Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med första kamera köp

Produkter
(logga in för att koppla)
Eftersom du söker din första systemkamera så utgår jag ifrån att du inte kan så mycket om fotografering.
Mitt råd är att du hittar en billig begagnad kamera, här på FS och testar.
Din egen erfarenhet är viktigast.
Trivs du med ditt val så är det bäst. I annat fall har du möjlighet att ändra dig utan att det kostar skjortan.
Sannolikt är det du själv som är den svaga länken.
Lycka till på en spännande resa!

Hej igen,

Har nu ägt en nikon z6 med nikkor f4 24-70mm i mer än ett halvår.
Är relativt färsk med kameror men har övat upp en del, tanken är att endast vara en hobbyfotograf och då framförallt vid resor eller evenemang. Fotar för det mesta porträtt. Gillar att min lins passar flertal scenarion.

Är relativt nöjd med bilderna jag får ut bortsett från bilder i mörker eller inomhus.
Bilder utomhus blir jag nöjd med, de blir skarpa och iso hålls nere, undviker auto läget då.

Men inomhus eller nattetid får jag inte till några bra inställningar varför jag behöver ta autoläget, och då sticker ISO iväg över 3000. Bilderna blir acceptabla men finner ändå att de inte är så skarpa som jag vill.
Funderar på om det är min lins som begränsar i och med den begränsade brännvidden på f4.

Kommer en kamerablixt såsom sb400 hjälpa i mitt fall eller borde jag satsa på en ny lins (något jag inte är sugen på).

Hej igen,

Har nu ägt en nikon z6 med nikkor f4 24-70mm i mer än ett halvår.
Är relativt färsk med kameror men har övat upp en del, tanken är att endast vara en hobbyfotograf och då framförallt vid resor eller evenemang. Fotar för det mesta porträtt. Gillar att min lins passar flertal scenarion.

Är relativt nöjd med bilderna jag får ut bortsett från bilder i mörker eller inomhus.
Bilder utomhus blir jag nöjd med, de blir skarpa och iso hålls nere, undviker auto läget då.

Men inomhus eller nattetid får jag inte till några bra inställningar varför jag behöver ta autoläget, och då sticker ISO iväg över 3000. Bilderna blir acceptabla men finner ändå att de inte är så skarpa som jag vill.
Funderar på om det är min lins som begränsar i och med den begränsade brännvidden på f4.

Kommer en kamerablixt såsom sb400 hjälpa i mitt fall eller borde jag satsa på en ny lins (något jag inte är sugen på).

Brännvidden F4..? Du menar bländare F4? :)
Visst, F4 är ju såklart inte nån jättestor bländare och en större bländare kan absolut vara av fördel i dåligt ljus, men samtidigt får man ju tänka på att större bländare också innebär kortare skärpedjup så det är inte alltid lösningen på att fota i sämre ljus.
En annan lösning är ju såklart att använda stativ.

Hej igen,

En sb400 har en räckvidd på ett par meter så den är inte så användbar.
Det finns starka äldre bättre blixtar om man inte måste köra helautomatiskt (och nyare ännu bättre).

Brännvidden F4..? Du menar bländare F4? :)
Visst, F4 är ju såklart inte nån jättestor bländare och en större bländare kan absolut vara av fördel i dåligt ljus, men samtidigt får man ju tänka på att större bländare också innebär kortare skärpedjup så det är inte alltid lösningen på att fota i sämre ljus.
En annan lösning är ju såklart att använda stativ.
Blandade självklart ihop det haha...
Stativ känns inte så praktiskt att bära med sig som turist, har också tänkt på det annars.

En sb400 har en räckvidd på ett par meter så den är inte så användbar.
Det finns starka äldre bättre blixtar om man inte måste köra helautomatiskt (och nyare ännu bättre).
Det mest praktiska jag kunde komma på var en annan lins eller blixt. Vill inte ha någon jätte stor blixt, läste runt och hittade att sb400 är den som rekommenderas för Z6.
Men om vi tänker porträtt, då tror jag inte allt för många meters räckvidd är ett krav, tror ni inte den kan förenkla/förbättra situationen?

4=> iso 3000
2,8=> 1500
1,4=> 750

Är det mörkt så är givetvis det bästa att lägga till eget ljus.
Blixt är det normala.
Föreslår att du tittar på Godox 685 för Nikon. Väldigt bra med en trigger till det också för OCF.
Inga batterier som måste laddas utan vanliga AA från vilken affär som helst.

Sen har givetvis en blixt sina begränsningar och fördelar.
Faktum är att det är väldigt trevligt att använda när solen lyser med OCF....

Bilagor

• 2021-06-08-studentbal_0061-Redigera.jpg
    2021-06-08-studentbal_0061-Redigera.jpg
    2.5 MB · Visningar: 44
4=> iso 3000
2,8=> 1500
1,4=> 750

Blixt är det normala.
Föreslår att du tittar på Godox 685 för Nikon. Väldigt bra med en trigger till det också för OCF.

Stort tack för tipset, ska kolla in den och satsa på en blixt då.
Bra skärpa på den bilden, kan inte åstadkomma det i det ljuset för tillfället.

4=> iso 3000
2,8=> 1500
1,4=> 750

Blixt är det normala.

Mycket fint foto Erik Schalin, härlig ljussättning!
Men, var kan hitta en "Godox 685 för Nikon"? Och vad menas med " en trigger till det också för OCF"?

Mvh
En som är novis på blixtrar

Det mest praktiska jag kunde komma på var en annan lins eller blixt. Vill inte ha någon jätte stor blixt, läste runt och hittade att sb400 är den som rekommenderas för Z6.
Men om vi tänker porträtt, då tror jag inte allt för många meters räckvidd är ett krav, tror ni inte den kan förenkla/förbättra situationen?

En SB-400 får nog betraktas som en något kraftigare ersättare för en, i det här fallet, avsaknad inbyggd blixt. Ska det bli lite mer "fjutt" behöver blixten vara större. Står man ut med hanteringen och att huvudet inte går att vrida hela vägen runt (snett bakåt höger går inte) så kan man köra äldre blixtar som SB-600 och SB-800. Går man på SB-700, SB-900/910 och SB-5000 går huvudet hela vägen runt och hanteringen är modernare. Ett mellan ting mellan dessa olika blixtar och SB-400 är SB-500 som åtminstone har ett ordentligt huvud, men förstås är lite fjösigare.

(Jag har f.n. två SB-800, en SB-700 och en SU-800. Ena 800:an är köpt ny när den var aktuellt i Nikons sortiment, men de andra är köpta begagnade. Den begagnade 800:an ser nog fräschare ut än den jag själv köpte ny, som inte direkt ser överdrivet risig ut.)

Vad som är "rätt" beror på vad du vill åstadkomma. Det troliga är att du får bränna en SB-400 rakt på och då kommer det att se ut som om du bränt en blixt rakt på. Skaffar du ett ljusstarkare objektiv så får du använda kortare skärpedjup för att få in mer ljus, vilket kan vara önskvärt, men det blir just kortare skärpedjup. Då får du det naturliga ljuset eller kan kombinera det med att tillföra ljus, utan att behöva ta i lika mycket.

Det finns ingen gratislunch egentligen. Antingen skaffar du mer ljus eller så släpper du in mer ljus. En kombination av båda är som sagt en annan variant. Båda varianterna har dock sina sidor. Sedan tycker jag väl att, beroende på användningsområde, det brukar man få användbara bilder åtminstone upp till ISO 6400 på en modern småbildskamera, ibland kanske något steg till. Med min första digitala spegelreflex, om än APS-C, började man kvida svårt vid ISO 800... ISO 12800 brukar se bättre ut nu än vad ISO 1600 gjorde på den.

Köp en sb400 och testa vetja. De ligger på ca 500 kr begagnade. Det får man en mycket starkare t.ex sb28 för också. Jag hade en sb400, smidigt går den ner i fickan och drar förvånansvärt lite batteri - beroende på den låga effekten. Jag sålde den pga det begränsade användningsområdet, vilket jag lite ångrar då den skulle passa som makroblixt.

Blixt rakt på blir sällan bra, utom som möjligen fyllnadsljus. Ju närmare ljuskällan är objektivet desto större risk för röda ögon (sb400 och inbyggda blixtar sitter där). Med förlängningskabel kan man hålla blixten på armlängds avstånd åtminstone.
Men all detta lär du märka om du testar. Lycka till!

Hej!
Det är nog en f1,4 optik du behöver. En 35mm är säkert bäst att börja med. Blixt funkar också men krävs att du får jobba mer för en bra bild.

Hej!
Det är nog en f1,4 optik du behöver. En 35mm är säkert bäst att börja med. Blixt funkar också men krävs att du får jobba mer för en bra bild.

Som jag skrev tidigare så kan en stor bländare såklart vara bra i dåligt ljus, men man måste ju också samtidigt tänka på skärpedjupet så en stor bländare är inte alltid lösningen. Det beror ju såklart helt på vad man fotar. Vill man ha allt i fokus så funkar ju oftast inte F1.4 särskilt bra t.ex :p

Mycket fint foto Erik Schalin, härlig ljussättning!
Men, var kan hitta en "Godox 685 för Nikon"? Och vad menas med " en trigger till det också för OCF"?

Mvh
En som är novis på blixtrar
Tack

Godox TT685N som redan skrivits tidigare.
I just denna bilden är det nog en SB910 som använts. De är lite likvärdiga.

En trigger är en sändare man sätter i blixtskon.
Just dessa bilderna är tagna runt 100 mm med Nikons 70-200 och en SB 910. Kanske är orange filtret använt men det kommer jag inte ihåg riktigt.
Bländare & tid ställt för att underexponera bakgrunden.
SB 910 har ingen radiofunktion.
Då måste man ha blixten monterad på en mottagare till triggern.
Den handhålls på flickornas högra sida av hustrun ett par meter från flickorna och så högt hon når.
Solljuset har de i ryggen.

Med TT685N så är mottagaren inbyggd i blixten o man slipper köpa o ha den monterad.

Varför då Godox istället för Nikon.... Priset!
OCH den inte försumbara skalningen om man vill ha mer ljus.
Då kan man välja att lägga till en AD200 eller 600. Mer ljus och ett annat pris givetvis.
V1, V860 & AD200 ...osv är dyrare men har också laddbara batterier.
Personligen som den sällananvändare jag är så ser jag det som en fördel med AA batterier.

Tack

Godox TT685N som redan skrivits tidigare.
I just denna bilden är det nog en SB910 som använts. De är lite likvärdiga.

En trigger är en sändare man sätter i blixtskon.
Just dessa bilderna är tagna runt 100 mm med Nikons 70-200.
Bländare & tid ställt för att underexponera bakgrunden.
SB 910 har ingen radiofunktion.
Då måste man ha blixten monterad på en mottagare till triggern.
Den handhålls på flickornas högra sida av hustrun ett par meter från flickorna och så högt hon når.
Solljuset har de i ryggen.

SB-910 kan dock styras direkt med IR av flera andra blixtar (SB-500/700/800/900/910/5000*), inbyggd blixt i mer avancerade kameramodeller (där sådan finns) eller SU-800 (och kopior därpå). Nackdelen är att blixten behöver se ljuset, till skillnad mot radiostyrning som när det fungerar som tänkt blir mer placerings- och omgivningsljusoberoende.

*Dessa kan även styras av en annan blixt. Även SB-600 kan styras, men inte styra.

Om en begagnad originalblixt kostar lika eller mindre än en ny tredjepartslixt så är ju valet enkelt. 😉

SB-910 kan dock styras direkt med IR av flera andra blixtar (SB-500/700/800/900/910/5000*), inbyggd blixt i mer avancerade kameramodeller (där sådan finns) eller SU-800 (och kopior därpå). Nackdelen är att blixten behöver se ljuset, till skillnad mot radiostyrning som när det fungerar som tänkt blir mer placerings- och omgivningsljusoberoende.

*Dessa kan även styras av en annan blixt. Även SB-600 kan styras, men inte styra.
mmmm
Det blir jättebra när solen stör ut IR så att du står utan blixt.
OBS ironi
Inte kul alls, been there done that and got the T-shirt

mmmm
Det blir jättebra när solen stör ut IR så att du står utan blixt.
OBS ironi
Inte kul alls, been there done that and got the T-shirt

Tämligen obefogad ironi givet vad jag faktiskt skrev. Oavsett så var frågeställarens problem frånvaro av ljus, så gassande solsken som stör ut eventuell IR-styrning är nog inte det problem som ligger överst på listan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar