Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Pentax K200D vs. Nikon D70
- Trådstartare Jonatan96
- Start datum
ibbe76
Aktiv medlem
MEN: Kameran hjälper dig ändå då den signalerar när du får focus. Alltså är det bara att vrida på fokusringen tills kameran säger till.
Som du säker själv inser så funkar det ju inte optimalt om det du ska fotografera rör på sig då du aldrig kan vara lika snabb som vid autofocus. Men du får ju med kit-objektivet och har fem manuella att använda när du inte har så bråttom![]()
/Micke
och jämfört mot några andra så har pentaxen en regäl grön fokusindikator
som lyser upp så man kan koncentrera sig på motivet.
mot istället en liten prick i vänstra hörnet.
d40 med vr är nog svår hittat
köp denna och gör det i dag,tack
http://www.dustinhome.se/pd_5010101248.aspx
Chewbacca
Aktiv medlem
vilka nätbutiker har du kollat på?
Edit: ska du ha långa slutartider som vid t ex nattfoto ska du ändå inte ha bildstabilisering på har jag hört. Anledningen sägs vara att om det skakar lite i stativet (som du bör ha om du vill ha skarpa bilder vid långa slutartider) så fortplantar dessa sig till objektivet sen försöker VR lr SR kompensera sina egna rörelser på nått sätt. Rätt mig om jag är något fel på det.
Edit: ska du ha långa slutartider som vid t ex nattfoto ska du ändå inte ha bildstabilisering på har jag hört. Anledningen sägs vara att om det skakar lite i stativet (som du bör ha om du vill ha skarpa bilder vid långa slutartider) så fortplantar dessa sig till objektivet sen försöker VR lr SR kompensera sina egna rörelser på nått sätt. Rätt mig om jag är något fel på det.
Jonatan96
Aktiv medlem
Alla jag kan hitta. Hittar inte D40 med VR utan att det förjer med ett 55-200 också.. Pixmania, Cyberphoto, Japanphoto, Digiswe, Expert, Elgiganten.. Har kollar på Prisjakt.nu med.. Skulle så gärna vilja
hitta..
EDIT: Butiker från övriga delar av Europa är också ok, bara man inte behöver betala moms eller tull..
hitta..
EDIT: Butiker från övriga delar av Europa är också ok, bara man inte behöver betala moms eller tull..
The_SuedeII
Aktiv medlem
D60 med 18-55VR har jag sett för 420€, men D40 brukar numer mest finnas kvar med orginalet, dvs 18-55II
Pellerin2
Aktiv medlem
Är du nöjd med kameran? Hur bra är den i jämförelse med Nikon D60/D70/D80? Är den värd att köpa eller skall jag köpa D70 alt, D80 istället? Skicka gärna med en bra bild du tagit med kameran.![]()
Jag är helnöjd. Har lärt mig mycket men ändå inte "växt i" kameran helt. Det som avgjorde för mig när jag valde Pentax var möjligheten att kunna använda gamla, billiga men ändå bra objektiv. Har redan ropat in ett 135 mm på tradera för 150 spänn.
Laddar inte upp någon bild men jag kan säga att jag är helnöjd med kvalitén. Om jag fattat det rätt så är nog i princip alla kameror i denna prisklass ganska likvärdiga när det gäller bildkvalitén. Där är objektiven mer avgörande.
Om jag var du skulle jag satsa på en Pentax eftersom du ju redan har flera objektiv som du kan använda med den. Räkna på vad det skulle kosta att köpa in motsvarande objektiv till en Nikon!!!
Per
icho
Aktiv medlem
Jag som nybörjare flikar då in med en fråga. Vet du vad du vill fota? FÖr vet du inte det så skulle jag nog hålla mig till pentaxen som du har objektiv som räcker till en hel del. Men vet du vad du kommer att fota så går det ju att köpa på sig just de objektiv du behöver till en nikon.
Jonatan96
Aktiv medlem
Ja, det vet jag. Jag vill fota mycket macro och fåglar, natur etc. Som sagt, D40/D60/D70 + objektiv.. sen kan jag alltid uppgradera huset Vad tycker ni? Vilket hus bör jag i så fall börja med av dessa tre? Vill ha en billig, men ändå bra.. Så jag vet inte.. Help!?
Alt, någon Canon EOS.. Vilken modell? 20D, 350D..?
Lawson
Aktiv medlem
Ja, det vet jag. Jag vill fota mycket macro och fåglar, natur etc. Som sagt, D40/D60/D70 + objektiv.. sen kan jag alltid uppgradera huset Vad tycker ni? Vilket hus bör jag i så fall börja med av dessa tre? Vill ha en billig, men ändå bra.. Så jag vet inte.. Help!?
Ska du fota fåglar så komer det att kosta vilket system du än väljer.
Men som det ser ut idag så är det väl Canon/Nikon som gäller.
Jag har försökt lite på fågel och tycker att 400 ofta känns kort.
Men å andra sidan så har jag sett att en del anser att det bara är en fråga om erfarenhet och gömsle, och att man då skulle kunna använda vidvinkel för att få bra bilder
Som exempel, ett Sigma 500/4,5 kostar ca 46000 kr ett Nikon 500/4 kostar ca 77000 kr
Så skall du fota fågel, börja med att utbilda dig, skaffa ett högavlönat yrke.
Men du har ju varit inne på Nikon, så kör på den linjen då och hoppas att kulorna börjar ramla in.
Micke.
Mesch
Aktiv medlem
Jo, Jag är med på Canon/Nikon, men vet inte vilken modell..Nikon: D40/D60/D70. Canon EOS: 20D/350D/30D...osv. Snälla, ni med erfarenheter av dessa kameror, berätta vilken ni tycker jag skall välja för natur-/macrofotografering.
Du har nog fått all information du kan få va ett forum nu Jonatan, nu är det bara hålla för näsan och hoppa.
Det kommer inte att komma något mirakelinlägg som entydigt talar om vilket märke/modell som är bäst för dig.
Chewbacca
Aktiv medlem
Jag kan säga såhär.
Ska du fota fåglar får du köpa ett fast 400mm. Kolla vad det kostar med det till alla märken som finns + tredjapartstillverkare.
Ska du fota macro ska du köpa tamron 90mm. Finns till alla märken tror jag.
Sen tycker jag att du ska ha ett kitobjektiv, 18-55 också för lite vidvinklighet. Ev ett fast 35mm. Kanske Pentax 35mm Limited macro?
Ska du fota fåglar får du köpa ett fast 400mm. Kolla vad det kostar med det till alla märken som finns + tredjapartstillverkare.
Ska du fota macro ska du köpa tamron 90mm. Finns till alla märken tror jag.
Sen tycker jag att du ska ha ett kitobjektiv, 18-55 också för lite vidvinklighet. Ev ett fast 35mm. Kanske Pentax 35mm Limited macro?
Andyah
Aktiv medlem
om du är ute efter en billig nikonkamera så börja med D70 eller D70s. dom ligger steget över instegskamerorna(d40/d50) lite mer knappar på huset o två hjul på huset..underlättar massor istället för att hoppa in i massa menyer och krångla o ha sig..började med en D70s efter man lekt med kompaktkamera ett tag..kändes som att instegskamera är ju bara en större kompakt kamera bara. enda är att du kan byta objektiv annars samma krångel med menyer