Annons

Pentax K200D vs. Nikon D70

Produkter
(logga in för att koppla)
Låter kanon! bra gluggar du hade innan med!
Att den bara har 3 bilder/s gör inget vid droppfotning, då man oftast kör med blixt, och då blir det ändå en bild i taget. Där gäller det att vara ihärdig och vänta ut rätt bild!

Istället för macro, pröva även närbildsfilter. Mycket billigare alternativ!

Blir det lika bra med närbildsfiltret då? Vilket obektiv skall jag ha det till? Den gamla pentaxen jag redan har har macrofunktion i men man kan inte vara så nära som jag brukar vara när jag fotar med min kompakt.

Jag ÄLSKAR att fota himlen med dess moln och solnedgångar. Hur stor brännvidd behövs för att få moln att täcka upp hela bilden, så att det inte blir så mycket "Ren" himmel runt omkring? Så man kan komma nära molnen så att säga. Nåt specifikt objektiv som passar för detta? Min budget är inte alltför hög, (Är bara 12 år, får inte så mycket pengar...) runt 5000 kan jag ge för ett bra teleobjektiv nytt, men då skall den ha stor brännvidd, minst 300mm.

Imorgon kan jag skicka en bild jag tagit så ni ser vilken typ av bilder jag brukar ta. (Den bilden är dock bara en av de saker jag fotar)

Tack för all hjälp.

Mvh,
Jonatan

Mitt råd är att du hoppar filtren och köper ett riktigt macro.
Jag har Tamron 90 och är jäkligt nöjd. Har set tester som antyder att Sigma 70mm är liiite bättre men det är kortare också.
Jag köpte först linser men det blev inget bra. pengar i sjön. du kommer ändå köpa ett riktigt macro sen ändå så spara de kronorna istället och lägg på ett köp av polariseringsfilter istället till det objektiv du ska fota himlen med.

En Pentax K200 borde funka mycket bra för dig. Följer med ett bra kitobjektiv som du kan ha som standard och sen har du ju stora möjligheter att laborera med de objektiv du redan har tillgång till. Låter som om Pentax är det prisvärdaste för dig.

Vad för objektiv rekomenderar ni för att fota himlen med då?

EDIT: Jag kommer även fota stjärnor och månar.

Senast ändrad:
Vad för objektiv rekomenderar ni för att fota himlen med då?

EDIT: Jag kommer även fota stjärnor och månar.

Ska du ta närbilder på månen behöver du nog ca 600mm...

Annars får du nog köpa en stjärnkikare med kamerafäste på om du ska ta kort på något annat o se vad det är :).

600mm? Det lär kosta en del va?

Vart köper man stjärnkikare med kamerafäste någon stans och vad kostar dem?

det kan du testa och se när du har handlat och ska välja frakten,ta hjälp från någon äldre.det är uk shoppar.
prodigital ligger i canada så risken är att moms tillkommer.

Hejsan,

ag skall köpa min första systemkamera snart (Har dock fotat väldigt mycket innan med kompakt och nån gång med system) och skall antingen köpa Pentax K200D eller Nikon D70.

Fördelen med Pentaxen är att jag kan använda pappas 5 objektiv och linser till då.

Mvh,
Jonatan

Köp en Pentax det är definitivt smartare än en (gammal) D70 och 5 objektiv att använda är aldrig fel.

Såg att du hade en budget på 5000:- för detta kan du få en D80 om Nikon ligger varmt om hjärtat, men som sagt 5 objektiv är väldans trevligt.

I ditt läge skulle jag köpa Pentax.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto