man har dålig koll på vad kameran egentligen mäter.

Säkert så. Den diskussionen har ju varit uppe även när det gäller fasdekt af-problemen tidigare. I det fallet gjordes mängder av tester bl.a. av Lennart Aspman och Micke Risedal kring problemen med att veta hur stort området kring centrala fokuspunktområdet egentligen var.

I övrigt ska jag bara understryka hur pyttesmå toleranserna ibland är vid manuell fokusering för att få skärpan rätt manuellt med vissa objektiv. Underskatta inte den lilla detaljen. Jag fixar normalt inte detta längre med mina ögon utan att ha kameran på stativ och slå på förstoringen under fokusering (MF check). Det är mycket små "vinkelavvikelser" som behövs ibland för att fokus ska hamna helt fel. Med det som bakgrund vet jag att AF-systemet lever under exakt samma villkor. Det har inte mer svängrum eller större toleranser att leva med än jag när jag försöker fokusera manuellt. Däremot slipper ju AF bry sig om ifall mattskivar schimsats in perfekt. Det kan ju vara fel där med vid manuell fokusering, vilket jag lärde mig när jag bytte mattskivan till snittbilds- och rasterskiva i min A350, som annars var fullständigt hopplös att fokusera manuellt med i sin trånga mörka optiska sökare.

Kanske kommer peakingfunktionen i de nya kamerorna att lösa detta med manuell fokusering även för mig. Att hålla på att pilla med byten av mattskivor är något jag helst vill slippa.

Har man problem med att kameran låser på fel del av motivet (exv bakgrund med högre kontrast) kan väl i så fall en del av lösningen vara att mäta på mer avgränsad del av motivet om nu kameran man har klarar det rent tekniskt.

Kameratillverkaren skulle kunna underlätta för användaren genom att faktiskt visa vad systemet ställer skärpa emot, genom att till exempel blinka med pixlar i området där skärpa blev funnen. En sådan kvittens av skärpeinställningen skulle ju visa om den hittar den i gräset i bakgrunden i stället för ansiktet på den som är mitt i den där fläcken där man ville ha skärpa. Då får man ju en chans till, och behöver inte som nu gissa när man måste välja något annat på rätt avstånd för att ställa skärpan.

Kameratillverkaren skulle kunna underlätta för användaren genom att faktiskt visa vad systemet ställer skärpa emot, genom att till exempel blinka med pixlar i området där skärpa blev funnen.
Min NEX-5 (och säkert andra Sony-hus) med focus peaking aktiv visar de områden den anser vara skarpa även vid automatisk fokusering. Som en bonus ser man också en indikation på skärpedjupet (i alla fall vad kameran anser vara skärpedjupet). Jag har därför alltid focus peaking aktiv.

Min NEX-5 (och säkert andra Sony-hus) med focus peaking aktiv visar de områden den anser vara skarpa även vid automatisk fokusering. Som en bonus ser man också en indikation på skärpedjupet (i alla fall vad kameran anser vara skärpedjupet). Jag har därför alltid focus peaking aktiv.

Jag tvivlar. Om du med "områden" menar fyrkanterna som visas i sökaren så räcker inte det för att visa var kameran ställer skärpan. Visar den verkligen precis det som skärpan är inställd på? Ingen av mina kameror gör det, bara en eller flera fyrkanter inom vilka den har hittat skärpa.

Ja den visar de områden som den lagt skärpan på genom att de exv. får en röd markering som "blöder" kring de områden som ligger i fokus (kan ju vara flera). Peaking är verkligen det bästa hjälpmedel jag sett hittills när det kommer till att underlätta MF för oss som ser lite skumt.

Om det är fukuspunkterna i sökaren du menar så är det inte dessa som avses i detta fall.

Jag tvivlar. Om du med "områden" menar fyrkanterna som visas i sökaren så räcker inte det för att visa var kameran ställer skärpan. Visar den verkligen precis det som skärpan är inställd på?
Fyrkanterna är inte focus peaking, så det är inte fyrkanterna jag menar. Dessutom nämnde jag att skärpedjupet visas, något som fyrkanterna knappast kan användas till.

Min NEX-5:a, med mina inställningar, markerar alla områden med hög kontrast även när jag använder automatisk fokus.

Jag tvivlar. Om du med "områden" menar fyrkanterna som visas i sökaren så räcker inte det för att visa var kameran ställer skärpan. Visar den verkligen precis det som skärpan är inställd på? Ingen av mina kameror gör det, bara en eller flera fyrkanter inom vilka den har hittat skärpa.
Dessa fyrkanter har INGENTING ALLS att göra med Focus Peaking-funktionen, som redan sagts. Fyrkanterna kan ju mycket väl ligga utanför området för max fokus, eller missa det område du vill ha skarpt.

Peaking funktinen fungerar däremot helt utan begränsningar över HELA bildytan - alla "pixlar". Man kan dessutom välja olika nivåer för peaking-funktionen, vilket indikerar skärpedjupsområdet för motsvarande "lagom" bländare.

Peakingfunktionen finns på A35/A65/A77, NEX-C3/NEX-5N/NEX-7 och kan laddas ner för A33/A55 (firmware update Ver. 2.0) och NEX-3/NEX-5 (Ver. 04).
.

Senast ändrad:
Jag rekommenderar alla som har teorier kring hur kontrastfokus ibland fokuserar på fel del av bilden att testa en Nex 5N i VERKLIGHETEN, och klicka på touchscreenen på den del av bilden du vill att den ska sätta fokus på.

För dom som fortf. inte förstår innebörden så tänk på att du (utan EVF) redan komponerar med displayen och att i samma svep välja var fokus ska sitta är ingen extra insats för den som har kvar sina tummar.

Det finns t.o.m en följfunktion som gör att kameran håller kvar fokus på valt objekt även om fotografen ändrar komposition.

Sen har kameran (liksom 7:an säkerligen) en massa plojfunktioner som smileshutter och annat, en del verkar gilla dom och dessa påverkar också var kameran sätter fokus.

Håller med! Ett nästan stationärt problem sedan A100. Vissa förbättringar har gjorts, men inte tillräckliga jämfört med konkurrenternas. I mitt tycke har man försökt skyla över detta med bl a för aggressiv brusreducering.

Dock inget problem för mig eftersom jag kör raw. Hade jag använt Sonys dslr i pressammanhang med kort deadline hade jag nog hamnat på dårkistan speciellt vad gäller lågljusegenskaperna där jpeg- renderingen betytt mycket då man ofta väldigt ofta måste lita till jpeg p g a tidspress.

Tycker inte Canon sköter renderingen speciellt bra heller (men bättre än Sony). Så innan dårkistebesöket hade förmodligen byte till ett Nikonsystem övervägts.

Nu snackar vi ju inte konventionella dslr i denna tråd utan NEX-7 som väl aldrig kommer att bli en presskamera. I mina ögon verkar det bli en mycket bra kamera. En prydligare jpeg-rendering hade satt pricken över iet!

//Lennart

För min del så fungerar det så att man självklart läser även anmärkningarna som en kamera får, speciellt när man är en tänkbar köpare, Jag väntade länge på att KM skulle släppa den billigare varianten av KMD7D. Den kom så småningom genom KMD5D, den var igentligen inte särskilt billig, tror den låg runt 8700 Kr, expert hade en drive och sålde den för 6900 Kr med ett sigma kitobjektiv.

Jag hade optik från mina analoga modeller, och vi var många som väntade på att KM skulle släppa sin första digitala systemare, KMD7D var högt prissatt och inte att tänka på vid detta tillfälle, Jag tillhör Div 3 inom fotokonsten och jag är fullt medveten om att jag inte kan lika mycke som många andra inom detta gebit.

jag försöker nu att förmedla en känsla som jag tror infinner sig hos dom flesta amatörer, 7000 Kr var mycke pengar särskilt vid den tiden ( en kompakt av mellanklass var också dyr vid den tiden ) med redan passande minoltaoptik så tänker man bara så klokt och pengamässigt logiskt som vi vanliga amatörer ofta gör ( tror jag i alla fall ).

Jag representerar inte en Fototokig ungkarl som bor i en liten etta och har 18 kameror på hyllorna + då optik och hela köret av projektorer och allt som finns att uppbringa av tillbehör.

I min värld och många andras så var jag så klart nervös över om kameran skulle totalsågas eller ej, den kostade som sagt en hel del att köpa, runt 2005 så började det röra på sig med DSLR-modellerna priserna gick ner så allmänheten blev mera intresserad

Nu böjade i alla fall jag att kolla på olika tester hur KM5D klarade sig mot Nikon och Canons kameror, allting var ganska så nytt så man visste väldigt lite vad man skulle titta på i testerna. Sedan rullade det på och A100 dök upp, den modellen fastnade jag inte för även om Foto gav den fina betyg, allt var inte tokigt med den modellen, etablerade Canonägare med sina tunga metallkameror var inte nådiga i sin kritik mot A100 och sågade den ganska så brutalt. Den imponerande Canon 20D hade gjort entre och svenska testare var lyckliga som barn på julafton, Inte lätt för en plastig A100 att höja rösten där inte.

Självklart som Sonyägare så följer man ju hela tiden sedan hur Sony lyckas, att A77 överlag får fina betyg är bara kul och känns givetvis bra, ( man är en tänkbar köpare av modellen )- sedan ser man att A77 får kritik för jpeg-rendering av dom flesta stora testsajter, bla Dpreview som är ganska duktiga, många på dyxum väntar på FW som skall rätta till det hela.

Är det inte bara jättebra och precis som det bör vara att Fotogubbar runt världen reagerar på vissa brister på en ny kamera, som jag ser det så handlar det inte om någon knapp som sitter lite fel eller att någon vill ha större monitor sådant är mera personligt och betyder inte överlag lika mycket.

Är det inte bara så bra om en redan bra kamera som A77 kan finslipas lite mera så den blir ännu bättre, det handlar ju inte om att några dumoxar häver ur sig rappakalja som tyvärr kan hända i bland.

Men Lennart varför öser du på med så brutala uttalande som Dårkistebesöket, har du vaknat på fel sida eller vad är det som hänt.

Kritik mot en bil, kaffebryggare eller en kamera hoppas man skall leda till ännu bättre produkt, så länge den är hyggligt saklig, här finns väl ingen anledning att resa nackhåren och dra värjan ur slidan tycker man. Tack vare kritiken om renderingen så är jag övertygad om att Sony kommer att rätta till den samma, och det tackar i alla fall jag för.

Vänl./Bengt ( A77 är en jättebra kamera som kan bli en aning bättre )

Bengt!

Ang "dårkistebesöket" har jag fram tills ganska nyligen levt i en värld där en deadline verkligen var just en deadline. Bilder från skumma ishallar och allehanda företeelser som inträffade sent på kvällen innan en tidning skulle gå i tryck gav ofta ingen tid för finputsning av bilderna. Man hann knappt granska bilderna på skärm och beskära dem förrän det vrålades på att den eller den sidan måste slås igen för att gå i tryck och en tryckpress som väntar kunde vid en försening kosta en siffra med många nollor efter per timme.

Man hann ibland knappt beskära och skala bilden samt ge den en eventuell lättning förrän den skulle iväg. Ibland hann man ingenting av det. Då var en bra jpeg räddningen.

På sistone har jag jobbat med mer "tidlösa" reportage med lång framförhållning och då kunnat hantera bilderna i raw. Har bara noterat att Nikons senare modeller hanterat jpeg-renderingen på ett sätt jag finner bättre.

Men extrem tidspress får en till att tänka på små detaljer som kan spara några sekunder här och där.

MVH//Lennart

Ja och när du skickat in dina snygga JPEG och sidorna är satta, så går ju ändå pappersbanan av i pressen, så vaffan var det så bråttom för egentligen :) :). Det tar ju ändå en halvtimme att dra in den igen med lite otur.

Bengt!

Ang "dårkistebesöket" har jag fram tills ganska nyligen levt i en värld där en deadline verkligen var just en deadline. Bilder från skumma ishallar och allehanda företeelser som inträffade sent på kvällen innan en tidning skulle gå i tryck gav ofta ingen tid för finputsning av bilderna. Man hann knappt granska bilderna på skärm och beskära dem förrän det vrålades på att den eller den sidan måste slås igen för att gå i tryck och en tryckpress som väntar kunde vid en försening kosta en siffra med många nollor efter per timme.

Man hann ibland knappt beskära och skala bilden samt ge den en eventuell lättning förrän den skulle iväg. Ibland hann man ingenting av det. Då var en bra jpeg räddningen.

På sistone har jag jobbat med mer "tidlösa" reportage med lång framförhållning och då kunnat hantera bilderna i raw. Har bara noterat att Nikons senare modeller hanterat jpeg-renderingen på ett sätt jag finner bättre.

Men extrem tidspress får en till att tänka på små detaljer som kan spara några sekunder här och där.

MVH//Lennart

Okej Lennart. Intressant är att dom flesta märken varvar egenskaper där en del är strålande och andra som man inte förstår varför dom gjort på detta viset. Nikon var tidiga med bra Jpeg och exponering direkt ur kameran, D3an utmärkte sig väl ännu mera vad gäller Jpeg, även Risedal blev imponerad av den.

Jag som noga följt Sonys modeller så var det inte bara aggresiv-brusredusering, det andra ofta återkommande var anmärkningar på att bilderna var något softa, även A700 fick den anmärkningen, tydlingen så är Pentax K5 den kamera som visar upp en enastående skärpa och klarhet i sina bilder.

Har undrat även förut varför Pentax tekniker så snabbt lyckats så bra med sina programvaror, dom bygger inga professionella filmkameror eller platt-tv. Alla märken kan sega i flera år med att ändra på saker som kunder trätat efter, kanske är någon form av prestige och stolthet eller vad det nu kan vara.

MVH./Bengt.

Någon som testat E 18-200 OSS på en NEX. En jäkla klump iofs, men det vore intressant att veta något om bildkvaltén.

Är det någon som testat nya nex makrot, 30 mm
Känns lite kort å andra sidan kanske användbart som semi normal (Dock 3. 5 :( )

Jpg kvalitet autokorrigering

http://www.photozone.de/sony-alpha-aps-c-lens-tests/539-sony18200f3563nex

Länk som svar på Lennarts fråga.

I övrigt har jag ännu inte fått riktigt grepp om vilken jpg funktionalitet som Nex7 erbjuder. På tal om bra JPG direkt. Själv tycker jag Nikon har varit föredömliga på att erbjuda både autokorrigering av optiska fel samt manuell redigering i kameran i efterhand, t ex i D5100. Har för övrigt precis startat en allmän tråd i "vs" forumet om detta. http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=140132

Det jag undrar med Nex7. Erbjuds precis som för 5n också vinjettering, CA och distorsionsfix direkt i kameran?
Dessutom var det tal om att 5n och 7 skulle hantera "color shift" bättre än tidigare Nex modeller (effekten av kortare avstånd mellan objektiv och sensor och kompakt objektivdesign som gamla M-fattningsvidvinkel.
artikel om detta: http://www.digitalhapeman.com/Digit...tra-Wides_on_the_Leica_Digital_M_Cameras.html
Vad jag förstått finns ingen möjlighet till automatisk korrektion, men att 5n hade mindre problem med denna effekt än tidigare Nex modeller. Någon som det något mer?

Ett svepande svar på första frågan är att "allt" erbjuds för e-mountade ojektiv, dvs Sonys egna. Många köper kameror som 5N (och 7:an) för att sätta på högkvalitativa manuella objektiv. Dessa har ingen som helst kontakt med kamerans elektronik så någon autokorrigering finns inte, lika lite som en Nikon kamera eller Canon har det med motsvarande objektiv.

Appropå color-shift så finns många exempel där fenomenet uppstår, framför allt för vidvinklade rangefinder objektiv. Ett bra exempel är Contax G (Carl Zeiss) 28/2.8. Detta hade (tydligen) svåra color shifts på 5:an - som nu är obefintliga på 5N. Däremot finns ett annat fenomenalt G-objektiv, 21/2.8 - det har kvar vissa av problemen (på 5N). Inte så mycket color-shift men däremot avtar skärpan i kant. Men då ska man veta att detta är objektiv som är MYCKET skarpa. Problemen beror på att bakre linsen (som sticker ut på dessa objekti) hamnar för nära sensorn. Men fortfarande är tex 21:ans kantskärpa ungefär lika bra som kitobjektivet - vars skärpa också avtar i kant fast av helt andra skäl.

Baksidan av 21:an:

Bilagor

• 37192550-9939-4624-9764-56b22b3df31e_small.jpg
    37192550-9939-4624-9764-56b22b3df31e_small.jpg
    21.1 KB · Visningar: 307
Senast ändrad:
Det ligger helt bortom min intressesfär så prova google. Den adapter du pratar om skulle göra att jag personligen hellre skulle använda den Sony 5D2 motsvarighet som finns (850/900 eller vad heter dom...), alla storleksfördelar är borta - dvs det som gör att systemet är otroligt attraktivt som alternativ till en riktig DSLR/FF.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar