Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax K200D vs. Nikon D70

Produkter
(logga in för att koppla)
Men jag kan inte betala mer än 5.000. Du vet, det är rätt mycket för en 13 åring.. Det är därför jag vill veta att jag köper rätt. Jutar åt Nikon D70.
precis som allemyr säger så menade jag inte att du ska lägga mer pengar än 5000, utan att du nu ska välja vilket SYSTEM du vill ha.
Om du idag väljer pentax före canon/nikon för att du kan få en liiite bättre kamera men inte tittar på hur bra SYSTEMET är så gör du nog fel val...
(jag valde pentax först för att de hade coolast motljusskydd på kitobjektivet... hows that for bad reason :) )

5000 kr nu är mycket pengar för dig men jag kan hälsa att det tredubbla (antagligen så mycket det skulle kosta dig att byta system om 5 år) kommer svida ordentligt även när du är 18-19-20 år

Så vilken kamera tycker ni jag skall köpa? Tror det blir D70, kan då köpa den rätt snart...

jepp, köp en d70... den har inbyggd fokusmotor så du kan köpra objektiv utan motor (tex 50mm 1,8 för en tusenlapp...)
den hänger inte riktigt med mot dagens kameror men het ärligt så är systemkameror mer än bara huset... det är objektiv, blixtar, stativ, andra tillbehör och absolut viktigast: fotografen...
det är inte lika lätt att skylla på kameran som om man har en kompaktkamera :)

ännu mer nikon reklam :)
kollade lite på vad motsvarande objektiv skulle kosta mellan nikon och pentax;

50mm 1,8/ 43 1,9
nikon: 1295
pentax: 6190

50/55mm 1,4
nikon: 3750
pentax: 7575

70-200
nikon: 20890
pentax: ingen motsvarighet av pentax

60-250 f4
nikon: ingen motsvarighet
pentax: 14670

77/85mm 1,9/1,8
nikon: 4195
pentax: 10090

50-135
nikon (tokina, identisk med pentax): 9265
pentax:10775

35 2,0/1,8
nikon: 2190
pentax: 3195

100mm makro
nikon: 9450
pentax: 6695

150mm makro (egen favorit, därför jag tog med den)
nikon (sigma): 7275
pentax: sigma gör inte den här till pentax

superzoom:
nikon: 7290 (18-200)

alltså:
du tjänar snabbt mycket pengar på att äga nikon ist för pentax.
det fins många tredjeparts objektiv men det finns många objektiv som inte görs till pentax men som finns till nikon, men det finns inget objektiv som finns till pentax men inte till nikon...

köp inte pentax

Senast ändrad:

50mm 1,8/ 43 1,9

50/55mm 1,4

70-200

60-250 f4

77/85mm 1,9/1,8

50-135

35 2,0/1,8

100mm makro

superzoom:

Nu jämför du äpplen och päron. Försöker du göra dig lustig, eller är du seriös?!
Du jämför bla med Pentax "limited serie" när det gäller 43 & 77. Dessa bör snarare jämföras med Ziess.
Och du jämför med Pentax *-serie avseende 50. Tro fan att Pentax är mycket dyrare då.
En rättvis jämförelse på t.ex 50 blir då:
50/50mm 1,4
pentax: 2765

Och sen så hade väl Jonatan redan tillgång till 5 Pentax objektiv. Gratis.

Jag tänker inte försöka pracka på Jonatan Pentax. Han har gjort sitt val och kommer förhoppningsvis bli nöjd med Nikon.

Mvh
Micke

Varför gör du sånna konstiga jämförelser?
Sätter mina inom parantes för att visa skillnaderna i hur man kan göra om man gör sin läxa. Du får ju iaf jämföra något så när lika lr hur?

50mm 1,8/ 43 1,9
pentax: 6190 (ett Pentax 43 mm Limited-objektiv kan inte jämföras med detta, det är stor skillnad på ett limited och ett vanligt

Pentax SMC-FA 50/1,4 2 765 kr
Nikon 1295:- eller Nikon AF-S 50/1,4 G för 3 750 kr

1000:- billigare till pentax
dessutom finns inte något fast 50mm med VR oavsett tillverkare till Nikon, till Pentax har du det alltid eftersom du har det i huset.
43 mm finns inte till Nikon men gott och väl ett 45 mm 2,8 för 17475, som ändå inte har VR)

50/55mm 1,4
pentax: 7575 (Pentax DA-Star serie är så dyr det stämmer. Men tycker du att det är en rimlig jämförelse? När jag ovan visar det som du borde jämföra med eller hur? Eftersom det inte finns vädertätade 50mm objektiv till Nikon. Har detta Nikon inbyggd autofokusmotor liksom pentax har? Nej just det, inte vädertätning heller va? Och återigen ingen VR)

70-200
(finns tamron bla till bägge för ca 7500. Nikon har dock ett 55-200 med VR för ca 2500 och pentax ett 50-200 för 2800 som dessutom är vädertätat och som också blir bildstabiliserat. I den prisklassen du verkar lira i är det ju rimligare att jämföra med pentax DA Star 60-250 som du visar nedanför för 14670. Vilket i sig gör Pentax mer prisvärt då det r ca 5000 billigare och är vädertätat dessutom)

60-250 f4
nikon: ingen motsvarighet (nä men billigare är 20000 för ett 70-200mm)

77/85mm 1,9/1,8
(här blev det rörigt för du skriver i motsats till hur du har skrivit innan, kanske bara slarv men ändå. Nikons är 85mm 1,9 o Pentax 77mm 1,8. Ja det ser väl rätt ut här. Fungerar autofokusen? För vissa objektiv har väl inte alltid det beroende på vilken modell du har av t ex Nikon d 40? Men kan man nöja sig med ett 70mm 2,4 så finns det ett Limited-objektiv för 6 259 kr... Fast visst, det är lite ljussvagare)

50-135
(utan vädertätning till nikon va?

35 2,0/1,8
nikon: 2190 (1,8 på nikon och vad gäller för DX gluggarna? passar de alla kameramodeller med fungerande autofokus?)
pentax: 3195 (2,0 på pentax)
Pentax SMC-FA 31/1,8 AL Limited 12 395 kr!

100mm makro
(tamrons 90 mm 2,8 kostar ca 4000 o är mycket bra annars...)

superzoom:
pentax: ingen motsvarighet av pentax (inte av pentax nej men sigma gör det för ca 3000 till bägge fattningarna)

(Och Nikon gör inga Limited alls... Små, hög kvalité byggmässigt såväl som optiskt.
Vad kostar vädertätade objektiv till Nikon om de har några?
Objektiv på en Pentax har alltid bildstabilisering, endast enskilda objektiv till Nikon såväl som Canon.
Alla gamla objektiv till Pentax passar på nyare kameror, jag är osäker på om det är så till Nikon, det är något med att inte autofokus fungerar mellan t ex d80 och d40 men har inte full koll. Det kanske du reine vill klargöra?)

alltså:
det fins många tredjeparts objektiv men det finns många objektiv som inte görs till pentax men som finns till nikon, men det finns inget objektiv som finns till pentax men inte till nikon...

köp inte pentax

(Alltså:
det finns dyra och lite billigare objektiv till bägge kamerorna. Sigma och Tamron gör till bägge som är rätt bra ibland.
Vill du ha ett visst märke så kör på det, du kommer inte undan att det kommer kosta en hel del ändå till slut.

Tror nog ändå att en d80 är i största laget för dina händer iaf så gå in och känn på olika storlekar innan du bestämmer dig, oavsett märke.)

Gå in på photozone.de och/eller dpreview.com och läs testresultat och bilda dig en egen uppfattning.)

50mm 1,8/ 43 1,9

50/55mm 1,4

70-200

60-250 f4

77/85mm 1,9/1,8

50-135

35 2,0/1,8

100mm makro

superzoom:

alltså:

köp inte pentax

Du jobbar åt Nikon va?

Nu kör vi lite Pentaxreklam.

50mm 1,8/ 43 1,9
nikon: 1295 Utan WR!

50/55mm 1,4
nikon: 3750 Utan WR!

70-200
pentax (Tamron/Sigma): 7900-8200

60-250 f4

77/85mm 1,9/1,8
nikon: 4195 Utan WR!

50-135
nikon (tokina, identisk med pentax): 9265 Utan WR!

35 2,0/1,8
nikon: 2190 Utan WR!

100mm makro

pentax: vi får ta Sigmas 180:a om han vill ha ett långt alternativ och med WR då såklart.

superzoom:
pentax: Vill han ha en semesterzoom så får det bli Sigma/Tamron 18-200 eller 18-250 eller varför inte Tamron 28-300. Pris från 2000-5000.

Att Nikon blivir ett sådant lågbudgetmärke hade jag ingen aning om:)

Men skulle det verkligen stämma att man "tjänar" pengar genom att äga Nikonutrustning, då byter jag system och säger upp mig direkt.

Jag kan hålla med dig Re1ne att Pentax ligger sämre till på telesidan, det är svårt att hitta någon vettigt 400:a tex.

När jag skummar tråden får jag intrycket att Jonatan helst vill ha en Nikon så då är det väl bara att slå till på en sådan.

Micke.

Oj Nu blev det krig

Jonatan. bry dig inte om vad de tjatar om ovan.

D40/D70 har i grund och botten samma sensor skilnaden ligger i husets utformning och mjukvaran (firmware) som är bättre i D40

D60/D80/D200 har också samma sensor i botten samma sak med dessa hus, skillnaden sitter primärt i husets utformning och mjukvaran. Här har D60 nyast och bäst mjukvara (firmware).

D60 & D40 är instegsmodeller som Nikon gjort sitt bästa för att hålla enlkla och billiga, det innebär bl.a färre knappar och ingen autofokusmotor i huset.

Hittar du en D80 med objektiv som du har råd med så köp den, hittar du ingen så kommer D60 fungera lika bra den.

D70 börjar bli väldigt gammal, den kom 2004. Firmware är inte håller inte måttet längre. Jag skulle undvika den om jag vore du, om du nu inte kan få en riktigt billigt säg 2000:-

Kanske Pentax är att satsa på då? De gamla objektiven jag har lockar nåt otroligt.. Men vill ändå ha ett märke med stort sortiment som man kan få tag i många objektiv... Men jag får se, velar ju fram och tillbaka, båda har sina nackdelar.. Många klagar på Pentax men några klagar på nikon också, så.. Pentax K200D vs. Nikon D70/D80 vs. Canon EOS 20D/40D... Kan inte välja, riktigt svårt. :(

Kanske Pentax är att satsa på då? De gamla objektiven jag har lockar nåt otroligt.. Men vill ändå ha ett märke med stort sortiment som man kan få tag i många objektiv... Men jag får se, velar ju fram och tillbaka, båda har sina nackdelar.. Många klagar på Pentax men några klagar på nikon också, så.. Pentax K200D vs. Nikon D70/D80 vs. Canon EOS 20D/40D... Kan inte välja, riktigt svårt. :(

Många val i livet är svåra. Dock kan du ju trösta dig med att valet av systemkamera knappast är livsavgörande. ;-)

Och vilket märke du än väljer kommer du garanterat att i bland tvivla; du vet det där med att gräset alltid är grönare på andra sidan...

Själv har jag valt Pentax och är för det mesta nöjd med det. Och som jag skrev tidgare tror jag att, om det nu blir så att du väljer Nikon, du kommer att bli nöjd med det valet (även om jag inte tycker att just D70 är det vettigaste valet inom Nikon-familjen).

Om du ska satsa på Pentax(5 gluggar som kostar gratis), så kanske en begagnad K10D kan var intressant då det är en ytterst kompetent kamera. Visserligen inga "scen"-lägen men ett "grön"-läge som bara är att "sikta och skjuta" med.
Någon nämnde storleken på kamera, att du som är ung kanske bör ha en mindre kamera. Betänk då att du som tonåring är i en växande period av livet. Hux flux så har du händer som dasslock, så jag tror inte du ska lägga allt för stor vikt vid kamerans storlek om du köper begagnat.

Lycka till,
Micke

Såg att teleobjektiv var svårt att hitta bra 400.. Det gör att jag tvekar lite, för jag vill ha ett tele med 400mm till kameran jag köper. Gah, kan verkligen inte välja..

hehe kände att det skulle ta hus i helvete när jag gjorde den listan... återkommer imorrn när jag hunnit läsa igenom allt...

men generellt: nog vet jag att det r äpplen och päron men jag gjorde jämförelsen utefter: det billigaste man kan hitta med liknande specs (brännvidd och bländare)

Nu jämför du äpplen och päron. Försöker du göra dig lustig, eller är du seriös?!
Du jämför bla med Pentax "limited serie" när det gäller 43 & 77. Dessa bör snarare jämföras med Ziess.
Och du jämför med Pentax *-serie avseende 50. Tro fan att Pentax är mycket dyrare då.
En rättvis jämförelse på t.ex 50 blir då:
50/50mm 1,4
pentax: 2765

Och sen så hade väl Jonatan redan tillgång till 5 Pentax objektiv. Gratis.

Jag tänker inte försöka pracka på Jonatan Pentax. Han har gjort sitt val och kommer förhoppningsvis bli nöjd med Nikon.

Mvh
Micke
jag valde bort 50mm för att det väl är på utgående och CP hade det inte på lager (dvs inte ett relevant objektiv)...
sen visst, kan säkert jmf limited serien med zeiss men faktum att det inte finns ett billigare objektiv att välja på, och det är där problemet sitter för pentax, jag kan inte få en 85mm 1,8, jag kan inte få en 50mm 1,8, jag kan snart inte få en 50mm 1,4 under 3000

massa wr och lite superzoom

inte harväl alla de där objektiven som du hävdade hade WR, WR egentligen va? är inte WR ett nytt påhitt på det nyaste objektivet som inte ens finns i affär???

sen superzoom: mmm men nu försökte jag jämföra nikon objektiv med pentax objektiv... det är klart det finns många objektiv av sigma och tamron (dock inte tokina) som passar både nikon och pentax...

Om du ska satsa på Pentax(5 gluggar som kostar gratis), så kanske en begagnad K10D kan var intressant då det är en ytterst kompetent kamera. Visserligen inga "scen"-lägen men ett "grön"-läge som bara är att "sikta och skjuta" med.

mmm... 5 manuella gluggar... manuella gluggar på en kamera med en sökare i aps-c strl... lycka till där, jag hade inte räknat med dem nå mer än nått kul att leka med lite då och då... eller köpa en snittbildsskiva (ska jag förresten göra till min D90)

mmm... 5 manuella gluggar... manuella gluggar på en kamera med en sökare i aps-c strl... lycka till där, jag hade inte räknat med dem nå mer än nått kul att leka med lite då och då... eller köpa en snittbildsskiva (ska jag förresten göra till min D90)

Vad menar du? Är inte sökaren bra? Mina ögon är rätt små, så..

Han menar att det kan vara lite svårt. Men jag tror du inte kommer ha några problem med tanke på att det finns en fokusindikatör(visar om du har fokus eller ej) i sökaren. Men satsa på Pentax k200d det är ett säkert kort(med objektiven och ett fruktansvärt prisvärthus) och när du blir lite äldre och har tröttnat på pentax(eller ej) så kan du byta till nikon eller stanna kvar :)

inte harväl alla de där objektiven som du hävdade hade WR, WR egentligen va? är inte WR ett nytt påhitt på det nyaste objektivet som inte ens finns i affär???

sen superzoom: mmm men nu försökte jag jämföra nikon objektiv med pentax objektiv... det är klart det finns många objektiv av sigma och tamron (dock inte tokina) som passar både nikon och pentax...

Du har alldelas rätt, WR har inte kommit än det skall så klart stå VR:)

När det gäller att blanda in andra tillverkare så hade du väl börjat genom att jämföra Pentax mot Tokina och Sigma.

Micke.

jag valde bort 50mm för att det väl är på utgående och CP hade det inte på lager (dvs inte ett relevant objektiv)...
sen visst, kan säkert jmf limited serien med zeiss men faktum att det inte finns ett billigare objektiv att välja på, och det är där problemet sitter för pentax, jag kan inte få en 85mm 1,8, jag kan inte få en 50mm 1,8, jag kan snart inte få en 50mm 1,4 under 3000

FA50 är väldigt relevant, finns på lager på Scandinavian Photo bl a. Och var ifrån har du fått att det är på utgående?

Äh Reine nu är du lite väl ute i diket o cyklar. Det är vä ok att gilla det märke man har men dina jämförelser är lite väl va?

Vad är det som säker att det kommer kosta ca 15000 att byta system om 5 år? Och framförallt för en kille som nu är 13 år nu? Utveckling av kameror kommer ju alltid att finnas och olika prisklasser också. Så för 5000 om 5 år sopar nog den kameran backen med dagens d300 eller pentax nya 7k

Angående objektivjämförelserna du gör så kan du ju inte jämföra Star objektiv eller Limited optiken bara med preferensen att brännvidden är lika dan. Det blir ju faktiskt inte hela sanningen, speciellt inte eftersom du inte jämför 50 1,4 med 50 1,4 när det går.

Det finns optik som varje märke är unik på, det är inget unikt.

Till Nikon (och andra) kan du inte få ett 35mm 2,8 macro Limited, 40mm 2,8 Limited som är 1,5 cm djupt (!), 55mm 1,4 Star (dvs vädertätat och inbyggd autofokusmotor i objektivet), inga 70 lr 77 Limitedgluggar, inga vidvinklar i 14mm, 15mm, 21mm, eller 31mm.

Ja du fattar grejen va? Egentligen kan man ju säga att alla jag räknat upp egentligen finns i andra brännvidder och ljusstyrka och priser osv. Varje märke har sina egna för och nackdelar.

Vill du fota med mycket tele är det viktigare med VR än vid korta. Oavsett kort eller långt så har Pentax ALLTID det. Vill du ha ett långt så kommer du få svårt att komma längre än 300mm oavsett pentax eller Nikon. 15000 kr får du lägga upp då (ca).
Vill du ha ett Nikon 400mm får du betala 90 000... med VR :)

Dessutom, sluta välja mellan två gammla kameror när du kan få nya inom din budget! K-m elller d60 kommer hålla betydligt längre än begagnade...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar