Annons

Kommer den nya Nikon D70 konkurera ut Canons 10D?

Produkter
(logga in för att koppla)
KGS skrev:
Tror ju inte nån baserar sitt slutliga beslut på ett enda svar från nån på fotosidan.se eller nån annanstans...

Precis..man ska ta ett beslut från så många källor som möjligt och framförallt kolla/testa själv vad som passar en själv bäst.

Frågar man någon annan får man bara deras subjektiva åsikter (som kan vara nog så värdefulla)..det bör man vara medveten om.
 
sagan skrev:
Frågar man någon annan får man bara deras subjektiva åsikter

gissar att de flesta som förmår att

A) logga in på fotosidan.se
B) hosta upp slantar nog att köpa ett kamerasystem

är tillräckligt intelligenta för att ta ett eget beslut. Och skulle de inte var det så spelar det ingen roll om de råkar välja Canon eller Nikon, de lär inte bli olyckliga med någotdera...
 
Javisst..men frågar någon vad folk anser, så tänker jag säga vad jag tycker oxå..det är väl det som är tanken med ett forum.
 
sagan skrev:
Frågar man någon annan får man bara deras subjektiva åsikter (som kan vara nog så värdefulla)..det bör man vara medveten om.

Så du menar att den som svarar är fri från ansvar eftersom man bara säger vad man "tycker"?

Finns det aldrig plats för självkritik? Ett skeptiskt och kritiskt sinne? En undran som ifrågasätter om "man" är den som sitter på alla svaren?

Här var det faktiskt en konkret fråga som ställdes.
 
fargo skrev:
Så du menar att den som svarar är fri från ansvar eftersom man bara säger vad man "tycker"?

Svarar man vad man tycker så har man ett ansvar att vara ärlig..vilket jag var.
fargo skrev:

Finns det aldrig plats för självkritik? Ett skeptiskt och kritiskt sinne? En undran som ifrågasätter om "man" är den som sitter på alla svaren?
Vem har påstått att han sitter på alla svaren? jag uttryckte min åsikt (stor skillnad).
fargo skrev:

Här var det faktiskt en konkret fråga som ställdes.

Japp..och han fick ett konkret och ärligt svar.
 
Senast ändrad:
fargo skrev:
Så du menar att den som svarar är fri från ansvar eftersom man bara säger vad man "tycker"?

Vad ere värsta som kan hända? Om killen som frågade "går på" Kims resonemang o köper Canon, blir han för evigt olycklig då? knappast... han kanske t o m blir 0,03 nånting lyckligare... o skulle han bestämma sej för att Kim inte e att lita på o köper Nikon så lär han inte avlida för det heller... inte sant?

Fast gladast blir han förstås om han köper en A1 o satsar resten av stålarna på god Whisky...
 
Faktum är att någon inte kan ta ansvar för någon annan om den personen inte har blivit dennes laglia förmyndare eller vårdnadshavare, utöver detta finns det inget ansvar som helst.

Jag kan gå och säga att folk ska ta livet av sig, är någon dum och gör det är det upp till dom. Såvida dessa inte har blivit omyndigförklarade och jag utsedd till deras vårdnadshavare, etc, etc. Jag tycker man bör tycka att folk kan tänka själva och fatta sina egna beslut. Men jag vet, detta verkar vara för mycket begärt med den skock får som finns i världen idag. Dom vill bli matade med färdiga paket istället för att lära sig saker och sitta och läsa själva. Dom vill slippa ta ansvar för det dom gör så att dom kan skylla på andra om nåt går fel.

Men det kanske är att spetsa till det för mycket.

För att återgå till tråden ifråga. Nej jag tror inte D70 kommer att konkurera ut 10D, det är fel segment, om något kan den konkurera ut D100. Nikon vs Nikon. För det är där relevansen ligger,
av samma skäl som en del köper 300D framför 10D.

Och jämförelsen känns som den bör göras mot D100an och 300D på canons sida. Men jag tror att den kommer ta en del försäljning från D100, och en del från 300D. Nikon och Canon är relativt likvärdiga, det mesta går till personliga preferenser och vanor. Dock Valde jag canon och har inte känt mer på nikon annat än högst tillfälligt, jag är nöjd med min canon, varför bry sig om att leta fel i den och försöka söka efter något bättre när dom är likvärdiga. Den enda jag kan sakna är spotmätning, men det går alltid att köpa löst om man absolut måste ha det.
 
fargo skrev:
Så du menar att den som svarar är fri från ansvar eftersom man bara säger vad man "tycker"?

Känsligt detta. På min arbetsplats så har vi fått ett erbjudande att med bruttolöneavdrag köpa bla en 300D, jag står över men flera av mina arbetskamrater överöser mig med frågor & funderar på köp.

Jag råkade vid ett svagt tillfälle nämna att det tydligen finns ett problem med underexponering med blixt, kom sedan på att jag faktiskt inte vet ett dugg om detta annat än genom det jag läst på FS & lade därför in en fråga om detta i ett 300D-forum.

Detta problem är faktiskt något som gjort att vissa drar sig inför köpet, därför så kände jag att jag inte vill bidra till att sprida falsk info enbart med grund av det jag läst på FS.

En kille här på FS har lagt in en exempelbild på detta, en nästan svart bild. Jag har svårt för att tro att hans svarta bild är beroende på något annat än endera en defekt kamera, felinställning eller engångsföreteelse.

Jag tror att det många skriver här har stor betydelse, ingen av mina arbetskamrater som funderar på 300D har några som helst fotografiska kunskaper & litar faktiskt blint på det jag säger. Därför så är det viktigt att jag inte sprider nåt rykte utan relevanta uppgifter.

Sen så är det en annan sak att jag för allt på jorden inte kan begripa vad dom ska ha dom till, när vissa sett min D7i så har dom tyckt att den är JÄTTESTOR & klumpig???

Larsa
 
sagan skrev:

Vem har påstått att han sitter på alla svaren? jag uttryckte min åsikt (stor skillnad).

Just det. Din åsikt som du senare underbyggde med fakta som visade sig vara luft värd. Här kommer självkritiken in i bilden. Finns inte den kan ju både du och intressenten faktiskt tro att det du säger har någon som helst egentlig relevans.

Inte för att jag säger emot KG:s inlägg där han menar att personen ifråga inte kommer att bli särskilt olycklig över sitt val (0.03 skillnad!) utan därför att trovärdigheten går förlorad. Och det är det som menas med ansvar.

Säger man något som man inte är 99% övertygad om så kostar det inte någonting att tillägga att saken faktiskt kan förhålla sig annorlunda.
 
Där slutade filmen i ett rejält blodbad... de hade valt olika sidor...

dags att sova...

gonatt govänner!
 
ja varför satsar man inte alltid på det bästa?? jag VET ju att en Mercedes kombi av senaste modell är mycket bättre än min gamla Volvo... måste fundera på varför jag inte genast köper en sån...

/kg som nu ska sova på saken...
 
festfotografen skrev:
Kim varför satsar du då på Sigma objektiv är dom ännu vassare än Canons original ? ;)
Canon har ingen 12-24mm.

Vad gäller Sigma 105mm macro är den skarp så det räcker (MTF 4.1) och jag fick den för ett bra pris begagnat...man får ju se lite till ekonomin oxå..precis som KG så fint antyder ;-)
 
Senast ändrad:
Japp..men det är ett DX-objektiv..vilket gör att den inte passar på en större sensor än "1.5X sensor" som dessutom kostar saftiga 13 500:-

Jag vill helst ha objektiv som kan användas på fullstor sensor..jag räknar med att Canon gör D-SLR:er med sån sensor eller en 1.3x i en bra prisklass inom en inte allt för avlägsen framtid...då vill jag inte sitta med fina objektiv som inte passar..
 
Och Canons 100-400 kostar drygt 18000:-
medans du får ett Cosina för drygt 3000:-
eller ett Sigma 80-400 för drygt 13500:-

"piratobjektiv" brukar väl vara billigare ?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.