ANNONS
Annons

Canon R6mkII, varför? Förväntningar. Hur blev det?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har uppfattat det som att de lite nyare EF-objektiven inte begränsar nämnvärt gentemot RF. De är ju konstruerade för att klara de hastigheterna och högre som från 1dxmkiii Det är väl mer att ska du maxa 12 bilder/s så behöver alla förutsättningar vara på plats. Fulladdat batteri, slutartid över 1/1000s, antiflicker avstängd osv. Äldre EF-objektiv hänger väl inte med på samma sätt oavsett fattning.
Äldre objektiv hänger med 1D X och 7D II.

Om man jämför med R5 som faktiskt har sina brister och förmodligen behöver pimpas till R5II så är R5 fortfarande dyr. Den har sjunkit i pris marginellt om man bortser från enstaka tillfälliga kampanjpriser.
Det är nog tillgång och efterfrågan som styr prissättningen. Om kameran säljer bra så sänks nog inte priset på ett tag.
Kanske är det annorlunda med budget eller konsument-optik. De tillverkas förmodligen avsevärt billigare i större volymer och kan prissänkas en planerad period efter lanseringen.

När Ford startade biltillverkningen så byggde man bilar som prissattes så att en arbetare precis hade råd att skaffa bil. Samtidigt byggde man i samma fabrik lyxbilar som inte var mycket dyrare att tillverka men såldes med mycket stor marginal som gav hög utdelning och vinst.
Med det sagt så funderar jag på om tillverkningskostnaden för Canons exklusiva och dyra L-objektiv egenligen styr det (alltför) höga priset. Utvecklingskostnad medräknad.
Även Sonys och Nikons motsvarande optik kostar.

Några garantier finns såklart inte. R5 är ju fortfarande med i matchen efter rejäla uppdateringar. I förra veckan var den dock tillfälligt nedsatt till runt 41000kr och cashback på 4500kr så totalt cirka 37000kr. Den har konstigt nog sålts av e-infinity med varierande priser från 35000-40000 nästan sedan start så många har nog köpt sin R5 där. Övriga priser har ju inte varit märkvärdiga sedan Brexit.

Hur de tänker vid prissättning är svårt att säga mer än att få ut så mycket som möjligt. Jag tror rätt många börjar krokna och ifrågasätta om intresset är försvarbart på sikt när den mest spännande tekniken blir ouppnåelig. Någon samhällstjänst med bra priser till åldrande entusiaster ska vi nog inte räkna med😜. På sikt ser jag endast alternativet att ligga en till två generation efter med kamerahusen och lägga krutet på de objektiv jag använder mest. Då kan jag hänga med ett tag till.

Äldre objektiv hänger med 1D X och 7D II.
Går säkert bra men på marginalen får du något bättre resultat med nyare objektiv. För mig är inte 90-95% träffsäkerhet vid 12 bilder i sekunden eller vid 40 bilder i sekunden det som lockar egentligen. Lite snabbare än R bara så är jag nöjd på den fronten😃.

Senast ändrad:
Verkar finnas en bugg vid påslag av kamera där starttiden tar så mycket som tre sekunder. Lösningen är att stänga av Blåtanden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar