Annons

Kommer den nya Nikon D70 konkurera ut Canons 10D?

Produkter
(logga in för att koppla)
sagan skrev:
Ny menar jag inte alls att ALLA Canonobjektiv är bättre än ALLA Nikon objektiv..och oftast är väl skillnaden försumbar..men skillnaden mellan de två jag nämnde är stor och det var just den typen av objektiv jag var mest intresserad av.

Okej. Varför jag frågade var med anledning av trådens inledande inlägg: En kille som fotat sedan 2001 undrar om Canons gluggar generellt är bättre än Nikons. Och du svarar ja.
 
jimh skrev:
Det var inte "rätt många" i min definition.
Nej..det var ETT exempel.

jimh skrev:

Men hur är det med Canons motsvarigeter egentligen? Såvitt jag förstått det här på fotosidan utan att ens ha luktat på ett själv så verkar omdömena om Canons 28-90-varianter i tusenlappsklassen också vara rätt ljumma.
Jag har kollat in en del bilder tagna med 28-90 (den som följer med EOS 300 packetet) och det bilderna är helt okej för det priset..och avsevärt bättre skärpa än mitt gamla Nikkor 35-70mm..juifs inte alls rättvist att jämföra med ett så gammalt objektiv.
 
Senast ändrad:
fargo skrev:
Okej. Varför jag frågade var med anledning av trådens inledande inlägg: En kille som fotat sedan 2001 undrar om Canons gluggar generellt är bättre än Nikons. Och du svarar ja.

Jag hävdar fortfarande att det är så..generellt..sen att skillnaden många gånger inte är så stor och ibland tvärtom är en annan sak.
 
Men Kim. Om du skall göra en sån svepande generalisering får du faktiskt utveckla det. En bra början kan ju vara att berätta mer om de där "rätt många" Nikonobjektiven som du "vet" är tveksamma kvalitetsmässigt.
 
En kille som är ute efter köpråd undrar om ett märke är bättre än ett annat.

Är det inte rimligare och säga att skillnaden ofta är försumbar? Speciellt som du inte har erfarenhet av objektiven på senare tid (eller hur du nu uttryckte saken).
 
Jag måste säga så här.

Jag är ingen avancerad fotograf & har under årens lopp använt system ifrån så många tillverkare att jag inte orkar räkna upp dem, dock bara Canon när det gäller AF.

Bortsett från en Canon budgetzoom som var oanvändbar till dia så kan jag inte säga att jag upplevt speciellt enorma skillnader mellan olika objektiv, fast optik alltså.

Det är möjligt att jag inte varit så kräsen men ibland så tycker jag att det går till total överdrift när man snackar optisk prestanda & skillnader. Samma gäller skillnaden på kamerahus.

Nu snackar jag alltså om till största del fast originaloptik men även piratgluggar (fasta) som ofta varit alldeles utmärkta, jag är fullt medveten om att riktigt billiga zoomar, oberoende av märke, sällan kan prestera bra. Men när man lägger på några tusenlappar så börjar skillnaderna bli små upp till proffsoptiken, kanske inte vid 100% förstoring på skärm men för det dom flesta använder sina bilder till.

Byggkvalite var en annan sak & jag säger inget om att vissa hellre lägger 25000 på en zoom än 5000 om dom tycker det är värt det. Jag tycker dock att många nybörjare verkar lägga ned för mycket tid på teknik & utrustning istället för bildseende & allt det som gör en till en bra fotograf.

Jag säger som jag så ofta i dessa forum sagt, utrustningen är ofta mycket övervärderad, det svåra är att framställa bra bilder. Nu vet jag att jag får till svar att en duktig fotograf kan prestera bättre med bra grejor, nja, högre knivskärpa kanske, men bättre bilder???

Larsa
 
sagan skrev:
Ni kan ju själva läsa här..och sen avgöra vilket märke som generellt ger skarpaste objektiven.

http://www.photodo.se/prod/objektiv/canon.shtml

http://www.photodo.se/prod/objektiv/nikkor.shtml

Det det är ju MTF-test! Är det verkligen rimligt att hänvisa till det när en kille som fotat i ett par år ställer en fråga om kvalitet?

I sådana falla ska du ju också tillägga att handhållet så är skillnaden noll, och ska han ta landskapsbilder så är det tio gånger viktigare att ha ett stadigt stativ och kulled än ett topptestat objektiv. Sedan kommer vind och ljus och dis, och..och...sedan (möjligtvis) optikens kvalitet.
 
Jag svarade ärligt vad jag tyckte om vilken tillverkare som hade bäst objektiv..så enkelt är det! (det är helt fritt för vem som helst att tycka tvärtom)

Att stativ ger skarpare bilder än handhållet har lixom inte med saken att göra.
 
sagan skrev:

Att stativ ger skarpare bilder än handhållet har lixom inte med saken att göra.

Det var inte det jag menade heller. Vad jag ville ha sagt var att för kvalitetens skull så är det viktigare att ha ett stadigt stativ och en rejäl kulled än optik av ett speciellt märke.

Alltså: Valet av stativ gör större nytta än om Minolta, Nikon eller Canon gjort objektivet.
 
Nä, hittade ingen stepring som fick det att funka ihop med Aette... så var det... o mitt stativ skulle nog inte palla...
 
sagan skrev:
Jag svarade ärligt vad jag tyckte om vilken tillverkare som hade bäst objektiv
Kim, eftersom mina små hintar inte gick hem får jag väl ta till klartext. Det är skillnad på att tycka och att hävda att man sitter på fakta. Liksom Joakim tycker jag att det är viktigt att göra skillnad på det när man ger råd.

Sen roade jag mig med att räkna ut snittet på photodos tester som du länkade till när dina erfarenheter tog slut. Inte för att jag tror att urvalet är relevant eller att testmetodiken är heltäckande. Men skillnaden var i vilket fall som helst 0,03. Förvisso till fördel för det märke du gjort dig till ambassadör för, men en så liten skillnad att det är helt försumbart.
 
jimh skrev:
Kim, eftersom mina små hintar inte gick hem får jag väl ta till klartext. Det är skillnad på att tycka och att hävda att man sitter på fakta. Liksom Joakim tycker jag att det är viktigt att göra skillnad på det när man ger råd.

Självklart är det det, jag gav min åsikt inget annat..vet faktiskt inte varför du tror något annat..det framgick tydligt redan i mitt första inlägg:

sagan skrev:
Nikons objektiv sämre..jag tycker det, ja.
 
jimh skrev:
Men skillnaden var i vilket fall som helst 0,03.

Det är bara att gratulera till skarpsyntheten Kim! Varför anställer de inte dig istället för att ha en massa apparater?

Och killen som fick rådet att satsa på Canon kan sova lugnt...(om han nu har investerat i ett Gitzo-stativ eller liknande).
 
Det var väldigt vilket tjafs det kan bli bara för att man har en åsikt.

fargo skrev:
Och killen som fick rådet att satsa på Canon kan sova lugnt...

Självklart kan han göra det..precis som han hade kunnat göra med en nikonkamera.
 
fargo skrev:
Och killen som fick rådet att satsa på Canon kan sova lugnt...

Tror ju inte nån baserar sitt slutliga beslut på ett enda svar från nån på fotosidan.se eller nån annanstans... men letar man det definitiva svaret på Canon eller Nikon lär man få leta länge... finns nog inget... o vilket man än väljer så ere nog inte fel heller... så alla kan sova gott... jag med fast jag kör Minolta för stunden
en leksak enligt somliga ;-)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.