Annons

Pentax K200D vs. Nikon D70

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har börjat fundera på Nikon D80 också.. Någon sa, att man skall välja det märke man vill fortsätta med för man har nog inte råd med ett märkesbyte.. Och jag tror det är Nikon jag vill hålla på med, men jag har då bara 1 objektiva att använda innan jag köper nya. Så vad tycker ni?

Har D80 VR och fokusmotor i huset?

VR: Nej, inte i huset, vill du ha det får du köpa sådana objektiv
Autofokusmotor: Ja, finns i D80-huset.

VR till nikon finns bara i vissa objektiv. kolla vad de kostar som du är intresserad av. Pentax har i huset och ger därmed alla objektiv SR (samma sak men pentaxs namn på bildstabilisering).

Jag har börjat fundera på Nikon D80 också.. Någon sa, att man skall välja det märke man vill fortsätta med för man har nog inte råd med ett märkesbyte.. Och jag tror det är Nikon jag vill hålla på med, men jag har då bara 1 objektiva att använda innan jag köper nya. Så vad tycker ni?
jag började med pentax, k100d med pentax 18-55, 75-300 och 50mm samt två externa blixtar... när jag skulle uppgradera när jag vuxit ifrån den utrustningen så bytte jag system och köpte nikon istället... kostade massor men har inte ångrat mig för en sekund...
pentax hade inte det utbudet av objektiv eller den prestanda (speciellt autofokus) som jag var ute efter... AA batterier trodde jag också var bra, tills jag testade nikon... med två nikon batterier så får jag ut nästan 3000 bilder med normalmycket chimpning... med AA batterier fick jag bara ut en bråkdel av det... 3000 bilder räcker långt på en semester...

K100d har också riiiiktigt långsam AF jämfört med canon/nikon, jag vet inte om det har uppdaterats till k200d...

vill man bygga vidare på sitt foto och i framtiden fota lite mer krävande saker (utan att idag veta exakt vad du kommer vilja fota) hade jag rekomenderat canon eller nikon... deras utbud av tillbehör och objektiv kan inte matchas av nån annan tillverkare och definitivt inte pentax.
så lägg ner mer energi på valet mellan nikon eller pentax än mellan k200d och d70.

Har fortfarande beslutsångest, det kommer ta låångt tid och kommer kosta mycket pengar innan jag kan köpa de objektiven jag har, fast i Nikon.. Det är det som lockar, att jag redan har 5 objektiv till en Pentax... Men jag vill ändå ha Nikon. Önskar att objektiven var Nikon..

Har fortfarande beslutsångest, det kommer ta låångt tid och kommer kosta mycket pengar innan jag kan köpa de objektiven jag har, fast i Nikon.. Det är det som lockar, att jag redan har 5 objektiv till en Pentax... Men jag vill ändå ha Nikon. Önskar att objektiven var Nikon..

men objektiven som du hade: hur många av dem har AF, och vilka är manuell fokus. Manuell fokus på en kamera som K200d är inte roligt, liten sökare och inget fokushjälpmedel som tex snittbild... näst intill omöjligt på nåt som inte står blixtstilla under en längre tid

tror du blir nöjdare i framtiden av att köpa en D40 begagnad + 18-55VR + 55-200VR...
jag vet att det är ett jobbigt beslut... billigt nu men dyrt senare (k200d, antagligen blir det systembyte när du vill fota lite mer och köpa lite dyrare utrustning) eller spara lite längre nu men det blir ändå billigare i det långa loppet (nikon)

önska dig en D40 i födelsedagspresent, så kanske du får en

varför inte köpa en gammal pentax för film och börja leka lite med?
läsa fototeknik och användandet av slutare och bländare, komposition osv för att få lite kött på benen?
kan du ju dessutom ha kvar sen även om du köper en digitalkamera.

det är trots allt personen bakom kameran som betyder mest för bilden.

annars: nikon d60 med kitglugg för 5000 på cyberphoto och pentax k-m med kitglugg 4500.

din budget var 5000 kr va? då kan du ju köpa dig en nikon om det är det du helst vill ha.

En Nikon D80, Canon EOS 20D, Canon EOS 40D eller Nikon D70 är det som gäller nu.. Vad tycker ni? Jag vill ha en billig kamera (Begagnad) för runt 3000:- så att jag kan köpa den i sommar, men vill samtidigt ha en för 5000:- för att jag vill ha en bra kamera.. Hur gör jag? Ingen av objektiven ha AF, de är till en gamma Pentax P30, analog kamera.

se om du får tag på en pentax k10d då?

ta det lungt o köp vad du vill ha istället för att hastköpa nått nu bara för att du vill ha en. skillnaden kan väl dina föräldrar lägga ut om du ändå kommer ha 2000 extra efter sommaren?

varför inte köpa en gammal pentax för film och börja leka lite med?
läsa fototeknik och användandet av slutare och bländare, komposition osv för att få lite kött på benen?
kan du ju dessutom ha kvar sen även om du köper en digitalkamera.

det är trots allt personen bakom kameran som betyder mest för bilden.

annars: nikon d60 med kitglugg för 5000 på cyberphoto och pentax k-m med kitglugg 4500.

din budget var 5000 kr va? då kan du ju köpa dig en nikon om det är det du helst vill ha.

Analog systemkamera är inget jag kan rekomendera nu när digitala systemare är så billiga. Blir inte många rullar film och framkallning eller scanning tills man är uppe i 3000 kr, och då ska man veta att en systemkamera bildfil är långt mkt mer tålig.

Men annars håller jag nog med er andra om att K200D i nuläget känns bra. 135 2.5 kanske inte håller jättehög klass fullt öppen, men om den är okej, så är det ju trevlig ljusstyrka.

Annars kanske du kan kika efter om du kan ha adapter till Canon eller Nikon om det lockar mer, M42 funkar ju iallafall. Men Pentax känns i ditt val rätt vettigt.

Visserligen är D40 med 18-55 VR och 55-200 VR också grymt kompetent.

Svårt val, och som tur är det inte jag som ska välja:)

har du (jonathan) kollat upp priser på objektiv som har VR kostar?

eller ännu viktigare, hur bra de är?

http://www.photozone.de/
http://www.dpreview.com/lensreviews/

här har du väldigt många testade objektiv du kan kolla på iaf för att få lite hum om utbudet.

jag tänker inte fråga vad du ska fota för det vet inte jag själv ens. antagligen kommer du vilja kunna fota det mesta till en början o sen hitta en eller några brännvidder du trivs med. det är då du antagligen kommer vilja lägga pengar på kvalitetsobjektiv och det är då priserna börjar skilja sig ordentligt.

När man köper detta kit, (http://www.digiswe.com/pentax-k200d-objektiv-smc-da-18-55mm-f-3.5-5.6-al-batterigrepp-vaska.html) visst ingår väl sånt som batteri, laddare och kamerarem då?

Mvh,
Jonatan

Köpte exakt detta paket från samma leverantör och är helnöjd. Ingick rem förstås samt även batterier och laddare vilket inte framgick av beskrivningen. Det blev en glad överraskning.

Räkna dock med rätt lång leveranstid från den här leverantören. Om jag minns rätt tog det åtta dar för mig.

Per

Köpte exakt detta paket från samma leverantör och är helnöjd. Ingick rem förstås samt även batterier och laddare vilket inte framgick av beskrivningen. Det blev en glad överraskning.

Räkna dock med rätt lång leveranstid från den här leverantören. Om jag minns rätt tog det åtta dar för mig.

Per

Är du nöjd med kameran? Hur bra är den i jämförelse med Nikon D60/D70/D80? Är den värd att köpa eller skall jag köpa D70 alt, D80 istället? Skicka gärna med en bra bild du tagit med kameran.:)

Är du nöjd med kameran? Hur bra är den i jämförelse med Nikon D60/D70/D80? Är den värd att köpa eller skall jag köpa D70 alt, D80 istället? Skicka gärna med en bra bild du tagit med kameran.:)

kolla på vilket SYSTEM du vill ha och INTE vilken kamera du vill ha...
om 15 år när du har köpt på dig all kringutrustning kommer priset för det här kamerahuset vara en droppe i havet...

Men jag kan inte betala mer än 5.000. Du vet, det är rätt mycket för en 13 åring.. Det är därför jag vill veta att jag köper rätt. Jutar åt Nikon D70.

Men jag kan inte betala mer än 5.000. Du vet, det är rätt mycket för en 13 åring.. Det är därför jag vill veta att jag köper rätt. Jutar åt Nikon D70.

Jo precis, men det är inte kamerahusets prestanda i sig som avgör om köpet är rätt eller ej, menar alltså Reine.

Om du nu köper en D70 så betala absolut inte mer än 2 tusenkronor, absolut max. 20D går ibland för 2.5 men har sätt någon för två, en bättre kamera med bättre sensor, till och med bra med dagens mått mätt, och till o med bättre än D80 som jag ser det. Väl värd sina pengar.

En begagnad 20D med tex Sigma 17-70 2.8-4.5 macro är ett grymt komplett kit, borde gå för 4500 kr.

Om du vill läsa mkt om kamerorna och objektiv så står det mesta skrivet här på fotosidan om du föredrar svenska. Ingen kan svara på på vilken av dessa fjorton kameror du ska välja, hur man än vrider och vänder på det, så kommer kamerorna prestera bra allihop, med mindre skillnader sins emellan.

köp den nikon d60 för 5 papp från cyberphoto eftersom du vill ha nikon. kan inte tänka mig att den är sämre än d80 som är, vaddå 4 år gammal?

köp den nikon d60 för 5 papp från cyberphoto eftersom du vill ha nikon. kan inte tänka mig att den är sämre än d80 som är, vaddå 4 år gammal?

Sensormässigt är D80 & D60 helt likvärdiga, det som skiljer är knappar och rattar på huset och att D80 har fokusmotor till de lite äldre objektiven.

Personligen gillar jag D80 bättre, större,fler knappar och lite fler funktioner gör den mer användarvänlig och mer kamera att växa i.

BTW D80 är 2år och 8 månader gammal :)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto