Annons

Hjälp med första kamera köp

Produkter
(logga in för att koppla)
Har någon erfarenhet av denna sida?

Nej, men e-infin ligger på liknande prisnivå och de är dokumenterat bra. För 800 kr extra får du även Ftz-adapter.

Tack!
Detta var ju en super hemsida. Det är nya produkter också. För när jag kollar på MPB och räknar ihop så blir det runt 569 euro för lins + 1059 för kameran...

Jag har inga tidigare linsar så är inte FTZ adapter onödigt för mig?
Däremot ser jag att Sony a7 III också är inom mitt pris där.

Vilken tycker ni jag ska satsa på mellan dessa:

På en annan hemsida finns sonyn för 1599:

De flesta rescensioner verkar ju tycka sonyn är bättre?

Senast ändrad:
Fan Z6 minneskort kostar nästan en förmögenhet, sen tillkommer minneskortläsare till datorn, blir nån tusing mer som minst,

Finns det någon bra allround lins för A7III som man kan få tag på för 2000-3000kr?
Vilken rekommenderas?
Tänker om jag slår till på ovanstående så har jag lite utrymme att röra mig på.

Av det jag hittar:
Sony SEL28F20 FE 28/2 (verkar gå att få under 3000)
Sony FE 35mm f/1.8 (verkar något dyr?)

Senast ändrad:
Begagnad Fujifilm XE1 xa 1000kr. K&F adapter 300kr. 3 manuella Konica hexanon linser ca 700kr tot 2000kr.
@xftales alla bilder tagna med utrustning för under 1500kr.

Kul tråd, den här. Jag hittade den nyss.

Så här blir det ofta på fotosidan.
"Köp inte den där, för den är jättedålig!" = Ungefär så bra som de bästa proffsgrejorna för tio år sedan.
"Det där märket är bäst" = En sådan har jag.
"Du kommer att ångra dig!" = Du kanske märker skillnad.

osv, osv...

Köp nu en billig begagnad systemkamera av välkänt märke, tre-fyra år gammal, med ett par objektiv. Om ett halvår vet du exakt vad du saknar.

OM du saknar något.

Fan Z6 minneskort kostar nästan en förmögenhet, sen tillkommer minneskortläsare till datorn, blir nån tusing mer som minst,

Finns det någon bra allround lins för A7III som man kan få tag på för 2000-3000kr?
Vilken rekommenderas?
Tänker om jag slår till på ovanstående så har jag lite utrymme att röra mig på.

Av det jag hittar:
Sony SEL28F20 FE 28/2 (verkar gå att få under 3000)
Sony FE 35mm f/1.8 (verkar något dyr?)

Att lägga 15 loppr på en kamera och sedan börja snåla på objektiven känns lite fel väg att gå.
35/1,8:an är bra men allround vet jag inte om den är.

Ska göra det, hoppas elgiganten eller mediamarkt har någon Fuji inne för enl prisjakt verkar det bara vara online butiker som har dem.
Räcker 15-45 för dålig belysning alltså?

Den som verkar ingå och rekommenderas hålla rätt så bra enl reviews är XF 18-55/2,8-4 R LM OIS, men på rescensionerna kommenteras inte bilder i dåligt belysning så mycket. Har du koll på om den linsen klarar sig bra i dåligt ljus?

Hmm okej så jag ska utgå från objektiv primärt.
UNDVIK 15-45. Det är en motorzoom, dvs fungerar ungefär som en vanlig kompaktkamera med en "zoomspak".

Alla moderna objektiv är i praktiken skarpa och alla moderna kameror kan mer eller mindre "se i mörkret"

Men vill du ha roligt när du fotar, och inte är så van, så vill du ha grejer som hjälper dig, inte som du måste manipulera för att de ska funka.

För runt 6-7000 kan du få ett begagnat kit. Jag rekommenderar Fuji pga att det är vad jag själv använder, och att jag gillar de analoga kontrollerna mer än att rota i menyer.

I ditt fall skulle jag rekommendera en X-T2 (eller X-T3 för snabbare AF) med (antingen båda eller ett av):

XF 18-55 är ett mycket bra och skarpt "kitobjektiv". Håller i många situationer.

XF 35/2.0. Snabbt, vädertätt, skarpt, roligt att fota med

Alternativ: nya kitet X-E4 med nya XF 27/2.8. Superlitet, nästan som ett kompaktkit.

Det ska vara roligt att fota, om man inte gör det för levebrödet.

UNDVIK 15-45. Det är en motorzoom, dvs fungerar ungefär som en vanlig kompaktkamera med en "zoomspak".

Alla moderna objektiv är i praktiken skarpa och alla moderna kameror kan mer eller mindre "se i mörkret"

Men vill du ha roligt när du fotar, och inte är så van, så vill du ha grejer som hjälper dig, inte som du måste manipulera för att de ska funka.

För runt 6-7000 kan du få ett begagnat kit. Jag rekommenderar Fuji pga att det är vad jag själv använder, och att jag gillar de analoga kontrollerna mer än att rota i menyer.

I ditt fall skulle jag rekommendera en X-T2 (eller X-T3 för snabbare AF) med (antingen båda eller ett av):

XF 18-55 är ett mycket bra och skarpt "kitobjektiv". Håller i många situationer.

XF 35/2.0. Snabbt, vädertätt, skarpt, roligt att fota med

Alternativ: nya kitet X-E4 med nya XF 27/2.8. Superlitet, nästan som ett kompaktkit.

Det ska vara roligt att fota, om man inte gör det för levebrödet.

Det som alltid är klassiskt med sådana här tester, oavsett märke är som oftast att det som saknas sällan behövs för just den testaren som skriver så vackert, nämner han EVF:n lite dåliga förstorning tex. ( räcker gott för skribenten förstås )

Minneskortet till Z6 och minneskorts läsare ger verkligen blixtsnabb överföring till datorn. Visst känns det som en käftsmäll när dem kostar mycket men när man kommer över det så inser man vilka fantastiska grejer man har att arbeta med.
Jag vill verkligen inte gå tillbaka till standard SD kort.

Förövrigt är Z6 underbar kamera och z 24-70F4 S är knivskarp, kompakt och väger väldigt lite. :)

Minneskortet till Z6 och minneskorts läsare ger verkligen blixtsnabb överföring till datorn. Visst känns det som en käftsmäll när dem kostar mycket men när man kommer över det så inser man vilka fantastiska grejer man har att arbeta med.
Jag vill verkligen inte gå tillbaka till standard SD kort.

Förövrigt är Z6 underbar kamera och z 24-70F4 S är knivskarp, kompakt och väger väldigt lite. :)
Tack, känns väldigt bra att höra för det är den kombon jag siktar på . Gillar inte heller att korten är så dyra men får gilla läget och tänka att prestandan är bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar