Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga angående rengöring av lins + fråga om vibrationsreducering

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kör samma princip på mina glasögon sen många år; yes/ljummet vatten så långt som möjligt. Men ibland får man fettfläckar som inte går bort med yes, då tar jag till T-röd på en bomullstuss. Dock lämnar T-röd sin röda färg och annat kladd, det blir lätt kvar mikroskopiska droppar som dunstar in även om man försöker torka av snabbt, går dock att lösa med ett andra pass med yes/vatten.
På objektiv som man inte kan skölja under vattenkranen känns 99.7% isopropanol som ett bättre alternativ. 99.5% etanol (A-sprit) vore kanske bäst men den är som bekant belagd med restriktioner i SE.
Hur duktig man än är på att torka bort sin rengöringsvätska snabbt blir det alltid kvar någon rand ute vid kanten på objektivet som hinner dunsta in. Därför vill man alltså ha minimalt med ickeflyktiga ämnen som blir kvar när spriten dunstar.
Ammoniak skulle jag personligen inte använda på antireflexbehandlad optik.. Letar man runt på nätet så ser man att ammoniak är korrosivt på vissa metaller. Antireflexbehandling brukar vara metallskikt blott några få atomlager tjocka.
Värt att nämna, det finns fläckar som är vattenlösliga men inte löses av sprit. Där borde ju destillerat vatten vara bäst; lämnar ingen kalk när det dunstar :)
Haha, fan att det ska vara så många variabler, men tack för informationen, ska hålla det i tanken.

Antar att du beställt från B&H? I alla fall så får du säga hur det går eftersom ROR ligger högst upp på "Att prova"-listan om andra metoder inte skulle funka men som jag helst inte beställer i onödan då det inte är jättebilligt.
Hej,
Jag hittade tyvärr inte RoR i EU. B&H är bra men i det här fallet blev det lite billigare från England. jag beställde en 2-pack av den lilla sprayflaskan:
Får se om dom fastnar i tullen...
Så OK; inte från B&H men jag kan berätta senare ändå.
Nu har jag också receptet på RoR så funkar det så bra som "alla" säger kan man enkelt göra sin egen.

[...]
Ammoniak skulle jag personligen inte använda på antireflexbehandlad optik.. Letar man runt på nätet så ser man att ammoniak är korrosivt på vissa metaller. Antireflexbehandling brukar vara metallskikt blott några få atomlager tjocka.
Värt att nämna, det finns fläckar som är vattenlösliga men inte löses av sprit. Där borde ju destillerat vatten vara bäst; lämnar ingen kalk när det dunstar :)
Ammoniak i Gripens hushållserie kan nog vara för stark. Det vore snopet om antireflexbehandlingen blev rostig eller brändes bort. I RoR finns det ammoniak men då är det mindre än en procent 26-procentig ammoniak i soppan. 85% av innehållet i RoR är destillerat vatten f.ö.

Senast ändrad:
ANNONS