Originalet
Under min semester förra året riktade jag vid ett tillfälle min (analoga) kamera mot separatiststugan i Gammelstad utanför Luleå och tryckte av. Det blev ett ganska mediokert foto (men som den amatör jag trots allt är, höll det ändå normal Janne-standard) som nu sitter monterad i en dia-ram i en plastficka i en pärm i min bokhylla (nedersta hyllan). Det är mitt original. Ursprungsbilden. Jag kan ha scannat den (minns inte), men jag har inte kopierat den på annat sätt, det vet jag i alla fall. Och trots att den inte är perfekt - det visade sig vara taget ur en tveksam vinkel och ett annat hus skymmer delar av stugan - så vet jag att det är originalet. Att ingen i hela världen har en kopia på denna bild. Att den är unik.
Jag vet det på ett handfast sätt. Jag kan ta fram bilden och hålla den, känna den i min hand och veta att det är ursprunget till eventuella framtida kopior och förstoringar.
Under bröllopet jag besökte ett par veckor sedan riktade jag på samma sätt min (digitala) kamera mot det intågande brudparet och tryckte av. Det blev ett ganska bra foto, med riktning, skärpa och ett talande inehåll - en sådan där bröllopsbild som fungerar utanför den aktuella situationen och den närvarande publiken. Jag är väldigt nöjd med den, och den lagras just nu i mappen "10150618" i mappen "Kameran" i mappen "Mina bilder" i mappen "Mina dokument" i mappen "Conny" i mappen "Documents and settings" på hårddisken "Alice" med enhetsbokstav "C" i väntan på att brännas till CD någon gång efter att jag har köpt en förvaringspärm för denna och andra CD-skivor med säkerhetskopierade bilder, tagna med min (digitala) kamera. Än så länge har jag inte kopierat den, men jag har lovat brudparet och mina andra vänner att konvertera dem till .jpg och publicera dem på nätet. Men även fast jag har den hittills enda existerande kopian av bilden, har jag inte samma känsla för den som inför min dia-bild. Jag kan inte ta ut den ur mappen och hålla den i min hand. Väga den och hålla upp den mot ljuset. Tappa den eller sätta ett fult, flottigt tumavtryck precis över brudparets ansikten.
Jag vill inte nedvärdera bilden. Den är bättre än fotot på separatiststugan. Men jag kan inte uppbåda samma känslomässiga koppling till den. Med två musklick har jag ytterligare en kopia - eller är det kanske ytterligare ett original? Och min framtida säkerhetskopia på CD - den är ju exakt likadan som "originalet", som jag för övrigt kommer att radera från hårddisken när jag har bränt CD'n. Eller raderar jag verkligen originalet? Sitter - förlåt, SATT - inte originalet i kamerans minneskort? Det försvann ju efter att jag överfört bilderna till datorn. Är det kanske så att mina digitala bilder inte är original överhuvudtaget, utan bara kopior? Har det digitala mediet gjort originalet irrelevant? Är det därför jag inte kan känna på samma sätt inför brölopsfotot som inför separatiststugan, trots att bröllopsfotot är bättre som bild betraktat? Jag, som heller köper en orimligt dyr, originalpressad hårdrocks-LP från 70-talet istället för den normalt pris-satta och remastrade CD-versionen. Är jag kanske en gammal, knarrig gubbe som gått ner mig i original-träsket?
Finns det verkligen digitala original? Det vore skönt att få veta...