Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dåliga foton med Nikon D7200

Produkter
(logga in för att koppla)
Om skärpan alltid är kass är det troligt att du behöver finjustera AF. Typiskt för det här problemet är även att skärpa som ställs i Live View är skarpare än i icke live view.

Här är en enkel metod:
Upprepa metoden några gånger och bilda medelvärden av korrektionsvärdena. och använd sedan medelvärdet.

I videon börjar de med att minska skärpningen så mycket som möjligt för att oskärpan ska bli tydligare när man ska välja rätt bild. När man väl har bestämt sitt korrektionsvärde kan man förstås skruva upp det igen, men se upp så det inte blir överskärpt.

En annan orsak till att bilder från äldre kameror ofta ser bättre ut är att de har färre pixlar. Dvs det finns inte tillräckligt med pixlar för att avslöja oskärpan och du försökte aldrig dra upp bilderna till samma storlek som du får du visar 100% på en modern högupplöst kamera eftersom bilden då hade fallit samman i pixlighet

För att få rätt färger använd Colorcheckeer passport för att skapa en kameraprofil som ger så rätta färger som möjligt. Kom dock ihåg att bara för kameran grer dig rätt cocacola röda färg om du plåtar en burk med cc. Så var inte räddd för att göra konstnärliga modifikationer, men en bra kamera profil är en bra utgångspunkt. De är också ett bra sätt att få lika resultat med olika kameror t.ex. om du använder Nikon och din assistent Canon när ni fotograferar ett bröllop och inte vill kunna se någon skillnad mellan kameror.

Använd dig av hiistogrammen för motivets och sensorns dynamik överensstämmer. Googla "exposure to the right" och efterbehandla bilderna i något bildbhehandlingsprogram som t.ex Capture One eller Adobe Lightroom.

Om du får skakningsoskärpa vid långa tider prova att träna mera att du får ned din vilopuls och försök trycka av mellan hjärtslagen. Använder du stativ fäll upp spegeln, och använd fjärrutlösare eller självutlösare på 10s
 
Senast ändrad:
Om skärpan alltid är kass är det troligt att du behöver finjustera AF. Typiskt för det här problemet är även att skärpa som ställs i Live View är skarpare än i icke live view.

Här är en enkel metod:
Upprepa metoden några gånger och bilda medelvärden av korrektionsvärdena. och använd sedan medelvärdet.

I videon börjar de med att minska skärpningen så mycket som möjligt för att oskärpan ska bli tydligare när man ska välja rätt bild. När man väl har bestämt sitt korrektionsvärde kan man förstås skruva upp det igen, men se upp så det inte blir överskärpt.

En annan orsak till att bilder från äldre kameror ofta ser bättre ut är att de har färre pixlar. Dvs det finns inte tillräckligt med pixlar för att avslöja oskärpan och du försökte aldrig dra upp bilderna till samma storlek som du får du visar 100% på en modern högupplöst kamera eftersom bilden då hade fallit samman i pixlighet

För att få rätt färger använd Colorcheckeer passport för att skapa en kameraprofil som ger så rätta färger som möjligt. Kom dock ihåg att bara för kameran grer dig rätt cocacola röda färg om du plåtar en burk med cc. Så var inte räddd för att göra konstnärliga modifikationer, men en bra kamera profil är en bra utgångspunkt. De är också ett bra sätt att få lika resultat med olika kameror t.ex. om du använder Nikon och din assistent Canon när ni fotograferar ett bröllop och inte vill kunna se någon skillnad mellan kameror.

Använd dig av hiistogrammen för motivets och sensorns dynamik överensstämmer. Googla "exposure to the right" och efterbehandla bilderna i något bildbhehandlingsprogram som t.ex Capture One eller Adobe Lightroom.

Om du får skakningsoskärpa vid långa tider prova att träna mera att du får ned din vilopuls och försök trycka av mellan hjärtslagen. Använder du stativ fäll upp spegeln, och använd fjärrutlösare eller självutlösare på 10s

Tackar, tackar... :)
 
Vet inte om någon föreslagit detta redan då jag inte lusläst tråden.

Det bästa vore om du kunde få prova en lins som du vet är ok.

Det är inte ovanligt att en lins med stort zoomomfång är sämre på de större brännvidderna, dvs större förstorning/mer in zoomat. En del är riktigt dåliga och är helt enkelt inte skarpa hur man än bär sig åt, det kan även vara skillnad på objektiv av samma modell, måndags ex.

För att se vad linsen är kapabel till kan du:
-Ha kameran på ett stativ, bord eller dylikt och prova att fota saker på olika avstånd och olikt mycket in zoomad. Stäng av VR på linsen om kameran är på stativ eller motsvarande.
- Använda fördröjning så att bilden tas 2 eller 5 sekunder efter att du tryckt på knappen.
- Fokusera manuellt genom att zooma in med skärmen på baksidan.
-Gör detta med olika bländarinställningar.

Min 70-300 är tex inte speciellt skarp vid 300mm på längre avstånd om jag inte är på bländare kring F11. På kortare avstånd vid samma brännvidd kan jag ha F6,5 och få ok resultat.

Jag ser ingen större kvalitets skillnad på stolp-bilderna förutom den uppenbara skillnaden i vitbalans.

Hoppas det är till någon nytta.
 
Vet inte om någon föreslagit detta redan då jag inte lusläst tråden.

Det bästa vore om du kunde få prova en lins som du vet är ok.

Det är inte ovanligt att en lins med stort zoomomfång är sämre på de större brännvidderna, dvs större förstorning/mer in zoomat. En del är riktigt dåliga och är helt enkelt inte skarpa hur man än bär sig åt, det kan även vara skillnad på objektiv av samma modell, måndags ex.

För att se vad linsen är kapabel till kan du:
-Ha kameran på ett stativ, bord eller dylikt och prova att fota saker på olika avstånd och olikt mycket in zoomad. Stäng av VR på linsen om kameran är på stativ eller motsvarande.
- Använda fördröjning så att bilden tas 2 eller 5 sekunder efter att du tryckt på knappen.
- Fokusera manuellt genom att zooma in med skärmen på baksidan.
-Gör detta med olika bländarinställningar.

Min 70-300 är tex inte speciellt skarp vid 300mm på längre avstånd om jag inte är på bländare kring F11. På kortare avstånd vid samma brännvidd kan jag ha F6,5 och få ok resultat.

Jag ser ingen större kvalitets skillnad på stolp-bilderna förutom den uppenbara skillnaden i vitbalans.

Hoppas det är till någon nytta.

Tack för svar :)
 
bilden på soffan ser ut att ha skakningsoskärpa (tagen på 1/8s).
Ett tämligen värdelöst test, mao.

För att göra en sån här jämförelse ska man använda ett stadigt stativ och hyfsat korta slutartider. Trådutlösare eller självutlösare hjälper till att eliminera skakningar.

Hyfsat likvärdiga objektiv med samma brännvidd på de båda kamerorna. Objektiven ska vara nedbländade till bästa bländare (brukar vara omkring f/8).

Belysningen ska vara densamma för båda kamerorna och vitbalansen bör vara manuellt inställd. Samma ISO för båda kamerorna. Samma slutartid.

Om TS utgår från det så har han en bättre chans att göra en relevant jämförelse.
 
Senast ändrad:
Det är det här med skärpan som jag är mest missnöjd med. En D7200 borde ju ge betydligt vassare bilder än en typ nybörjarkamera från Canon. Så är det ju inte just nu.
Skärpa är ett lite subjektivt begrepp, men det brukar ofta definieras som kombinationen av upplösning och ackutans, dvs lokal kontrast (storleken på derivatan av ljusheten i bilden).

En bild kan ha mycket hög upplösning med dassig ackutans och kan då upplevas som mindre skarp än en bild med hög ackutans och lägre upplösning.

Jag föreslår att du antingen fotograferar i råformat och behandlar bilderna i datorn (det följer med ett bildbehandlingsprogram när man köper en Nikonkamera) eller går igenom kamerans inställningar för JPEG-bilder i manualen för att se om det finns någon inställning som skulle göra att du får bilder som du blir mer nöjd med. I båda fallen blir det fråga om lite trial-and-error även om du har läst på ordentligt. Alla har ju inte samma smak.
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar