FlyerOne
Aktiv medlem
Om du kollar en gång till på det jag skrev så ser du att jag menade att Sony hade hållit på och EXPERIMENTERAT med denna (och andra) AF-tekniker under flera år. Sedan skrev jag:Har dom...det är inte länge sedan dom tog patent på sådana lösningar....vilka kameror använder dessa sensorer?? Nyfiken då jag personligen bara vet om/känner till att Nikon V1 och Fuji använder sig av denna teknik och det är inga sensorer som kommer från Sony.
"... förmodar att de väntar med att stoppa in detta ..."
Menar förstås här att det nu inte finns några Sony-kameror försedda med denna teknik. Men när / om de får detta att funka bättre än den befintliga tekniken (dvs mixen av kompromisser), så lär vi kunna vara fullkomligt säkra på att detta kommer i våra NEX:ar och SLT-kameror också. Liksom i AXC-kamerorna eller vad som kan tänkas dyka upp framöver...
Jag tog ju dessutom upp en hel massa exempel för att tydliggöra att det finns ett mönster här - att Sony INTE alltid väljer att gå ut snabbt med en idé.
Det har gått att läsa Sony-information om on-board AF-sensorer långt innan någon hittade det första patentet från dem på denna teknik. Informationen har sedan flera år tillbaka kommit från Sony enbart (av det jag har råkat läsa), inte från någon annan tillverkare. Därmed inte sagt att någon av dessa inte skulle ha kunnat börja labba med on-board fasdetekt PDAF tidigare än Sony - det vet jag förstås ingenting om. Men enligt insiders så ligger Sony före alla andra när det gäller såväl utveckling, forskningsresurser som försäljning av kvalificerade sensorer, främst till kameror, astronomiska instrument etc. När det gäller mindre avancerade sensorer däremot, till mobiltelefoner etc. ska det tydligen finnas andra som säljer i större antal (vilket de måste göra, eftersom dessa kostar bara en bråkdel av vad en kamerasensor går på).
Ska väl också säga att jag själv inte alls jobbar med detta - är bara en liten enkel amatörfotare. Men det är lika kul för det!
.
Senast ändrad: