Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Nex-7

Gott. Jag kan väl inte påstå att mina Canons vara ideala på den där punkten heller. I själva verket är det väl så att Sony blev tagna lite på sängen iom det stora intresset för NEX bland fotoentusiaster. Och trots allt, även om det finns 1000-tals entusiaster som älskar att sätta på gamla MF-objektiv så säljs betydligt fler NEX till "vanligt folk" som faktiskt uppskattar många av P&S-funktionerna. Så visst har dom sin berättigade plats i kameran kort sagt.

Ja och Sony måste nog skärpa sig när det gäller objektiven även om nu alla dessa adapters finns. Det kan väl inte vara OK att bundla med ett kitobjektiv som inte riktigt fixar upplösningen den nya sensorn ger om man får tro en del bildexempel man sett. Då är ju hela poängen med den höga upplösningen egentligen ingen poäng. Det håller inte att bli tagen på sängen när entusiastmodellen ska ut då måste man ha objektiv i par med kamerahusen på samma sätt som man nu fixat ett nytt kitobjektiv till A77 när det gamla inte höll måttet. Det rätar väl till sig vad det lider och de har ju några månader på sig nu när de ändå inte kan leverera några kamerahus. Undrar om mars 2012 verkligen stämmer. Det är ju rena katastrofen för Sony. Det är ju nu de ska rycka och tjäna pengar innan konkurrenterna hinner kontra och fylla sina luckor. NEX har ju få riktiga konkurrenter huvud mot huvud idag.

Senast ändrad:
Synnerligen märkligt att Sony väljer två helt olika menysystem, Nex 7 och A77 är väl samma årgång.
Vad kan förklaringen till det vara tro.

Ja, det är verkligen konstigt. Jag blev själv verkligt förvånad när jag kollade menysystemet i A77:an och fann att det var så "classic" som det var. Men det kan ju vara en sak när en produkt lanseras och när man designade saker och ting. A77 har säkert tillbringat bra mycket längre tid i "röret" än NEX 7, så det kan väl säkert förklara det avsteget.

Synnerligen märkligt att Sony väljer två helt olika menysystem, Nex 7 och A77 är väl samma årgång.
Vad kan förklaringen till det vara tro.

Vad är det som är så märkligt med det?? Två olika system som riktar sig olika kundgrupper....personligen tycker jag A77an klassiska menysystem är både bättre och lättare att förstå sig på än det i Nex.

Vad är det som är så märkligt med det?? Två olika system som riktar sig olika kundgrupper....personligen tycker jag A77an klassiska menysystem är både bättre och lättare att förstå sig på än det i Nex.

Det jag tycker var bättre med det nya systemet är att man i menyn ser vilka val man kan göra vid varje valt program och inte en massa annat som är gråat och du inte alla gånger ändå vet varför det är gråat. I de senare varianterna av classic-upplägget så har man ju dessutom en massa under Fn-knappen som nu istället ligger under det val man gjort. Det tycker i alla fall jag är en förbättring att de val som är pragramvalsstyrda verkligen hänger ihop med det program man valt. Vad är det för fel på det?

Jag undrar verkligen om dessa olika system riktar sig till olika kundgrupper. Varför ska 7-kameror som ju är entusiastsegmentet skilja sig åt när det gäller detta. Varför skulle NEX 7 användarna vara mer positivt stämda till det nya systemet i så fall om man nu riktar sig till motsvarande segment med A77. Det handlar väl mest om man vil ha ett mindre eller större system rent fysiskt. Dessa båda kameror överlappar väl varandra ganska bra funktionsmässigt och det är väl bara fasdetect AF man saknar i någon större grad med NEX 7.

Jag tror mycket mer på att A77 är en äldre konstruktion som varit i röret mycket längre än NEX 7, men tiden får väl utvisa vem som har rätt i det antagandet eler så är det helt enkelt en försöksballong där Sony testar mottagandet för framtiden. Men jag tror nog tiden snart är förbi för helt teckenbaserade menysystem.

Senast ändrad:
Jag tror att A77 och NEX-7 kan ha utvecklats av olika avdelningar inom Sony som inte har jättemycket samarbete. Det är ju trots allt kameror i två olika system.

Nja...Tolkade det bara som att Nex 7 menystem var ett förbättrat system, sådant kan ske efter påtryckningar av kundgrupper. Det betyder nog inte att alla alltid är överens med det, utan föredrar helt sonika det kanske något äldre systemet om det nu är så.

Jag tror inte att alla efter en tid rotar så mycket i menyerna, utan man gör sina val ofta av gammal vana om det nu inte har förändrat sig väldigt mycket över tiden. Både Nex7 och A77 har väl nyheter som kan vara kul att prova.

Du Peter verkar sitta i en trevlig sits som har kamrater med olika modeller och årgångar av Sonykameror, perfekt att utbyta åsikter och att ni provar varandras kameror. Både A77 och Nex7 ser mycket förtroingivande ut, Synd med alla katastrofer bara som så många människor farit illa av, regnperioden i thailand varade visst över tre månaderna som är orsaken till senaste eländet där, Sony måste ha anat paniken vid sina fabriker när efterlängtade A77 även dröjde av tidigare katastrofer.

Det var nog därför dom hastjobbade för att försöka skeppa iväg åtminstonde några serier av A77, detta betyder nog att kommande FF-modeller också blir försenade, förmodlingen hamnar alla pusselbitar på plats under nästa vår.

//Bengt.

Jag tror att A77 och NEX-7 kan ha utvecklats av olika avdelningar inom Sony som inte har jättemycket samarbete. Det är ju trots allt kameror i två olika system.

Så kan det säkert vara men faktum är ju att NEX 7-menyerna påminner till mycket stor del om hur det ser ut i de senaste kompakter såsom HX9V. Det är nästan identiskt. I det fallet ser det ju nästan ut som en gemensam färdriktning. Det är A77 som avviker från det som ser ut som ett huvudspår.

Så kan det säkert vara men faktum är ju att NEX 7-menyerna påminner till mycket stor del om hur det ser ut i de senaste kompakter såsom HX9V. Det är nästan identiskt. I det fallet ser det ju nästan ut som en gemensam färdriktning. Det är A77 som avviker från det som ser ut som ett huvudspår.

Jag tror att utvecklingen av Alpha-kamerorna fortfarande är lite för sig själv inom Sony, även om den integreras allt mer. Kompaktkameror och NEX tror jag tillhör Sonys "gamla" kameratillverkning.

(Jag har förstås ingen källa inne i Sony som kan bekräfta eller dementera detta.)

Nex riktar sig först och främst till dom som tar steget upp från kompaktkamerorna så med det i tanken så är det rätt självklart att Sony valt att använda samma/liknande menysystem så att dessa användare ska känna sig "hemma" direkt....om det nu hade varit huvudspåret så hade nog Sony valt att integrera det tidigare i sina DSLR/SLT kameror också.

Nja...Tolkade det bara som att Nex 7 menystem var ett förbättrat system, sådant kan ske efter påtryckningar av kundgrupper. Det betyder nog inte att alla alltid är överens med det, utan föredrar helt sonika det kanske något äldre systemet om det nu är så.

Jag tror inte att alla efter en tid rotar så mycket i menyerna, utan man gör sina val ofta av gammal vana om det nu inte har förändrat sig väldigt mycket över tiden. Både Nex7 och A77 har väl nyheter som kan vara kul att prova.

Du Peter verkar sitta i en trevlig sits som har kamrater med olika modeller och årgångar av Sonykameror, perfekt att utbyta åsikter och att ni provar varandras kameror. Både A77 och Nex7 ser mycket förtroingivande ut, Synd med alla katastrofer bara som så många människor farit illa av, regnperioden i thailand varade visst över tre månaderna som är orsaken till senaste eländet där, Sony måste ha anat paniken vid sina fabriker när efterlängtade A77 även dröjde av tidigare katastrofer.

Det var nog därför dom hastjobbade för att försöka skeppa iväg åtminstonde några serier av A77, detta betyder nog att kommande FF-modeller också blir försenade, förmodlingen hamnar alla pusselbitar på plats under nästa vår.

//Bengt.

Visst är det så Bengt....personligen har jag aldrig uppfattat Sonys menysystem i deras DSLR/SLT-kameror som krångligt...snarare tvärt om att det är väldigt lätt att förstå sig på mm då det är ett linjärt upplägg av menyerna som dessutom inte är speciellt många eller djupgående..när jag gick över från Nikon till Sony så blev jag faktiskt smått förvånad....jag hade hört/läst att det skulle vara krångligt och svårbegripligt men för mig personligen så va det precis tvärt om.

Jo två av mina fotokompisar,min far och min systers sambo mfl i min närhet har Sony så jag har haft turen att kunna testa olika kameror,objektiv,utbyta erfarenheter mm.

Själv så avbokade jag faktiskt Nex-7an som jag hade bokat(senaste budet från Scandinavianphoto va att den beräknades levereras i Mars) och köpte en A77a istället då jag blev fäst vid den efter att testat kompisens ex ganska genomgånde....en annan anledning till att jag valde att att avboka/avvakta med Nex-7an är objektiven...Sony har just för tillfället bara ett objektiv till Nex som riktigt lockar mig o det är Zeiss 24/f1,8....är även intresserad av att se hur Fujis spegellösa system blir om dom kommer med en kamera som kan konkurrera med Nex-7an.

Nex riktar sig först och främst till dom som tar steget upp från kompaktkamerorna så med det i tanken så är det rätt självklart att Sony valt att använda samma/liknande menysystem så att dessa användare ska känna sig "hemma" direkt....om det nu hade varit huvudspåret så hade nog Sony valt att integrera det tidigare i sina DSLR/SLT kameror också.

Inte NEX 7. Det är få saker som finns i A77 som inte kommer finnas i NEX 7. Tvärtom så är det inte främst folk som vill uppgradera från kompakter som visat NEX 7 intresse. För det är den för dyr för och det blir några spänn extra för adapters av olika slag också. Däremot är många proffs och entusiaster ute efter en liten kompakt systemkamera med extra allt, effektiv ergonomi och bra sensorer med hög upplösning och kapacitet till bildkvalitet i toppklass. Jag har sett på NEX 7 ett par gånger och de som var där vid sidan av mig var gubbar i min egen ålder med gått om pengar som letade efter en extrakamera att köra parallellt med sina Leicor eller Canikon-systemare. Det är ju därför betydligt fler är intresserade av NEX 7 än A77. A77 intresserar främst folk som redan kör A-mount och Sony medan NEX 7 intresserar folk från alla läger då inga andra tillverkare har produkter idag som krigar på samma segment som NEX 7. Det funkar inte med grejor som upplevs som leksaker för dessa konsumenter och jag tror få får det intrycket av NEX trots det grafiska menysystemet. Men det kan ju inte vara någon nackdel att de kompaktfotografer som känner att de vill ta steget från exv. en HX9V känner igen sig direkt i menyerna i en NEX 7. Det har du säkert alldeles rätt i.

A77 intresserar främst folk som redan kör A-mount och Sony medan NEX 7 intresserar folk från alla läger då inga andra tillverkare har produkter idag som krigar på samma segment som NEX 7.

Åjo, det finns en hel del kameror i segmentet spegelfri systemkamera. NEX-7 är dock en av de bästa i det segmentet och en mycket svår konkurrent för de övriga.

Förmodar att Per med "de övriga" syftar på alla de övriga spegelfria minisystemkamerorna. Och så fall spelar det ju ingen roll vilken/vilka man tänker på - det torde väl knappast vara särskilt kontroversiellt att konstatera att det f.n. inte finns någon annan som kan matcha NEX-7.
.

Förmodar att Per med "de övriga" syftar på alla de övriga spegelfria minisystemkamerorna. Och så fall spelar det ju ingen roll vilken/vilka man tänker på - det torde väl knappast vara särskilt kontroversiellt att konstatera att det f.n. inte finns någon annan som kan matcha NEX-7.
.

Nex 7 känns för mig som den sedan länge efterlängtade digitala Leica Cl alt Minolta CLE :)
En riktigt bra liten kamera helt enkelt!

Någon som vet när den börjar levereras?

/Jannenyfiken
www.helikopterbild.se

Inte NEX 7. Det är få saker som finns i A77 som inte kommer finnas i NEX 7. Tvärtom så är det inte främst folk som vill uppgradera från kompakter som visat NEX 7 intresse. För det är den för dyr för och det blir några spänn extra för adapters av olika slag också. Däremot är många proffs och entusiaster ute efter en liten kompakt systemkamera med extra allt, effektiv ergonomi och bra sensorer med hög upplösning och kapacitet till bildkvalitet i toppklass. Jag har sett på NEX 7 ett par gånger och de som var där vid sidan av mig var gubbar i min egen ålder med gått om pengar som letade efter en extrakamera att köra parallellt med sina Leicor eller Canikon-systemare. Det är ju därför betydligt fler är intresserade av NEX 7 än A77. A77 intresserar främst folk som redan kör A-mount och Sony medan NEX 7 intresserar folk från alla läger då inga andra tillverkare har produkter idag som krigar på samma segment som NEX 7. Det funkar inte med grejor som upplevs som leksaker för dessa konsumenter och jag tror få får det intrycket av NEX trots det grafiska menysystemet. Men det kan ju inte vara någon nackdel att de kompaktfotografer som känner att de vill ta steget från exv. en HX9V känner igen sig direkt i menyerna i en NEX 7. Det har du säkert alldeles rätt i.

Naee men den tillhör samma serie(Nex)...hade väl varit än märkligare om en kamera i samma serie hade ett annat menysystem som skilde sig markant åt från övriga kameror i serien....ja men med Nex-7an så behöver man i princip aldrig gå in i menyerna efter att man väl ha ställt in alla saker då den har direktknappar för allt. Visst är det så men så har fallet varit med Nex-3 och Nex-5 i jämförelse med andra A-mount kameror också så inget unikt för Nex-7an.

Nex 7 känns för mig som den sedan länge efterlängtade digitala Leica Cl alt Minolta CLE :)
En riktigt bra liten kamera helt enkelt!

Någon som vet när den börjar levereras?

/Jannenyfiken
www.helikopterbild.se

Det sägs att den beräknas komma i Mars på grund av översvämningarna och att det bara dyker upp ett fåtal ex innan....frågan är om Sony verkligen hinner med o producera så många kameror tills Mars att dom kan tillgodose efterfrågan...skulle tro att det dröjer ytterligare innan man få tag i den i affär utan att ha förbokat ett ex.

.

Inte när det gäller bildkvalité men för många är andra faktorer viktigare som storlek/vikt på det totala systemet,snabb AF,objektivutbud mm så visst finns det system i klassen som matchar Nex-7 fast på andra plan än just bildkvalitén och för många är dessa faktorer viktigare än den skillnaden som ses i bildkvalitén....att Nex-7an lockar så många tror jag främst är den inbyggda sökaren....det är detta många har väntat på....hinner Fuji få ut en liknande kamera tills Nex-7 finns på marknaden och det visar sig att den har färre pixlar och är bättre på höga ison,snabbare AF,klassisk look mm så tror jag fuji kan stjäla många av Nex-7 spekulanterna från Sony.

Det sägs att den beräknas komma i Mars på grund av översvämningarna och att det bara dyker upp ett fåtal ex innan....frågan är om Sony verkligen hinner med o producera så många kameror tills Mars att dom kan tillgodose efterfrågan...skulle tro att det dröjer ytterligare innan man få tag i den i affär utan att ha förbokat ett ex.

Det låter inge bra :-(

....hinner Fuji få ut en liknande kamera tills Nex-7 finns på marknaden och det visar sig att den har färre pixlar och är bättre på höga ison,snabbare AF,klassisk look mm så tror jag fuji kan stjäla många av Nex-7 spekulanterna från Sony.

Eller om Samsung snabbt får fram en kamera med samma sensor och formfaktor som NX200 men med sökare, som det ryktas om. Samsung har lyckats få fram en hel del fina objektiv som passar direkt på kameran så någon adapter blir inte nödvändig för ett bra resultat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar