Jag kör samma princip på mina glasögon sen många år; yes/ljummet vatten så långt som möjligt. Men ibland får man fettfläckar som inte går bort med yes, då tar jag till T-röd på en bomullstuss. Dock lämnar T-röd sin röda färg och annat kladd, det blir lätt kvar mikroskopiska droppar som dunstar in även om man försöker torka av snabbt, går dock att lösa med ett andra pass med yes/vatten.
På objektiv som man inte kan skölja under vattenkranen känns 99.7% isopropanol som ett bättre alternativ. 99.5% etanol (A-sprit) vore kanske bäst men den är som bekant belagd med restriktioner i SE.
Hur duktig man än är på att torka bort sin rengöringsvätska snabbt blir det alltid kvar någon rand ute vid kanten på objektivet som hinner dunsta in. Därför vill man alltså ha minimalt med ickeflyktiga ämnen som blir kvar när spriten dunstar.
Ammoniak skulle jag personligen inte använda på antireflexbehandlad optik.. Letar man runt på nätet så ser man att ammoniak är korrosivt på vissa metaller. Antireflexbehandling brukar vara metallskikt blott några få atomlager tjocka.
Värt att nämna, det finns fläckar som är vattenlösliga men inte löses av sprit. Där borde ju destillerat vatten vara bäst; lämnar ingen kalk när det dunstar