Så, ärade forumsmedlemmar, först ett stort tack för er outtröttlighet och för er stora hjälp.
I slutstriden mötte upp två kombatterande styrkor, Fujifilm – med general X-T10 i spetsen, tätt åtföljd av pagen X-E2 – och Panasonic, i vars styrka GX80 fick slåss som ensam soldat..
Skämt åsido, det stod snart klart att det skulle komma att bli Fuji; känslan i husen, haptiken, ergonomin, och något slags obeskrivlig känsla av att »I’m just not a Panasonic kind of guy« – och flera medlemmar har ju sagt att i slutändan måste man trivas med redskapet – gjorde valet ganska enkelt.
Det som fällde avgörandet mellan X-T10 och X-E2 var att jag inte var sugen på paketglaset som kom med X-T10:an, utan
om jag skall ha en zoom skall det vara den bättre (18–88/f.2,8–4) vilket i ett sådant paket spränger budgeten, så jag försökte släppa den interna diskussionen om vilket hus jag måste ha (X-T10 är aningen sexigare) då jag ju kan ändra det på sikt om jag är nöjd med optiken.
Efter ytterligare litet förhandling slog jag alltså till på den beggade X-E2:an som jag fick för 250 € inklusive de två objektiven, adapterring, SD-kort, kamerarem och annat självklart. Nu är jag alltså stolt ägare av:
Fujifilm X-E2
Minolta MD 50mm/f1:2
RMC Tokina 80–200/f1:4
Adapterring MD-FX
Det är ju något av en skurrilitet att det första jag lägger upp här på Fotosidan är ett mobilfoto, men jag lovar att det också blir det sista!
Två småfrågor bara:
• Finns det viktiga saker jag skall beakta gällande firmware-uppgraderingen?
• Det ser ut som att det sitter en film på skärmen (se foto). Eller ser skärmen ut så? Är det annars värt att investera i något sådant
här, och skall jag i sådana fall först ta bort den eventuella filmen?
Så nu återstår bara nästa, kanske större, steg, vilket objektiv som skall införskaffas, men jag antar att det är bättre att ta det i en separat köptråd, alternativt i Fujifilm-underforumet, på det att vi bibehåller forumets strukturella integritet.
Stort tack!
/johlie