ANNONS
Annons

Sony Nex-7

Lite märkligt, men SC är ju lite huvudagent för Sony, där Sony först demar sina grejer osv.

Rajala däremot, vad sysslar de med?
Inte ett spår av allt det nya från Sony, men sanslöst låga priser på A55, A580 och NEX-5.

/Mats

Jag har aldrig handlat av Rajala och mycket sällan från Scandinavian Photo, främst för att Scandinavian har varit ganska dryga mot mig ett par gånger. Nu när jag var där och kollade på NEX-7 var de mycket trevliga dock. Som Sony-fotograf får man nog bara vänja sig vid att butikerna inte har så mycket i lager och inte marknadsför Sonys grejer ens hälften så mycket som Canikons. Samma sak gäller ju på Cyberphoto där de sällan testar Sonys grejer jämfört med Canikon.

Lite OT om Scandinavian.
För några år sedan behövde jag en ryggsäck med kamerafack, datorfack och ett ordentligt fack för böcker och annat. På Rajala (som hette något annat då) fick jag ett skratt och ett "det finns inte".

På Scandinavian sa den jag frågade att de inte hade det jag letade efter, men att han var säker på att sett det någonstans. Han letade upp ryggsäcken på nätet och visade mig. När jag frågade om jag kunde låna en penna o en papperslapp för att skriva upp vad den hette sa han, "Jag skriver ut sidan åt dig".
Det kändes bra.

Till Rajalas försvar vill jag säga att det är den affär som tidigare haft särklassigt mest Sony-grejor hemma normalt av de affärer jag brukar besöka (Scandinavian är en av dessa). Jag menar Rajala Pro Shop på Herkulesgatan (tvärgata till Drottninggatan). Scandinavian tycker jag inte varit mycket att hurra för men det kanske är på väg att vända lite då Sony nu har en del intressanta kameror som får mer uppmärksamhet i pres och forum än tidigare modeller kanske fått - möjligen undantaget A55.

Behöver inte försvara Rajala på något sätt, jag har inte anklagat dem för nåt. Bara en reflektion över att de inte tar in det nya, utan rear ut sit lager av gamla modeller först.

Jag gillar också Rajala och är ofta inne i butiken på Herkulesgatan. Har handlat en hel del där och även gått en studiokurs hos dem. Tycker bara de tär underligt att de inte hänger på Sonys annonsering för A77 osv. och säljer den kameran, har förboknig osv som de andra.

Håller inte riktigt med det där som Mattias säger:
Som Sony-fotograf får man nog bara vänja sig vid att butikerna inte har så mycket i lager och inte marknadsför Sonys grejer ens hälften så mycket som Canikons.

Det är helt enkelt bara krass affärsstrategi. Beror mycket på hur Sony agerar med sin säljorganisation osv., men visst finns det utrymme för någon att kliva fram och aktivt hålla Sony högt och därmed ta åt sig en rejäl bit av kakan för de som redan gillar Sony, även om denkakan är mindre än konkurrenternas kakor.

Problemet i fotohandeln är att det är så transparent idag där allt finns på nätet och mervärvärdet att handla en kamera i den ena eller andra butiken är så litet då all service. garanti osv. hanteras direkt av tillverkaren. Om jag ska köpa ett nytt kamerahus finns det ingen anledning att vara lojal mot en speciellt butik, utan man går till prisjakt och söker billigaste stället och handlar därifrån. Det är ju exakt samma vara och exakt samma garantier och kotaktgränssnitt för att det sker direkt mot tillverkaren. Dessutom är nätbutikerna väldigt bra på kundhantering osv och jag har t.ex. skickat grejer för garantihantering till JapanPhoto hur smidigt som helst. De mailade mig en förbetald adresslapp och sen var det bara att lämna in. Ingen skillnad genemot att lämna det till en fysisk butik.

Med de mycket märkliga och stora prisvariationer som finns, där ett objektiv kan vara flera tusen kronor billigare hos en handlare, medan för ett kamerahus kan precis tvärtom, så är det ingen fördel med en butikslojalitet. Visst finns det et värde att vara stamkund, men om det skiljer 20-40% i pris på ett objektiv så är det extremt dyrt för väldigt lite nytta.

/Mats

Nä, biblioteken har inte nattöppet i den här stan i alla fall. :-(

Men egen dator har jag i och för sig (det är den jag skriver på JUST nu). Det jag INTE har är en Internetuppkoppling i min bostad. :-(

Då återstår bara att lösa problemet genom att emellanåt "Internetvåldgästa" nån kompis, som nu t.ex. ...
.

Skit i bibblan om du inte ska dit av sociala skäl eller låna några böcker. Du får väl köpa ett telefonabonemang med surfbräda för någon hundring. Många telefoner som Iphones och många Androidlurar har ju inbyggt så de kan fungera som vilket trådlös router som helst t.o.m. trådlöst. Jag kör just nu via mobilen och är ute på en ö i skärgården.

När jag var på Sony-dagen på Scandinavian Photo påstod butikskillen där att de hade över 45 förbokningar av NEX-7. Jag blev lite förvånad eftersom Cyberphoto bara hade fyra stycken strax innan jag bokade min hos dem... Det är ju ganska mycket pengar för en osedd och relativt oprövad kamera. Jag blev inte riktigt övertygad förrän jag fick klämma på den och prova den.

Någon fördel ska de väl ha av att vara en butik i stan.

Jo det är nog delvis sant iaf. Men samtidigt har man behållit hubba-bubba menyerna från övriga kameror som verkligen inte är inriktade mot passionerade fotografer. Funderar på EVF:en men tror inte den kan slå ett klick på skärmen för förstoring på valfri del. För man behöver förstora för att få perfekt skärpa, och i EVF:en förstorar man först centrum och sen får man flytta runt med hjulknappen och då är det inte kul längre.

Fast samtidigt har jag sett en del duktiga MF-fotografer (på NEX) tala sig varma för EVF:en så jag avvaktar med slutlig dom :)

hubba bubba-menyerna? Jag tycker det nya menysystemet är helt OK. För att inte säga att jag gillar det. Jag har lärt mig uppskatta det från HX9V (den avancerade kompakten) som min fru har.

Handen på hjärtat så är väl ändå MSDOS-prompten lite förlegad idag och det tycker jag om det vanliga menyträsket jag har i min A580 också. HX9V tycker jag kändes som en frisk fläkt. Varför ska man envisas med ett helt teckenbaserat MSDOS-inspirerat gränssnitt när man nu har en grafisk skärm.

Lite OT om Scandinavian.
För några år sedan behövde jag en ryggsäck med kamerafack, datorfack och ett ordentligt fack för böcker och annat. På Rajala (som hette något annat då) fick jag ett skratt och ett "det finns inte".

På Scandinavian sa den jag frågade att de inte hade det jag letade efter, men att han var säker på att sett det någonstans. Han letade upp ryggsäcken på nätet och visade mig. När jag frågade om jag kunde låna en penna o en papperslapp för att skriva upp vad den hette sa han, "Jag skriver ut sidan åt dig".
Det kändes bra.

För något år sedan köpte jag just en sådan Tamrac-ryggsäck på Rajala. Får väl tacka dig att du satte dem på spåret! :) De hade en jäkla massa ryggsäckar upp efter hela taket när jag köpte min.

Behöver inte försvara Rajala på något sätt, jag har inte anklagat dem för nåt. Bara en reflektion över att de inte tar in det nya, utan rear ut sit lager av gamla modeller först.

Jag gillar också Rajala och är ofta inne i butiken på Herkulesgatan. Har handlat en hel del där och även gått en studiokurs hos dem. Tycker bara de tär underligt att de inte hänger på Sonys annonsering för A77 osv. och säljer den kameran, har förboknig osv som de andra.

Håller inte riktigt med det där som Mattias säger:

Det är helt enkelt bara krass affärsstrategi. Beror mycket på hur Sony agerar med sin säljorganisation osv., men visst finns det utrymme för någon att kliva fram och aktivt hålla Sony högt och därmed ta åt sig en rejäl bit av kakan för de som redan gillar Sony, även om denkakan är mindre än konkurrenternas kakor.

Problemet i fotohandeln är att det är så transparent idag där allt finns på nätet och mervärvärdet att handla en kamera i den ena eller andra butiken är så litet då all service. garanti osv. hanteras direkt av tillverkaren. Om jag ska köpa ett nytt kamerahus finns det ingen anledning att vara lojal mot en speciellt butik, utan man går till prisjakt och söker billigaste stället och handlar därifrån. Det är ju exakt samma vara och exakt samma garantier och kotaktgränssnitt för att det sker direkt mot tillverkaren. Dessutom är nätbutikerna väldigt bra på kundhantering osv och jag har t.ex. skickat grejer för garantihantering till JapanPhoto hur smidigt som helst. De mailade mig en förbetald adresslapp och sen var det bara att lämna in. Ingen skillnad genemot att lämna det till en fysisk butik.

Med de mycket märkliga och stora prisvariationer som finns, där ett objektiv kan vara flera tusen kronor billigare hos en handlare, medan för ett kamerahus kan precis tvärtom, så är det ingen fördel med en butikslojalitet. Visst finns det et värde att vara stamkund, men om det skiljer 20-40% i pris på ett objektiv så är det extremt dyrt för väldigt lite nytta.

/Mats

Jag handlar inte på nätet bara för att det är billigare utan främst för att de har det jag vill ha på lager.

Det har gått bra hittills och vid min sista stora objektivaffär så tjänade jag nästan 6000 spänn på att köpa två objektiv från Pixmania istället för hos Cyberphoto. Dessa hade heller inga grejor hemma och det hade inte ens Sony Center.

Annars är det väl precis det du efterlyser som Sony Center försöker göra. Ibland har de dock varit onödigt dyra tycker jag.

hubba bubba-menyerna? Jag tycker det nya menysystemet är helt OK. För att inte säga att jag gillar det. Jag har lärt mig uppskatta det från HX9V (den avancerade kompakten) som min fru har.

Handen på hjärtat så är väl ändå MSDOS-prompten lite förlegad idag och det tycker jag om det vanliga menyträsket jag har i min A580 också. HX9V tycker jag kändes som en frisk fläkt. Varför ska man envisas med ett helt teckenbaserat MSDOS-inspirerat gränssnitt när man nu har en grafisk skärm.

Vem har talat om MSDOS? Ser du inga förbättringsmöjligheter? Jag ser massor. RAW fotografen borde kunna ställa av alla jpg-effektinställningar som skymmer riktiga inställningar - har du ens bläddrat i menyern bland "smile detector shutter", "auto HDR" och sånt? Man skulle ha en programmerbar meny med sina top-10-20, de programmerbara knapparna har många onödiga begränsningar. Det finns också andra begränsningar, bracketing +/- 0.7, 3 bilder och 140 saker till. Kameran är extremt kapabel men menysystemet är gjort för point-and-shooter användare. Det är hubba-bubba för mig.

"Riktiga inställningar"? Så JPEG-funktioner är inga riktiga funktioner? Konstig inställning om du frågar mig.

Jo jag har kollat i menyerna och som sagt, för jag är ju en av de som faktiskt känt på den, så är de väldigt lika HX9V vilkens menysystem jag föredrar framför det i alla mina andra Sonykameror alla dagar i veckan. Men en riktig man med skägg även i brallorna, hackar väl firmwaren själv och kör på bara fälgen.

Annars är det ju oftast så att att en del funktioner som är JPEG-relaterade stängs av när man bara kör RAW. De brukar gråas ut redan i det teckenbaserade gränssnitten just av det skäl du angivit. Det finns undantag från detta t.ex. i den knapp som funnits på en del kameror som haft digitalzoom. Det är ju lite svårt att ta bort knapparna annars.

Vid sidan av det finns ju de som kör RAW och JPEG parallellt som jag gör i bland och jag vet Lennart gör för jämnan. I de fallen finns även de som kör Sonys IDC och den konverteraren kan ju hantera åtminstone vissa av JPEG-kamerainställningarna även i RAW.

Var och klämde lite på den i går. Den kändes väldigt bra att hålla i trots att den inte är mycket större än de andra NEXarna, som jag tycker är för små. Fina rattar och knappar. Kändes mycket rejäl och gedigen. Men sökaren var faktiskt en besvikelse. Den var flimrig och oskarp tyckte jag. Kanske beroende på att jag var inne i en butik. Skärmen var väldigt fin däremot. Men man vill ju ha en bra sökare. En annan sak som jag tyckte var konstig var att det inte fanns en ratt med PASM etc utan man fick kolla displayen. Tyvärr hade de inte adaptern med spegel tillgänglig, den hade varit intressant att se.

En sån där kort titt på en kamera säger ju inte så jättemycket, men mitt intresse svalnade något, på grund av sökaren.

Var och klämde lite på den i går. Den kändes väldigt bra att hålla i trots att den inte är mycket större än de andra NEXarna, som jag tycker är för små. Fina rattar och knappar. Kändes mycket rejäl och gedigen. Men sökaren var faktiskt en besvikelse. Den var flimrig och oskarp tyckte jag. Kanske beroende på att jag var inne i en butik. Skärmen var väldigt fin däremot. Men man vill ju ha en bra sökare. En annan sak som jag tyckte var konstig var att det inte fanns en ratt med PASM etc utan man fick kolla displayen. Tyvärr hade de inte adaptern med spegel tillgänglig, den hade varit intressant att se.

En sån där kort titt på en kamera säger ju inte så jättemycket, men mitt intresse svalnade något, på grund av sökaren.
Prova sökaren igen på ett annat ex när kameran finns allmänt tillgänglig. Säljaren som lät mig dema var själv osäker på om de fått ett slutgiltigt produktionsex att visa upp då han tyckte sökaren skiljde mot deras A77 trots att de ska vara samma.

Måste ju säga det från min erfarenhet med NEX 5: jag uppfattar kameran som en som växer mer i JPEG än raw. T ex är ju både panorama och HDR i JPEG och det är ffa till detta jag använder min NEX annars har jag mina andra system. Om sökaren i NEX 7 i slutproduktionen är OK så kanske jag byter mitt huvudsakliga Canonsystem mot denna för att köra FD L optik på sikt 24/1,4, 50/1,2 (eller f/1,4), 85/1,2, 300/2,8 och någon 200mm. Att ströljus och hög kontrast inverkar negativt på digitalbilden med dessa äldre konstruktioner märks ju mest vid hög kontrast och för naturfoto i största allmänhet då ljusstyrka inte är så viktigt kan jag köra antingen NEX zoomar eller ett annat system. Allt förutsätter att FD fortsätter vara billigt.

Panoramat är JPG men lyckligtvis går det att ta riktiga autobracketing HDR:er i RAW också om man vill det (tog ett tag innan jag själv fann det pga alla hoprörda och ofta onödiga funktioner). En av de dumma begränsningarna är dock +/- 0.7EV.

Sändh: nu var det inte jag som drog upp MSDOS utan du. Om du tycker om att smileshutter, autoHDR mm tar plats i en jättelista funktioner mer eller mindre utan logisk ordning är det bara att säga grattis. Skulle jag gjort menysystemet så skulle jag åtminstone kategoriserat det med någon slag logik efter olika användartyper. Därför efterfrågas - inte bara av mig - tex en programmerbar meny, något alla DSLR:er jag haft har.

Panoramat är JPG men lyckligtvis går det att ta riktiga autobracketing HDR:er i RAW också om man vill det (tog ett tag innan jag själv fann det pga alla hoprörda och ofta onödiga funktioner). En av de dumma begränsningarna är dock +/- 0.7EV.

Sändh: nu var det inte jag som drog upp MSDOS utan du. Om du tycker om att smileshutter, autoHDR mm tar plats i en jättelista funktioner mer eller mindre utan logisk ordning är det bara att säga grattis. Skulle jag gjort menysystemet så skulle jag åtminstone kategoriserat det med någon slag logik efter olika användartyper. Därför efterfrågas - inte bara av mig - tex en programmerbar meny, något alla DSLR:er jag haft har.

Foto skriver om A77: Sorteringen av dom många inställningarna känns inte helt logisk eller genomtänkt, och som vanligt haltar den svenska översättningen så att det ibland nästan blir komiskt.

Okej vi upplever menyer på olika sätt, man vänjer sig även vid dom dåliga. Vissa modeller kan också kräva längre tid att bli van med. Fotos testare kanske har använt Nikon i 15 år under privata förhållande. då kan det bli knöligt med en ny modell.

/Bengt.

Eller så tar man en massa överlappande bilder i RAW på vanligt sätt, antingen med serietagning och panorering eller så håller man kameran stilla under varje exponering och om man vill flera rader med bilder så tar man det. Framkallar dem i ACR tillsammans med önskade inställningar och syr ihop dem i PS eller med ett externt program.

Kör man Microsoft ICE t.ex. så är det bara att markera alla bilder och sy ihop dem. Superenkelt och går mycket fort och resultatet blir asbra.
http://research.microsoft.com/en-us/um/redmond/groups/ivm/ice/

/Mats

Tack! Grejen är ju att jag tycker dessa nya kameror har bättre ordning i sina menysystem än allt annat jag sett tidigare från Sony där jag aldrig riktigt begripit ordningen.

Vilket inte hindrar att det kan bli ännu bättre och mer flexibelt så att det kan fås att passa även dig.

Foto skriver om A77: Sorteringen av dom många inställningarna känns inte helt logisk eller genomtänkt, och som vanligt haltar den svenska översättningen så att det ibland nästan blir komiskt.

Okej vi upplever menyer på olika sätt, man vänjer sig även vid dom dåliga. Vissa modeller kan också kräva längre tid att bli van med. Fotos testare kanske har använt Nikon i 15 år under privata förhållande. då kan det bli knöligt med en ny modell.

/Bengt.

Vi pratar om NEX 7 och du pratar om A77 Bengt. Det är två helt skilda menysystem. A77 är mer som de jag hittills haft i mina Sony-kameror och som jag aldrig riktigt förstått mig på ordningen av . NEX däremot är en helt annan fågel som i allt väsentligt ser likadan ut som menyerna i kompakten HX9V. Detta är i högre grad ett grafiskt gränssnitt än de gamla varianterna som är helt teckenbaserade. Därav min liknelse med MSDOS men den liknelsen gick tydligen inte fram till Wilhelm eller så kommer han inte ihåg hur det var när vi fick grafiska gränssnitt till PC-datorer också. Det var väl ungefär likadant när vi upplevde skillnaderna då också.

Nu ser man ju också väldigt tydligt vilka möjliga val man har med respektive programval, vilket var ett mer otydligt samband tidigare.

Tack! Grejen är ju att jag tycker dessa nya kameror har bättre ordning i sina menysystem än allt annat jag sett tidigare från Sony där jag aldrig riktigt begripit ordningen.

Vilket inte hindrar att det kan bli ännu bättre och mer flexibelt så att det kan fås att passa även dig.

Gott. Jag kan väl inte påstå att mina Canons vara ideala på den där punkten heller. I själva verket är det väl så att Sony blev tagna lite på sängen iom det stora intresset för NEX bland fotoentusiaster. Och trots allt, även om det finns 1000-tals entusiaster som älskar att sätta på gamla MF-objektiv så säljs betydligt fler NEX till "vanligt folk" som faktiskt uppskattar många av P&S-funktionerna. Så visst har dom sin berättigade plats i kameran kort sagt.

Vi pratar om NEX 7 och du pratar om A77 Bengt. Det är två helt skilda menysystem. A77 är mer som de jag hittills haft i mina Sony-kameror och som jag aldrig riktigt förstått mig på ordningen av . NEX däremot är en helt annan fågel som i allt väsentligt ser likadan ut som menyerna i kompakten HX9V. Detta är i högre grad ett grafiskt gränssnitt än de gamla varianterna som är helt teckenbaserade. Därav min liknelse med MSDOS men den liknelsen gick tydligen inte fram till Wilhelm eller så kommer han inte ihåg hur det var när vi fick grafiska gränssnitt till PC-datorer också. Det var väl ungefär likadant när vi upplevde skillnaderna då också.

Nu ser man ju också väldigt tydligt vilka möjliga val man har med respektive programval, vilket var ett mer otydligt samband tidigare.

Synnerligen märkligt att Sony väljer två helt olika menysystem, Nex 7 och A77 är väl samma årgång.
Vad kan förklaringen till det vara tro.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar