Annons

Långtidslagring????

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Re: Lånar tråden lite och hoppas att det är OK;)!

zlice skrev:
Precis :)

Sen angående det där hålet igen. Jag är övertygad om att det inte når in till diskarna.

1. På grund av smuts och dam.
2. På grund av det tryck eller vacum som finns där i. (Läshuvudena ligger alltså tusendels millimeter från skivan när information avläses).

Jag vet inte om någon av er testat. Jag har testat och det var lite kul.

Att montera isär en defekt hårddisk.
Därefter satte jag snurr på skivorna och de snurrade hur länge som helst.. och då menar jag hur länge som helst!! jättelänge alltså. :)

Med det sista stycket kan man nog säga att du bevisat själv att det inte krävs vacum eller ett särskilt tryck för att skivan ska snurra. Annars skulle skivorna inte snurra utan att höljet var på. Även Rickards svar från IBM visar samma sak.

För övrigt så är det inte trycket i sig som ger avståndet till skivan utan läshuvudet är utformat som en vinge som "flyger"/"flyter" på luften över skivan. Så kravet är att det finns tillräckligt med luft att flyta på, dvs en minimum densitet/tryck. Dvs hålet finns där för att släppa in den luft ("hela vägen till skivorna") som behövs för konstruktionen.
 
hajons skrev:
Att lagra alla bilder redundant på flera media eller hårddiskar själv tar mycket tid och blir mycket dyrt.

Att använda en webtjänst typ Flickr känns för mig som ett ekonomiskt hålbart alternativ. För några hundra om året får man obegränsat med utrymme och garanterad backup/recovery.

För permament lagring (100+ år) ser jag P2P-näten som alternativ. Vet dock inte om det finns något som i dagsläget duger. Något i stil med Freenet kanske skulle funka?

Hur många år tror du den firman existerar? Eller att deras webtjänt fungerar. Plus att man har inte samma kontroll. Det ligger i händerna på okända människor.
En 250GB extern hård-disk kostar runt 1400 kr på dustin. Finns billigare ställe också.
Det tar 10 sekunder att starta kopieringen på sin dator sen sköter det sig själv i bakgrunden och du kan göra något annat om du vill.
 
Hmm... tänkte aldrig om det där med höjder och lufttryck. Äger inte någon microdrive men ska skaffa mig en bärbar lagringsmedia så småningom. Förra sommaren var jag i Sydamerika och den mesta tiden tillbringade jag på en höjd av 3000+ m. Bolivias huvudstad La Paz ligger exempelvis på 3700 m. Och de har minsann datorer både på internetcafé och kontor. Eller måste de ha särskilda hårddiskar för det?

Jag ifrågasätter inte IBMs svar. Min fråga är egentligen hur långt från den angivna altituden kan man komma med fortfarande fungerande hårddiskar? Säg Nikon har ju begränsning på 0 C för sina digitalare men inte många drar för sig att använda dem vintertid utomhus i Sverige.

/Timour som också planerar att besöka Nepal
 
Re: Re: Re: Re: Re: Lånar tråden lite och hoppas att det är OK;)!

qvirre skrev:
Med det sista stycket kan man nog säga att du bevisat själv att det inte krävs vacum eller ett särskilt tryck för att skivan ska snurra. Annars skulle skivorna inte snurra utan att höljet var på. Även Rickards svar från IBM visar samma sak.
Jag hävdar inte att skivan ej ska snurra vid förändrat lufttryck.

För övrigt så är det inte trycket i sig som ger avståndet till skivan utan läshuvudet är utformat som en vinge som "flyger"/"flyter" på luften över skivan. Så kravet är att det finns tillräckligt med luft att flyta på, dvs en minimum densitet/tryck. Dvs hålet finns där för att släppa in den luft ("hela vägen till skivorna") som behövs för konstruktionen.

Det kanske finns ett filter där bakom men läshuvudena skulle inte klara en "öppen" miljö. en hudrest, microfiber från en tröja, fukt... det är mycket som skulle få hårddisken att inte fungera.

Om det är öppet in till hårddiskarna.. så bör man inte andas mot hålet.. för då kan eventuell kondens få skivorna att sluta snurra. Detta håller inte tycker jag.

Det finns inget eller ingen som ännu visat att det aktuella hålet går in till skivorna. Den enda information jag uppfattat är "täck inte för hålet".
 
Jag tvivlar på att skivorna är utsatta för luft, den atmosfären skulle kunna oxidera skivorna, samt att små partiklar + fukt tar sig in trots filter.
Lufthålen är nog för lagren av axeln, samt kylning av motorn och det sitter rimligtvis utanför inkapslingen.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Lånar tråden lite och hoppas att det är OK;)!

zlice skrev:
Jag hävdar inte att skivan ej ska snurra vid förändrat lufttryck.

Det är väl inget att orda om egentligen men du skrev att det krävdes vacum eller ett särskilt tryck, vilket inte är fallet (detta ges av IBMs svar samt av ditt eget försök).

zlice skrev:

Det kanske finns ett filter där bakom men läshuvudena skulle inte klara en "öppen" miljö. en hudrest, microfiber från en tröja, fukt... det är mycket som skulle få hårddisken att inte fungera.

Det finns nog definitivt ett filter bakom hålet, jag har aldrig hävdat motsatsen. Håller helt med om att en öppen miljö inte skulle fungera. Men luften har fri väg till diskarna från hålet.

zlice skrev:

Om det är öppet in till hårddiskarna.. så bör man inte andas mot hålet.. för då kan eventuell kondens få skivorna att sluta snurra. Detta håller inte tycker jag.

Nej det bör man nog inte, men om det blir så eller inte kan jag inte svara på...

zlice skrev:

Det finns inget eller ingen som ännu visat att det aktuella hålet går in till skivorna. Den enda information jag uppfattat är "täck inte för hålet".

Som jag ser det så är det precis vad IBM skriver, att hålet är till för att släppa in luft hela vägen in till skivorna. Att det sitter ett filter mellan hål och skiva ändrar ju inte på det.
 
Nome Nescio skrev:
Jag tvivlar på att skivorna är utsatta för luft, den atmosfären skulle kunna oxidera skivorna, samt att små partiklar + fukt tar sig in trots filter.
Lufthålen är nog för lagren av axeln, samt kylning av motorn och det sitter rimligtvis utanför inkapslingen.

Om du läser IBMs svar i Richards inlägg på sid 8 så ser du att dom säger att hålet är till för att släppa in den luft som krävs för läshuvudet skall kunna flyta.
 
ojsan hopsan.. nu låter jag som en gammal grinig gubbe också ;)

Jag missade de inläggen.. tack å flåt.. typ :)

Intressant ändå!
 
Nome Nescio skrev:
Jag får rätta mig själv:
http://www.answers.com/topic/hard-disk
Det verkar som att hårddiskar generellt är öppna mot atmosfärstryck. Jag kommer inte att köpa någon Microdrive om begränsningen ligger på 3000m.

Risken finns väl bara där om man använder den på dom höjderna?

Det borde vara ok att ha med den som lagringsmedia.. bara man inte tömmer sina minneskort eller tittar på bilder via median under flygresan?

Annars är enheten "parkerad"
 
zlice skrev:
Risken finns väl bara där om man använder den på dom höjderna?

Det borde vara ok att ha med den som lagringsmedia.. bara man inte tömmer sina minneskort eller tittar på bilder via median under flygresan?

Annars är enheten "parkerad"

Precis, bara man inte använder den så är det lungt. Det är ingen fara vid användning under flygning heller då kabinen skall hålla ett tryck motsvarande 2000m (2400m är tillåten maxgräns). Jag har använt hårddiskar på flyg många gånger utan problem. Problem kan väl upstå om man är på höga platser i typ Peru och liknande, men säkerhetsmarginalerna lär ju vara rätt tilltagna som alltid.
 
Det händer några gånger per år att jag är över 3000m, så det skulle kännas begränsande med microdrive.
Till backup är väll inte microdrove ett ekonomiskt alternativ över huvud taget?
Nere på jorden så ser jag inga problem med att använda vanliga IDE diskar. Man kanske skall undvika att ta med den in i ångbastun?
 
zlice skrev:
Det borde vara ok att ha med den som lagringsmedia.. bara man inte tömmer sina minneskort eller tittar på bilder via median under flygresan?

Resor till fjära länder kan skapa behov för tömning av minneskorten på en stor höjd. Om inte Sydamerika som jag beskrev ovan, kan Alperna troligtvis vara ett problem också. För att inte tala om Tibet.

Samtidigt tror jag att 3000 m är väl konservativ begränsning då många använder datorer på höjderna större än så. Var "den riktiga" gränsen går vet man ju inte men man vill nog inte testa sig fram heller, hehe. :) Därför förstår jag Pers ovilja att ha microdrive på sina resor. Men vart ska man tömma kort om man är på denna höjd under säg en månad? Finns det några alternativ?
 
Om vi nu bortser från atmosfärtryck, tolkning av RAW-format 20 år fram i tiden och andra teknikaliteter, och i stället säger att man tror att dokumentationen av olika bildformat kommer att finnas kvar (och att man flyttar informationen till nya kommande mediaformat vid behov) - hur ska man då förvara sina brända DVD?

Bankfack torde vara både mörkt och torrt så det förslår, men vad stoppar man skivorna i? En hel del av mina gamla negativ i olika typer av pärmfickor har klibbat ihop med själva fickan (inte i bankfack dock), och en CD eller DVD kan säkert råka ut för samma sak om "kemin" inte stämmer ...

/AFE
 
Skulle inte förvara på CD eller DVD alls, det tar för stor volym helt enkelt. Men jag tror inte du får några problem med ihoppklibbning mellan skivorna. Om, så går det nog bra att tvätta i varmvatten och diskmedel.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.