Annons

Hjälp med första kamera köp

Produkter
(logga in för att koppla)
Tämligen obefogad ironi givet vad jag faktiskt skrev. Oavsett så var frågeställarens problem frånvaro av ljus, så gassande solsken som stör ut eventuell IR-styrning är nog inte det problem som ligger överst på listan.
Det är verkligen ett problem. Jag står några meter bort. Blixt på eget stativ, kanske med softbox som är riktat mot motivet.
Blir inte lysande om vi säger så.

Hej igen,

Har nu ägt en nikon z6 med nikkor f4 24-70mm i mer än ett halvår.
Är relativt färsk med kameror men har övat upp en del, tanken är att endast vara en hobbyfotograf och då framförallt vid resor eller evenemang. Fotar för det mesta porträtt. Gillar att min lins passar flertal scenarion.

Är relativt nöjd med bilderna jag får ut bortsett från bilder i mörker eller inomhus.
Bilder utomhus blir jag nöjd med, de blir skarpa och iso hålls nere, undviker auto läget då.

Men inomhus eller nattetid får jag inte till några bra inställningar varför jag behöver ta autoläget, och då sticker ISO iväg över 3000. Bilderna blir acceptabla men finner ändå att de inte är så skarpa som jag vill.
Funderar på om det är min lins som begränsar i och med den begränsade brännvidden på f4.

Kommer en kamerablixt såsom sb400 hjälpa i mitt fall eller borde jag satsa på en ny lins (något jag inte är sugen på).

Jag har Nikon Z6 och 24-70/f4, jag tar en del bilder inomhus och iso över 3000 tycker inte det blir så farligt mycket brus.

Den här bilden är med iso 3200 och f4
NZ6_2622.jpg

Kan ej ge personliga råd, men generellt: köp billigt, gärna begagnat. Av flera anledningar:

- i början av resan vet man ej om det är något man vill/kommer fortsätta med.
alltför många har garderober fulla av prylar som knappt har använts.

- Dyr teknologi löser just inget, det blir lika dumt som att köpa t ex en dyr tävlingscykel innan man lärt sig cykla. Det krävs tid och erfarenhet för att bli hyfsad på vad som helst, ofta många år. Foto är inget undantag.

- Det du förlorar om du blir biten och växer ur din utrustning är väldigt lite i förhållande till den erfarenhet du skaffar dig (jmfr med t ex utbildning/kurser).

- det ser bara löjligt ut med nån som inte vet vad han gör och sitter på proffsprylar

- köphysterin kannibaliserar inte sällan på själva utövandet (i foto: skapa bild)

Viktigare är att låta nyfikenheten ta över, ha kul, experimentera. Det är en underbar resa, lycka till.

Nu kan jag ha missat om det nämnts tidigare i tråden... Men olympus (nu om systems) är väldigt prisvärda. Objektiven är billiga med hög kvalitet, även deras proffsgrejer, det är oömma grejer som är små och lätta (dvs de kommer med ut)

Sensorn är mindre än på aps,-c men inte mycket. Brusegenskaperna är helt ok. Kan inte komma på exakt när jag BEHÖVER en FF. m43 räcker gott i de flesta fallen

Sen jag köpte min har jag helt släppt min canon 90d. I jämförelse är den tung och klumpig och objektiven inte alls lika trevliga.

Just nu byter alla olympusägare upp sig, de har släppt en ny kamera. Finns gott om em d 1 e och em d 5 mk 2 eller 3 ute på begagnatmarknaden och gott om objektiv.

Senast ändrad:
Hej igen,

Har nu ägt en nikon z6 med nikkor f4 24-70mm i mer än ett halvår.
Är relativt färsk med kameror men har övat upp en del, tanken är att endast vara en hobbyfotograf och då framförallt vid resor eller evenemang. Fotar för det mesta porträtt. Gillar att min lins passar flertal scenarion.

Är relativt nöjd med bilderna jag får ut bortsett från bilder i mörker eller inomhus.
Bilder utomhus blir jag nöjd med, de blir skarpa och iso hålls nere, undviker auto läget då.

Men inomhus eller nattetid får jag inte till några bra inställningar varför jag behöver ta autoläget, och då sticker ISO iväg över 3000. Bilderna blir acceptabla men finner ändå att de inte är så skarpa som jag vill.
Funderar på om det är min lins som begränsar i och med den begränsade brännvidden på f4.

Kommer en kamerablixt såsom sb400 hjälpa i mitt fall eller borde jag satsa på en ny lins (något jag inte är sugen på).
En FTZ-adapter gör att du kan använda äldre objektiv med F-fattning på en Z-kamera. Då öppnar sig en ny värld med begagnade objektiv som kan vara både ljusstarka och förhållandevis billiga. (FTZ står just för F To Z).

Jag har Nikon Z6 och 24-70/f4, jag tar en del bilder inomhus och iso över 3000 tycker inte det blir så farligt mycket brus.

Den här bilden är med iso 3200 och f4
Visa bilaga 164599
Såg fint ut, hur ser fokus inställningarna ut hos dig?

ska nog leta efter en begagnad blixt och se hur det blir
En FTZ-adapter gör att du kan använda äldre objektiv med F-fattning på en Z-kamera. Då öppnar sig en ny värld med begagnade objektiv som kan vara både ljusstarka och förhållandevis billiga. (FTZ står just för F To Z).
precis det jag funderade på när det gällde att köpa en ny lins

Eller köper man ett begagnat kamerahus utan adapterbehov och sparar ännu mer pengar.

En kamera i så högt segment som möjligt inom budget för att slippa köra fast i instegsmodellernas begränsningar, som troligen är ganska avtändande för nybörjaren som passerat "gå". Med tanke på alla trådar av de som vill "uppgradera sig".😉

Eller köper man ett begagnat kamerahus utan adapterbehov och sparar ännu mer pengar.

En kamera i så högt segment som möjligt inom budget för att slippa köra fast i instegsmodellernas begränsningar, som troligen är ganska avtändande för nybörjaren som passerat "gå". Med tanke på alla trådar av de som vill "uppgradera sig".😉

Fast nu har ts redan köpt en Z6
Såg fint ut, hur ser fokus inställningarna ut hos dig?

ska nog leta efter en begagnad blixt och se hur det blir

precis det jag funderade på när det gällde att köpa en ny lins

Den här bilden är tagen med ögonfokus.

.........................

.........................................
ISO 3000 eller t o m lite mer är inga problem med Nikon Z6. Ditt objektiv är suveränt bra fast inte så ljusstarkt. Här några tips som jag inte sett nämnas tidigare i tråden:
  • Använd stöd (stativ, bordsskiva, stenmur, vägg eller liknande) när det är mörkt och exponeringstiden börjar bli lite längre.
  • .
  • Fotografera i RAW-format om du inte redan gör det. då är möjligheterna större att justera och förbättra bilden i efterbehandlingen ( t ex vitbalans, brusreducering vid höga ISO etc) .

• Skaffa ett bra redigeringsprogram för efterbehandlingen om du inte redan har ett. Det finns bra gratisalternativ.

• Skruva av eventuellt UV-filter och göm det i någon byrålåda. UV-filter försämrar alltid bildkvaliteten mer eller mindre. Men framför allt blir det sämre när det är mörkt och med lite starkare ljuskällor.

Jo, men min kommentar utgick från att trådskaparen nu har en Z6.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar