Jag måste säga så här.
Jag är ingen avancerad fotograf & har under årens lopp använt system ifrån så många tillverkare att jag inte orkar räkna upp dem, dock bara Canon när det gäller AF.
Bortsett från en Canon budgetzoom som var oanvändbar till dia så kan jag inte säga att jag upplevt speciellt enorma skillnader mellan olika objektiv, fast optik alltså.
Det är möjligt att jag inte varit så kräsen men ibland så tycker jag att det går till total överdrift när man snackar optisk prestanda & skillnader. Samma gäller skillnaden på kamerahus.
Nu snackar jag alltså om till största del fast originaloptik men även piratgluggar (fasta) som ofta varit alldeles utmärkta, jag är fullt medveten om att riktigt billiga zoomar, oberoende av märke, sällan kan prestera bra. Men när man lägger på några tusenlappar så börjar skillnaderna bli små upp till proffsoptiken, kanske inte vid 100% förstoring på skärm men för det dom flesta använder sina bilder till.
Byggkvalite var en annan sak & jag säger inget om att vissa hellre lägger 25000 på en zoom än 5000 om dom tycker det är värt det. Jag tycker dock att många nybörjare verkar lägga ned för mycket tid på teknik & utrustning istället för bildseende & allt det som gör en till en bra fotograf.
Jag säger som jag så ofta i dessa forum sagt, utrustningen är ofta mycket övervärderad, det svåra är att framställa bra bilder. Nu vet jag att jag får till svar att en duktig fotograf kan prestera bättre med bra grejor, nja, högre knivskärpa kanske, men bättre bilder???
Larsa