Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Långtidslagring????

Produkter
(logga in för att koppla)
hajons skrev:
Att lagra alla bilder redundant på flera media eller hårddiskar själv tar mycket tid och blir mycket dyrt.

Att använda en webtjänst typ Flickr känns för mig som ett ekonomiskt hålbart alternativ. För några hundra om året får man obegränsat med utrymme och garanterad backup/recovery.

För permament lagring (100+ år) ser jag P2P-näten som alternativ. Vet dock inte om det finns något som i dagsläget duger. Något i stil med Freenet kanske skulle funka?

Tack för intressant info.
 
Lånar tråden lite och hoppas att det är OK;)!

Jag sitter här och undrar över förvaring av dataenheter på flyresor.

Hur mår en bärbar hårdisk, bärbar PC och div minneskort ombord med bagaget där det utsätts för tryck mm?? Om vi bortser från den ibland ruffa behandlingen alltså,,

Är det ENdast handbagagefrakt som gäller för dessa prylar??

Mvh Niclas,
 
Re: Lånar tråden lite och hoppas att det är OK;)!

Niclasfoto skrev:
Jag sitter här och undrar över förvaring av dataenheter på flyresor.

Hur mår en bärbar hårdisk, bärbar PC och div minneskort ombord med bagaget där det utsätts för tryck mm?? Om vi bortser från den ibland ruffa behandlingen alltså,,

Är det ENdast handbagagefrakt som gäller för dessa prylar??

Mvh Niclas,

Hårddiskar är täta. De måste ha ett bestämt tryck för att läshuvudena ska ha rätt avstånd till skivorna. Skulle trycket ändras (i hårddisken) så skulle skivorna förstöras.

Jag vill påstå att trycket i flygplanet inte påverkar alls då hårddiskens tätning är grymt effektiv.
 
Re: Re: Lånar tråden lite och hoppas att det är OK;)!

zlice skrev:
Hårddiskar är täta. De måste ha ett bestämt tryck för att läshuvudena ska ha rätt avstånd till skivorna. Skulle trycket ändras (i hårddisken) så skulle skivorna förstöras.

Jag vill påstå att trycket i flygplanet inte påverkar alls då hårddiskens tätning är grymt effektiv.

Det var det svaret jag ville höra,, hade varit fint med fler åsikter. Bara för att få mer kött på benen alltså, inte för att jag inte tror dig Stellan;)!

/Niclas,
 
Senast ändrad:
Re: Lånar tråden lite och hoppas att det är OK;)!

Niclasfoto skrev:

Är det ENdast handbagagefrakt som gäller för dessa prylar??

Mvh Niclas,

Det var många år sedan som trycket var anorlunda i kabin och bagageutrymme. Dvs det är ingen skillnad vad det gäller tryck om du har det i handbagage eller i det incheckade bagaget. Med reservation för om du flyger med något gammal vrak i fjäran land :)
 
andewid skrev:
Tvärtom. Hårddiskar har ett lufthål, iaf 2.5"-diskar och Microdrives....

Jag har aldrig hört talas om det men jag tror knappast det hålet går ända in till skivorna där läshuvudet finns. Detta skulle orsaka damm vilket också skulle göra diskarna oläsbara.

Jag håller fast vid min tes :)
 
På min Microdrive är det iaf ett hål. Om det går hela vägen in till skivorna vet jag inte. Skulle kunna göra det, om de har ett filter i mellan.
 

Bilagor

  • mc2.jpg
    mc2.jpg
    46.3 KB · Visningar: 118
Senast ändrad:
När jag köpte min IBM microdrive 1Gb 2002, såg man varningar lite här och var (har för mig även i insttruktionerna som följde med) att man inte skulle använda den på hög höjd på grund av felaktigt lufttryck (kommer inte ihåg siffran men jag har för mig det inte var sådär jättehögt över havet, typ 1500-2000m).

Sitter för tillfället och skanner morfars gamla diabilder från 50-talet som varit glasade sedan dess. Färgerna är fortfarande bra men färgkopior med motsvarande ålder hade nog inte varit någon höjdare.
 

Bilagor

  • olov_sonia_bengt_400.jpg
    olov_sonia_bengt_400.jpg
    48.6 KB · Visningar: 118
Galaxens President skrev:
När jag köpte min IBM microdrive 1Gb 2002, såg man varningar lite här och var (har för mig även i insttruktionerna som följde med) att man inte skulle använda den på hög höjd på grund av felaktigt lufttryck (kommer inte ihåg siffran men jag har för mig det inte var sådär jättehögt över havet, typ 1500-2000m).

Om detta stämmer kan man inte ta med sin microdrive på flygning då tryckkabinen normalt håller ett tryck på, motsvarande, 2000m höjd men tillåts variera till max 2400m....
 
Som sagt jag kommer inte med säkerhet ihåg siffran men jag kommer ihåg att jag reagerade på att den var så låg. Sedan är väl säkerhetsmarginalen lite tilltagen också. Kanske går det bra någon enstaka gång, men jag kommerhåg någon tråd på photo.net där man rekomenderade sådana som fotade i alpin teräng att köra compact flash istället för microdrive.
 
Re: Re: Lånar tråden lite och hoppas att det är OK;)!

zlice skrev:
Hårddiskar är täta. De måste ha ett bestämt tryck för att läshuvudena ska ha rätt avstånd till skivorna. Skulle trycket ändras (i hårddisken) så skulle skivorna förstöras.

Jag vill påstå att trycket i flygplanet inte påverkar alls då hårddiskens tätning är grymt effektiv.

Läshuvudena parkeras ju dessutom så att de inte riskerar att krascha mot den area på hårddiskens diskar som används för datalagring när datorn stängs av.
 
Re: Re: Re: Lånar tråden lite och hoppas att det är OK;)!

Sten-Åke Sändh skrev:
Läshuvudena parkeras ju dessutom så att de inte riskerar att krascha mot den area på hårddiskens diskar som används för datalagring när datorn stängs av.

Precis :)

Sen angående det där hålet igen. Jag är övertygad om att det inte når in till diskarna.

1. På grund av smuts och dam.
2. På grund av det tryck eller vacum som finns där i. (Läshuvudena ligger alltså tusendels millimeter från skivan när information avläses).

Jag vet inte om någon av er testat. Jag har testat och det var lite kul.

Att montera isär en defekt hårddisk.
Därefter satte jag snurr på skivorna och de snurrade hur länge som helst.. och då menar jag hur länge som helst!! jättelänge alltså. :)

Men om jag andades på skivorna så blev det tvärstopp. Som att fysiskt sätta en pinne i hjulet. Alltså kondensen från min andedräkt bildade ett så tjockt lager att huvudena bromsade skivan till att inte snurra på en tiondels sekund.

(ok.. allt detta var lite kul kurriosa)

När skivan snurrar i disken så har den oftast idag en hastighet på 7200 varv i minuten, äldre diskar 5400 varv osv.. SCSI ännu snabbare.

När skivorna snurrar så fort så lägger sig läshuvudena ännu närmre skivan (än vad den gjorde vid mitt lilla test), det kan handla om tusendels mm från skivan. Högteknologi kort sagt. Det krävs ett vakum eller speciellt tryck för att hårddiskarna ska fungera så länge som dom faktiskt gör och hålla detta konstanta exakta avstånd.

Nu vill jag med detta inte klanka på någon. Jag vill bara lägga fram mina kunskaper i området. (och hoppas att ni flyger tryggt med er portabla lagringsmedia)
 
Se bara till att ni flyger i trycksatt kabin ;o) :
The following came directly from IBM Support in answer to a user who was thinking about using the microdrive on a vacation in Napal:

The Microdrive does need "AIR" to float the heads and typically above 10,000 ft the mass of the air is too low and the drive requires a pressurized environment similar to an aircraft or spacecraft. At high altitude the air bearings begin to loose support from the air molecules needed to provide the "air bearing" for the Negative Air Bearing Surface (NABS) design of the head. If this "air bearing" is removed or lowered (as is the case with low density air at high altitudes) the head damages the media and you could have loss of data. The drive is vented to maintain equal pressure inside and outside to provide the air and to maintain the same pressure. This eliminates the need for sealed and rigid covers that can tolerate pressure differences.

The OEM Functional specification defines the warranty range for operating altitude as 3,000 M or 9,000 ft (3ft/M). If the customer is mountain climbing with a GPS or digital camera above 9,000 ft the drive might have problems. (Mt Fuji ~ +13,000ft, Mt Raineer ~ +14,000 ft). Please note, this is the operating environment. Non operation at high altitudes, including vacuum, have no ill effects on the microdrive. Within passenger aircraft, the cabin is pressurized to 9-10,000 feet hence the drive would experience no difficulty operating in an aircraft cruising at 35-45,000 ft !


Saxat från http://www.steves-digicams.com/microdrive.html
längst ner på sidan. Höjden var alltså 1000 meter högre än vad jag kom ihåg den.
 
Alltså är hålet till för att det ska komma in luft, samt för att inte trycket ska variera för mycket inne i disken när den blir varmare/kallare? Eller förstog jag texten fel?
 
Det finns speciella lufthål i alla vanliga diskar (utom specialdiskar tillverkade för höghöjdsoperation), dessa hål har mycket täta filter som sakta släpper igenom luft för att utjämna tryckskillnader.

Läshuvudena "flyter" (på en luftkudde skapad av diskens rotation) *mycket* nära diskytan (vi pratar delar av mikrometer) och är beroende av luft av lämplig densitet.


Vid för hög höjd (eller rättare sagt lågt lufttryck) kan man råka ut för att läshuvudena får kontakt med diskytan, med katastrofala konsekvenser. En vanlig maxhöjd är 3000m.


Luft cirkulerar faktiskt runt inne i diskarna med, och filtreras då ytterligare av interna filter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.