Eeros skrev:
Dylika kommentarer gör det inte lättare för dig om du vill slippa ditalt vs. analogt bråk, då det är både plumt och lågt som en diskussionesteknik att börja tråden med att anspela på den ena gruppen som bråksksatar som kommer med "en massa tråkigt prat (---) som vill klanka ned på det analoga". Jag förstår ju att det var påtänkt som ett effektivt vapen för att tysta digitala förestpråkare. Men det brukar slå bakut.
Om du läser alla dessa trådar så finns det betydligt fler inlägg med just detta tråkiga prat att digitalt är överlägset analogt och att vi som sysslar med analogt är bakåtsrävare som klamrar oss fast krampaktigt och blir jämförda med transportmedel som häst och vagn mot dagens racerbilar eller att vi sysslar med grottmålning medan de digitala fotograferna är framåtsiktande konstnärer.
Själv klankar du här ned på digitala användare, inte genom att säga det rent ut, men genom att anspela på att om man "har ett lite mera allvarligt menat fotointresse med mera konstnärlig inriktning", så ska man i princip vara analogare.
Tyvärr tolkar du fel. Om du läser en gång till så skriver jag att andelen analoga fotografer i denna grupp är större än andelen analoga fotografer bland fotosidans alla medlemmar. Inte att de skulle vara i majoritét. Majoritéten allvarligt satsande fotografer, som i första hand har bilden som konstnärligt uttrycksmedel och inte kommersiellt levebröd, är säkerligen digitala. Men de analoga har här en större andel än vad de har bland fotograferande människor i allmänhet.
Osaklig inlägg, ivrigt påhejad av andra analogare, enligt min mening. Själv har jag fotat 20 år analogt och ett par år digitalt. Jag har svårt att förstå detta eviga bråk om det ena eller andra teknikens förträfflighet. Båda är bra, och att de kan fungera parallellt. Men vilken teknik man använder, bestämmer inte hur seriös eller begåvad man är som fotograf. Båda teknikerna har sina för och nackdelar för inlärningen. Men för hur bra, eller hellre för hur seriös du är som fotograf, har det ingen betydelse vilken teknik du använder dig utav.