Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Magnuz skrev:
Vad jag oroar mig mer för är formatet på bilderna. Canon Raw 6 megapixel kanske är helt oläsligt om 15 år. Eller gamla formatet .jpg som försvann 2007 på hösten vem minns det 2020? Eller vem vill ens bry sig om bilder i 6 megapixel när alla använder 30 megapixel, minneskort på 3000Gb och objektiv i titan-ultra-plexiglas-slipning..?
Filformaten tycker jag också är ett av de största problemen. Det räcker ju inte att sköta kopiering till nya disktyper om man inte längre kan läsa formatet på filerna. Efter att läst igenom hela denna tråd om digital långtidslagring så delar den sig i tre problemområden för mig:
1. CD mediat är idag inte tillräckligt beständigt.
(Det finns det väl i alla fall nån form av hopp om att man faktiskt fixar på lite sikt)
2. Lagringsmedierna har fysiskt ändrat form över tid.
(Nu ser vi emellertid att både CD-R, CDR-RW och DVD-format etc. åtminstone har samma yttre fysiska form, vilket gör att man kan hantera skivor av mycket olika typ i samma fysiska läsare. Lyckas man hålla fast vid principen om 5 1/4" fysiskt skivformat men med olika egenskaper och att nya läsare alltid läser äldre format så skulle ju det vara otroligt underlättande (bakåtkompatibilitet).
3. Filformaten som inte är stabila och läsbara över tiden. Skrev i ett tidigare inlägg om Adobe DNG-formatet (Digital Negative). http://www.adobe.com/products/dng/main.html.
Om DNG verkligen skulle bli den världsststandard vi saknar formellt och inte bara Adobes "de facto" (om det nu ens är det) och att det dessutom verkligen skulle vara ett sådant "evigt" stabilt arkivformat som man skulle kunna lagra sina bilder i, så finns det hopp. Kunde det dessutom läsas direkt och sömlöst av bildediteringsprogram som Adobe Photoshop och Adobe Elements och andra viktiga program, så kunde det ju bli det alternativ till "proprietära" (tillverkarspecifika) RAW-bildformat och JPG. Ju mer "konverteringsmeck" ju större är risken att det aldrig blir gjort. Kunde sen kamerorna spara i detta DNG-format direkt (valbart förstås) och dessutom förhandsgranska formatet i kameran, så skulle det vara BINGO! Stöd för det till sin egen kamera kanske man kunde få i nästa Firmware uppgradering .
P.S. Är det nån som hört någon som verkligen använder detta format?
Adobe lovar ju mycket:
The solution to this growing problem? The Digital Negative (DNG), a new, publicly available archival format for the raw files generated by digital cameras. By addressing the lack of an open standard for the raw files created by individual camera models, DNG helps ensure that photographers will be able to access their files in the future. D.S.
Senast ändrad: