Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Nex-7

Märkligt att färgerna blir så galna med NEX 7, men det går väl att korrigera i råkonverteringen (om man använder råformat förstås)?

Har lagt en handpenning på en NEX-7 för att få en från leveransen som producerades innan fabriken blev dränkt i Thailand.

Undrar vad färgskiftningen med Leica-gluggarna beror på? Kan väl knappast vara att det är vidvinkel då även kitzoomen börjar på 18mm? Ska bli intressant att prova den med Alpha-adaptern och min Sigma 12 - 24, vilket jag vet funkar som en rätt bra walk-around zoom för APS-C.

En NEX-5N vore väl annars kanske en bättre kamera för gatufotografer. Jag väljer egentligen mest NEX-7an över 5N för att få en riktig blixtsko så den kan agera backup i studion.

Ang. färgskiftningar så ska det bero på att bakre linsen hamnar så nära sensorplattan och att vinkeln då blir snäv/brant - för ljuset som ska skickas ut till sensorns kanter. Det handlar bara om vidvinklar 28 och neråt där bakersta linsen sticker ut som exvis på Zeiss Contax 28/2.8. Den liksom 21:an kunde uppvisa färgskift på NEX 5 men gör det inte på 5N - Sony har ändrat något. På FM har jag sett folk skriva att 7:an har kvar problemen, om det är sant vet jag inte.

Så här ser bakänden på ett sånt objektiv ut, "vingarna" snuddar den ram som omger sensorn - ca millimetern ovanför alltså.

Bilagor

• 03 400.jpg
    03 400.jpg
    38.4 KB · Visningar: 311
---
Den liksom 21:an kunde uppvisa färgskift på NEX 5 men gör det inte på 5N - Sony har ändrat något. På FM har jag sett folk skriva att 7:an har kvar problemen, om det är sant vet jag inte.
---
Japp, det har dom själva sagt. Alltså att de anpassat sensorn till att ge bättre resultat med legacy objektiv, när Sony (tydligen till sin stora förvåning) upptäckte hur populära NEX:arna blev för detta användningsområde. Tyvärr hittar jag inte nu var jag läste det någonstans, men om jag inte minns fel så handlade det bl.a. om vidvinkligare/offset-ställda mikrolinser i kanterna.

Jag har dock för mig att det gällde NEX-7 också. Det kan förstås vara något annat som spökar där (typ bildprocessingsprogrammet). För det var väl så att färgskifningarna syntes även i centrum på NEX-7 bilderna, eller?
.

Har lagt en handpenning på en NEX-7 för att få en från leveransen som producerades innan fabriken blev dränkt i Thailand.

Undrar vad färgskiftningen med Leica-gluggarna beror på? Kan väl knappast vara att det är vidvinkel då även kitzoomen börjar på 18mm? Ska bli intressant att prova den med Alpha-adaptern och min Sigma 12 - 24, vilket jag vet funkar som en rätt bra walk-around zoom för APS-C.

En NEX-5N vore väl annars kanske en bättre kamera för gatufotografer. Jag väljer egentligen mest NEX-7an över 5N för att få en riktig blixtsko så den kan agera backup i studion.

Jag tror att många (inte bara gatufotografer) föredrar att hålla kameran mot ögat och ha möjlighet att ändra inställningar med rattar. Till 5N kan man visserligen köpa en lös EVF, men den är apful och en del verkar tycka att den inte är så bra.

Ja, ergonomin verkar ha väckt intresset hos många fotografer, inklusive Nikongubbarna på jobbet och Sony Center sa att de får ett 20-tal förfrågningar om dagen om NEX-7. Nu behöver de bara släppa lite pannkakor för att få en riktigt bra carry-always/gatufoto-kamera.

Folk som önskar sig sensorn hos 5N för gatufoto borde kika på denna brusjämförelse där Dpreview menar att NEX-7/a77-sensorn är likvärdig brusmässigt om man tar hänsyn til upplösningsskillnaden och Adobes defaultbrushantering (men funktionen med gamla Leica-gluggar är förstås en relevant skillnad för vissa):
http://www.dpreview.com/reviews/sonyslta77/page19.asp

Senast ändrad:
De som vill kolla på NEX 7 och är i Stockholm kan nu klämma och känna t.o.m. på måndag då den skickas vidare. Var inne idag och det var 2 Leica-killar där också så oavsett vad som sagts tidigare så finns tydligen intresse hos dessa. En av dom hade just en NEX 5n med EVF och Leica-objektiv.

Intresset är stort för NEX 7 (och klart störe än för A77) och jag tycker personligen att det är precis det jag väntat på. Jag har lagt en pre-order på ett NEX 7 kit och en adapter för A-mount. Verkar dock som om de inte kommer få någon leverans före januari om man får tro personalen.

Intresset är stort för NEX 7 (och klart störe än för A77) och jag tycker personligen att det är precis det jag väntat på. Jag har lagt en pre-order på ett NEX 7 kit och en adapter för A-mount. Verkar dock som om de inte kommer få någon leverans före januari om man får tro personalen.

Visst är det så men A77an har inte sålt dåligt den heller....det stora lagret som skickades ut innan översvämningen är i princip redan slut...i vissa länder är A77an helt slut.
Japp samma svar fick jag från Scandinavianphoto ang min beställning....dom sa att jag få räkna med att kameran kommer nån gång efter nyår på grund av förseningarna som uppstått i och med översmämingen.

Nex-7an tror jag kommer blir en riktig succe för Sony...jag bokade mitt ex tidigt och redan då va intresset för kameran riktigt stort enligt säljaren på Scandinavianphoto och dom hade redan då ett antal förbokningar.

...............Nex-7an tror jag kommer blir en riktig succe för Sony...jag bokade mitt ex tidigt och redan då va intresset för kameran riktigt stort enligt säljaren på Scandinavianphoto och dom hade redan då ett antal förbokningar.

Vi får väl se om de får fram lite nya intressanta objektiv i hyfsade prislägen eller om Sigma och Tamron kan skapa en tredjepartsmarknad med bra grejor.

Visst är det så men A77an har inte sålt dåligt den heller....det stora lagret som skickades ut innan översvämningen är i princip redan slut...i vissa länder är A77an helt slut.
Japp samma svar fick jag från Scandinavianphoto ang min beställning....dom sa att jag få räkna med att kameran kommer nån gång efter nyår på grund av förseningarna som uppstått i och med översmämingen.

Nex-7an tror jag kommer blir en riktig succe för Sony...jag bokade mitt ex tidigt och redan då va intresset för kameran riktigt stort enligt säljaren på Scandinavianphoto och dom hade redan då ett antal förbokningar.

När jag var på Sony-dagen på Scandinavian Photo påstod butikskillen där att de hade över 45 förbokningar av NEX-7. Jag blev lite förvånad eftersom Cyberphoto bara hade fyra stycken strax innan jag bokade min hos dem... Det är ju ganska mycket pengar för en osedd och relativt oprövad kamera. Jag blev inte riktigt övertygad förrän jag fick klämma på den och prova den.

Vi får väl se om de får fram lite nya intressanta objektiv i hyfsade prislägen eller om Sigma och Tamron kan skapa en tredjepartsmarknad med bra grejor.

Visst det kommer göra Nex-7an än mer intressant men jag tror den kommer blir en succe även om det inte kommer några direkt intressanta objektiv på ett bra tag från Sony själva....tror dom flesta som köper denna kameran i dagsläget köper den för att kunna använda små,billiga och bra fasta MF-objektiv mm via adapter.

När jag var på Sony-dagen på Scandinavian Photo påstod butikskillen där att de hade över 45 förbokningar av NEX-7. Jag blev lite förvånad eftersom Cyberphoto bara hade fyra stycken strax innan jag bokade min hos dem... Det är ju ganska mycket pengar för en osedd och relativt oprövad kamera. Jag blev inte riktigt övertygad förrän jag fick klämma på den och prova den.

Lite märkligt, men SC är ju lite huvudagent för Sony, där Sony först demar sina grejer osv.

Rajala däremot, vad sysslar de med?
Inte ett spår av allt det nya från Sony, men sanslöst låga priser på A55, A580 och NEX-5.

/Mats

Visst Peter men jag tillhör de som inte nej till den optiska bildstabiliseringen i E-objektiven trots att jag vet att det är riktigt många som dammat av sina gamla godingar till manuella objektiv och redan har dem till NEX 5. Sen tycker jag om NEX-objektiven för de är bra mycket mer mekaniskt välbyggda än mycket annat rassel jag haft till A-mounthus genom åren.

Konstigt att Nex 7 inte tydligen inte har touchskärm som 5N. Lite som att ha en smartphone utan touchscreen och vem vill ha det idag :cool:

Lite märkligt, men SC är ju lite huvudagent för Sony, där Sony först demar sina grejer osv.

Rajala däremot, vad sysslar de med?
Inte ett spår av allt det nya från Sony, men sanslöst låga priser på A55, A580 och NEX-5.

/Mats

Till Rajalas försvar vill jag säga att det är den affär som tidigare haft särklassigt mest Sony-grejor hemma normalt av de affärer jag brukar besöka (Scandinavian är en av dessa). Jag menar Rajala Pro Shop på Herkulesgatan (tvärgata till Drottninggatan). Scandinavian tycker jag inte varit mycket att hurra för men det kanske är på väg att vända lite då Sony nu har en del intressanta kameror som får mer uppmärksamhet i pres och forum än tidigare modeller kanske fått - möjligen undantaget A55.

Konstigt att Nex 7 inte tydligen inte har touchskärm som 5N. Lite som att ha en smartphone utan touchscreen och vem vill ha det idag :cool:

Jag tror att man valt ett annat tänk där fotografen med det nya treknappssystemet (det är väl förrestän 4) istället kan sköta en del inställningar utan att ta ögat från sökaren. Det är nog betydligt snabbare och effektivare än touch screen egentligen men de hade ju kunnat låta en välja :). En del föredrar säkert touch screeen och t.o.m. bakdisplay istället för EVF även jag inte gör det.

Jag tror att man valt ett annat tänk där fotografen med det nya treknappssystemet (det är väl förrestän 4) istället kan sköta en del inställningar utan att ta ögat från sökaren. Det är nog betydligt snabbare och effektivare än touch screen egentligen men de hade ju kunnat låta en välja :). En del föredrar säkert touch screeen och t.o.m. bakdisplay istället för EVF även jag inte gör det.

Jo det är nog delvis sant iaf. Men samtidigt har man behållit hubba-bubba menyerna från övriga kameror som verkligen inte är inriktade mot passionerade fotografer. Funderar på EVF:en men tror inte den kan slå ett klick på skärmen för förstoring på valfri del. För man behöver förstora för att få perfekt skärpa, och i EVF:en förstorar man först centrum och sen får man flytta runt med hjulknappen och då är det inte kul längre.

Fast samtidigt har jag sett en del duktiga MF-fotografer (på NEX) tala sig varma för EVF:en så jag avvaktar med slutlig dom :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar