Hej igen,
jag börjar inse, efter den korta utbildning denna tråd givit mig, att det egentligen mer handlar om att välja ett system, än en kamera – att välja den väg man vill vandra, och att själva kameran, huset, är sekundärt. Det gör saken både lättare – då man ju senare kan uppdatera huset om man har bra obektiv, och kan köpa mer långsiktigt –, men också mer dramatiskt, då själva systemvalet är mer avgörande. Är detta »the girl«, eller riskterar jag nödgas genomgå en komplicerad skillsmässa om några år, med allt vad det innebär av gråt, förtvivlan och pekuniära förluster?
Hur som helst verkar det för mig nu stå mellan å ena sidan Panasonic (i praktiken ett GX80-kit) och Fujifilm (antingen ett nytt kit, eller begagnat, har hittat begagnade 18-55/f2,8–4, vilket verkar klart bättre än det vanliga kit-obkjektivet, samt har bländarring). Jag skall inte gräva ner mig mer i detaljerna, och exakta modeller. Här har jag fått goda råd, och jag skall gå på haptik och känsla när det kommer till själva kamerahusvalet.
Några generella frågor har jag dock kvar:
• Kan man säga att MFT är mer kompakta än APS-C, antingen/både generellt och i fråga om objektivstorlek?
Ja, men någon/ett par MFT-hus är lite större än det/de minsta APS-C- husen som finns. Optiken är om du jämför brännvidd för brännvidd också generellt kompaktare MFT vs APS-C. Nog så att generellt är det mer jämnt över vg optik än hus. Större sensor måste ju täckas och ska det bli lika bra "måste" mer glas till = större.
Just bildförhållandet 4:3 (hos MFT) vs 3:2 (hos APS-C) gör också att det åtminstone i teorin behöver vara större glas än man annars skulle tycka, för att täcka bildytan, då det skiljer mer i bredd än i höjd. Detta gör också att (om man fotar i dessa respektive förhållanden som system själva har) det inte behöver skilja så mycket vg brus etc som det ju gör om du fotar i samma format med båda. Dvs kör du en MFT i 3:2 vs en APS-C blir ju MFT-sensorn ännu lite mer "fjuttig" till ytan.. Normalt kan man säga ett steg sämre brus etc hos MFT, men också att det inte behöver märkas så värst mycket innan du närmar dig högre ISO-tal/högre storlek på den betraktade bilden.
Hierarkin FF>APS-C>MFT är tämligen slagen i sten, det som sen märks i praktiken avgörs mycket av just användandet. För visst bruk en solklar skillnad, för andra ändamål/motivområden, inte så jättestor skillnad.
• Har jag förstått saken rätt, att ljusstyrkan är som angiven, men att skärpedupet måste räknas om på samma vis som brännvidden. Dvs att ett 20mm/f2 på en MFT har ett skärpedjup motsvarande f4, och på en APS-C motsvarande f3, men att ljusstyrkan är kvar på 2?
Korrekt! (Dvs skärpedjupet vid f:2 på en MFT och f:3 på en APS-C motsvarar f:4 *på en FF-kamera*. Exponeringen blir samma oavsett system; F:2 på alla ger samma slutartid.
• Många nämner att GX80 surrar litet, såpass att man hör det i tyst hemmamiljö. Då jag ämnar ta litet kort på klassiska konserter känns detta litet obra. Detta i kombination med frånvaron av mikrofoningång känns suboptimal, för de tillfällen man kanske vill filma nåt där miljön är tyst.
Vet inget om just den kameran, men min egen Olympus E-M5 mk1 har ett klent surr från bildstabiliseringen. Tveksamt det skulle höras vid en konsert dock, mer än av dig (mig) själv med kameran nära ansiktet/öronen. Detta surr minskade notabelt efter en stor firmwareuppdatering för några år sen, jag störs aldrig av det. Elektronisk slutare då detta finns, ger dig iaf helt tyst "skottljud", inget alls hörs av själva exponeringen.
• Hur är det med utbudet av objektiv om man tar adapterringar i betraktande, både till Fujifilm och Panasonic? Hittar man då lättar bra och litet billigare, eller bara andra system?
Vet det finns en stor mängd adaptrar till MFT. Och med det korta registeravståndet kan i stort sett "vad som helst" funka i praktiken så länge du har en adapter. Vet inte, hur det är med FUJI, men jag skulle tro du hittar mycket sådant där också! Och även deras reg. avstånd är ju kort vs gamla 24x36mm kamerornas, så... ;-)
• Panasonic sägs ha sensor utan lågpassfilter. Kan någon upplysa mig litet kort om fördelarna med detta. Hur är det med Fuji på den punkten?
Fördel: Ännu en liiiiten aning "skärpa" kan klämmas fram.
Nackdel: Det kan bli moiré om motivet har täta jämna mönster, tex fönsterpersienner om de är små i bilden, en del tygmaterial,korrugerad plåt på byggnader etc eller tex fågelfjädrar. Märks ibland, dock sällan, på mina MFT-kameror, OMD E-M5 mk1 och E-M1 mk1. Har iaf inte upplevt det särskilt störande. Men ett problem kan det ju vara.
Tak igen på förhand,
johlie