Hej Lars-Gunnar
Du skriver: Stämmer det verkligen att en APS-C med ett 100mm objektiv ger automatiskt sämre bild än en FF med ett 150 mm dito.
Ja, det stämmer om antalet pixlar är det samma och tekniken i övrigt är den samma.
Du skriver vidare att för en kamera med större sensor blir de stora datamängderna som behöver läsas ut och sparas ned en bromskloss.
Det stämmer inte. Datamängden som behöver läsas ut och sparas ned blir inte större för att pixlarna är större. Det är antalet pixlar som bestämmer hur mycket datamängd som behöver läsas ut och sparas ned.
Du skriver att din uppfattning är att de mindre sensorerna kommer ifatt allt mer. På bekostnad av de större.
Det håller jag med dig om. Bildkvalitén blir hela tiden bättre oavsett sensorstorlek. Det innebär att den upplevda skillnaden mellan fullformat och APS-C blir mindre och mindre.
Jan G
Lite orolig för att hamna i en typisk Fotosidan loop där tonläget höjs gradvis. När man också delvis pratar förbi varandra. Det kan vara mitt "fel" då man menar en sak men har inte orkat klargöra det till 100 när man skriver
Det är ju klart att om antalet pixlar på en FF sensor och ex en APS-C sensor är samma per kvadratmilimeter vinner ju FF eller en större sensor naturligtvis. Datamängden ökar dock. Min mellanformatare är inte snabb fast den säkerligen har en kraftfull processor för att hinna få ned en 205MB bildfil. Den jobbar faktiskt snabbare okomprimerat.
Sett ur den aspekten är Sony kamerorna som har 60mp FF sensorer fantastiska som hinner bearbeta och lagra undan men tror att gränsen går där idag
Självklart är det antalet pixlar som är avgörande och inte storleken på dem. Det är väl också binär information så det påverkas inte.
Lite räkneövningar....
Fujis mellanformatssensor är 43.8 * 32.9 mm. Det ger en yta på 1441.02 mm2. På den ytan finns 102.000.000 pixlar.
Dvs 70.784 pixlar per mm2
Fujis APS-C censor som sitter i min andra kamera har en storlek på 25.1*16.7 mm. Det ger en yta på 419.17 mm2. På den ytan trängs 26.000.000 pixlar.
Det gör att på varje mm2 sensor finns 62.027 pixlar.
Fujis kommande 40 mp APS-C sensor som kommer att sitta i bl a modellen H2 (utan S) kommer att på samma yta som ovan (419.17) ha hela
95.422 pixlar per mm2. Det är väl förresten inte bara Fuji som kommer att använda den. Den är ju tillverkad av Sony och kommer att sitta i flera. Uppskalat ger det ca en 60 mp FF sensor. Den sitter i de vassaste Sony kamerorna. Vet inte hur det är med Canon
Om man tar Nikons Z9 som exempel så är ju Nikons FF yta 24*36mm. Det ger 864 mm2.
Z9:ans sensorn har 45.000.000 pixlar och det motsvarar 52.083 pixlar per mm2.
Man kan som exempel ta Z9:ans 52.083 pixlar per mm2 och bildmässigt jämföra det med den kommande APS-C sensorns 40mp som kommer generera 95.422 pixlar per mm2 så undrar jag om man med en passande optik kan säga att FF sensorn kommer att ge skarpare bilder. Det tror inte jag
Teori och praktik... En annan sak är ju vad vi använder för att titta på bilderna med.
Bilderna från Fujis mellanformatare har en upplösning på 11.648 * 8.736 pixlar. Vilka har datorer och grafikkort för att visa den upplösningen utan någon form av interpolering? För att inte tala om vad en motsvarande skärm kostar.
Bilderna från Fujis nuvarande 26mp sensor har en upplösning av 6240 x4160 pixlar. Redan där är vi utanför vad de flesta har att redigera eller för titta på bilderna med. Nästa generation blir ju ännu vassare men vet inte pixelupplösningen på vad den blir
Nja... tror att ex APS-C knappar in. Ibland när jag jämför bilderna från min mellanformatare och min APS-C så får jag anstränga mig lite för att det överhuvud taget ska synas. Det är ju näst intill lika pixeltäta per mm2 och det borde ju ge mycket stor fördel för mellanformatarens stora sensor. I teorin. I praktiken mindre då jag inte har grafikkort och skärm som harmonierar med den sensorns stora yta. Dock inte hela den praktiska sanningen då bilderna från den även har ett annat lager bildupplevelse