Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kommer den nya Nikon D70 konkurera ut Canons 10D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Att du faktiskt är lite inkonsekvent

Hade du sagt samma sak om Canon hade lyckats ta fram ta fram en 12-24
Hade priset spelat någon roll då ?
 
festfotografen skrev:
Hade priset spelat någon roll då ?

Priset spelar alltid roll (jag skrev det i ett inlägg alldeles nyligen, där jag valde Sigma 105mm pga priset)..precis som kvaliten..man får se till båda.

Är priset betydligt lägre och kvaliten fortfarande hög så är det inte så mycket att tveka på tycker jag.
 
KGS skrev:
gissar att de flesta som förmår att

A) logga in på fotosidan.se
B) hosta upp slantar nog att köpa ett kamerasystem

är tillräckligt intelligenta för att ta ett eget beslut. Och skulle de inte var det så spelar det ingen roll om de råkar välja Canon eller Nikon, de lär inte bli olyckliga med någotdera...

Eftersom det var jag som startade denna diskussion vill jag bara säga att jag under 4 månader tid försökt att hitta rätt kamera. Så det är inte så att bara för att Kim sa att den var bra springer iväg och köper 10D. Detta har för mig varit en lång process att komma fram till vad jag ska ha för kamera. Blev som sagt lite rädd när jag läst om problem med den kamera jag mest fastnat för. Min fråga till Kim var en försäkran om att detta fel inte var generellt för alla kameror. Den nya Nikon i denna prisklass gav mig mer beslutsångest (ska jag vänta eller ska jag slå till på 10D. Så nu kan jag sova lungt eftersom jag nu till 99% bestämmt mig.

Misstänkte att det skulle bli en ganska lång diskussion om vad som var bäst Nikon eller Cannon :)

Mvh

/Tobbe
 
toby1 skrev:
Den nya Nikon i denna prisklass gav mig mer beslutsångest

Jag lovar att det kommer ännu fler intressanta valmöjligheter innan den är ute på marknaden... den som hela tiden väntar på det bästa får... ingenting!
 
toby1 skrev:
Blev som sagt lite rädd när jag läst om problem med den kamera jag mest fastnat för. Min fråga till Kim var en försäkran om att detta fel inte var generellt för alla kameror. Den nya Nikon i denna prisklass gav mig mer beslutsångest (ska jag vänta eller ska jag slå till på 10D. Så nu kan jag sova lungt eftersom jag nu till 99% bestämmt mig.
D70 kommer med 110% säkerhet också den att drabbas av rykten, skepsis, inkompetens, felanvändare mm.mm i all oändlighet, liksom alla DSLR-kameror i all framtid. De som har oturen att köpa defekta exemplar spyr sin galla på nätet. De som inte begriper sig på grejorna skyller på kameran etc.etc. Jag är blir bara trött...trots att min 10D felfokuserar med ett av mina objektiv (av 6). Bara att skicka in för justering. Så enkelt löser man det.
 
Linmajon skrev:
D70 kommer med 110% säkerhet också den att drabbas av rykten, skepsis, inkompetens, felanvändare mm.mm i all oändlighet, liksom alla DSLR-kameror i all framtid. De som har oturen att köpa defekta exemplar spyr sin galla på nätet. De som inte begriper sig på grejorna skyller på kameran etc.etc. Jag är blir bara trött...trots att min 10D felfokuserar med ett av mina objektiv (av 6). Bara att skicka in för justering. Så enkelt löser man det.

Du har rätt! Nätet är bra på många sätt men när det kommer till sådana här saker så fylls forumen snabbt upp med de få som har klagomål...
 
sagan skrev:
Jag är inte förvånad..både Olympus och Minolta gör ypperlig optik..och jag vet rätt många nikonobjektiv som är tveksamma kvalitetsmässigt.
Det finns många nikonobjektiv som är väldigt bra också! Saab gör bra och dåliga bilar och det är precis likadant med volvo.

Mvh peter som tror att vi borde tacka nikon för att canon finns.

:)
 
Nikon vs Canon

Verkar som den mest oskyldiga fråga om kameraval landar i en het fajt mellan canon- och nikonanhängare!

Då har jag en fråga till er?

Valde att fortsätta med Nikon när jag valde DSLR.
Instegskostnaden är ju rätt hög om man räknar in optiken.

Och, nu går jag i väntans tider på att Nikon skall lansera fullformatschip med lite mer pixlar. (Nej Kodak är inget att räkna med, det huset har ju en massa konstiga begränsningar osså ojämn kvalitet)

Vet i katten om det blir så, börjar misströsta. Dom fortsätter ju lansera DX-optik för faktor 1.5..

Kanske dags att ta steget över?
För trots all debatt i detta forum. Canon leder rätt fett just nu vad gäller DSLR
 
Re: Nikon vs Canon

uge skrev:
Verkar som den mest oskyldiga fråga om kameraval landar i en het fajt mellan canon- och nikonanhängare!

Då har jag en fråga till er?

Valde att fortsätta med Nikon när jag valde DSLR.
Instegskostnaden är ju rätt hög om man räknar in optiken.

Och, nu går jag i väntans tider på att Nikon skall lansera fullformatschip med lite mer pixlar. (Nej Kodak är inget att räkna med, det huset har ju en massa konstiga begränsningar osså ojämn kvalitet)

Vet i katten om det blir så, börjar misströsta. Dom fortsätter ju lansera DX-optik för faktor 1.5..

Kanske dags att ta steget över?
För trots all debatt i detta forum. Canon leder rätt fett just nu vad gäller DSLR
Ursprungsfrågan ställdes i ett vs-forum, det är bara en naturlig följd att det blir lite tjafs. Du själv säger ju att Canon "leder rätt fett".

Sen korspostar du, det här inlägget har du skapat en ny tråd för;-)
 
Man väljer inte objektiv från Nikon före Canon för att få bättre upplösning/MTF-värden, då kan man lika gärna välja Sigma, de har flera som piskar både Nikon och Canon.

Man väljer Nikon för att det är en Nikon. Det är en rent praktisk eller rent filosofisk fråga, beroende på hur man vill se det. Det är okej, det är en Nikon. Inte ett objektiv, en Nikon.

/Pontus, Nikonist
 
KanonCanon skrev:
Det finns många nikonobjektiv som är väldigt bra också!

Självklart gör det det! och det var faktiskt Nikon jag ville ha från början (igen) när jag valde D-SLR..men ju mer jag läste om olika D-SLR och objektiv ju mer blev jag klar med att Canon var ett bättre val..för mig iaf..

Jag skulle inte tveka om att rekommendera Nikon till någon, men om någon fråga mig vilken jag tyckte var bäst..så måste jag givetvis säga Canon, eftersom det var mina slutsatser när jag gjorde valet..och jag tycker fortfarande att Canon är ett något bättre val i dagsläget.
 
Senast ändrad:
Pongu skrev:
Man väljer inte objektiv från Nikon före Canon för att få bättre upplösning/MTF-värden, då kan man lika gärna välja Sigma, de har flera som piskar både Nikon och Canon.

Man väljer Nikon för att det är en Nikon. Det är en rent praktisk eller rent filosofisk fråga, beroende på hur man vill se det. Det är okej, det är en Nikon. Inte ett objektiv, en Nikon.

/Pontus, Nikonist
Om man är så bunden till ett märke så är det givetvis så (jag är inte det och förväntar mig inte att bli det heller) men nu var uppenbarligen inte frågeställaren bunden till ett märke, utan ville veta vilket märke som ansågs vara det bästa valet.

/Kim som väljer Canon/tokina/sigma/tamron...eller vilket annat märke som helst som ger mest kvalitet för pengarna.
 
Jag tror inte alla objektiv av ett visst märke är bättre än alla andra objektiv. Så enkel är tyvärr inte världen.

Alla är vi mer eller mindre bundna till ett visst märke beroende på att vi inte vill byta system varje halvår.

Att man kan känna mer för ett visst märke är väldigt naturligt. Det gäller antagligen oss alla. Vissa byter bara sadel oftare än andra ;)
 
Jo. jag har personligen en viss förkärlek för Canons ergonomi på kamerahusen men inser att sådana känslor självfallet är personliga & mycket en fråga om tycke & smak.

Jag skulle dock aldrig drista mig till att pga nån känsla för ett visst märke låsa mig till att favorisera det, min förkärlek till Canons ergonomi kan ju bero på att jag bara haft Canon vad det gäller AF-kameror & vant mig vid den?

Min nuvarande D7i:s ergonomi tänker jag dock inte kommentera, jag kan dock säga så mycket att jag inte köpte den för ergonomins skull...
 
arleklint skrev:
Jag tror inte alla objektiv av ett visst märke är bättre än alla andra objektiv. Så enkel är tyvärr inte världen.
Håller helt med, det framgår av mina tidigare inlägg oxå:

"sen att skillnaden många gånger inte är så stor och ibland tvärtom är en annan sak"

arleklint skrev:

Alla är vi mer eller mindre bundna till ett visst märke beroende på att vi inte vill byta system varje halvår.
Sant..därför var jag VÄLDIGT noga när jag valde Canon...ville var helt säker på att jag gjorde det bästa (enligt mig) valet.
arleklint skrev:

Att man kan känna mer för ett visst märke är väldigt naturligt. Det gäller antagligen oss alla. Vissa byter bara sadel oftare än andra ;)
Mitt favoritmärke om jag nu har något är Nikon...eftersom jag känner mig mest hemma med en Nikon (fortfarande)..

Är fortfarande inte vän med hur man ska zooma med Canonobjektiven..(vänster för att zooma in)
 
larsaz skrev:
Jo. jag har personligen en viss förkärlek för Canons ergonomi på kamerahusen men inser att sådana känslor självfallet är personliga & mycket en fråga om tycke & smak.

Jag skulle dock aldrig drista mig till att pga nån känsla för ett visst märke låsa mig till att favorisera det, min förkärlek till Canons ergonomi kan ju bero på att jag bara haft Canon vad det gäller AF-kameror & vant mig vid den?

Min nuvarande D7i:s ergonomi tänker jag dock inte kommentera, jag kan dock säga så mycket att jag inte köpte den för ergonomins skull...

Låt dessa personliga känslor styra lite mer. Det viktiga är ju att man trivs med och lär känna sin kamera.

Mitt tips är att jobba på att bli kompis med kameran och kunna den i sömnen. Vilket märke och modell ni än har. Detta kompisskap bräcker mycket av små skillnader i mätbara tester!

Är ni kompis med ett märke kanske ni alltså inte skall byta utan mycket tunga skäl? Eller vad säger ni?
 
Senast ändrad:
Japp..jag håller med dig Janne..men nu gällde tråden vilket val man skulle göra INNAN man köpt kameran.

Sen när man väl gjort sitt val..då är det ju självklart att man ska koncentrera sig på att lära sig hur den fungerar och se till att få ut så mycket som möjligt från den kamerautrustning man valt..men det är lixom en annan fråga..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.