Annons

Långtidslagring????

Produkter
(logga in för att koppla)
andewid skrev:

Öppna filformat försvinner inte speciellt lätt. Och som någon annan föreslog. Det går faktiskt att spara med program, eller tom källkod på cdn.

Jag håller med om att öppna filformat inte försvinner så lätt. Men ingen av oss kan svara på om vi kan läsa den typen av format om 50 år.

Samma sak gäller sparandet av källkod på en cd. Har du inte möjlighet att läsa källkoden (cdn) är det kört ändå. Eftersom t ex 5½" floppy är borta så är det inte säkert att din dator kan använda den (om du nu skulle hitta en), eftersom den "standarden" blivit ersatt. Då spelar det ingen roll om du har källkod eller inte. Jag tror inte heller en vanlig svenson skulle få igång en HD från tidigt 80-tal.

I programmet vetenskapens värld som jag såg så fanns det folk som "samlade" och sparade gamla datorer i detta syfte att man skulle kunna komma dit för att återvinna gammal data. Men det var ingen "hit" eftersom datorerna förföll med tiden.
 
Re: Re: Film såklart

andewid skrev:
Jo, men du menar då att negativen skulle hålla utan färg- och materialförändringar? Den uppenbara fördelen med digtalt är ju just att det inte är någon förändring alls.

Men som jag skrev, du kan ju "framkalla" en digital bild till ett "riktigt" foto, antagligen även till dia (någon som kan bevisa eller motbevisa?).



Nee det sa jag aldrig men det beror ju också på hur man förvara sina guldkorn. Men dom håller ju betydligt längre än en hårdisk eller cd,. dvd eller whatever, eftersom det kommer nya typer av datalagring. Om tex 10 år så har vi säkert inte kvar våra cd och dvd utan då finns det något nytt.
Och sen att man kan framkalla en digitalbild till ett riktigt foto eller "DIA" visar ju också på att filmen inte kommer att dö ut. Den kommer att behövas för att det digitala ska kunna leva kvar.

/ Jim
 
Jag tror 10 år är aldeles för kort tid för att säga att ett format som CD kommer då ut. jag har CD-skivor som är bra mycket mer än 10 år gamla och de fungerar fortfarande (även om jag nu råkat repa en del...).

Om du lagrar en film i 50 år (som farmors gamla bilder) så har de tappat mycket i färk och kontrast. Det kallar jag inte bevarat, bara långsam degradering. Du har ju förlorat data och information i bilden - även om vi känner igen motivet.

Hur länge har 3.5" floppyn funnits? Iaf sen mitten av 80-talet, dvs i 20 år nu. Jag köpte CD-spelare till min Amiga 500 i början på 90-talet, kanske 12-13 år sen.

Bara för att det kommer nya format som DVD, HD-DVD osv, betyder det inte att vi inte kommer ha kvar möjligheten att läsa, tex CD-skivor.

Men som vi redan kommit fram till, det kommer inte gå att lagra data (bilder är data) i 100 år eller så utan att aktivt behöva flytta över till nya medium när de gamla håller på att fasas ut.

Låt säga att du bränner ut skivor och lagar på ett bra ställe. När sen du märker att färre och färre datorer kan läsa CD-skivor tar du fram dina och kopierar över till det nya medium som används. Samma sak gäller om du lagrar på hårddisk eller flashminnen eller vad som helst.

Och sen att man kan framkalla en digitalbild till ett riktigt foto eller "DIA" visar ju också på att filmen inte kommer att dö ut. Den kommer att behövas för att det digitala ska kunna leva kvar.
Jo, men som en utökning av digital fotografering, inte som ersättning. Min poäng var att det digitala har fler möjligheter. Du sa nämligen att vi skulle skippa digitalt och fota med film istället.
 
NEE

andewid skrev:


Du sa nämligen att vi skulle skippa digitalt och fota med film istället.



Nee det sa jag aldrig, inte att ni ska skippa fota digitalt.
Jag sa att fota analogt så slipper ni oroa er för att alla digitala bildfiler försvinner pga av att cd skivor blir oläsbara.

Jag ska själv köpa mig en digitalkamera framöver, när det känns tryggt för mig. Och när det känns tillräckligt hållbart.

/Jim
 
aceeo skrev:

Tycker förslaget med extern HD, låter helt övertygande, måste i långa loppet bli billigare att ha två olika externa HD och växelvis göra backup på dessa, mot att vart 5:e-10:e år gära backup på 50 skivor

// Anders

Nja, vart 5:e-10:e år så kommer det ju skivor som lagrar 10-tals gånger mer data än tidigare format. Så det räcker ju att lägga dina 50 DVD skivor på 1-3 skivor av de nya formatet istället. En DVD kostar ca 1 kr/GB och det är billigare än en hårddisk (ca 6kr/GB), och de nya formaten kommer troligtvis alltid vara billigare per megabyte än en hårddisk.

Att lagra på HD är däremot det klart smidigaste alternativet, fast billigast tror jag inte att det är...
 
HD tror jag faktiskt blir billigast i längden.
Idag får man diskutrymme för mindre än 5kr/GB. det är ungefär vad kvalitets DVD kostar. Men då måste du fylla skivorna till max, Sedan skall du köpa en förvarings box till skivorna samt betala för brännaren.
Att det sedan är överlägset bekvämast gör det inte till ett mindre attraktivt alternativ.
 
Dessutom kan du förnya innehållet på en hårddisk istället för att köpa nya skivor =) Men det kanske inte man inte behöver göra på filer som arkiveras dock...

Men som jag sa tidigare, hårddiskar är nog smidigast när det gäller backup och korttidslagring (några år) och DVD för långtidslagring.
 
Nome Nescio skrev:
HD tror jag faktiskt blir billigast i längden.
Idag får man diskutrymme för mindre än 5kr/GB. det är ungefär vad kvalitets DVD kostar. Men då måste du fylla skivorna till max, Sedan skall du köpa en förvarings box till skivorna samt betala för brännaren.
Att det sedan är överlägset bekvämast gör det inte till ett mindre attraktivt alternativ.

Det kvittar väl men inte kostar en kvalitets DVD så mycket som 20-23kr?! Snarare 5-10kr, vilket blir hälften av hårddisken.

Sen har jag svårt att tro att du får en extern hårddisk för under 5kr/GB. Som du dessutom måste köpa två exemplar av om den ska ge samma säkerhet som att bränna två identiska backupskivor för att lagra på olika platser. Så jag säger det igen, knappast billigare men smidigare...
 
Inom ett år kommer säkert HD-DVD att ta fart, och då får vi in 50GB på skivan.
Men visst är det nervöst att ha alla sina bilder i digital form.

Mitt skräckscenario är att jag har alla bilder på hårddisken, med backup på dubbla DVD-skivor av bra kvalité.

Sen kraschar hårddisken om 10 år, och jag tar fram DVD-skivorna. Då visar det sig att just dom skivorna haft kvalitétsproblem från fabrik och nu är oläsliga...

Numer framkallar jag alltid dom bästa bilderna och sätter i album. Framför allt är det roligare att titta på fysiska bilder än i datorn, och så har man en extra backup.

Tänkte också på att man borde ha en HD eller DVD backup utanför hemmet, om brand, inbrott mm skulle vara framme...
 
Var bara tvungen att kommentera att det heter 5,25" diskett, och jo de är rätt svårt att få de att fungera idag.
 
andewid skrev:
Om du lagrar en film i 50 år (som farmors gamla bilder) så har de tappat mycket i färk och kontrast. Det kallar jag inte bevarat, bara långsam degradering. Du har ju förlorat data och information i bilden - även om vi känner igen motivet.

Vi vet ännu inte hur länge den nya generationen färgfotopapper kommer att hålla. Men vi kan nog vara säkra på att de är bättre än de som fanns på 60-70-talen.

Jag fotar mest svartvitt och föredrar att kopiera på fiberpapper, som jag sedan tonar och sköljer väl. De håller 200 år utan vidare, och enligt vissa "experter" kan de säkert hålla 800 år.

Visst kan man säkert bevara digitala filer över decennierna OM man vet vad man gör. De flesta är inte datorexperter, utan tittar bara på bilderna i datorn eller lämnar in sin film för att sedan hämta ut bilderna, och är nöjda med det.

Moster Agnes och farbror Gustav tycker jag inte ska behöva vara insatta i "TIFF", "JPEG", "RAID", "källkod" och diverse "rescueprogram" för att kunna fotografera och vilja att barnbarnen ska kunna få se på bilderna i framtiden.
 
Xplash skrev:
Var bara tvungen att kommentera att det heter 5,25" diskett, och jo de är rätt svårt att få de att fungera idag.
Däremot kan du koppla in en 5.25" floppyläsare i varje modern dator ännu idag. Om disketterna sen fungerar vet jag inte.
 
Ett ytterligare problem med digital långtidsförvaring kan vara det fluktuerande intresset för bilderna mellan olika generationer.
En ointresserad generation kastar nog inte de gamla foto/negativalbumen - men kanske inte har lust att lägga ner tid och en hel del pengar på att föra över den digitala informationen till nya medier? Men digital förvaring är jag tveksam till - i synnerhet som jag råkat ut för självförstöring av bilder på HD fast disken är hel och fungerande.
Det handlade om trunkering av filprefixen som skedde utan att jag bett om det eller ens öppnat filerna i samband med att det skedde (JPEG-filer).
Jag har skrivet om detta tidigare i en annan tråd och visar även exempel på en bild som gick att öppna men som såg mycket märklig ut. Jodå, det fanns flera sådana bilder. Njaeeee, inte så impad av digitalförvaring efter det...
Us
 
Re: Re: Film såklart

andewid skrev:
Men som jag skrev, du kan ju "framkalla" en digital bild till ett "riktigt" foto, antagligen även till dia (någon som kan bevisa eller motbevisa?).

Min fotohandlare kan lägga digitala bilder på film, negativ eller dia kommer jag dock inte ihåg. Självklart en viss kvalitetsförsämring, men jag funderar på att lagra mina viktigaste bilder på det sättet.
 
självförstöring av bilder på HD fast disken är hel
Mja. Det beror nog inte på disken, utan snarare andra problem med filsystemet eller annat. Oavsett så har de flesta här sagt att ha dubbla kopior oavsett om det är på hårddisk eller på DVD/CD.

Fortfarande är ju det så att vanliga fotografier inte håller speciellt bra. När jag tittar på 15-20 år gamla bilder som jag har på mig själv är de blekta och har dålig kontrast. - och dessa har legat i album i en mörk garderob. Det kan ju knappast kallas för förlustfri lagring.
 
andewid skrev:
Mja. Det beror nog inte på disken, utan snarare andra problem med filsystemet eller annat. Oavsett så har de flesta här sagt att ha dubbla kopior oavsett om det är på hårddisk eller på DVD/CD.

Fortfarande är ju det så att vanliga fotografier inte håller speciellt bra. När jag tittar på 15-20 år gamla bilder som jag har på mig själv är de blekta och har dålig kontrast. - och dessa har legat i album i en mörk garderob. Det kan ju knappast kallas för förlustfri lagring.
Jag vet inte vad det beror på, gnomer, solfläckar eller vanlig enkel trolldom......;-).
Handhavandefel? Nä, knappast. Vad mer kan man göra med en inbyggd HD än att låta den gå när apparaten är påslagen?
Under alla förhållanden hände det med några filer i olika mappar -inte alla filer och inte alla mappar, det hade varit lättare att ta till sig och förstå. Däemot kan förändringen/förstöringen ha inträffat samtidigt, det vet jag inte, Virus i datorn har jag inte haft, och inget har hänt med bildiler sedan det tillfället. Det är ett enigma.....men det är scanningar av analoga original så i sig är ingen skada skedd.
Det måste vara färgbilder du menar. De kan nog vara problem, det var de redan från början och därför intresserade jag mig aldrig för negativ färgfilm.
40 år gamla diabilder har klarat sig bra för mig.
Det mesta (> 95%) av mina bilder är i B/W och där finns inga problem överhuvudtaget, vare sig med negativ eller kopior.
Det gör det inte heller med mina föräldrars bilder/negativ från 30-talet. Eller fafars bilder från tiden för WW I.......
Us
 
Efter att ha läst alla inlägg tycker jag mig se en röd tråd.

1) Det går att lagra digitala bilder förlustfritt under lång tid, förutsatt att man med jämna mellanrum konverterar till nytt lagringsmedia och/eller filformat.

2) Problemet som då uppstår är att när vi väl lämnat denna jord, kanske våra efterlevande inte är lika intresserade av att göra denna konvertering som vi var.

Detta är en ypperlig affärsidé. Erbjuda "lata" efterlevande ett enkelt (och billigt?) sätt att uppgradera sin digitala bildsamling.

För övrigt gäller denna typ av långtidslagring inte bara bilder. All typer av digital data måste hanteras på samma sätt. Förr kunde man hitta gamla brev som ens mor/farföräldrar skrev till varandra. Hur troligt blir det att man i framtiden hittar gamla mail som mor/farföräldrarna skickade till varandra? eller ännu värre - SMS?
 
Du har rätt. Text på papper, papyrus, stenväggar osv håller nog längre än vad någon orkar lagra i en textfil på något media som kräver underhåll :)

Min mail har jag kvar iaf, iaf sen 3 år tillbaka, likaså ICQ-loggar... Att det inte är längre beror på (hör och häpna) en krash! Det var innan jag tänkte på att ha ordentliga backupper.

Kanske är det så att vi får inse att allt inte går att spara, utan att vi får prioritera och välja ordentlig arkivering för det som vi vill behålla.
 
På något sätt känns det som att frammkalla våra digitala bilder skulle bevara våra minnen bäst. Om nu våra barnbarn inte är lika intresserade som oss i den här frågan vill säga.
 
andewid skrev:


Min mail har jag kvar iaf, iaf sen 3 år tillbaka, likaså ICQ-loggar... Att det inte är längre beror på (hör och häpna) en krash! Det var innan jag tänkte på att ha ordentliga backupper.

Nu kanske vi glider lite från ämnet, men har du kvar alla mail från de seanste tre åren?
Själv så rensad jag ut min mailbox i går, och det var säkert över 500 mail som kommit bara i år.
Att spara alla mail löpande skulle säkrt ta mer utrymme på hårddisken än vad mina bilder kräver under samma tid.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.