Annons

Canon R6mkII, varför? Förväntningar. Hur blev det?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det ingår ju komponenter från många olika tillverkare i en produkt som R6.
Ibland kan en tillverkare besluta sig för att sluta tillverka en komponent för att istället använda tiden i sin maskinpark för att tillverka andra komponenter. Då brukar man erbjuda kunderna en så kallad "last time buy", en möjlighet att göra slutbeställning och därefter finns det inga fler komponenter att köpa.
Så OM detta nu skulle (spekulation deluxe) vara fallet så har Canon beställt tillräckligt många komponenter till R6mk1 så att de skulle räcka tills omkonstruerade mk2 kunde lanseras.
Spekulation delux uppskattas. Släppet är oväntat så anledningen kan vara det också👍

Intressant, ännu en variant på "knappologi". Ingen av de senaste kamerorna har haft samma konfiguration av knappar och rattar, lite bökigt när muskelminnet har lärt sig vilken knapp som gör vad...
Även intressant att MF/AF-knappen från R7/R10 inte verkar ha flyttat med till R6mkII.

Inga direkta wow så här långt. Hoppet finns fortfarande kring någon stor överraskning imorgon. Samtidigt är ibland flera små förbättringar bättre än en eller två stora.

Jag hade inga förväntningar kring en topdisplay eftersom mkII bara skulle få några små fysiska ändringar på huskroppen, men tycker det är synd att R6:an saknar den. Jag har haft den displayen på samtliga hus sen 2008. Befinner sig kameran under ögonhöjd är det till den mina ögon går först för information.

Det blev inte några riktigt stora överraskningar men ändå några viktiga uppdateringar. Bra har blivit bättre och mer konkurrenskraftigt. Flera av de saker som fått mig att tveka kring R6 är fixat. Nu ger jag det lite tid och låter initiala GAS:en lägga sig. R6II är inte mitt drömhus men prismässigt är det nåbart och löjligt bra utifrån mina behov. Samtidigt lockar R5 och 45mp, inte minst efter senaste firmware som höjde den ytterligare en nivå. Kanske bättre att vänta på R5mkii och då köpa R5 till riktigt bra pris.

Bra uppdatering, men riktpriset ökar med nästan +25% jämfört med mk1, så jag skulle nog säga att kameran tappar i attraktionskraft, särskilt med tanke på att ganska få fotografer har uppenbar nytta av nyheterna i mk2.

Som sagt kanske ingen kioskvältare men några små förbättringar. Som R6 mk1 ägare känner jag inget behov av att byta, en bra kamera har kanske blivit lite bättre.

24 MP känns som en bra undre gräns även om den praktiska skillnaden ner till R6:ans ursprungliga 20 MP troligen snarast är psykologisk än något annat.

Det jag först störde mig på när jag packade upp R6:an för drygt ett år sedan var plastigheten i knapparna. Jag gick från en 80D som kändes mycket mer gedigen. Det visade sig senare ligga något i det när det kom rapporter om tappade blixtskor och on/off knappar som trillade av. Troligen inget man kostat på att göra något åt i R6 mk2, men låt oss hoppas att knapparna i alla fall sitter fast ordentligt.

Bra uppdatering, men riktpriset ökar med nästan +25% jämfört med mk1, så jag skulle nog säga att kameran tappar i attraktionskraft, särskilt med tanke på att ganska få fotografer har uppenbar nytta av nyheterna i mk2.
Tror inte många R6 ägare byter upp sig men R6mkII konkurrerar bättre för de som letar nytt hus i dagsläget.

Som sagt kanske ingen kioskvältare men några små förbättringar. Som R6 mk1 ägare känner jag inget behov av att byta, en bra kamera har kanske blivit lite bättre.

24 MP känns som en bra undre gräns även om den praktiska skillnaden ner till R6:ans ursprungliga 20 MP troligen snarast är psykologisk än något annat.

Det jag först störde mig på när jag packade upp R6:an för drygt ett år sedan var plastigheten i knapparna. Jag gick från en 80D som kändes mycket mer gedigen. Det visade sig senare ligga något i det när det kom rapporter om tappade blixtskor och on/off knappar som trillade av. Troligen inget man kostat på att göra något åt i R6 mk2, men låt oss hoppas att knapparna i alla fall sitter fast ordentligt.

Usch, trodde problemet endast gällde blixtskon. R5 verkar klara sig bättre.

Usch, trodde problemet endast gällde blixtskon. R5 verkar klara sig bättre.

Bra fråga, kan inte säga att jag sett några rapporter om r5:ans on/off knapp, men så har jag ju inte letat eftersom jag primärt läst om R6:an. Men de har båda likadana knappar så det låter inte orimligt att det den också skulle ha problemet. De senaste månaderna har jag sett många rapporter om on/off knappen på R6:an där användare hävdar att de inte varit oaktsamma utan att den mer eller mindre lossnat av sig själv, med en tur till Canons verkstad som resultat.

Jag har själv inte haft något problem med varken blixtskon eller knappen (ännu) men det känns inte så förtroendeingivande med så enkla fel på en produkt för över 25 kkr.

Jag håller iallafall tummarna och hoppas på det bästa.

MK2 har ju en annan blixtsko och en annan on/off-knapp...
Jag såg det, så just dessa två problem kanske är avhjälpta.

Jag syftade närmast på den ”billiga” känslan i knapparna över lag på R6:an i relation till 80D som ligger i en betydligt lägre serie rent produktmässigt.

Men jag ska inte klaga och gnälla, det är överlag den bästa kamera jag ägt.

Tyvärr blir nya lanseringar mindre intressanta i takt med att priserna stiger. Ca 34.000kr för en mellanklasskamera med 24mp är ganska saftigt. Lägg därtill att L gluggarna för RF inte är direkt billiga och tredjeparts är exkluderade så blir detta system väldigt dyrt att komma in i. Den nya 135/1,8 ligger på över 30.000kr i Sverige. Enbart detta hus med RF 24-105/4 hamnar i samma prisklass som hela mitt nuvarande system och då är mitt system ändå relativt modernt.

Men visst, säkert bra grejer.

Tyvärr blir nya lanseringar mindre intressanta i takt med att priserna stiger. Ca 34.000kr för en mellanklasskamera med 24mp är ganska saftigt. Lägg därtill att L gluggarna för RF inte är direkt billiga och tredjeparts är exkluderade så blir detta system väldigt dyrt att komma in i. Den nya 135/1,8 ligger på över 30.000kr i Sverige. Enbart detta hus med RF 24-105/4 hamnar i samma prisklass som hela mitt nuvarande system och då är mitt system ändå relativt modernt.

Men visst, säkert bra grejer.

Ja det känns lite trist men samtidigt är det väntat på denna krympande marknad.

R6mkII blir möjligen intressant om ett år ungefär när priset gått ner under 30000kr och det samtidigt blir någon cashback. R6 har i stunder dippat till 22000kr. Fortfarande mycket pengar såklart men mer överkomligt. Likadant med RF optik. Jag har handlat flera av mina objektiv begagnade och några nya i de rätta lägena och då blir det inte katastrof på samma vis. Det kräver dock lite tålamod men som amatör måste jag ju inte ha ett visst objektiv för att få mat på bordet och då går det att vänta på rätt läge.

Satt och jämförde med Sony om jag skulle sälja av och börja om men det skulle bli en riktigt dålig affär. Det känns surt att Canon motar bort tredjepart men så länge de inte gör som Sony och släpper RF-protokollet är jag personligen inte så intresserad oavsett. Bra glas men med osäkerhet kring af känns inte lockande.

Om man jämför med R5 som faktiskt har sina brister och förmodligen behöver pimpas till R5II så är R5 fortfarande dyr. Den har sjunkit i pris marginellt om man bortser från enstaka tillfälliga kampanjpriser.
Det är nog tillgång och efterfrågan som styr prissättningen. Om kameran säljer bra så sänks nog inte priset på ett tag.
Kanske är det annorlunda med budget eller konsument-optik. De tillverkas förmodligen avsevärt billigare i större volymer och kan prissänkas en planerad period efter lanseringen.

När Ford startade biltillverkningen så byggde man bilar som prissattes så att en arbetare precis hade råd att skaffa bil. Samtidigt byggde man i samma fabrik lyxbilar som inte var mycket dyrare att tillverka men såldes med mycket stor marginal som gav hög utdelning och vinst.
Med det sagt så funderar jag på om tillverkningskostnaden för Canons exklusiva och dyra L-objektiv egenligen styr det (alltför) höga priset. Utvecklingskostnad medräknad.
Även Sonys och Nikons motsvarande optik kostar.

Hur begränsad är R6 II med äldre EF-objektiv, mekanisk slutare och bildmatning?

Jag har uppfattat det som att de lite nyare EF-objektiven inte begränsar nämnvärt gentemot RF. De är ju konstruerade för att klara de hastigheterna och högre som från 1dxmkiii Det är väl mer att ska du maxa 12 bilder/s så behöver alla förutsättningar vara på plats. Fulladdat batteri, slutartid över 1/1000s, antiflicker avstängd osv. Äldre EF-objektiv hänger väl inte med på samma sätt oavsett fattning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar