ANNONS
Annons

Sony Nex-7

Eller om Samsung snabbt får fram en kamera med samma sensor och formfaktor som NX200 men med sökare, som det ryktas om. Samsung har lyckats få fram en hel del fina objektiv som passar direkt på kameran så någon adapter blir inte nödvändig för ett bra resultat.

Samsungs kameror har jag tittat en hel del på, MEN de verkar ha problem med den tekniska kvaliteten på bildfilerna. Vid jämförbart antal pixlar så tycker jag inte de verkar få ut samma skärpa -upplösning som ex Canon-Nikon-Sony! Se ex de jämförelser dpreview gör.
Kaxigt hävdar de dock i sin marknadsföring att sensorn är bäst i klassen....

Åjo, det finns en hel del kameror i segmentet spegelfri systemkamera. NEX-7 är dock en av de bästa i det segmentet och en mycket svår konkurrent för de övriga.

Tänkte inte bara på spegelfria system i största allmänhet utan på att NEX 7 är top och är extra allt utan några större kompromisser när det gäller bildkvalitet och handhavande. Intresset för NEX handlar dels om sensorerna men även om användbarbarheten. Få system har väl den floran av adapters som öppnar den för användning med snart sagt allt från microskop till Leica-objektiv. Vilka konkurrenter ser du då?

Naee men den tillhör samma serie(Nex)...hade väl varit än märkligare om en kamera i samma serie hade ett annat menysystem som skilde sig markant åt från övriga kameror i serien....ja men med Nex-7an så behöver man i princip aldrig gå in i menyerna efter att man väl ha ställt in alla saker då den har direktknappar för allt. Visst är det så men så har fallet varit med Nex-3 och Nex-5 i jämförelse med andra A-mount kameror också så inget unikt för Nex-7an.

Jag har väl inte sagt att det är unikt för NEX 7, snarare det motsatta. Det är ju inte NEX 7 som avviker utan A77 men vi får väl se vilken väg Sony går med storkamerorna.

Jag har väl inte sagt att det är unikt för NEX 7, snarare det motsatta. Det är ju inte NEX 7 som avviker utan A77 men vi får väl se vilken väg Sony går med storkamerorna.

Ser inte att det är A77an som avviker...den följer samma spår som tidigare DSLR/SLT så det är nog snarare så att Nex avviker från Sonys linje som är uppsatt för systemkamerorna och fick samma menysystem som kompaktkamerorna trotts att det rör sig om en systemkamera.

Enligt uttalandet så har dom inte satt något leveransdatum....dom kan med all säkerhet inte köra på i samma fart/volymer så det tar nog ett tag innan dom kan börja skeppa större volymer mm så det kan nog trotts allt dröja ett tag innan kameran finns tillgänglig....sen är dom ju beroende av sina leverantörer som i sin tur kanske också ha blivit drabbade av översmäningarna o som inte har löst sina problem med förstörda fabriker,transportvägar mm.

"On November 14th, Sony announced that they are moving production to a different factory in Thailand.

Because the factory within Ayutthaya’s high-tech industrial park which produces almost all of their interchangeable lens digitals is nowhere near resuming production, they have moved production to their car audio production plant in the Amata industrial park in Chonburi.

For their compact digital cameras, they are considering alternative factories in locations such as China and Japan.

Sony’s digital interchangeable lens and mirrorless cameras were expected to go on sale on the 11th of November, however their launch was postponed due to the flooding in Thailand. Right now their new release date is still undecided"

Förmodar att Per med "de övriga" syftar på alla de övriga spegelfria minisystemkamerorna. Och så fall spelar det ju ingen roll vilken/vilka man tänker på - det torde väl knappast vara särskilt kontroversiellt att konstatera att det f.n. inte finns någon annan som kan matcha NEX-7.
.

NEX-7 har nästan allt jag vlil ha i en liten systemkamera utan spegel. De närmaste konkurrenterna vad gäller utformning är Panasonics G- och GH-kameror, men NEX-7 har sökaren bättre placerad, tycker jag. NEX-systemet har förstås bättre signal/brusförhållande än m4/3 helt enkelt pga av den större bildytan, men Samsungs NX-system har samma bildyta och potential att vara i klass med NEX i det avseendet.

Däremot är objektivutbudet överlägset större i m4/3, och det går inte att komma ifrån att Olympus PEN-kameror har en fördel med sin inbyggda bildstabilisering.

Senast ändrad:
Tänkte inte bara på spegelfria system i största allmänhet utan på att NEX 7 är top och är extra allt utan några större kompromisser när det gäller bildkvalitet och handhavande. Intresset för NEX handlar dels om sensorerna men även om användbarbarheten. Få system har väl den floran av adapters som öppnar den för användning med snart sagt allt från microskop till Leica-objektiv. Vilka konkurrenter ser du då?

Till EOS finns adapters som gör att man kan montera rätt många olika objektiv av diverse märken. Även till m4/3 finns sådana adapters. Alla kamerasystem med kort registeravstånd har potential att montera lite vad som helst vad gäller objektiv.

Var på Sony Center idag och fick tillbaks handpenningen på NEX-7 då före-översvämmningsexemplaren inte skulle uppenbara sig.

De trodde på leverans nästa år men hoppades att kameran kunde komma tidigare om det låg något sanning i ryktena på sonyalpharumors.com om att produktionen skulle vara igång igen på en annan fabrik.

Fick samma svar av Scandinavianphoto innan jag avbokade mitt ex....Fujis kommande spegellösasystemkamera tror jag kommer att stjäla en del av köparna som hade tänkt att köpa Nex-7an då den lär komma ut ungefär samtidigt som Nex-7an....tror Sony kommer förlora många potentiella köpare av Nex-7an på grund av att dom fått skjuta upp släpper så mycket på av översvämningarna.

Jag tror Fujis X-system kommer blir en succé o en tuff utmanare till Nex-7an

http://www.mirrorlessrumors.com/fuji-interchangeable-x-system-leaked/

Fick samma svar av Scandinavianphoto innan jag avbokade mitt ex....Fujis kommande spegellösasystemkamera tror jag kommer att stjäla en del av köparna som hade tänkt att köpa Nex-7an då den lär komma ut ungefär samtidigt som Nex-7an....tror Sony kommer förlora många potentiella köpare av Nex-7an på grund av att dom fått skjuta upp släpper så mycket på av översvämningarna.

http://www.mirrorlessrumors.com/fuji-interchangeable-x-system-leaked/
Ja, för Sonyanvändare och icke-gatuplåtisar kanske inte Fujin är så skoj pga fattningen och att den antagligen har sämre video etc. än Nex 5n/7, men deras tidigare modeller har ju lockat gatuplåtare och om de dessutom kan göra en AF-adapter för Nikon (de har ju kört F-mount på tidigare DSLRer) har de nog en killer. Tycker dock Sony borde hinna få ut Nex-7 innan jul om de nu fått igång produktionen igen.

---
---
Undrar hur du kan förutse en succé redan nu? Det finns väl strängt taget ingenting som helst att basera en sådan tro på, elller? Eller någon tro åt vare sig det ena eller andra hållet. Finns ju lika mycket / lika lite fakta för att med samma sannolikhet förutspå ett totalt fiasko för X-systemet, vad jag kan se!

Saxar från länken till Mirrorless Rumors som du lämnade:
"There is no info about specs and sensor size."
"Sounds like the sensor could be APS-C."

Alltså : "ingen information" - "låter som" - "kan bli".

Jag tycker att ditt inlägg snarare 'låter som' när någon kokar soppa på spik... :)
.

Senast ändrad:
Undrar hur du kan förutse en succé redan nu? Det finns väl strängt taget ingenting som helst att basera en sådan tro på, elller? Eller någon tro åt vare sig det ena eller andra hållet. Finns ju lika mycket / lika lite fakta för att med samma sannolikhet förutspå ett totalt fiasko för X-systemet, vad jag kan se!

Saxar från länken du lämnade:
"There is no info about specs and sensor size."
"Sounds like the sensor could be APS-C."

Alltså - "ingen information" - "låter som" - "kan bli".

Jag tycker att ditt inlägg snarare 'låter som' när någon kokar soppa på spik... :)
.

Jag förutser ingen säker/självklar succé utan det kan givetvis även blir det motsatta men med tanke på hur bra Fujis senaste kamermodeller har sålt och hur stort intresset för spegellösa kameror med inbyggd sökare är så tror jag defenetivt att detta kommer blir en storsäljare.
E
Tja den lär inte blir sämre än deras X100 vilken är en bra kamera med riktigt bra bildkvalite...att sensorn inte blir mindre än APS-C har Fuji redan bekräftat...som det ser ut så kommer det minst 2-3 objektiv i samband med kameran.

Ja precis lika mycket soppkokande på spik som när alla spekulerar o tror saker om Sonys kommande kameror/objektiv utan någon som helst information....tex Nex-7 sa alla att den skulle blir en succé innan man ens sett en bild på ett verkligt exemplar utan att den skulle blir en succé grundades endast på en renderad bild o innan någon riktig information fanns om kameran.

Senast ändrad:
Ser inte att det är A77an som avviker...den följer samma spår som tidigare DSLR/SLT så det är nog snarare så att Nex avviker från Sonys linje som är uppsatt för systemkamerorna och fick samma menysystem som kompaktkamerorna trotts att det rör sig om en systemkamera.

Jag tror inte vi kommer längre i denna diskussion för den tar olika vägar beroende på vilken utsiktspunkt man har. Du står i gamla menyträsket och jag ser något nytt eventuellt. Som sagt, vi får se vad det tar vägen. Jag tror även de nya storkamerorna får nya menysystem framöverpå ett eller annat sätt. Det är väl inte så otroligt att vi kommer att få se Tri Navi även i storkamerasegmenten och et nytt menysystem vare sig vi tycker det behövs eller ej. Något behöver man förnya för att folk ska köpa en uppgradering om inte annat.

NEX-7 har nästan allt jag vlil ha i en liten systemkamera utan spegel. De närmaste konkurrenterna vad gäller utformning är Panasonics G- och GH-kameror, men NEX-7 har sökaren bättre placerad, tycker jag. NEX-systemet har förstås bättre signal/brusförhållande än m4/3 helt enkelt pga av den större bildytan, men Samsungs NX-system har samma bildyta och potential att vara i klass med NEX i det avseendet.

Däremot är objektivutbudet överlägset större i m4/3, och det går inte att komma ifrån att Olympus PEN-kameror har en fördel med sin inbyggda bildstabilisering.

Ja det där är ju en poäng alltså. Ingen antiskak kan ju kännas beige i de fall man monterar på andra än E-mountobjektiv på en NEX. Kan bara hålla med om det och särskilt som Sony inte hunnit få fram objektiv som verkligen kan göra NEX 7 sensorn rättvisa. Annars tycke rjag också att det är den här typen av kameror jag väntat 5-6 år på nu och verkar få vänta ett tag till på trots att jag faktiskt beställt en. Om man har A-mountadaptern så tvingas man nästan leta efter Sigma OS objektiv om man vill fortsatt ha antiskak. Jag har ju ett 17-70 som jag väl får skicka in för anpassning till ett liv med A-mountadapter med fast spegel också.

NEX-7 is undoubtedly the new benchmark to beat

.
Saxar pluspunkter ur några nygjorda fullständiga tester av NEX-7.

NEX-7: “the new benchmark to beat” and “best mirrorless camera today”
""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

Från Quesabesde, Spanien:

"... it is clear that we are facing one of the most notable models of the season."

"NEX-7 is undoubtedly the new benchmark to beat."

Länk:
http://translate.google.com/transla.../noticias/sony-nex-7-analisis-muestras,1_8158

DCresource:

"Whether we’re talking performance, photo quality, or features, the NEX-7 does just about everything right."

Länk:
http://www.dcresource.com/reviews/sony/nex7-review

Från brittiska Amateur Photographer, senaste numret:

“... the best ILC (Interchangeable Lens Camera) camera available today.”

Via SAR:
http://www.sonyalpharumors.com/nex-...eat-and-best-mirrorless-camera-today/#respond
.

.
Saxar pluspunkter ur några nygjorda fullständiga tester av NEX-7.

NEX-7: “the new benchmark to beat” and “best mirrorless camera today”
""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

Från Quesabesde, Spanien:

"... it is clear that we are facing one of the most notable models of the season."

"NEX-7 is undoubtedly the new benchmark to beat."

Länk:
http://translate.google.com/transla.../noticias/sony-nex-7-analisis-muestras,1_8158

DCresource:

"Whether we’re talking performance, photo quality, or features, the NEX-7 does just about everything right."

Länk:
http://www.dcresource.com/reviews/sony/nex7-review

Från brittiska Amateur Photographer, senaste numret:

“... the best ILC (Interchangeable Lens Camera) camera available today.”

Via SAR:
http://www.sonyalpharumors.com/nex-...eat-and-best-mirrorless-camera-today/#respond
.

Helt klart har Sony satt ribban för vad en spegellös kamera i det övre segmentet skall innehålla dock saknas det fortfarande många objektiv som gör kameran rättvis...men det lär komma framöver...AF:en är dock långt efter konkurrenterna som har blixtsnabbt AF.

Helt klart har Sony satt ribban för vad en spegellös kamera i det övre segmentet skall innehålla dock saknas det fortfarande många objektiv som gör kameran rättvis...men det lär komma framöver...AF:en är dock långt efter konkurrenterna som har blixtsnabbt AF.
Föreslår att du provar någon av kamerorna innan du dömer ut AFen. Sålde nyss min Panasonic och det var ju inte någon märkbar skillnad med Nex7an. Sen riktar sig dessa till en ganska smal nisch där kompatiblitet med gamla manuellfokusobjektiv hittils verkat viktigare än huruvida de kan tracka sprinters i 10fps...

Senast ändrad:
Helt klart har Sony satt ribban för vad en spegellös kamera i det övre segmentet skall innehålla dock saknas det fortfarande många objektiv som gör kameran rättvisa...men det lär komma framöver...AF:en är dock långt efter konkurrenterna som har blixtsnabbt AF.
Jo, men vi glömmer ju hela tiden att de system som har fler objektiv än vad som finns till NEX:arna också har funnits ute betydligt längre. Anser att vi bör kunna vara tämligen förvissade om att det kommer betydligt fler objektiv framöver. Speciellt intressant tycker jag det är att det ska komma åtminstone två nya pannkaksobjektiv. Dessutom har Sony som bekant släppt sitt NEX objektiv/kamerahus-protokoll helt gratis till Zeiss, Cosina/Voigtländer, Tamron och Sigma (och det kan ju bli till ännu fler tillverkare framöver), så vi kan säkerligen förvänta oss att ha en betydligt större objektivpark att välja ur längre fram.

Sony har ju hållt på länge med AF-fotodioder direkt på bildsensorn, vilket som bekant möjliggör snabb fasdetekt-AF. Jag förmodar att de väntar med att stoppa in detta i sina kameror tills de har reducerat denna tekniks nackdelar lite mer.

Sony har ju haft denna strategi även tidigare: De var sist med att implementera liveview, men först (och hittills de enda) med att ta fram LV som funkar för normalt praktiskt bruk i systemkameror (Quick LiveView och SLT),

Likaså var de sist med att komma ut med videofilmsmöjlighet i sina systemkameror - de gjorde inte detta förrän de först hade löst vissa, rätt betydande problem som alla de andra hade (och fortfarande har). T.ex. att det inte ska höras när man zoomar och fokuserar, att autofokusen ska fungera även under filmning (inte bara innan) osv.

För att inte tala om hur lång tid de tog på sig innan de kom ut med några systemkameror överhuvudtaget! Fast när jag tänker efter så var ju Sony faktiskt allra först med att presentera en systemkamera med digital bildsensor. Den var försedd med bajonettfattning, och de hade också tagit fram två fasta och ett zoomobjektiv till den (har alltid varit nyfiken på vad det var för en bajonett). Sony var här MYCKET långt före alla andra - de visade den redan för 30(!) år sen! Men de sa också att detta var en koncept-kamera. Den skulle alltså inte sättas i produktion då, utan var tänkt att visa vad som skulle gå att göra när de digitala bildsensorerna hade blivit tillräckligt bra för att användas med systemkameror. Sa dom tydligen. Och de tyckte tydligen inte att sensorerna hade blivit tillräckligt bra för detta innan för fem år sedan - långt efter alla andra.

Men, de följer ju onekligen sin strategi...
:)
... för under dessa fem år har de enligt min uppfattning hunnit med att skaka om fotovärlden mer än någon annan någonsin lyckats göra under hela kamerahistorien... De tycker uppenbarligen att det är helkul att skriva en massa nya blad i denna! :)
.

Senast ändrad:
Sony har ju hållt på länge med AF-fotodioder direkt på bildsensorn, vilket som bekant möjliggör snabb fasdetekt-AF. Jag förmodar att de väntar med att stoppa in detta i sina kameror tills de har reducerat denna tekniks nackdelar lite mer.

Har dom...det är inte läng sedan dom tog patent på sådana lösningar....vilka kameror använder dessa sensorer?? Nyfiken då jag personligen bara vet om/känner till att Nikon V1 och Fuji använder sig av denna teknik och det är inga sensorer som kommer från Sony.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar