Behöver inte försvara Rajala på något sätt, jag har inte anklagat dem för nåt. Bara en reflektion över att de inte tar in det nya, utan rear ut sit lager av gamla modeller först.
Jag gillar också Rajala och är ofta inne i butiken på Herkulesgatan. Har handlat en hel del där och även gått en studiokurs hos dem. Tycker bara de tär underligt att de inte hänger på Sonys annonsering för A77 osv. och säljer den kameran, har förboknig osv som de andra.
Håller inte riktigt med det där som Mattias säger:
Det är helt enkelt bara krass affärsstrategi. Beror mycket på hur Sony agerar med sin säljorganisation osv., men visst finns det utrymme för någon att kliva fram och aktivt hålla Sony högt och därmed ta åt sig en rejäl bit av kakan för de som redan gillar Sony, även om denkakan är mindre än konkurrenternas kakor.
Problemet i fotohandeln är att det är så transparent idag där allt finns på nätet och mervärvärdet att handla en kamera i den ena eller andra butiken är så litet då all service. garanti osv. hanteras direkt av tillverkaren. Om jag ska köpa ett nytt kamerahus finns det ingen anledning att vara lojal mot en speciellt butik, utan man går till prisjakt och söker billigaste stället och handlar därifrån. Det är ju exakt samma vara och exakt samma garantier och kotaktgränssnitt för att det sker direkt mot tillverkaren. Dessutom är nätbutikerna väldigt bra på kundhantering osv och jag har t.ex. skickat grejer för garantihantering till JapanPhoto hur smidigt som helst. De mailade mig en förbetald adresslapp och sen var det bara att lämna in. Ingen skillnad genemot att lämna det till en fysisk butik.
Med de mycket märkliga och stora prisvariationer som finns, där ett objektiv kan vara flera tusen kronor billigare hos en handlare, medan för ett kamerahus kan precis tvärtom, så är det ingen fördel med en butikslojalitet. Visst finns det et värde att vara stamkund, men om det skiljer 20-40% i pris på ett objektiv så är det extremt dyrt för väldigt lite nytta.
/Mats