Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax K200D vs. Nikon D70

Produkter
(logga in för att koppla)
Dessutom ljuger du ju rakt ut när du säger att du inte kan få ett 50 1,4 under 3000 till pentax. det finns klart och tydligt till försäljning på cyberphoto!

FA50 är väldigt relevant, finns på lager på Scandinavian Photo bl a. Och var ifrån har du fått att det är på utgående?

kommer den fortsätta tillverkas parallellt med 55 1,4? i s f så had ejag fel där och borde givetvis ha jämförts med nikons 50mm 1,4

--------------------
ang manuell fokus och fokusindikator: sure, men rör sig motivet så blir det nog väldigt svårt...

ang VR (WR :) ): pentax har ju inbyggt antiskak och det är en fördel mot nikon men nikon har ett kit med 18-55 vr och 55-200 vr så det behöver ju inte kosta så mycket att ha vr med nikon (dock kommer man aldrig få det med alla objektiv)

jag tror verkligen att pentax kan vara ett bra val för vissa som vet vad och hur de kommer fota. Kommer de fota långsamma objekt med små hus och små objektiv, inte har nåt emot att betala lite extra för ett limitid-objektiv, inte kommer vara speciellt intresserad av långa telen, inte attraheras av fullformat, vet att de aldrig kommer behöva uppgradera till ett proffshus, har tålamod att vänta länge på vissa objektiv (på att de ska tillverkas eller tas in i lager), inte är intresserad av billiga hongkong-tillbehör (felsta märkesspecifika är för canon/nikon), så då kan pentax vara ett riktigt bra alternativ...
men är man fotointresserad och tror att man kommer bli ännu mer fotointresserad och inte bestämmt sig för vad man kommer vilja fota så ser jag inget alternativ idag än canikon (sony verkar vara på uppgång men definitivt inte pentax)

Gå och prata med en fotograf, Jonatan. Strunta i tekniknördarna. Det är mitt förslag.

Canon, Pentax, Samsung och Olympus är det du vill ha om du vill använda dina manuella objektiv. På Pentax och Samsung funkar de direkt på de andra kamerorna lär du ha en adapter. På Samsung, Olympus och Pentax kameror har du stabiliseringen i huset. Det får du inte på Canon.

Canon rekommenderar jag över Nikon, men det är för att jag gillar manuell fotografering. Nikon rekommenderar jag om du gillar kepsar och t-shirts. ;)

Men som sagt. Lär känna en fotograf som kan hjälpa dig, en sådan som använder sin kamera och inte sitter hemma och har den i ett vitrinskåp bredvid sin nyckelknipa med matchande logos och spenderar 20 timmar om dygnet vid datorn. Kanske skolan har en fotograflärare? Kanske kommunen du bor i har ett bildarkiv eller så, där kan man träffa mycket fotografer. Lokal kameraklubb?

Jag kan säga mitt eftersom jag nyss var i samma sits. En budget på ca 5-6000 och efter att ha kännt o klämt på flera kameror så fastnade jag för pentax k200.
Jag vet vad jag kommer att fota, och det är mkt sport i våta miljöer (alpinåkning, vattenskidor, wakeboard mm.) så där slog vädertätningen något högre än att spara en tusing på ett visst objektiv.
Mitt råd är att själv g till en Fotoaffär som har mkt kunnande och många kameror och be att få känna ch testa alla där. Hitta en du trivs med och känner att menyer är logiska. Sedan om det står nmikon eller pentax är skit samma anser jag!

Jag la min beställning på en Pentax k200d + 18-55 + väska+ baterigrepp + 4 gig minneskort och med frakt slutade det på 5400kr. Aldeles lagomt i min budget tycker jag.

Vill ha en Canon EOS 350D men har blivit varnad att köpa den för att den är så gammal..:( Vågar jag köpa en?

Vart kan man köpa ett bra 50mm macro objektiv för 4000:- eller mindre?

Vill även ha Nikon D70.. Mun funderar också på D40. Är det stor skillnad på D40 och de andra två jag nämnde? Vill ha en bra kamera till bra pris.

Senast ändrad:
[flaming]
för några år sedan så såg man i princip 100% canon bland kamerorna hos proffsen, tex på sportevenemang. När nikon slog till och släppte D3 så blev det helt plötsligt en hel del nikon bland det folket. andelen pentaxkameror hos proffsfotografer? låter det vara osagt.
varför drar jag upp det då när det här är en 13-årig kille som vill köpa en instegskamera? jo för även om det dröjer 20 år till innan det blir aktuellt med en proffsutrustning, men varför inte köpa rätt direkt?
[/flaming]

Vill ha en Canon EOS 350D men har blivit varnad att köpa den för att den är så gammal..:( Vågar jag köpa en?

Vart kan man köpa ett bra 50mm macro objektiv för 4000:- eller mindre?

Vill även ha Nikon D70.. Mun funderar också på D40. Är det stor skillnad på D40 och de andra två jag nämnde? Vill ha en bra kamera till bra pris.

det är nog inga problem att köpa en äldre kamera, även om de givetvis inte är lika bra som dagens.
det som jag tror skiljer mest är
- brus på höga ISO
- AF-hastighet, men det skiljer nog mer mellan segment än ålder på kameran
- hur bra menyer och sånt är i kameran

så om du håller dig på låga iso och inte förväntas ha jättesnabb AF så är det nog lugnt med en äldre kamera.
det kommer ta ett tag innan du växer ifrån kameran hur som helst, för face it, blir bilderna dåliga så är det nog du och inte kameran det är fel på

min personliga teori är att pentax inte har haft tillräckligt snabb serietagning helt enkelt. Det behövs vid sport mer än något annat. Det är min förklaring till att inte pentax syns på stora event. De kanske finns där men jag har inte sett nått.

köpa rätt direkt? huset kommer vara dött sedan länge om 20 år och bra glas alltid vara dyrt oavsett när det införskaffas. Pentax ligger billigare och deras Limited är hög kvalitativa. Vad kostar Nikons motsvarighet till Limited? Finns det? Vad kostar dem?

Jonathan: Hur mycket känner du dig beredd att lägga på objektiv?

Nikon har ett nytt 60mm macro vet jag. Måste det vara 50mm???

Pentax har ett 50mm annars... :)

Priser orkar jag inte leta åt dig, du får göra något själv också tycker jag.

Jag tycker du ska strunta i begagnade kameror när du kan köpa nya i din budget, det är sista gången jag säger det. Tänk på att du har 5 objektiv redan också, nu råkar det vara pentax men jag hade sagt samma sak om det varit olympus.

Nikon gör absolut bra grejer, Canon likaså, Pentax bäst grejer ;) Sony, Olympus, Panasonic också. Leica är riktigt bra med.

Du kanske ska kolla på en superzoom kamera istället? De är rätt bra och kanske är en fördel för dig som då kan använda många olika brännvidder utan att behöva köpa nya objektiv?

Reine: kan du förklara för mig hur grejen är med autofokus o d40? är det inte så att det bara är vissa gluggar som har det till d40? seriös fråga nu alltså.

PS
Pentax var faktiskt större än både canon o nikon för ca 30 år sedan så pendeln svänger faktiskt hela tiden.

Reine: kan du förklara för mig hur grejen är med autofokus o d40? är det inte så att det bara är vissa gluggar som har det till d40? seriös fråga nu alltså.

d40 kan fokuser med objektiv som har inbyggd fokusmotor i objektivet. för nikon heter det AF-S och för sigma heter det HSM. De flesta objektiven idag som är aktuella har antingen AF-S eller HSM men det finns ett par go-bitar som inte har det, tex 50mm 1,8, 50mm 1,4 (gamla versionen), 85mm 1,8 och sigmas 24mm 1,8. (därför tycker jag egentligen inte D40, D60 och D5000 är bra alternativ för fotointresserade, då det finns flera fina objektiv där man tappar AF)

min personliga teori är att pentax inte har haft tillräckligt snabb serietagning helt enkelt. Det behövs vid sport mer än något annat. Det är min förklaring till att inte pentax syns på stora event. De kanske finns där men jag har inte sett nått.

mmm seriebildstagning är nog en del men tror faktiskt det är mest avsaknaden proffs-telen och AF-hastighet som är de största anledningarna

Du kanske ska kolla på en superzoom kamera istället? De är rätt bra och kanske är en fördel för dig som då kan använda många olika brännvidder utan att behöva köpa nya objektiv?

stackars TS blir ju alldels förvirrad :)
men det är nog faktiskt ingen dålig ide, då kompakter brukar har bra makro också

Det är bara det att Pentaxen skulle ju tydligen vara nästan omöjlig att använda med manuella objektiv var det någon som skrev.. Och så tar det ett bra tag för mig att spara ihop. :/ Vill hellre ha en Nikon eller något (D40/D60/D70/D80) men det är objektiven som lockar.. Får kameran till jul i så fall, Alla utom D80'n och K200D'n kan jag få till sommaren..

Jag var i samma sits som du men mellan nikon & sony då jag har några äldre gluggar till minolta som passar sony.
Men jag valde att köpa en nikon d60 med kit objektiv 18-55 utan vr för 3990 på elgiganten som jag är mycket nöjd med.
Jag pratade med en fotograf innan och hon ville inte rekomendera en d70 till mig, hon tyckte att jag skulle köpa en så ny kamera som möjligt då dom utvecklas hela tiden.

Kanske borde köpa en D40? Låter som det är en väldigt bra kamera trots allt eller? Jag kan ju samla objektiv och lära mig på den och sen uppgradera huset?

Ja D40 är bra, media markt sålde den för 2500 för ett tag sedan. Men 3k ny är nog ett mer rimligt pris. Fasen legat där i ett år nu typ.

40D kan nog bli för dyr som du kikade på, inte mkt, men om du ska ha bra objektiv till så, osv.

Här är en bild från en crop kamera (EOS 40D) på ISO 3200, vilket jag tyckte var riktigt grymt helt enkelt.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1716211&target=

Eftersom ingen i denna tråd har vågat förklarat för trådskapare, trots att flera har nikon själva och borde känna till problemet, hur det är med nikons d40 och autofokusen så har jag gjort det själv.

d40 har autofokus ENDAST med AF-S-objektiv

(dvs objektiv med inbyggd fokusmotor; D40 har INTE autofokusmotor i kamerahuset)

bara så trådskaparen är medveten om att inte alla objektiv till nikon automatiskt innebär autofokus på en d40

d40 har autofokus ENDAST med AF-S-objektiv

(dvs objektiv med inbyggd fokusmotor; D40 har INTE autofokusmotor i kamerahuset)

bara så trådskaparen är medveten om att inte alla objektiv till nikon automatiskt innebär autofokus på en d40

Jovisst finns det luckor. Tex inget 85 1.8 med autofokus. Men nya objektiv som lanseras har ju AF-s så kanske kommer ngt sådant snart. Men det går hela tiden å kompromissa, å hitta ngt passande, istället för ett 85 1.8 kanske man istället får välja ett Tamron 90 2.8: eller istället för 50 1.8 får man gå på ett 50 1.4 osv. MEN, det är väl nästan inte annorlunda hos Pentax sida?

Sedan ska man också tillägga att det är en bit över 65 objektiv man har att välja på som man får autofokus tillsammans med D40.

Det är bara det att Pentaxen skulle ju tydligen vara nästan omöjlig att använda med manuella objektiv var det någon som skrev..

Inte omöjligt; jag ska försöka förklara:
Dagens digitala systemkameror har en mattskiva i sökaren som är anpassad för autofokus, t. ex anpassad efter hur fokuspunkterna ligger. Dvs, de har inte "split-screen" som är optimalt för manuell fokusering. Om du använt en analog systemkamera utan autofokus så har du kanke varit med om att den har en cirkel delad på två halvor. När man fokuserar rätt med en sådan så "matchar" halvorna varandra och cirkeln ser "perfekt" ut.

Det har som sagt inte en Pentax digitala systemkameror, och därför är det svårt att i sökaren se om skärpan blir perfekt(bilden är ju så liten).

MEN: Kameran hjälper dig ändå då den signalerar när du får focus. Alltså är det bara att vrida på fokusringen tills kameran säger till.
Som du säker själv inser så funkar det ju inte optimalt om det du ska fotografera rör på sig då du aldrig kan vara lika snabb som vid autofocus. Men du får ju med kit-objektivet och har fem manuella att använda när du inte har så bråttom :D

/Micke

Jovisst finns det luckor. Tex inget 85 1.8 med autofokus. Men nya objektiv som lanseras har ju AF-s så kanske kommer ngt sådant snart. Men det går hela tiden å kompromissa, å hitta ngt passande, istället för ett 85 1.8 kanske man istället får välja ett Tamron 90 2.8: eller istället för 50 1.8 får man gå på ett 50 1.4 osv. MEN, det är väl nästan inte annorlunda hos Pentax sida?

Sedan ska man också tillägga att det är en bit över 65 objektiv man har att välja på som man får autofokus tillsammans med D40.

Meningen med infon var inte att kasta någon skugga över nikon på något sätt. du har helt rätt i att man får kompromissa, inget unikt för något system.

Jag ville bara tala om att det är såhär det ligger till, det finns säkert tillräckligt med objektiv. men om man ska köpa begagnade objektiv och de inte fungerar är det bra att veta det innan men överväger just det objektivet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar